RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 414

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 414 av 587 FørsteFørste ... 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 410 411 412 413 414 415 416 417 418 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 ... SisteSiste
Viser resultater 8,261 til 8,280 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Det var da billig......
    Ja, nesten litt mistenkelig billig. Hvis disse fungerer "som de skal", så er det liten vits i å lage dem selv. Selvsagt har vi frakt-biten, men her er JetCarrier den opplagte løsningen. Skal jammen undersøke dette litt nærmere.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det blir ikke snakk om å kjøpe dem i alle fall. Maken til pris da mann!
    Ja, nesten litt mistenkelig billig
    -Den riktige prisen er den kunden er villig til å betale, verken mer eller mindre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Den riktige prisen er den kunden er villig til å betale, verken mer eller mindre.
    Det er selvsagt 100% korrekt. Det er bare at i denne bransjen er ofte kunden villig til å betale hva som helst...

Litt finregning tilsier at disse kan fås inn i landet for ca 400,- per stk (hvis man kjøper 12 stk... ). Har ikke funnet noen pris (utenfor Canada) på færre antall.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men helt seriøst - bygg selv.

Akustikk bør i allefall utgjøre minst 20% av planleggingen og byggingen av enhvert kinorom syntes nå jeg. 20% tilsvarer omkring 100 nye sider diskusjon i denne tråden, og det er slettes ikke umulig....

10 sider diskusjon om RuneW skal kjøpe eller bygge akustikkplater
    5 sider for å konkludere at å bygge var en god ide
    1 side med fredagshumor
    5 sider diskusjon rundt hvilket dempematriale som absorberer best
    5 sider diskusjon om hvilken tykkelse platene skal ha
    5 sider for avklare hvilket stoff platene bør trekkes i
    5 sider diskusjon fordi RuneW er begynner å tvile på absorpsjon vs. diffusjon
    1 side med fredagshumor
    5 sider med diskusjon rundt handlelistene til RuneW
    5 sider med diskusjon av de avanserte 3D tegningene for å vise hvordan platene blir seendes ut på veggen
    4 sider med diskusjon om de skal ha skrå eller rettvinklet profil. RuneW lager nye 3D tegninger slik at man kan se vinklene i på millimetermål.
    1 side der brukerene oppfordrer RuneW til å dele ut 3D briller, noe RuneW mener sprenger budsjettet da programvaren må skrives om
    5 sider med konklusjon om at skråvinkler var penest, men lydmessig ikke mest effektivt
    20 sider med dokumentasjon og diskusjon av selve byggeprosessen
    1 side med fredagshumor
    5 sider med gratulasjoner over hvor flotte platene ble
    5 sider med diskusjon rundt målingene RuneW har tatt av rommet
    5 sider med diskusjon om dette tiltaket er tilstrekkelig for å dempe hele rommet, men "Fru RuneW" setter foten ned
    2 sider ny diskusjon om diffusjon faktisk hadde vært bedre
    4 sider med gratulasjoner over hvor flott det hele ble etter platene var montert på veggen
    1 side med julegratulasjoner

Phø....kjøpe plater du liksom...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - mye som er tatt på kornet her! Og den med julegratulasjoner var prikken over i'en!

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - mye som er tatt på kornet her! Og den med julegratulasjoner var prikken over i'en!

Ler :-D ...Men fra spøk til alvor er det ikke bare vanlige akustikk plater inni disse ? Og hva blir prisen pr. stk hvis man lager disse selv ? Tipper hverfall jeg at jeg ikke trenger 12 stk til mitt prosjekt...

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Ler :-D ...Men fra spøk til alvor er det ikke bare vanlige akustikk plater inni disse ? Og hva blir prisen pr. stk hvis man lager disse selv ? Tipper hverfall jeg at jeg ikke trenger 12 stk til mitt prosjekt...

Hmm...har lest litt på disse og likte offset innfestingen bra. Tror disse blir bestilt :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Det er ikke noe annet enn "high density" isolasjonsplater inne i disse. Det man betaler for er innpakningen (og at man ikke får isolasjons-fiber rundt i rommet), men den er til gjengjeld snerten!

En DIY-sak med akustikkplater vil nok gjøre stort sett det samme.

Kom akkurat på at jeg har spart 2 stk 4x120x60 cm akustikkplater som jeg ikke har brukt i taket, nettopp for eventuelt lage plater på veggene. Så kommer ikke til å handle noe i første omgang. Hadde vært lettvint å kjøpe, men det er litt vanskelig å vite om fargen er godkjent på forhånd. Lurer på om jeg skal be dem sende en stoffprøve...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må huske på at møbler og stasj også bidrar både til demping og ikke minst spredning med litt omtenksom plassering og utforming.
    En kino er ofte minimalistisk i så henseende, men når fru Rune er med på laget kan det jo hende at det er muligheter for å innrede noe mer hjemmekoselig :-D

En hylle på bakveggen med cder, dvder, blurays, akustikkbøker, hjemmekino blader osv blir straks en diffusor det også. Mens en grønn plante eller to i 2., 3. eller17. refleksjonspunktene absolutt gjør sitt bidrag de også.

Med demping av frontvegg, tak og 1. refleksjon, og et par myke sofaer, samt diffusjon på bakveggen tror jeg alle vil kunne være fornøyd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Med demping av frontvegg, tak og 1. refleksjon, og et par myke sofaer, samt diffusjon på bakveggen tror jeg alle vil kunne være fornøyd.
    Du skal ikke se bort fra at det endelige resultatet blir noe veldig likt det du beskriver over.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Molton på takrammene - one down, the rest to go...

Jepp, da var tiden inne for litt stoffmisbruk nede i kjelleren. Det er disse takrammene som skal Moltonifiseres.

Første forsøk var å legge dem oppå stoffet rett på gulvet, en ide som bare kunne ha vært klekket ut av en fyllik med framskreden demens:
    -img_3278-jpg

Den ble raskt forkastet til fordel for en mer tradisjonell løsning:
    -img_3279-jpg

Her i full gang med å pådra meg senebetennelse...:
    -img_3281-jpg

...men resultatet ble greit nok:
    -img_3282-jpg

Jeg begrenset halingen og draingen i lengderetning. Det som er er at rammene er krummede og stoffet vil bli strukket enda mer når rammen rettes ut mot taket. For å være ærlig så har jeg ingen ide om hvor vanskelig det blir å rette ut spetakkelet med stoffet som stritter imot. Vi får snart nok se...

Vel, snart og snart...

Dere skjønner hva jeg mener...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Det ser i allefall svært bra ut! Regner med full rapport blir lagt ut etter diverse banneord.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men helt seriøst - bygg selv.

Akustikk bør i allefall utgjøre minst 20% av planleggingen og byggingen av enhvert kinorom syntes nå jeg. 20% tilsvarer omkring 100 nye sider diskusjon i denne tråden, og det er slettes ikke umulig....

10 sider diskusjon om RuneW skal kjøpe eller bygge akustikkplater
    5 sider for å konkludere at å bygge var en god ide
    1 side med fredagshumor
    5 sider diskusjon rundt hvilket dempematriale som absorberer best
    5 sider diskusjon om hvilken tykkelse platene skal ha
    5 sider for avklare hvilket stoff platene bør trekkes i
    5 sider diskusjon fordi RuneW er begynner å tvile på absorpsjon vs. diffusjon
    1 side med fredagshumor
    5 sider med diskusjon rundt handlelistene til RuneW
    5 sider med diskusjon av de avanserte 3D tegningene for å vise hvordan platene blir seendes ut på veggen
    4 sider med diskusjon om de skal ha skrå eller rettvinklet profil. RuneW lager nye 3D tegninger slik at man kan se vinklene i på millimetermål.
    1 side der brukerene oppfordrer RuneW til å dele ut 3D briller, noe RuneW mener sprenger budsjettet da programvaren må skrives om
    5 sider med konklusjon om at skråvinkler var penest, men lydmessig ikke mest effektivt
    20 sider med dokumentasjon og diskusjon av selve byggeprosessen
    1 side med fredagshumor
    5 sider med gratulasjoner over hvor flotte platene ble
    5 sider med diskusjon rundt målingene RuneW har tatt av rommet
    5 sider med diskusjon om dette tiltaket er tilstrekkelig for å dempe hele rommet, men "Fru RuneW" setter foten ned
    2 sider ny diskusjon om diffusjon faktisk hadde vært bedre
    4 sider med gratulasjoner over hvor flott det hele ble etter platene var montert på veggen
    1 side med julegratulasjoner

Phø....kjøpe plater du liksom...
    Det er bare å begynne å bygge! Vi er klare for nye 100 sider vi :-D

Rammen ser forresten veldig lekker ut!
    Et spørsmål: tror du bretten på Moltonen strekker seg ut, eller hadde det vært en ide å stryke denne ut først? Noen som har erfaringer med dette?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Et spørsmål: tror du bretten på Moltonen strekker seg ut, eller hadde det vært en ide å stryke denne ut først? Noen som har erfaringer med dette?
    Tror det hadde vært en idé å stryke denne ut først. Men når der er sagt så synes den ikke noe særlig når stoffet strammes og men stryker litt fram og tilbake over den. Men den synes fortsatt litt hos meg. Vet ikke hvor vellykket det blir å stryke et fastspent stoff? Får nok stryke de neste på forhånd...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje nok å spraye litt vann på den med en sprayflaske slik at den blir litt fuktig, og at den da strekker seg ut selv?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kanskje nok å spraye litt vann på den med en sprayflaske slik at den blir litt fuktig, og at den da strekker seg ut selv?
    Tjah... Dette vet jeg ingenting om.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det hadde vært en idé å stryke denne ut først. Men når der er sagt så synes den ikke noe særlig når stoffet strammes og men stryker litt fram og tilbake over den. Men den synes fortsatt litt hos meg. Vet ikke hvor vellykket det blir å stryke et fastspent stoff? Får nok stryke de neste på forhånd...
    Enkelte strykejern i dag har dampgenerator funksjon med 3-4 bars trykk. Skal være fint for å stryke for eks. gardiner uten å ta de ned. Du kan jo sjekke om dere har noe sånt i heimen.

Fukt fra sprayflaske vil også myke opp stoffet, om ikke så effektivt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg at vi har noe strykejern med van/damp, men tror det er standard. Har i alle fall ikke sett FruW gå løs på gardinene med det.

Får prøve litt forsiktig og se hva som skjer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man bør vel være noenlunde sikker på at det gir gevinst før man setter igang med noe slikt som BEF driver med i alle fall. Men det finnes jo relativt enkle (1D) konstruksjoner også da (men de egner seg vel ikke så godt i taket).

Men jeg må innrømme at jeg heller mot å fore frontvegg med isolasjon, siden refleksjonspunktene er såpass spredt. Det blir litt merkelig å dele en diffusor i tre. Tror ikke den vil fungere optimalt. Men jeg får ikke tatt hele veggen. Det blir nok bare et ca 2.8 x 1.6 m område i så fall.

Så du brukte bare ren isolasjon? Ikke noen akustikkplate/isolasjon-kombo?
    (ikke det at jeg skal påstå det er noe bedre...)
    Har visst vært litt trafikk her siste døgnet

Altså selve frontveggen er ren Glava-type isolasjon. Dette er vel forsåvidt ikke noe bevisst valg, det ble gjort før jeg begynte å forske på akustikktemaet. Frontveggen deler kinorommet fra en bod som går i hele kinoen bredde og er ca 180 cm bred (eller dyp hvis man ser det fra kinoens side), og denne fronveggen har altså ikke noe veggplater av noe slag. Fronveggen er da en 20 cm Glavavegg. Akustisk sett får jeg da en ganske effektiv bassfelle. Nå i ettertid har jeg lekt meg litt med en "Porous absorber calculator" som viser at bassfeller basert på mineralull gir en jevnere absorbsjon enn isolasjon med høyere tetthet for denne typen konstruksjon. Avstanden på 180 cm fra rommets egentlige yttervegg er kanskje ikke ideell, det har jeg jo funnet ut nå i etterkant.

Resten av tiltakene er akustikkplater. Jeg så på Avatar i går kveld/natt. Den har jo, om ikke heftig lydspor så hvertfall surroundeffekter av høy kvalitet. Jeg merker at det er noe som ikke stemmer i bakre del av rommet, det blir litt bokselyd (dette kan selvsgt også skyldes høyttalerne som er av den billige sorten...). Dessuten, kneppet fra når man åpner en boks pils gir også tydelige romklang med definerte ekko"knepp" fra flere refleksjoner.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dessuten, kneppet fra når man åpner en boks pils gir også tydelige romklang med definerte ekko"knepp" fra flere refleksjoner.
    Den er lei... Det funker kanskje dårlig med skrukork?

Side 414 av 587 FørsteFørste ... 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 410 411 412 413 414 415 416 417 418 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •