RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 417

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 417 av 587 FørsteFørste ... 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 413 414 415 416 417 418 419 420 421 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 527 537 547 557 ... SisteSiste
Viser resultater 8,321 til 8,340 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt skremmende at det er så mange som har såpass god greie på stryking her inne, men jeg tar imot alle tips med åpne armer.

Skal prøve uten vann neste gang.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg lagde rammer med scenemolton, la jeg stoffet på gulvet med strykepute under og strøk det forsiktig uten bruk av vann som jeg ikke tok sjansen på. Synes de verste brettene rettet seg ut og på rammene nå er det helt slett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Da jeg lagde rammer med scenemolton, la jeg stoffet på gulvet med strykepute under og strøk det forsiktig uten bruk av vann som jeg ikke tok sjansen på. Synes de verste brettene rettet seg ut og på rammene nå er det helt slett.
    Jepp, det blir nok det jeg ender opp med. Hvor varmt hadde du strykejernet?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Scenemolton tåler enormt med varme, hvis det er det du tenker på men dette var dekomolton? start lavt og øk temp mens du følger nøye med!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Scenemolton tåler enormt med varme, hvis det er det du tenker på
    Det er det jeg tenker på. Riktignok er det Dekomolton jeg har, men det er muligens det tåler muligens det samme.

Men hva betyr "tåler" i denne sammenhengen, forresten? En ting er at det er relativt brannsikkert - en annen ting er hvor varmt man kan ha et strykejern for stoffets karakter forandrer seg (blir flatere/blankere). Jeg spør mer enn ti vise kan svare, for er det noe jeg virkelig ikke har peiling på, så er det dette...

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høy temperaturen var, vet jeg ikke. Jeg satte på jernet og ventet ett minutts tid tipper jeg, og dro det over stoffet uten å la det stoppe opp på stoffet. Var redd for innbrenning, så jeg brukte ikke veldig høy temp. Tok et område på en halv meter og dro jernet over fra den ene enden til den andre og på samme måte på resten av stoffet. Fant at det skulle ikke mye til for å glatte ut stoffet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skremmende at det er så mange som har såpass god greie på stryking her inne, men jeg tar imot alle tips med åpne armer.

Skal prøve uten vann neste gang.
    Ble faktisk litt skremt av meg selv, idet jeg ikke har bidratt nevneverdig teknisk i tråden i det siste, og når jeg først skulle gjøre det, var det om stryking :lol:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Er nok for store vannmengder og for høy varme som er årsaken.
    Du har rett og slett "svidd" vannet, og da blir det slike flekker.
    Det er vel selve definisjonen på en elendig kokk også; at han klarer å svi potetvannet

Jeg heller også til å tro at det er noe med overskuddsfargen i stoffet i kombinasjon av høy temperatur som har gjort det skjoldete. At selve stoffet er behandlet med noe brannhemmende greier som hindrer det i å ta fyr, betyr jo ikke nødvendigvis at fargestoffet er vann- og varmebestandig.

Joda, jeg har sett bretter i stoffet mitt også, riktig nok scenemolton som jo er tykkere. Og jeg har kanskje også strammet det mer.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg tenker på. Riktignok er det Dekomolton jeg har, men det er muligens det tåler muligens det samme.

Men hva betyr "tåler" i denne sammenhengen, forresten? En ting er at det er relativt brannsikkert - en annen ting er hvor varmt man kan ha et strykejern for stoffets karakter forandrer seg (blir flatere/blankere). Jeg spør mer enn ti vise kan svare, for er det noe jeg virkelig ikke har peiling på, så er det dette...
    Leste i ein eller annen tråd om nokon som hadde kasta ein scenemoltonduk over ein nermest glødende vedovn for å dekke over den. Tror det var i sammenheng med å ta ett bilde. deretter blei molton duken brukt, og stoffet var like bra. kan prøve å spore opp tråden til deg!

Edit: Side 22 i BEF sin byggetråd. Gorm sin kommentar ca midt på siden.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...1847-a-22.html

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De flekkene du har fått etter styrkingen er nok limet som har reagert i forhold til varme/dampen og misfarget stoffet. Jeg ser ikke helt grunnen til at du skal styke det, er jo bedre å trekke platen slik at du legger stoffet stramt på. Du kan aldri stryke bort merker etter dårlig legging av Molton.

Det er relativt stor forskjell på stoff kvaliteten og hva det tåler Molton kontra Dekomolton. Dekomolton tåler ikke i nærheten samme belastningen som Molton.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt det som skjedde

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    De flekkene du har fått etter styrkingen er nok limet som har reagert i forhold til varme/dampen og misfarget stoffet. Jeg ser ikke helt grunnen til at du skal styke det, er jo bedre å trekke platen slik at du legger stoffet stramt på. Du kan aldri stryke bort merker etter dårlig legging av Molton.

Det er relativt stor forskjell på stoff kvaliteten og hva det tåler Molton kontra Dekomolton. Dekomolton tåler ikke i nærheten samme belastningen som Molton.
    Poenget med strykingen er å få vekk bretten som dessverre synes selv om jeg drar stoffet relativt stramt på rammen. Tror nok at scenemolton er mye mer "tilgivende" enn dekomolton når det gjelder å skjule slike bretter. Grunnen til at jeg valgte dekomolton i sin tid var at det var større fargeutvalg. Det går tydeligere og tydeligere fram at det i alle fall ikke er noen annen grunn til å velge decomolton... :neutral:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja i kveld var den store strykedagen. Ikke det at jeg ble ferdig akkurat. 30 løpemeter er ingen spøk for en nybegynner...

Her et bilde av "løpebåndet":

-img_3289-jpg

En grov tipp er at jeg er gjennom 2/3 av stoffet...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja i kveld var den store strykedagen. Ikke det at jeg ble ferdig akkurat. 30 løpemeter er ingen spøk for en nybegynner...

Du kan jo trøste deg med at det blir ikke noe problem å få press i dressen til jul

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her et bilde av "løpebåndet":

-img_3289-jpg

Rune... du er klar over hva konsekvensen blir hvis FruW får se dette?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, jeg balanserer på slakk line her... Jeg har satset mye på at FruW aldri leser avforum

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oj, litt kinoarbeid jo!

Det begynner å nærme seg ferietid og stressnivået daler. Derfor er det muligheter nede i dypet igjen og i dag stoffet jeg ikke mindre enn tre takrammer, en nesten utrolig bragd til meg å være
    Den første (la oss holde fadese-rammen utenfor budsjettet) var den vanskeligste, med diverse hull og kriker og kroker, men når den kom på plass (en stor takk rettes til FruW-den-ikke-AVForum-lesende for holde-hjelp) er det mulig å se at det er en plan i kaoset mitt:

-img_3291-jpg

Litt stoff-dokumentasjon. Etter 30 meters-strykemaratonen, var i elle fall stoffet på en fornuftig rull-form (noe det skulle vært i utgangspunktet :evil, noe som gjør "doseringen" til en latterlig enkel lek:
    -img_3294-jpg

Så, etter diverse stifting og stramming, er det bare å klippe vekk overskytende stoff:
    -img_3296-jpg

Og her ramme #2 på plass:
    -img_3292-jpg

Ramme #3 er allerede bestoffet, men FruW er i koma, så jeg drøyer til i morgen med å sette den opp.

---

Det store spørsmålet nå er om jeg skal ta av stoffet på fadese-rammen (#4) eller om jeg rett og slett skal legge 2 lag stoff på den... Det vil sannsynligvis dekke de skjemmende flekkene på lag 1, men vil en slik 2-lags-sak se annerledes ut en de andre?

Jeg får sove på det.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det store spørsmålet nå er om jeg skal ta av stoffet på fadese-rammen (#4) eller om jeg rett og slett skal legge 2 lag stoff på den... Det vil sannsynligvis dekke de skjemmende flekkene på lag 1, men vil en slik 2-lags-sak se annerledes ut en de andre?
    Jeg ville tatt av tabbe-trekket og lagt nytt. Da slipper du å først gjøre jobben med å trekke opp på nytt, bare for å oppdage at det ikke ble bra nok, slik at du må ta av BEGGE trekkene og legge étt nytt..

Det er som oftest seg selv man lurer når man prøver å ta snarveier.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg ville tatt av tabbe-trekket og lagt nytt. Da slipper du å først gjøre jobben med å trekke opp på nytt, bare for å oppdage at det ikke ble bra nok, slik at du må ta av BEGGE trekkene og legge étt nytt..

Det er som oftest seg selv man lurer når man prøver å ta snarveier.
    Hehe - ja, og jeg er jo viden kjent for å ta snarveier

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Som alltid, så har du gjort en meget god jobb utifra de nyeste bildene du la ut. Moro å se at du fortsatt har samme nivå på detaljutførelsen, snart 3 år etter du startet byggingen.

Side 417 av 587 FørsteFørste ... 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 413 414 415 416 417 418 419 420 421 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 527 537 547 557 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •