RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 406

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 406 av 587 FørsteFørste ... 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 402 403 404 405 406 407 408 409 410 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 546 ... SisteSiste
Viser resultater 8,101 til 8,120 av 11737
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har et spørsmål om dette gipsankeret, Pål. Er det slik at det er maskinskrue-gjenger inne i denne?
    Niks

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Niks
    Hehe - den var rask! Jeg så at det ikke var det likevel, når jeg besøkte Biltema sine sider... Da kanskje DU kan svare meg på det andre jeg lurte på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er flat, men med voksent tverrsnitt. Skulle ikke være noe problem å drive en rumperister med den heller!
    Det vil nok være det minste problem. Hvor fikk du forresten tak i flatkabelen?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål om dette gipsankeret, Pål. Skal man først skru både treskrue + gipsanker inn i gipsen, så skru ut skruen igjen og så inn igjen (med det du skal feste mellom)?
    Hvis det var dette du mente, så er svaret nei.
    Du skal skru ankeret inn alene, det er ett phillips spor i selve ankeret. Bruk skrujern da makitaen din sannsynligvis vil dra denne rett gjennom all gipsen
    Skru inn anker og fest det du vil med en skrue inn i ankeret i etterkant.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig moro at det er skikkelig fremgang som også er lett å se resultatene av, og ikke bare skjulte og finurlige løsninger på alle tenkelige "problemer". :-D

Å legge gulv går ganske fort når man er flere om jobben (som det meste annet )

Dette blir litt OT (igjen), men dette spesialbitssettet på Biltema fant jeg ut var en glimrende match til Makitatrekkeren min... (Art. nr. 12406)

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål om dette gipsankeret, Pål. Skal man først skru både treskrue + gipsanker inn i gipsen, så skru ut skruen igjen og så inn igjen (med det du skal feste mellom)?
    Hei RuneW, jeg selger disse til vanlig. Og man skruer inn gips ankeret først i. Så kan man skru i skruen etterpå.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Hvis det var dette du mente, så er svaret nei.
    Du skal skru ankeret inn alene, det er ett phillips spor i selve ankeret. Bruk skrujern da makitaen din sannsynligvis vil dra denne rett gjennom all gipsen
    Skru inn anker og fest det du vil med en skrue inn i ankeret i etterkant.
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Hei RuneW, jeg selger disse til vanlig. Og man skruer inn gips ankeret først i. Så kan man skru i skruen etterpå.
    Takk til dere to for svaret!

Det var ikke så lett å se ut fra bildet til Pål hvordan dette fungerte. Nå har jeg kjøpt noen pakker med disse og ting ble litt klarere!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Virkelig moro at det er skikkelig fremgang som også er lett å se resultatene av, og ikke bare skjulte og finurlige løsninger på alle tenkelige "problemer". :-D

Å legge gulv går ganske fort når man er flere om jobben (som det meste annet )

Dette blir litt OT (igjen), men dette spesialbitssettet på Biltema fant jeg ut var en glimrende match til Makitatrekkeren min... (Art. nr. 12406)
    Hmm... bits kan man aldri få nok av! Skal skrive dette tipset bak øret!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble nesten litt satt ut av tempoet på gulvleggingen.
    Overrumplet faktisk.
    Når du skrur gipsankerne i gipsen kan det være en fordel å kjøre drillen på 1 (altså hastigheten på makitaen) og presse ankeret inn mot veggen\taket.
    Fører stort sett til mindre gipsstøv og ørlite grann bedre feste, da de ikke entrer\dar seg inn i materialet på samme måte som fks treskruer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av enkelte
    Ble nesten litt satt ut av tempoet på gulvleggingen.
    Overrumplet faktisk.
    Ja, min jobb var å kappe materialene og jobbet så raskt jeg kunne for å holde følge med de to andre. Utrolig nok var det minimalt med feilkapp også. Tror det skjedde to ganger tilsammen. Vanligvis er antall feilkapp nøyaktig det samme som antall laminatplater man egentlig har til overs + 1.

Sitat Opprinnelig postet av enkelte
    Når du skrur gipsankerne i gipsen kan det være en fordel å kjøre drillen på 1 (altså hastigheten på makitaen) og presse ankeret inn mot veggen\taket.
    Fører stort sett til mindre gipsstøv og ørlite grann bedre feste, da de ikke entrer\dar seg inn i materialet på samme måte som fks treskruer.
    Takk for tipset! Det er notert!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på en ting med denne gipsskruen. Jeg kjøpte engang et slikt (Biltema) sett med skruer og gipsanker. Jeg la merke til at da jeg bruke de medfølgende skurene, så var de så lange at de gikk gjennom hele mekanismen og brakk av spissen. De kunne virke som dette var et besvisst design for å oppnå skikkelig feste i skruene. Moa perforerte de mer enn bare lengen på gipsankeret.

Jeg kan ikke annet enn å tenke på at dersom du bruker disse gipsankerene, perforerer lag på lag i taket..., ender du da opp med en gjerning i klassen "helligbrøde" i filosofien rundt det å lage det tette rommet med gips og greenglue....???

Ellers: Grattis med GULV! DET var en milepæl verd misnt en dobbelt Bluray eller et eller annet gøy i verktøyskrinet :-D.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Kom til å tenke på en ting med denne gipsskruen. Jeg kjøpte engang et slikt (Biltema) sett med skruer og gipsanker. Jeg la merke til at da jeg bruke de medfølgende skurene, så var de så lange at de gikk gjennom hele mekanismen og brakk av spissen. De kunne virke som dette var et besvisst design for å oppnå skikkelig feste i skruene. Moa perforerte de mer enn bare lengen på gipsankeret.

Jeg kan ikke annet enn å tenke på at dersom du bruker disse gipsankerene, perforerer lag på lag i taket..., ender du da opp med en gjerning i klassen "helligbrøde" i filosofien rundt det å lage det tette rommet med gips og greenglue....???
    Ja, skrekk og gru om jeg skulle begynne å perforere taket!!! Jeg kjøpte 28mm-versjonen nettopp pga denne faren, men nå vet jeg ikke om jeg tør å bruke dem heller. Kanskje det blir lim likevel...

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Ellers: Grattis med GULV! DET var en milepæl verd misnt en dobbelt Bluray eller et eller annet gøy i verktøyskrinet :-D.
    Ja, helt klart. Nå skal jeg kose meg med litt play/amazon-handel!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten lett beregning så finner du ut hvor lange skruer du bør ha!
    At spissen "ryker" gir den en rotasjonslås
    Grattis med ferdiglagt gulv!
    Ikke for å sette griller i hodet på deg, men jeg har et spørsmål:
    Hvorfor har du lagt gulvet på tvers av lengderetningen?
    Det er jo mest normalt å legge gulvet parallelt med lengderetningen. Da vil rommet virke litt lengre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ikke for å sette griller i hodet på deg, men jeg har et spørsmål:
    Hvorfor har du lagt gulvet på tvers av lengderetningen?
    Det er jo mest normalt å legge gulvet parallelt med lengderetningen. Da vil rommet virke litt lengre.
    Er det noe poeng at rommet skal virke så langt som mulig da?

Det er vel like vanlig å si at retningen bør være den samme som lyset som kommer inn fra vinduene (for å gjøre skjøtene mindre synlige), altså den retningen som jeg har lagt det.

Et annet poeng er at jeg måtte beregne meg ut til rumperister-kontakten for at dette ikke skulle bli på en skjøt (og aller helst midt på en laminatplate). Derfor måtte jeg kutte det første (og det siste) skiftet med laminat på langs. Skulle jeg ha lagt andre veien hadde det blitt en god del lengere å kappe.

Men egentlig blåser jeg i det. Det blir veldig lite som blir synlig av gulvet med sittegruppe i den ene halvdelen og tykt teppe i den andre halvdelen av rommet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rumperister-plugg på plass...eh....

Den tittelen ble litt uheldig...

Uansett, siden FruW sovnet foran TVn snek jeg meg ned i kjelleren for å drive unevnelige aktiviteter igjen...

Først en liten sjekk om Speakon-kontakten faktisk gikk ned i hullet jeg hadde boresaget ut:
    -p1000357-jpg

Jeg begynner å bli litt uforsiktig. Regne med at jeg har regnet og målt rett og legge gulvet uten å sjekke slikt... Men flaks som jeg har, passet den helt fint.

Så var det å forbore til noen svært beskjedne skruer:
    -p1000358-jpg

Krympestrømper på ledningene før man lodder er alltid en hit:
    -p1000361-jpg

Ikke godt å avgjøre om dette er god lodding eller ikke på dette bildet (skal vi si heldigvis?):
    -p1000363-jpg

Brukte kompaktkameraet i kveld. Synes det tar dårligere bilder enn det jeg hadde for tre generasjoner siden IXUS400. Dette er et Panasonic Lumix DMC-TZ10 med 12 (hvor av minst 6 er unødvendige) megapixels, GPS og alt mulig som skal forbedre bildene. Virker som det har masse jpg-støy eller ett eller annet tøys... Derfor har jeg gått ned til 600 pixels store bilder i denne posten.

Med krympestrømpene på plass:
    -p1000364-jpg

Og jaggu passet kontakten som fot i hose (etter Donald):
    -p1000366-jpg

Flushere blir'e ikke:
    -p1000367-jpg
    (men med beskyttelseslokket blir det ikke like flush akkurat...)

Litt intensiv-maskering...:
    -p1000368-jpg

...før vi fuger igjen:
    -p1000369-jpg

Så blir det omtrent slik tilslutt:
    -p1000371-jpg

---

Og så et lite bilde av 40 mm alu-listene jeg bestilte opp. Jeg ble litt overrasket da jeg kjente vekten av en 270cm lang slik list og begynner å bekymre meg noe over om magnetene vil holde dem. Det finner vi nok ut med tid og stunder...
    -p1000378-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full av arbeidslyst, dro jeg fram de minste av platene som skal plasseres foran spotkassene. Dette er platene med spot'ene i. Mens jeg stod der og skulle skru dem opp, blinket det en varsellampe bak i skolten og jeg kom på at jeg hadde glemt antiskrangletiltak i form av silikon-klædder. Fort, fort fram med min (*) kjære fugepistol og lage slike:
    -img_3212-jpg

Jeg gjorde et forsøk på å lage de smale og høye:
    -img_3214-jpg

Poenget er jo ikke at de skal lage avstand, men bli klemt paddeflate og samtidig hindre skrangling.

(*) Den er strengt tatt min svoger (Onkel Kjell) sin, men siden han sjelden leser denne tråden og jeg nå har lånt den i snart 4 år, betrakter jeg den som min.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kudos for masse bilder (som vanlig!) og grattis med milepæl-gulvet!

Tanken slo meg at hvis du hadde byttet ut all foto/redigering/posering/forumposting med rent produktivt arbeid, ville kinoen vært ferdigstilt til nå? :wink:
    (men hva skulle vi andre fulgt med på da...?)

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rumperister-plugg, hehe. Det får meg til å huske en artig historie som er sann. En av kameratene mine hjalp en kar med å sette opp en garasje. Faren til denne karen var med på arbeidet, en kar godt oppe i 70-årene. Han hadde fått i oppdrag å dra til butikken for å kjøpe noen plugger, så han spurte kameraten min hva disse pluggene kalles. "buttplugg", svarte kameraten hvorpå gamlingen svarte: "Buttplugg, ja, det skal jeg huske".

Ellers ble jo pluggen på gulvet ditt veldig flush og fin.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Rumperister-plugg, hehe. Det får meg til å huske en artig historie som er sann. En av kameratene mine hjalp en kar med å sette opp en garasje. Faren til denne karen var med på arbeidet, en kar godt oppe i 70-årene. Han hadde fått i oppdrag å dra til butikken for å kjøpe noen plugger, så han spurte kameraten min hva disse pluggene kalles. "buttplugg", svarte kameraten hvorpå gamlingen svarte: "Buttplugg, ja, det skal jeg huske". .
    Hehehe - den var slem

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune

Må si det nærmer seg nå, så ferdig før julen kommer snikende på dør en må til om med du få til utrolig flink til å dokumentere alt du gjør.

Ang. løsningen med rom i rom så kan ikke jeg si annet enn at jeg regner med du blir stor fornøyd! Har bygget det samme her, dog uten GG. Med full drus i kinoen med kun enkel innerdør med pakning i ytterskallet (uten lyddør i selve rom-i-rom skallet) så kan det sammenlignes med eldste jenta sin BoomBlaster bak lukket dør i hennes rom. Ingen vibrasjoner i huset, vegger eller noe. Vanlig film titting hører en ingenting av. Kun høyeste frekvensene på musikk som slipper ut.... dette regner jeg med lyddøren tar når den kommer på plass. Dette med Klipsch RF82, 2xCV 15" subber.Ang. dokumentasjon så må jeg heller si jeg har sviktet helt på den fronten i min byggetråd. Når en slipper til med 12timers økter i 14dager så må det bare jobbes!
    Lykke til videre, du kan se frem et kanon rom, det skal jeg love deg!

*ang. de gipspluggene, av frykt for å punktere taket så hadde jeg ikke brukt de. lim er et alternativ, men plater i hodet er vel heller ikke å foretrekke når ernaene setter i gang

Side 406 av 587 FørsteFørste ... 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 402 403 404 405 406 407 408 409 410 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 546 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •