RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 41 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 541 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Steike hvor lang tid disse underprosjektene mine tar... (jeg holdt på å skrive "subprosjektene" istedenfor "underprosjektene", men det er jo egentlig en helt annet ting...)
    Ja "subprosjektene" dine tar (tok) jo tid de også;-)
    Har du tenkt til å lage DIY høytalere også? Isåfall tar det enda litt lenger tid før kinoen er klar:lol:
    Jeg regner med at det gikk litt raskere med smeltelim.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ja "subprosjektene" dine tar (tok) jo tid de også;-)
    Har du tenkt til å lage DIY høytalere også? Isåfall tar det enda litt lenger tid før kinoen er klar:lol:
    Nei, jeg gidder på ingen måte å lage høyttalere selv. Det har jeg verken kunnskap eller tid til. Jeg tipper jeg ender oppe med noe ala dette i front:

Har ikke kommet så langt i disse planene enda...

Bak har jeg ingen formening om hva jeg skal velge... Håpet er å finne noe som ikke er bredere enn 30 cm og ikke stikker lenger ut enn 13-14 cm (men kan være så høye de vil...). Har ikke funnet noe som frister enda...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Den er totalt ubrukelig i sammenligning med informasjonen som begynner å samles opp i hjemmekino-tråden din .
    Nå er det vel dessverre relativt langt mellom nyttig info, men takk for hyggelige ord doktor!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håpet er å finne noe som ikke er bredere enn 30 cm og ikke stikker lenger ut enn 13-14 cm (men kan være så høye de vil...). Har ikke funnet noe som frister enda...
    Du bygger da kjapt 3-4 høyttalere med de målene du... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Du bygger da kjapt 3-4 høyttalere med de målene du... ;-)
    Jada, men de skal helst virke også da...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg blir sprø...

jeg har egentlig vær veldig fornøyd med snekkerarbeidene i kjelleren min. Det er de samme som bygde på huset mitt for noen år siden også, og jeg var fornøyd med det arbeidet også.

Men for noen timer fikk jeg en liten støkk. Rett etter at snekkerene hadde gjort seg ferdig tok jeg noen stikkprøver med et langvater for å se at stenderverket lå i linje og det meste så greit ut.

Men et sted jeg ikke hadde sjekket, var rett på frontveggen, der hvor "dere vet hva" blir bygget for tiden. Og WTF? Det er jo helt på trynet jo! Langvateret lå skikkelig og vippet på den ene stenderen! Det viste seg at stenderen lå fint i forhold til både topp og bunn-svill, men selve stenderen var jo krum som en gammel kjærring og bulet skikkelig ut på midten:
    -img_9511-jpg

Her et nærbilde som viser hvor ille det egentlig er (ca 8 mm):
    -img_9513-jpg
    (merk at vateret er mer eller mindre i lodd)

Det dreier seg om stenderen til venstre her:
    -img_9510-jpg

Er det en stender jeg er lite fristet til å bytte på det nåværende tidspunkt så er det vel denne... Sukk & stønn...

Er dette innenfor standarden av hvordan materialer skal være? Er det snekkeren som har ansvaret for at materialene HAN har kjøpt er rette nok?

Eller er det rett og slett jeg som er for nøye? Synes det er ikke i alle fall...

---

Ellers driver jeg fortsatt og setter opp k-rør. har nå begynt på den venstre veggen og det er jo rene leken i forhold til rør-kaoset på høyre side. Eneste av høyttaler-rør på venstre vegg er venstre front og venstre surround. Lite å ta bilder av, så jeg skal skåne dere ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg gidder på ingen måte å lage høyttalere selv. Det har jeg verken kunnskap eller tid til. Jeg tipper jeg ender oppe med noe ala dette i front:

Har ikke kommet så langt i disse planene enda...

Bak har jeg ingen formening om hva jeg skal velge... Håpet er å finne noe som ikke er bredere enn 30 cm og ikke stikker lenger ut enn 13-14 cm (men kan være så høye de vil...). Har ikke funnet noe som frister enda...
    Hva med innbygning Rune? Hørte IN6500 hos djevelen selv. Fire bak og to på siden, den beste "surrerundt" opplevelsen jeg har hatt. Nå mener jeg å huske at hans rom er mye mindre enn ditt, men det bør ikke fungere noe dårligere for det.

Den skjeve stenderen fikser du vel greit med en høvel?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å rette den.
    legg på en kloss på stedet der det er mest "mage" og klem fast en annen planke som illustrert på bildet.
    Vedlegg 30073
    Bøy stolpen til den er mer enn rett (litt mage på baksiden).
    Sku så fast en stripe av finerplate på ca 9 cm på siden av stolpen
    Fjern så den stolpen som holder den i spenn. Stenderen skal nå være rett.
    Du kan også bruke en annen 2x4" el.l

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hva med innbygning Rune? Hørte IN6500 hos djevelen selv. Fire bak og to på siden, den beste "surrerundt" opplevelsen jeg har hatt. Nå mener jeg å huske at hans rom er mye mindre enn ditt, men det bør ikke fungere noe dårligere for det.
    Så var det det med lydisolering da... Klaske til med 3 lag gips og GG og så ta hull på hele greiene og plassere høyttalerene inni veggen...

Men hadde det ikke vært for dette problemet, er det faktisk nesten garantert at jeg ville ha gått for innbygning. Det ser tross alt mye penere ut og tenk på WAF'en da!

Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Den skjeve stenderen fikser du vel greit med en høvel?
    Får kanskje prøve å fleske over med en av elhøvlene jeg har liggende å slenge...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å rette den.
    legg på en kloss på stedet der det er mest "mage" og klem fast en annen planke som illustrert på bildet.
    Vedlegg 30073
    Bøy stolpen til den er mer enn rett (litt mage på baksiden).
    Sku så fast en stripe av finerplate på ca 9 cm på siden av stolpen
    Fjern så den stolpen som holder den i spenn. Stenderen skal nå være rett.
    Du kan også bruke en annen 2x4" el.l
    Hehe - slett ingen dum ide, Pål!

Kanske jeg skulle ha dratt på med litt lim i mellom i samme slengen?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - slett ingen dum ide, Pål!

Kanske jeg skulle ha dratt på med litt lim i mellom i samme slengen?
    Tenkte samme sak selv, men lot være å skrive det. I dette tilfellet vil det nok kanskje være litt smør på flesk, men det har jo blitt litt av "ånden" i dette proskektet
    Go for it!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det det med lydisolering da... Klaske til med 3 lag gips og GG og så ta hull på hele greiene og plassere høyttalerene inni veggen...

Men hadde det ikke vært for dette problemet, er det faktisk nesten garantert at jeg ville ha gått for innbygning. Det ser tross alt mye penere ut og tenk på WAF'en da!

Får kanskje prøve å fleske over med en av elhøvlene jeg har liggende å slenge...
    Hva om du lager en kasse med gips til de? Du vil jo fortsatt få en flate som "står for lyd" så lenge du tetter igjen hullet med en høyttalerpanel.

Det tok jeg som en selvfølge at du har powertoolsa i orden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Operasjon "makkverk" - Retting av stender

Kveldens oppgave: Rette stender med "mage".

Jeg hadde dessverre ikke noen finerplate, Pål. Bare en uforingslist til 50 kroner meteren... :roll: Funker kanskje ikke så bra, men den er i alle fall fin nok...

Lim må til, i alle fall når ikke materialene er helt etter kokeboka:
    -img_9517-jpg
    (det rare mønsteret er grunnet den gjenstridige limflasken som var så godt som tom og måtte bankes helt tom...)

Og her har vi tvunget stenderen i lodd "og vel så det" som det heter, og limt/skrudd på utforingslisten:
    -img_9518-jpg

Ja, nå var den i og for seg i lodd, men buet. Men jeg bare måtte bruke uttrykket "i lodd og vel så det", siden denne gangen var det ikke bare et morsomt uttrykk, men en del av oppskriften... eh... nåja...

Her et spennende bilde fra den andre siden:
    -img_9519-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe i veien å lage inwall høytalere som stikker 2-3 cm ut fra veggen?
    Da kan du jo lage en kasse som er 2-3 cm mindre dype, og kompansere med en stiling DIY utforing på utsiden

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kveldens oppgave: Rette stender med "mage".

Jeg hadde dessverre ikke noen finerplate, Pål. Bare en uforingslist til 50 kroner meteren... :roll: Funker kanskje ikke så bra, men den er i alle fall fin nok...

Lim må til, i alle fall når ikke materialene er helt etter kokeboka:
    (det rare mønsteret er grunnet den gjenstridige limflasken som var så godt som tom og måtte bankes helt tom...)

Og her har vi tvunget stenderen i lodd "og vel så det" som det heter, og limt/skrudd på utforingslisten:
    Ja, nå var den i og for seg i lodd, men buet. Men jeg bare måtte bruke uttrykket "i lodd og vel så det", siden denne gangen var det ikke bare et morsomt uttrykk, men en del av oppskriften... eh... nåja...
    Det skal bli spennende å se om stenderen er rett når du fjerner tvingene!:???:
    Hvor mye "vel så det" brukte du 3-4mm?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe i veien å lage inwall høytalere som stikker 2-3 cm ut fra veggen?
    Da kan du jo lage en kasse som er 2-3 cm mindre dype, og kompansere med en stiling DIY utforing på utsiden
    Nå må dere slutte med dette in-wall-maset deres, før jeg begynner å vurdere det seriøst!

Det er to helt klare negative ting med in-wall:

1. Problemer med lydisolasjon

Denne første går det muligens an å gjøre noe med. Det KUNNE muligens ha gått an å lage "bakbokser" til disse i 3 lag gips osv... Jeg må høre med min akustiker i hvilken grad dette vil gå utover lydisolasjonen. Det blir jo noe ganske annet når baffelen ER veggen enn om det er en høyttaler som er utenfor veggen. På den annen side, så er det jo ikke disse høyttalerene som står for den typiske 3-kvartalers-støyen...

2. Problemer med oppgradering

Denne skal vi nok slite mere med...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal bli spennende å se om stenderen er rett når du fjerner tvingene!:???:
    Vi får vente til limet har tørket. Vet ikke om det blir rett, men håper i alle fall at den er RETTERE. Har jo alltids høvelen i bakhånd

Nå er det vel ingen krise om det er noen mm feil, heller... men 8 var litt i meste laget synes jeg!

Hvor mye "vel så det" brukte du 3-4mm?
    Var vær nærmere 2-3 mm tenker jeg, så den blir nok ikke helt rett. Skal vi tippe? Jeg tror den blir 3-4 mm feil.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får vente til limet har tørket. Vet ikke om det blir rett, men håper i alle fall at den er RETTERE. Har jo alltids høvelen i bakhånd

Nå er det vel ingen krise om det er noen mm feil, heller... men 8 var litt i meste laget synes jeg!
    Var vær nærmere 2-3 mm tenker jeg, så den blir nok ikke helt rett. Skal vi tippe? Jeg tror den blir 3-4 mm feil.
    1-2mm tipper jeg. Med en limt plate vil ikke skruene (hullene) gi seg i samme grad. Det var vel ikke så stiv stender? Eller måtte du skru hardt til for å bøye den?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1-2mm tipper jeg. Med en limt plate vil ikke skruene (hullene) gi seg i samme grad. Det var vel ikke så stiv stender? Eller måtte du skru hardt til for å bøye den?
    Det er jo en 2x4.... og det var de nederste 1.5 meter som måtte "behandles". Jeg synes jeg dro godt til jeg (men så er jeg ikke akkurat Hulken heller ;-) ).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler - In-fellingshøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI IKON Phantom In-wall høyttalere

Hvis du skal ha EW må det bli noe slikt. De bygge bare 10 cm så det burde være en smal sak for en gipsekspert som deg å få til. Ellers så kan du jo bare lage en vegg utenpå veggen med disse i..... eller blir det resonanser ut av det kanskje?

Side 41 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 541 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •