RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 413

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 413 av 587 FørsteFørste ... 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 409 410 411 412 413 414 415 416 417 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 ... SisteSiste
Viser resultater 8,241 til 8,260 av 11737
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan jo rapportere fra egen kjeller og de tilbakemeldingene jeg har fått fra besøkende om dette med demping/overdemping.

- Hele frontveggen en fulldempet med 20 cm Glava
    - 1. refleksjon er dempet med 50 mm akustikkplater
    - Bakveggen er dempet i et felt som utgjør 1/3 av veggens høyde midt oppå og i ca 3 meters bredde (i praksis mellom bakhøyttalerne)

Jeg har ikke regnet på hvor mange % av veggflate som er dekket, men bildene på profilen bør vel gi en pekepinn.

Selv synes jeg ikke det er overdempet, og besøkende har nevnt at det er behagelig dempet. Man får den rette stille og omsluttende kinofølelsen samtidig som det ikke virker dødt eller trykkende når man prater.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo interessant informasjon. Hvor tykk isolasjon har du på bakveggen? 10cm?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 mm akustikkplater på bakveggen. Jeg har jo ikke dempet taket men vurderer noe rundt lytteposisjon, har bittelitt flutterekko, du vet sånn sproing-lyd når man klapper. Inspirert av BEF så vurderer jeg diffusorer i taket mellom sofa og frontrekka, muligens også i taket over lytteposisjon. Men vi får se hva høsten bringer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    50 mm akustikkplater på bakveggen. Jeg har jo ikke dempet taket men vurderer noe rundt lytteposisjon, har bittelitt flutterekko, du vet sånn sproing-lyd når man klapper. Inspirert av BEF så vurderer jeg diffusorer i taket mellom sofa og frontrekka, muligens også i taket over lytteposisjon. Men vi får se hva høsten bringer.
    Jeg har også en del tydelig flutter per i dag, selv med dempet tak. Men det er klart - med fire ubehandlede vegger og tomt gulv blir det vanskelig å unngå...

Med tols1 og norcad sine innspill, må jeg kanskje revurdere forholdet mellom diffusorer og demping noe. Jeg må innrømme at slik det føles nå, skal det noe til før rommet mitt er overdempet...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, diffusorer krever jo en del mer jobb å lage selv enn demping a'la akustikkplater, så å eksperimentere med diffusjon sitter litt lenger inne for min del hvertfall. Men det hadde vært artig å prøvd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tja, diffusorer krever jo en del mer jobb å lage selv enn demping a'la akustikkplater, så å eksperimentere med diffusjon sitter litt lenger inne for min del hvertfall. Men det hadde vært artig å prøvd.
    Ja, man bør vel være noenlunde sikker på at det gir gevinst før man setter igang med noe slikt som BEF driver med i alle fall. Men det finnes jo relativt enkle (1D) konstruksjoner også da (men de egner seg vel ikke så godt i taket).

Men jeg må innrømme at jeg heller mot å fore frontvegg med isolasjon, siden refleksjonspunktene er såpass spredt. Det blir litt merkelig å dele en diffusor i tre. Tror ikke den vil fungere optimalt. Men jeg får ikke tatt hele veggen. Det blir nok bare et ca 2.8 x 1.6 m område i så fall.

Så du brukte bare ren isolasjon? Ikke noen akustikkplate/isolasjon-kombo?
    (ikke det at jeg skal påstå det er noe bedre...)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme hos meg har jeg brukt 50mm rockwool akustikkplater.
    Fronten er heldempet, med tillegg av 30cm dype hjørner.( 45 gr vinkel i hjørnet )
    Bakveggen er dempet med 2 stk 180x60 cm områder, liggende på tvers.
    Sideveggene er dempet med 3 stk stående 120*60cm plater. Disse er montert 50mm ut fra veggen.

Mitt rom er lang fra overdempet, noe som også Kokken var inne på ved en demoseanse for et par måneder siden.

Vurderer å få litt demping i taket over sweetspot, får å få bort litt av "flutter ekkoet" som kommer når man klapper.

Man merker at rommet er dempet når man kommer inn, men ikke slik ekkel følelse, så jeg tror jeg med fordel kan dempe litt til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hjemme hos meg har jeg brukt 50mm rockwool akustikkplater.
    Fronten er heldempet, med tillegg av 30cm dype hjørner.( 45 gr vinkel i hjørnet )
    Bakveggen er dempet med 2 stk 180x60 cm områder, liggende på tvers.
    Sideveggene er dempet med 3 stk stående 120*60cm plater. Disse er montert 50mm ut fra veggen.

Mitt rom er lang fra overdempet, noe som også Kokken var inne på ved en demoseanse for et par måneder siden.
    Tja, dette er nok litt smak og behag. Kokken er, så vidt jeg har fått med meg, i den dempe-glade enden (og så har han jo en 110% ren kino hos seg, i motsetning til det jeg må ta til takke med).

Vurderer å få litt demping i taket over sweetspot, får å få bort litt av "flutter ekkoet" som kommer når man klapper.

Man merker at rommet er dempet når man kommer inn, men ikke slik ekkel følelse, så jeg tror jeg med fordel kan dempe litt til.
    Hehe - skal jeg tolke det dithen at du har ikke tenkt å gi deg før det blir ekkelt å komme inn?

Jeg begynner å helle litt mot LEDE-prinsippet (selv om jeg vet det er delte meninger om dette også (som med alt annet innen akustikk virker det som)). Tror ikke jeg kommer til å "heldempe" bakveggen i første omgang. Synes det er ubehagelig å sitte veldig nærme en slik plate. Tror heller jeg lager en bakvegg-diffusor med tiden. Å lage en diffusor er absolutt en av de tingene jeg må gjøre før jeg dør

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Hehe - skal jeg tolke det dithen at du har ikke tenkt å gi deg før det blir ekkelt å komme inn?

Jepp, det skal hvertfall ikke bli noe hyggelig

Det jeg merket stor forskjell på, var før og etter at platene ble trukket med molton/frontsoff.

Da jeg fikk inn platene i rommet, under test plassering - var det nesten litt ekkelt. Når alle platene var montert og trukket med molton, ble det straks mer behagelig.
    Noe å tenke på, hvis du først skal teste med platene - før montering.

Dette kan du enkelt teste selv med takplatene som du har i dag. Det er vel ikke lenge før du skal opp med rammene rundt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg merket stor forskjell på, var før og etter at platene ble trukket med molton/frontsoff.

Da jeg fikk inn platene i rommet, under test plassering - var det nesten litt ekkelt. Når alle platene var montert og trukket med molton, ble det straks mer behagelig.
    Noe å tenke på, hvis du først skal teste med platene - før montering.
    Mener du at det ble mindre absorpsjon med stoffet på?

Dette kan du enkelt teste selv med takplatene som du har i dag. Det er vel ikke lenge før du skal opp med rammene rundt?
    Det kan se ut på CinemaCam'en som noen skal til med å stoffe disse rammene, ja...:

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bygger ikke selv altså?

Det kan virke som om "dempeeffekten" ble mindre når stoffet kom på platene.
    Jeg har ikke testet med målinger, men det opplevdes helt klart slik hos meg.

Nå er alle platene hos meg trukket, så jeg kan ikke teste med måleutstyr, men det kan vel du?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg prøver å lage noe som ligner disse:

Det blir ikke snakk om å kjøpe dem i alle fall. Maken til pris da mann! Mulig akustikkplater blir litt lettere å takle for den østrogenbefengte delen av husholdningen hvis jeg lager dem med litt skråskjærte kanter. De vil jo se litt mindre prangende ut på det viset. Flere smale/høye ved siden av hverandre kan muligens også se ok ut.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, skråskjæring virker som en god idé.Hvorfor tenkte jeg ikke på det
    Jeg har brukt isolasjonskniv for å kutte hjørneplatene mine, det funket 100%

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg prøver å lage noe som ligner disse:

Det blir ikke snakk om å kjøpe dem i alle fall. Maken til pris da mann! Mulig akustikkplater blir litt lettere å takle for den østrogenbefengte delen av husholdningen hvis jeg lager dem med litt skråskjærte kanter. De vil jo se litt mindre prangende ut på det viset. Flere smale/høye ved siden av hverandre kan muligens også se ok ut.
    Hei, tenkte faktisk å gå for denne løsningen i min kino. Ser ganske ok disse. Og man lager de jo lett selv. Selvfølgelig i en farge som fruen liker... :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Hei, tenkte faktisk å gå for denne løsningen i min kino. Ser ganske ok disse. Og man lager de jo lett selv. Selvfølgelig i en farge som fruen liker... :-D
    Å involvere damene i fargevalgene er helt klart en fordel! Det har jeg gjort gjennom hele prosjektet. Klart, litt drakamp blir det innimellom, men hvis begge klarer å bli enige så blir det i alle fall ingen sure miner!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke snakk om å kjøpe dem i alle fall. Maken til pris da mann!
    200-250kr/stk?

Selvfølgelig litt billigere å lage det selv, men det var da ikke *så* ille.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    200-250kr/stk?

Selvfølgelig litt billigere å lage det selv, men det var da ikke *så* ille.
    Hva er det jeg har tullet med nå da? Har jeg sett på pris for 20 stk eller noe slikt? ops:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah.... "Box price"... koko...

---

Da blir det ca 300,- per stk. Det er jo mer enn levelig. Egentlig helt uaktuelt å lage dem selv, hvis disse fungerer bra.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da billig......

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 413 av 587 FørsteFørste ... 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 409 410 411 412 413 414 415 416 417 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •