RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 405

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 405 av 587 FørsteFørste ... 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 395 401 402 403 404 405 406 407 408 409 415 425 435 445 455 465 475 485 495 505 515 525 535 545 ... SisteSiste
Viser resultater 8,081 til 8,100 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå må du våkne! Det er jo allerede langt ut på formiddagen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    +1 :-)
    +2 !

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hmmm... Etter all jobben med å gjøre stofframmene avtakbare, så skal du altså lime akustikkplatene i taket?
    Er ikke det en veldig permanent løsning, spesielt dersom du skulle få behov for å modifisere akustikken i rommet?

Jeg våger meg herved frampå med en borrelås-løsning igjen, men det avhenger selvsagt av at:
    1. borrelåsen lar seg feste godt i takplatene.
    2. borrelåsen lar seg feste godt i akustikkplatene.
    3. du har nok klaring til stoffet i stofframmen fra akustikkplaten til at borrelåsen ikke bygger for langt ned.
    Borrelås til akustikkplatene kan ikke beskreves med andre ord enn genial idé! Jeg hadde tenkt å punkte dem fast med lim, ikke lime hele flaten, og på den måte gjøre det mulig å fjerne dem relativt enkelt. Men borrelås er selvsagt hakket lurere. At borrelåsen bygger noen mm gjør ingen ting. Platene er 40mm og jeg har ca 48mm å gå på.

Vi får prøve å finne et lim som garanterer at borrelåsen aldri slipper i noen ende...

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ellers imponerende arbeid, og jeg skjønner ikke hvordan du får tid til å tegne de lekre tekniske tegningene hele tiden...
    Øvelse gjør mester. Har brukt Corel Draw siden 1992 og har det relativt godt i fingrene :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Nå må du våkne! Det er jo allerede langt ut på formiddagen
    Ja, er det noe rart når man etter å ha stresset livet av seg:

- Den eldste ville ikke gå på skolen fordi det regnet
    - Den mellomste ville ikke på skolen fordi han ikke fikk ha med seg en greie (inneleke som garantert hadde sett sin siste dag hvis den hadde blitt dratt med)
    - Den yngste som.... nei vent! Den yngste var av uforklarlige grunner helt medgjørlig i dag. Ble antageligvis så satt ut av dette at det var derfor jeg glemte å ta med sekken (med maten) hennes i barnehagen. Dette oppdaget jeg selvsagt da jeg var framme og måtte kjøre helt hjem igjen og tilbake til barnehagen igjen osv.

Er ikke noe rart man først kommer på jobb langt ut på formiddagen...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, er det noe rart når man etter å ha stresset livet av seg:

- Den eldste ville ikke gå på skolen fordi det regnet
    - Den mellomste ville ikke på skolen fordi han ikke fikk ha med seg en greie (inneleke som garantert hadde sett sin siste dag hvis den hadde blitt dratt med)
    - Den yngste som.... nei vent! Den yngste var av uforklarlige grunner helt medgjørlig i dag. Ble antageligvis så satt ut av dette at det var derfor jeg glemte å ta med sekken (med maten) hennes i barnehagen. Dette oppdaget jeg selvsagt da jeg var framme og måtte kjøre helt hjem igjen og tilbake til barnehagen igjen osv.

Er ikke noe rart man først kommer på jobb langt ut på formiddagen...
    Kjenner til problemet ;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å feste borrelås til taket burde være kurrant - jeg har brukt vanlig sort Sicaflex til borrelås på trepanel/vegg og den henger fremdeles godt. På akustikkplatene er jeg mer tvilsom. Jeg vet hvor lett det er å rive av ytre lagene på overflaten av akustikkplatene og ser for meg at dersom du limer borrelåsen fast på akustikkplaten så kan en risikere at platen faller og ytrelaget henger igjen i taket.

Hva med neodym-magnet limt fast i taket og en bolt med forsenket hode gjennom akustikkplaten?

-bolt-gif

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har brukt borrelås på baksiden av min mediabenk, som feste til et høyttalerstoff jeg benytter for at kabelrotet på baksiden skal skjules. Jeg benyttet først lim, men det funket ikke helt. Derfor lånte jeg meg en slik stiftemaskin som ser ut som en hammer (husker ikke hva de heter), og da satt det som, ja, spikret! Det er også mye morsommere å gå bananas med stiftemaskin enn limtube

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller rett og slett bore hull, bruke skrue, skive og gipsanker

35mm dyp.
    Taket ditt er vel 3*13mm+GG =39+ så det burde gå bra.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Å feste borrelås til taket burde være kurrant - jeg har brukt vanlig sort Sicaflex til borrelås på trepanel/vegg og den henger fremdeles godt. På akustikkplatene er jeg mer tvilsom.
    At du er tvilsom både på akustikkplater og saueskinn er jeg lite tvilende til

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg vet hvor lett det er å rive av ytre lagene på overflaten av akustikkplatene og ser for meg at dersom du limer borrelåsen fast på akustikkplaten så kan en risikere at platen faller og ytrelaget henger igjen i taket.

Hva med neodym-magnet limt fast i taket og en bolt med forsenket hode gjennom akustikkplaten?

Men du har selvsagt et poeng. Jeg må nesten sjekke hvordan akkurat disse platene er, men de forrige akustikkplatene jeg kjøpte var som du beskriver, litt "fluffy" på baksiden og muligens uegnede til festing av noe med lim. vel, jeg limte jo på selve platene både her og der, men der ble jo limet fordelt over større områder.

En løsning kan muligens være å først lime på en plate av feks 1mm plastikk over et noe større område og så lime på borrelås på denne igjen.

Ellers så likte jeg også magnet-metoden. Muligens lettere å få av enn borreås. Jeg skal fundere litt rundt magnet i taket og magnet limt på en større plate som igjen er limt på akustikkplata.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

35mm dyp.
    Ja, men det var vel akustikkplaten som var problemet?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det var vel akustikkplaten som var problemet?
    Ja, det har jeg skjønt! Tenkte noe slik. Da burde platen holdes fast, og kan skrus ned på få minutter.
    -takfeste-jpg

Når jeg beskrev dybden på taket var det for å vise at pluggen ikke går gjennom alle 3 lagen med gips.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredagsvitsen

Uka nærmer seg slutten og det er tid for griserier...

En mor og hennes sønn gikk en tur i parken når poden fikk øye på er par fugler som paret seg.
    "Hva er det de driver med?", spurte poden.
    Moren hans ble litt pinlig berørt og sa: "Å, de lager en sandwich."
    Noen minutter senere får de jaggu øye på et par bikkjer som også har seg.
    "Hva er de de hundene driver med da, mamma?", sier pjokken.
    "Umm, de lager også sandwich'er, gutten min", sier mora.

Samme kveld, mens gutten ligger og skal sove, hører han spetakkel fra foreldrenes rom. Han roper høyt på mammaen. Hun tror det er noe galt og løper inn på rommet hans og spør ham hva som er i veien.

Poden sier: "Dere lage sandwich'er!"
    Mora blir sprut rød: "Hvordan vet du det?"
    Gutten: "Fordi du har majones over hele fjeset."

Ha en flott helg med masse god mat!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har jeg skjønt! Tenkte noe slik. Da burde platen holdes fast, og kan skrus ned på få minutter.
    Akkurat ja! Takk!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredagsvitsen

Uka nærmer seg slutten og det er tid for griserier...

En mor og hennes sønn gikk en tur i parken når poden fikk øye på er par fugler som paret seg.
    "Hva er det de driver med?", spurte poden.
    Moren hans ble litt pinlig berørt og sa: "Å, de lager en sandwich."
    Noen minutter senere får de jaggu øye på et par bikkjer som også har seg.
    "Hva er de de hundene driver med da, mamma?", sier pjokken.
    "Umm, de lager også sandwich'er, gutten min", sier mora.

Samme kveld, mens gutten ligger og skal sove, hører han spetakkel fra foreldrenes rom. Han roper høyt på mammaen. Hun tror det er noe galt og løper inn på rommet hans og spør ham hva som er i veien.

Poden sier: "Dere lage sandwich'er!"
    Mora blir sprut rød: "Hvordan vet du det?"
    Gutten: "Fordi du har majones over hele fjeset."

Ha en flott helg med masse god mat!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulv ferdig gitt!

Ja, i dag ble det produktivt en periode gitt! Med to gode hjelpere (godt at FruW har masse brødre å ta av...) gikk gulvleggingen relativt kjapt unna.

Men visse spesialiteter gjorde jo sitt til at det ikke gikk på 1 time for å si det slik. For det første var laminaten jeg hadde kjøpt (på tilbud) på Obs! ikke førstesortering (antageligvis ikke sortert i det hele tatt mente min svoger) og kunne være litt vindskjev her og der. Dette medførte en del ekstra knot for å få det hele på plass.

Den andre forsinkelsesfaktoren var denne:

-img_3207-jpg

Ja, dette er flatkabelen til en evt rumperister. I går brukte jeg litt tid på å lodde på to vanlige kabler på flatkabelen (som vi ser).

Jeg gjorde mitt ytterste for å prøve å beregne akkurat på mm hvor hullet til kontakten skulle komme på en laminat-plate (slik at jeg kunne lage denne konstruksjonen i parallell med det andre arbeidet), men vi var alle enige om at dette garantert kom til å skjære seg, så det ble til at vi tok det når det kom.

Og det kom omtrent... her:
    -p1000345-jpg

Her går den flate slasken bort til veggen:
    -p1000346-jpg

Så da la mine to kumpaner seg og slappet av på trampo'n vår mens jeg gikk igang med kontakt-konstruksjonen (jeg har snakket om tidligere) i mitt vanlige tempo...

Til slutt ble jeg omtrent ferdig. To av hjørnene ble veldig bra. To andre ikke så bra...:
    -p1000348-jpg

Men ettersom jeg skal fuge rundt kanten med trefarget fugemasse og hele stasen havner midt under sofaen, så får det heller være. Poenget er altså at en Speakon-kontakt skal gå omtrent flush med toppen av gulvet. For å få dette til, så måtte jeg ta hull i laminatplaten og lage er spikerslag på undersiden (som kontakten skrus fast i). Dette ser vi her:
    -p1000347-jpg

En utfordring var at hullet i betonggulvet var såpass lite at jeg ikke hadde plass til noe særlig med "underbygg". Derfor denne lille "ringen" av et spikerslag.

Vel, jeg fikk vekket de to fra dvalen og så fikk vi spesial-platen på plass:
    -p1000350-jpg

Herfra til evigheten - eller veggen om du vil:
    -p1000352-jpg

Og voila! Gulvet på plass og greier!
    -img_3211-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bare ha kabelen komme opp ifra sprekken når du engang skal få på plass utstyret? Eller har du planer om å felle inn kontakter i gulvlisten?

Resultatet ellers ble jo meget bra! Nå har du faktisk ett mer eller mindre fullverdig rom =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden inneholder alt...flatkabel da gitt..usannsynlig lurt! At ikke jeg tenkte på det da
    Ellers må jeg si at progresjonen i CinemaW overrasket meg til de grader i dag :!:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Skal du bare ha kabelen komme opp ifra sprekken når du engang skal få på plass utstyret? Eller har du planer om å felle inn kontakter i gulvlisten?
    Det kommer et k-rør ut ved gulvet akkurat der flatkabelen stikker opp (man kan se det litt utydelig på ett av bildene). Planen er/var å forbinde disse to og gjemme "skjøten" bak gulvlisten. Vi får se hva jeg finner på. Uansett blir det nok dokumentert... ;-)

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Resultatet ellers ble jo meget bra! Nå har du faktisk ett mer eller mindre fullverdig rom =)
    Ja, det er slutt på snikkerbod-tilstanden fra i dag av!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Denne tråden inneholder alt...flatkabel da gitt..usannsynlig lurt! At ikke jeg tenkte på det da
    Den er flat, men med voksent tverrsnitt. Skulle ikke være noe problem å drive en rumperister med den heller!

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ellers må jeg si at progresjonen i CinemaW overrasket meg til de grader i dag :!:
    Ditto ;-)

Det hjelper, ikke minst på tiltakslysten, å være flere!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

35mm dyp.
    Jeg har et spørsmål om dette gipsankeret, Pål. Skal man først skru både treskrue + gipsanker inn i gipsen, så skru ut skruen igjen og så inn igjen (med det du skal feste mellom)?

Side 405 av 587 FørsteFørste ... 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 395 401 402 403 404 405 406 407 408 409 415 425 435 445 455 465 475 485 495 505 515 525 535 545 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •