RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 401

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 401 av 587 FørsteFørste ... 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 397 398 399 400 401 402 403 404 405 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 ... SisteSiste
Viser resultater 8,001 til 8,020 av 11737
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med førsterefleksjonen på veggen bak sweet spot og på sideveggene?

Personlig mener jeg førsterefleksjonen fra veggen nærmest høyttaleren er den mest kritiske, etterfulgt av veggen bak hodet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva med førsterefleksjonen på veggen bak sweet spot?
    Jeg er i tak-modus nå som jeg holder på med rammene, men jeg er klar over at flere flater enn taket bør tas. Vi får nesten ta det når jeg har kommet litt lenger i prosessen.

Og hvis jeg får lov av FruW...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med over 8000 poster, blir det 10000 før du er ferdig?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ta direkte kontakt med Glava. De har ofre leggende en del "feilvare" som du får til godt redusert pris. Det være seg skjønnhets feil, hakk, klumper, misfarging mm.
    Siden de skal ligge bak duk uansett så gjør det jo ikke noe :-)
    Det er helt korrekt! Utseende/størrelse er totalt irrelevant i denne sammenhengen og det hadde vært en mega-bonus om det hadde vært mulig å få tak i noe kapp/knekk på denne måten!

Så kommer det store spyrgesmålet: Hvem i de grønne granskauen på Glava skal man spørre etter slikt om? Du har tydeligvis gjort dette selv, siden du vet at de ofte har slikt, men hvem snakket du med?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Grattis med over 8000 poster, blir det 10000 før du er ferdig?
    Er det et lure-spørsmål?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er helt korrekt! Utseende/størrelse er totalt irrelevant i denne sammenhengen og det hadde vært en mega-bonus om det hadde vært mulig å få tak i noe kapp/knekk på denne måten!

Så kommer det store spyrgesmålet: Hvem i de grønne granskauen på Glava skal man spørre etter slikt om? Du har tydeligvis gjort dette selv, siden du vet at de ofte har slikt, men hvem snakket du med?
    Jeg har ikke, men LOB (larsobr) har gjort dette med vanlig isolasjon tidligere så kanskje du kan høre med han?
    Sender deg en E-post med telefon nr.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info:

"Beklager, men Ecophon Master er et produkt vi ikke produserer selv men får fra vår samarbeidspartner Ecophon i Sverige. Dermed blir det heller ingen feilvare å oppdrive.

Jon-Espen Hansen
    Distriktssjef
    Glava"

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vet vi det!
    Det var jo et forsøk verdt i hvertfall... :neutral:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje de har kapp i Sverige?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje de har kapp i Sverige?
    Det er jo lov å spørre

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe byggelogg fra gårsdagens jobbing?
    Du er observert jobbe med en stk Biltema Trelim i hånda :wink:
    -ser_20100503224951674-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ikke noe byggelogg fra gårsdagens jobbing?
    Du er observert jobbe med en stk Biltema Trelim i hånda :wink:
    -ser_20100503224951674-jpg
    Jeg har tatt en liten pause i loggingen. Det blir jo bare pjatt om ingenting. Har rett og slett ikke samvittighet til å kaste bort tiden deres på alt småflikkingen jeg holder på med. I alle fall når det bare er retting av gamle feil, uten et snev av originale ideer.

Så jeg ligger litt lavt i terrenget inntil jeg har noe å melde.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe å melde!

Ikke noe byggenytt, men et redskap skaffet til veie slik at rapporteringen hvis det plutselig skulle skje noe interessant vil gå litt lettere. Denne kom fra det fjerne østen og inn på kontoret mitt i dag:

-benro-jpg

Total pris med alt ble ca 1100,-

Billigste jeg finner på nett i Norge er på ca 2000,- (FotoVideo) og da med et enklere kulehode (så vidt jeg har skjønt) og med frakt i tillegg. Så det er noe å spare på å handle "uttaskjærs".

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert stativ!

Husker du prisen på kulehodet alene? Jeg er ikke 100% fornøyd med mitt Manfrotto-hode med 3 spaker. Greit for finjustering i en retning, men tidkrevende når man skal justere i alle retninger.

Vet du om det kan monteres på et Manfrotto-stativ, eller er gjengene prorietære på slike ting?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigste jeg ser på eBay er denne:

New Benro KB-1A KB-1 A Camera Ballhead Ball Head tripod - eBay (item 320392300581 end time May-27-10 07:43:43 PDT)

Når det gjelder om den passer på Manfrotto-stativer tør jeg ikke garantere noen ting, men ting tyder på at det skulle gå ok. I alle fall ser det ut til at lillebroren til kulehodet jeg kjøpte gjør det:

KS-0 Tripod Ball Head for Benro/Manfrotto/Gitzo - eBay (item 110515464740 end time Jun-02-10 23:33:26 PDT)

Strengt tatt er vel det kulehodet jeg kjøpte litt overkill. Det siste jeg linket til her er sikkert bra nok for de fleste. Grunnen til at jeg endte opp med det jeg fikk var at de hadde tomt for det jeg egentlig kjøpte og ble tilbudt et større for samme pris.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Vet du om det kan monteres på et Manfrotto-stativ, eller er gjengene prorietære på slike ting?
    99.9% sikker på at gjengene er standard.
    Det er dog to dimensjoner som brukes, men det finnes adaptre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt og nyttig?

I tillegg til stativet dumpet det ned ca 50 stk neodym-magneter fra DX i dag:
    -img_3036-1-jpg

Disse er ikke å spøke med og du kan lett klype deg mellom dem hvis du ikke er forsiktig. Håpet er at jeg med disse skal kunne holde på plass alulister med pålimte stålbiter, evt. stållister. Jeg må nesten se hva som fungerer best og blir billigst.

Jeg fant også ut at disse magnetene er over snittet sprøe. Jeg satt og lekte meg med fra hvor langt unna jeg kunne få en magnet til å smekke inntil en stabel andre magneter og med et "smekk", ble magneten seende slik ut...:

-img_3037-1-jpg

Ellers har jeg de siste dagene (og dette er egentlig ikke noe å verken skryte av eller rapportere om) justert takrammene noe. Det viste seg nemlig at de ikke matchet helt i høyden i forhold til hverandre. Jeg forstår for å være helt ærlig overhodet ikke hvorfor, siden materialene i teorien skulle være de samme og alle ligger mot taket. Kanskje det er ujevnheter i taket, men mest sannsynlig er det små forskjeller i materialene. Noe som jeg trodde var 48mm var kanskje egentlig 46mm og lignende. Dette er noe drit som man må regne med når man kjøper litt her og litt der veil jeg tro...

Uansett - etter å ha montert alle rammene, gikk jeg på med vater og målestokk og forsøkte etter beste evne å måle evt høydeforskjeller. Hvis en takramme var høyere (dvs nærmere taket) enn naboen, ble antall mm notert. Deretter bar det ut i garasjen for å kappe opp et uhørt antall småbiter som deretter ble sortert etter tykkelse. Her et lite utvalg:

-img_3032-1-jpg

Så ble disse små bitene (fra 1.0 mm til 3.5 mm) limt på oversiden av de rammene som jeg hadde notert antall mm på, ala dette:

-img_3034-1-jpg

Til slutt endte jeg opp med rammer som hadde en max mismatch på rundt 1 mm, noe jeg håper listene skjuler...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til slutt endte jeg opp med rammer som hadde en max mismatch på rundt 1 mm, noe jeg håper listene skjuler...
    Fri og bevare, toleranse på hele 1 mm, sikker på at du får sove nå da???

Ved en innskytelse nappet jeg med et par pakker med neodynmmagneter fra Clas, men de var også ganske sprø. Man blir litt lurt av at de ser ut som vanlig stål. Men de er komisk sterke, tenk om de kunne laget sånne magnet-byggesett med kuler og pinner med neodymmagneter, da kunne man virkelig lekt seg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Fri og bevare, toleranse på hele 1 mm, sikker på at du får sove nå da???
    Med piller - ja ;-)

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ved en innskytelse nappet jeg med et par pakker med neodynmmagneter fra Clas, men de var også ganske sprø. Man blir litt lurt av at de ser ut som vanlig stål. Men de er komisk sterke, tenk om de kunne laget sånne magnet-byggesett med kuler og pinner med neodymmagneter, da kunne man virkelig lekt seg.
    Sett i gang og lek:

"Geomag magnets contain neodymium, a metal belonging to the group of rare-earth elements."

Jeg må nesten få fortelle om mitt første møte med Geomag-leketøyet. Vi hadde med ungene våre på hytta til et vennepar og ungene til dette venneparet hadde en del Geomag i en eske på stuegulvet. Minstejenta, som for anledningen kun var iført bleie, satt og puslet med dette.

Når jeg så stakk innom for å se hvordan leken gikk, så jeg til min store forbløffelse at en av disse pinnene stod rett ut fra magen hennes! Jeg kunne til og med "spille" på den. Det som hadde skjedd var at hun hadde svelget en stålkule og deretter klart å få en av disse pinnene mot magen slik at den magnetisk koblet seg mot kulen inne i magen :shock:

Hadde noen fortalt meg at noe slikt kunne skje, hadde jeg aldri trodd på dem. Hvor mange cm er det mellom mage/tarm, gjennom puddingflesket til en 2-åring og ut til huden?

Så disse Geomag-magnetene er sterke saker ;-)

Det hører med til historien at vi aldri så noe mer til kula og at jentungen ikke lenger tiltrekker seg magneter. Og alle i familien (vel, kanskje mest far... ) ble så fascinert av disse magnetlekene at vi sporenstreks gikk til innkjøp. Under salget/flyttingen av Microplex var det supersalg av et Geomag-lignende-system (blåkopi, egentlig) så vi kjøpte kuler og magnetstaver i kilovis :-)

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg så stakk innom for å se hvordan leken gikk, så jeg til min store forbløffelse at en av disse pinnene stod rett ut fra magen hennes! Jeg kunne til og med "spille" på den. Det som hadde skjedd var at hun hadde svelget en stålkule og deretter klart å få en av disse pinnene mot magen slik at den magnetisk koblet seg mot kulen inne i magen :shock:
    Nei, nå tuller du vel? Er det mulig? Kan noen kontakte Mythbusters? :-D

Side 401 av 587 FørsteFørste ... 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 397 398 399 400 401 402 403 404 405 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •