RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 411

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 411 av 587 FørsteFørste ... 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 401 407 408 409 410 411 412 413 414 415 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 ... SisteSiste
Viser resultater 8,201 til 8,220 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er slik som skjer en gang i blant. Artig å tenke tilbake på siden ;-)
    Selv har jeg vært ute for å skifte bremseskiver på bilen min, og når jeg hadde skrudd av den gamle skiven og var i ferd med å skru fast den nye fant jeg ut at den nye var 2 cm mindre i diameter:evil: Så da var det bare å skru av skiven igjen, for så å skru på den gamle igjen. 1,5t med rigging, roting og rydding til ingen nytte. Neste gang sjekker jeg nok opp en gang til før jeg bestiller nye...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utlagt mva på 81 kroner tilsier at det kom på 243 kroner, muligens inkludert frakt?
    25% moms på toppen tilsier at vi kan gange 81 med tre for å få de 75% pakken kostet, men kommer verdien på det som er inni pakka på mer enn 200 kroner må du betale moms også. Men dette vet jo du utmerket godt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med frakt ble det over 300. Så hva jeg har betalt mva for kan man jo lure på... Hvis det først skulle tolles inn, så skulle jeg egentlig ha betalt mva for både vare og frakt. Ja, ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omregningskurser- Tollvesenet

Der kan du sjekke hvilke kurser tollvesenet bruker di bruker ikke samme kursene som feks norges bank bruker og kursen endres 1 gang i uken.

Kanskje du viste av denne men just in case

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er FREDAG :-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    +1 20 min til jeg drar hjemmefra på "jobb"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kripet
    Omregningskurser- Tollvesenet

Der kan du sjekke hvilke kurser tollvesenet bruker di bruker ikke samme kursene som feks norges bank bruker og kursen endres 1 gang i uken.

Kanskje du viste av denne men just in case
    Jeg visste om denne, men klarte ikke å finne den igjen her om dagen så takk for linken!

Det er nok ene og alene jeg som har blingset med beregningene når jeg skulle holde meg under 200,- serru - ingen bombe akkurat. Får trøste meg med at kjøpt så mye fra utlandet i det siste så en liten bommert her og der blir en dråpe i havet...

Det var forresten 16 slike jeg kjøpte:

-mag2-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab

Det får bli en kort-og-gæli en, for nå har det virkelig vært dårlig med annet her...

En mann ringer nødnummeret:
    "Kom fort! Min sønn har svelget en kondom!"

Etter 5 minutter ringer den samme mannen:
    "Dere trenger ikke å komme. Min kone fant en annen en."

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det får bli en kort-og-gæli en, for nå har det virkelig vært dårlig med annet her...

En mann ringer nødnummeret:
    "Kom fort! Min sønn har svelget en kondom!"

Etter 5 minutter ringer den samme mannen:
    "Dere trenger ikke å komme. Min kone fant en annen en."

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å sende ut røde kors for å lete etter meg enda!
    Jeg har akkurat lest ferdig side 80 og såvidt startet på 81, og føler at en tur bort til kuleramma er på sin plass. Og den kan så vidt jeg kan skjønne fortelle at jeg herved er kommet 1/5 ut i tråden din.

Det skal legges til at jeg har veldig lite tid til å sitte å lese, så det blir litt skippertak. Jeg har nemlig solgt huset og driver å flytter ut av det for tiden, og i dag har jeg endelig fått vaska ferdig hele greia, men bilen ble så full av stæsj at jeg fikk ikke plass til selve vaskeutstyret..(beklager at jeg bruker tråden din som blogg, haha).

Men det jeg skulle si var at jeg var litt skeptisk til å begynne på en så lang tråd som dette, men nå som jeg er godt i gang så klarer jeg bare ikke å stoppe. Ting er skrevet på en så forståelig og lettfattelig måte(selv for en fjellgeit som meg) ispedd humor og herlige sidestikk. Nesten irriterende at jeg ikke har vært medlem her lenger og har oppdaga denne tråden før nå, hehe.
    Jeg velger da forøvrig å ikke lese mailene jeg mottar som forteller om og siterer nye innlegg i tråden, noen spoilere med hvordan det går skal jeg ikke ha noe av!

Vel, igjen beklager jeg at jeg blogger her, men tenkte det var greit å gi livstegn fra seg, jeg følger jo de omskrevne fjellvettreglene som er tilpasset nettvettreglene, og dermed håper jeg at jeg unngikk en større leteaksjon(for dere hadde vel savna meg om en stund om jeg ikke sa fra, eller?)..

Jeg gjør teksten mindre jeg, slik at jeg ikke opptar så mange pixler og fysisk plass på skjermene deres, haha

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Ingen grunn til å sende ut røde kors for å lete etter meg enda!
    Jeg har akkurat lest ferdig side 80 og såvidt startet på 81, og føler at en tur bort til kuleramma er på sin plass. Og den kan så vidt jeg kan skjønne fortelle at jeg herved er kommet 1/5 ut i tråden din.

Det skal legges til at jeg har veldig lite tid til å sitte å lese, så det blir litt skippertak. Jeg har nemlig solgt huset og driver å flytter ut av det for tiden, og i dag har jeg endelig fått vaska ferdig hele greia, men bilen ble så full av stæsj at jeg fikk ikke plass til selve vaskeutstyret..(beklager at jeg bruker tråden din som blogg, haha).

Men det jeg skulle si var at jeg var litt skeptisk til å begynne på en så lang tråd som dette, men nå som jeg er godt i gang så klarer jeg bare ikke å stoppe. Ting er skrevet på en så forståelig og lettfattelig måte(selv for en fjellgeit som meg) ispedd humor og herlige sidestikk. Nesten irriterende at jeg ikke har vært medlem her lenger og har oppdaga denne tråden før nå, hehe.
    Jeg velger da forøvrig å ikke lese mailene jeg mottar som forteller om og siterer nye innlegg i tråden, noen spoilere med hvordan det går skal jeg ikke ha noe av!
    Hmm... men nå du er jo her helt på slutten av tråden av egen fri vilje...

Uansett. Takker og bukker for hyggelige ord :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... men nå du er jo her helt på slutten av tråden av egen fri vilje...

Uansett. Takker og bukker for hyggelige ord :-)

Man kan jo fint legge inn innlegg ifra tidligere sider da =)
    Så dagens slutt vil nok fremdeles være en overaskelse for han når han kommer hit om noen dager, da har d jo uansett kommet en del nye sider slik at overaskelsene bare forsetter å komme

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Man kan jo fint legge inn innlegg ifra tidligere sider da =)
    Hmmm... tenkte jeg ikke på! Men han ER sikkert her! Kanskje jeg skal skrive noe provoserende som avslører at han har vært her?

sickpuppy er sønn av en morløs geit!

Hehe- NÅ tenker jeg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg har hatt skikkelig problemer med motivasjonen i det siste og henfalt til andre hobbyer som bygging av tricopter og slikt svas i det siste og trengte ett skikkelig stilett-hel-tråkk på testikkelen for å komme igang igjen. Og dette fikk jeg av min kjære FruW i dag ettermiddag. Med ett vær som bare kan forekomme på St.hans og 17.mai, var det inneaktiviteter som gjaldt. Så hun satte på en film som ormeyngelet vårt (og den evigtilstedeværende skokken av nabounger som av en eller annen grunn alltid havner i huset her) kunne se på så lenge. Så dro hun meg etter øret ned i kjelleren og sa: "Hva rekker vi på 1.5 timer her nede?"

Ingen grisetanker takk. Det er grenser for hva jeg gjør foran ett web-kamera.

Jeg stotret fram noe om at kanskje jeg kunne rekke å sette på noen av disse spot-kasse-platene. Og så var vi jaggu igang!

Ja, her er forresten et klipp fra en kveld tidligere i uken da jeg masse-klargjorde en hel haug av disse (så helt udugelig har jeg ikke vært):
    [YOUTUBE]mdtCUgXom2M[/YOUTUBE]

Disse mellomrommene mellom spot-delene skal altså fungere som bassfeller av panel-typen (en veldig forenklet type). Jeg hadde egentlig tenkt å regne og fundere litt på dette, men det ble avlyst og platene satt opp med rekordfart. FruW skar opp isolasjon og jeg skrudde som jeg hadde Fanden i nakken (og det var vel egentlig ikke så langt unna heller... ).

Her er et typisk hull som FruW har dyttet isolasjon oppi:
    -img_3276-jpg

Ikke så jevnt og pent, men for akkurat dette hullet måtte vi sørge for at isolasjonen ikke datt ned igjen med en gang. Det var det eneste hullet jeg ikke hadde plate til. Det eneste hullet med denne dim'en og det kom tydeligvis under radaren min når jeg klargjorde platene...

Og her platen over utgangsdøren:
    -img_3272-jpg
    (man kan skimte hullet til Exit-skiltet)

Og her platen på den andre siden av rommet:
    -img_3273-jpg

Over innerdøra:
    -img_3274-jpg

Litt ujevne gliper her og der, men alt skal belistes, så jeg regner med det blir bra... Ja, og jeg mangler noen bittesmå platebiter på sidene her (og et par andre steder), men disse er raskt produsert.

Og her er alle platene på plass gitt:
    -img_3267-jpg

Det gikk mer eller mindre som en lek med to i samarbeid. Jeg foreslo underveis til FruW at "Vi to kunne jo ha begynt som kino-byggere!".

Svaret var: "Ehhh - nei?". Som i "Er du fullstendig idiot? Du ville jo ha brukt 10 år på å tjene 50.000!".

Hun er vel inne på noe...

På bilder over, kan man forresten se hvordan akustikkplatene er plassert i taket. Og her en annen vinkel:
    -img_3270-jpg

Det er vel en slags triangel foran sweetspot, basert på de meget oversiktelige beregningene under...:
    -reflection-ceiling-jpg

Problemet mitt er at jeg fortsatt ikke har bestemt meg for plasseringen til frontene (baffelvegg, "normal" eller 60-grader). Avhengig av dette er førsterefleksjonspunktene i taket spredt litt forskjellig. Derfor måtte jeg ta høyde for alle muligheter når jeg beregnet plassering av platene.

Jeg er også blitt inspirert av BEF sine diffusorer, men tror ikke jeg klarer å få meg til å lage takplasserte diffusorer i denne omgang. På bakvegg og i front, derimot, er det muligheter!

Jeg må lese meg mer opp (**) på plassering av diffusorer vs demping og plassering av disse, men foreløbig kan jeg tenkte meg et felt med DIY 10cm 1D N7-13 QRD-diffusorer omtrent som vist med rødt her på bakvegg:
    -img_3266-jpg
    (dette skulle dekke førsterefleksjonene som vist på skissen litt lenger over her)

Og kanskje 25cm 1D N7-13 på dette feltet i front hvor jeg har goooood plass:
    -img_3271-jpg
    (må riktignok ta vekk den noe malplasserte UPSen...)

(*) Jeg trodde FruW så på kinobygging som noe elendig tøys og bortkastet tid - helt til jeg begynte å bygge dette tricopter-greiene. Av alle barnslige og meningsløse aktiviteter må dette være det laveste av alt hun kan tenkte seg og det er vanskelig å få henne nevneverdig interessert... Her om dagen når jeg satt der og loddet og ordnet og koste meg (oppe på kjøkkenet for å være sosial og greier, sa jeg noe sånt som: "Her sitter jeg og monterer landingslys og alt mulig. Tenkt om det ikke flyr engang da!"

Hun: "Selvfølgelig kommer det ikke til å fly!"

Um... hun har ikke så veldig tro på mine DIY ferdigheter tror jeg... :-D

(**) Man kan jo saktens lure på om man kommer noe nærmere en "løsning" ved å lese. For hver gang man leser en ny artikkel om emnet får man en ny løsning. Det kan virke som det omtrent er en (sterk) mening per menneske rundt dette temaet...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting: hvorfor har du brukt så lang tid? På videoen av molton-monteringen så det ut som det gikk riktig så fort

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkepauser!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skulle låne BEF ei helg Rune..:wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mulig jeg burde ha spandert på meg en god BEF en helg, ja...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Magneter - igjen

I kveld var det tid for siste innspurt med takrammene før de skal kles med Molton. De var egentlig mer eller mindre klare fra før, så klargjøringen bestod for det meste i å montere ekstra-magnetene som kostet meg så dyrt her om dagen. Forskjellen på de gamle magnetene og de nye er tykkelsen. De gamle var 2 mm. Disse er godt over 10 ganger så tykke - og virker deretter:
    -p1000647-jpg

Som det har blitt vanlig, "fylte" jeg hullene med tokomponent lim, plasserte magneten, et skille-ark og så en flat gjenstand av jern på toppen. På den måten blir magneten flush mot treflaten.

Enkelt, ikke sant?

Men med mine prosjekter er det aldri enkelt. Ett eller annet spennende vil alltid skje. Jeg "produserte" jo disse rammene over hverandre og for at ikke magneten over skulle "suge" opp magneten under, satte jeg magneten i rammen over med motsatt polaritet i forhold til den under. På den måten ville de to magnetene frastøte hverandre, og magneten under ville ikke bli dratt opp av hullet.

Det som skjedde var da selvsagt at magneten over ble presset opp av hullet

Dette oppdaget jeg heldigvis litt før Araldit'en var helt herdet, så jeg tror jeg fikk reddet det. Derfor altså denne burken med bor på toppen - for å presse magneten ned i hullet:
    -p1000643-jpg

Her er rammene nok en gang. Denne gangen magnetisert for forhåpentligvis siste gang:
    -p1000648-jpg

Nå er det rensing av alt smuss som denne ultraskitne garasjen har påført dem og deretter bærer det ned i den nyvaskede kjelleren for Moltonifisering.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mulig jeg burde ha spandert på meg en god BEF en helg, ja...

Takk for komplimentet!! Kommer gjerne ned på en "dugnad" hos deg.

Side 411 av 587 FørsteFørste ... 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 401 407 408 409 410 411 412 413 414 415 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •