RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 412

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 412 av 587 FørsteFørste ... 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 408 409 410 411 412 413 414 415 416 422 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 ... SisteSiste
Viser resultater 8,221 til 8,240 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Takk for komplimentet!! Kommer gjerne ned på en "dugnad" hos deg.
    Høre bra ut! Vi får nesten komme tilbake til saken over sommeren og se hvor desperat jeg (eller rettere sagt, FruW) blir når høsten nærmer seg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen tanker rundt akustikk

Takhøyden min er begrenset og i tillegg er det nok et, eh - la oss kalle det et "sterkt ønske" fra FruW om ikke å ha for mye stæsj i taket. Derfor gikk jeg for disse skjulte, 40mm akustikkplatene i taket enn så lenge. På grunn av takrammenes natur, er det imidlertid ikke noen stor sak å gjør om på dette i ettertid.

Jeg regner meg imidlertid som foreløbig ferdig med de akustiske tiltakene i taket. Nå som jeg også (mer eller mindre) har fått på plass bassfellene i tak/vegg-vinklene, er også bassfelle-delen av taket ferdig.

Jeg kan, med andre ord, begynne å senke blikket mot veggene. Grunntanken min er diffusorer på flatene og bass-feller i hjørnene (men antall og utbredelse vil selvsagt begrense seg selv).

Refleksjonene i taket og tiltak mot disse, ble jo mer eller mindre godt skissert på tegningen under:
    -reflection-ceiling-jpg

For veggene holder det med å observere rommet i fugleperspektiv. First things first, som det heter, nemlig førsterefleksjonene:

-rstereflaksjoner-jpg

Som vi alle ser er det nok som skjer allerede her. Alle de gule punktene representerer førsterefleksjoner og bør i utgangspunktet gjøres noe med. Det er sikkert delte meninger om dette, men jeg har oppfattet det slik at for bakkanalene er det minst viktig å behandle dette, siden disse uansett setter opp et diffust lydbilde. Jeg kommer derfor til, foreløbig, å ignorere disse punktene.

Det er mye viktigere å ta førsterefleksjonene til frontrekka og her vil jeg forsøke å gjøre noen lette (?) tiltak. Førsterefleksjonene på sidevegger vil mange si er det absolutt viktigste tiltaket. Dette for å "stramme opp" lydbildet og kunne plassere lydkilder med mm-presisjon. Men de lærde strides også her. Noen mener sideveggene bør være bare for å gi mer fylde og øke bredden i lydbildet, og at det er mye viktigere å ta tak+gulv. En stakkar uten sterke egne meninger, kan bli forvirret av mindre...

Jeg har dessverre et ekkelt vindu plassert til venstre for venstre høyttaler. Dette kan, hvis frontrekka er plassert i lerretsveggen, sette effektiv stopper for førsterefleksjons-tiltak på den siden (og dermed også for andre siden, pga symmetri). Dette er et argument for å plassere L+R litt ut på gulvet, i en "stereo-konfigurasjon" (som vist over). Da har jeg i alle fall en teknisk mulighet (*) til å plassere tiltak (grønne firkanter på skissen) på venstre og høyre vegg.

Når det gjelder bakvegg, burde det være store muligheter for å gjøre tiltak. Her har jeg et bredt område som kan utnyttes (hvis bak-sofaen (hevesofaen :-)) dras litt ut fra bakvegg). Det blir mest sannsynlig en DIY-diffusor. Denne kan kles med stoff, men jeg er redd dette stoffet i så fall får en kort levetid med unger i sofaen. Antageligvis bedre å male diffusoren i en nøytral farge (veggfargen?).

På frontveggen står jeg fritt til å "gå bananas". Har god plass alle veier og alt blir skjult av leretsveggen. Jeg kan her koste på meg en feit diffusor om jeg vil. For å få med meg førsterefleksjonene fra L+R mot bakvegg, må diffusoren være relativt bred, så jeg vurderer faktisk heller å dele den i 3 deler siden punktene er såpass spredd. Ikke noe vits i å kaste bort tid/penger på å behandle "ubrukte" flater heller.

Jeg leste et sted at hvis (veldig grovt sett) ikke direktelyden er 20ms før en refleksjon, så bør refleksjonen gjøres noe med. Hvis dette stemmer, må alle refleksjoner hvis vei til lytteren er mindre enn ca 6 meter lenger enn direktelyden, gjøres noe med. Da må man i så fall gjøre tiltak mot langt flere enn førsterefleksjons-punktene! Det er mange andrerefleksjoner som har kortere vei enn direktelyden + 6 meter.

Her en skisse over "mine" andrerefleksjoner:

-andrerefleksjoner-jpg

Jeg har ikke orket å beregne noen fra bakhøyttalerene, men som vi ser, er det nok å ta av uansett... Til alt hell ser det ut til at flere av dem blir "tatt" av tiltakene for førsterefleksjonene. Noen kommer dessverre unna (som de fra senter). La oss håpe dette kan leves med...

Tilslutt kan vi, bare for å forvirre helt, vise både første- og andre-refleksjonene:
    -rste-andre-refleksjoner-jpg

(*) Teknisk mulighet er IKKE det samme som strategisk lurt

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiderman slår til igjen!
    Sikker på at du ikke har glemt noen streker nå
    Her overlates ingen ting til tilfeldighetene! Og som du skriver på slutten kan det hende at man skal nøye seg med mulighetene i første omgang.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er altså tanker rundt akustikk. Det blir ikke slik at det ikke vil bli vist en film før veggene er fylt med diffusorer. Skal bare dele mine innerste tanker med omverdenen ;-)

Dette er definitivt tiltak som har "siste-prioritet" under byggingen. Ja, med mulig unntak av frontvegg-diffusoren(e) som kan bli litt leie å få på plass i etterkant...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor diffusor og ikke demping av frontveggen?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser alle disse strekene i hytt og pine så tenker jeg i retning av at en polstret celle hadde vært tingen og det ultimale..:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hvorfor diffusor og ikke demping av frontveggen?
    Ja, si det du. Tankegangen er vel at det er lett å overdempe et rom, spesielt et rom som også skal fungere som et oppholdsrom. Derfor denne diffusor-tankegangen. Blir romme for livlig, kan jeg øke dempingen i taket og evt mellom diffusorene i frontvegg.

Jeg er veldig ydmyk på dette området, siden jeg har veldig liten praktisk erfaring å slå i bordet med. Jeg tar mer enn gjerne imot masse innspill her. Kanskje vi alle kan få noe ut av denne prosessen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer nå egentlig mest på hvordan du beregner ut 1. punk og 2. punk på spredningen.

For det er vell slik at forskjellige høyttalere har forskjellig spredning?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Lagde forresten for moro skyld et Word-dokument av tråden hittil. Ble på 2378 A4-sider...

Det er sikkert en lurere måte å konvertere på enn deg jeg klarte. For at ikke bildene skulle kuttes, måtte jeg ha liggende sider.

Det blir omtrent som dette:

-sider-jpg

For evt. gale hunder, så kan Word-dokumentet lastes ned her (12MB).

Så da er det bare å skrive ut...
    Bare en rapport fra lesehjørnet..
    Har du noe imot gale hunder..? Hæææ? Visste du at jeg kom til å lese her med tiden? haha..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Jeg lurer nå egentlig mest på hvordan du beregner ut 1. punk og 2. punk på spredningen.

For det er vell slik at forskjellige høyttalere har forskjellig spredning?
    Ja, det stemmer og derfor har forskjellige høyttalere vel også forskjellige behov for "tiltak". Men beregningene av disse punktene blir nok mer eller mindre det samme. Det er etter speil-metoden (før et speil langs veggen og der du ser mellomtone/diskant fra sweet spot har du et førsterefleksjons-punkt). Innfallsvinkel = refleksjonsvinkel osv. Bruker man samme logikk videre, finner man også andrerefleksjons-punktene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Bare en rapport fra lesehjørnet..
    Har du noe imot gale hunder..? Hæææ? Visste du at jeg kom til å lese her med tiden? haha..
    Jeg børe vel egentlig ikke svare på dette siden han ikke leser her i enden av tråden...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg børe vel egentlig ikke svare på dette siden han ikke leser her i enden av tråden...
    Han kommer vel hit en gang

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt å plassere lydfellene så tett på ventilene som mulig for å "ta" så mye som mulige av turbulens-støy fra selve luftstrømmen.

Vet ikke hvor langt du er kommet i prosjektet nå, som jeg btw legger meg i støvet for, men det du sier her er nok ikke helt riktig. Da jeg jobbet som ventilasjonsmontør, var regelen for å få mest mulig nytte av lydfellene å ha en avstand fra lydfelle til bend på 2xdiameteren. Dvs på en lydfelle med diameter 160, bør du ha minimum 30 cm med spiro før bendet.

Det kan godt være at kloke hoder har kommet frem til andre mål, og da er det jo greit.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galle
    Vet ikke hvor langt du er kommet i prosjektet nå, som jeg btw legger meg i støvet for, men det du sier her er nok ikke helt riktig. Da jeg jobbet som ventilasjonsmontør, var regelen for å få mest mulig nytte av lydfellene å ha en avstand fra lydfelle til bend på 2xdiameteren. Dvs på en lydfelle med diameter 160, bør du ha minimum 30 cm med spiro før bendet.

Det kan godt være at kloke hoder har kommet frem til andre mål, og da er det jo greit.
    Hjelp, hvor i tråden kommer dette fra?

For å prøve å forsvare meg, så var det nok turbulens-støy fra resten av ventilasjonsanlegget innenfor lydfellen jeg mente, ikke støy fra selve ventilene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelp, hvor i tråden kommer dette fra?

For å prøve å forsvare meg, så var det nok turbulens-støy fra resten av ventilasjonsanlegget innenfor lydfellen jeg mente, ikke støy fra selve ventilene.

Hehe.. det var fra montering av avtrekk. Jeg har kastet bort mange timer på jobben i dag for å lese denne fantastiske byggetråden
    Det er nok uansett snakk om så lite luftstrømming at det ikke vil være et problem. Må bare få sagt at du har gjort en hinsides jobb så langt!! Gleder meg til fortsettelsen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker og bukker for hyggelige ord. Veldig morsomt at flere henger med. Skal prøve å ikke bli så langtekkelig at du detter av lasset

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er altså tanker rundt akustikk. Det blir ikke slik at det ikke vil bli vist en film før veggene er fylt med diffusorer. Skal bare dele mine innerste tanker med omverdenen ;-)

Dette er definitivt tiltak som har "siste-prioritet" under byggingen. Ja, med mulig unntak av frontvegg-diffusoren(e) som kan bli litt leie å få på plass i etterkant...
    Første refleksjoner er selvfølgelig en nødvendighet, og gjerne noen bassfeller.
    Det er også noe som kalles for overdemping

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Første refleksjoner er selvfølgelig en nødvendighet, og gjerne noen bassfeller.
    Det er også noe som kalles for overdemping
    Jepp!

Ja, si det du. Tankegangen er vel at det er lett å overdempe et rom, spesielt et rom som også skal fungere som et oppholdsrom.
    Selv om det er helt umulig (for en som meg) å vite hvor denne grensen går - i alle fall før jeg får inn noe av møblene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er et godt utganspunkt å tenke "LEDE" prinsippet når du vurderer ytterligere demping av rommet. Demper du 1. og noe av 2. refleksjonene på sideveggene nærmest høyttalerene og muligens noe på frontveggen, om du velger en veggløsning som gjør det mulig, så vil den enden av rommet nærme seg død. La heller delen av rommet hvor sitteplasser både for musikk, film og ludo være levende, så blir det mer behagelig å være der.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det høres ut som en fornuftig tankegang. Har tenkt å få til noe tilsvarende visuelt.

Side 412 av 587 FørsteFørste ... 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 408 409 410 411 412 413 414 415 416 422 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •