RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 400 av 587 FørsteFørste ... 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 396 397 398 399 400 401 402 403 404 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 ... SisteSiste
Viser resultater 7,981 til 8,000 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Akkurat plasseringen er vel innlysende.
    Jeg har kanskje uttrykt meg uklart, men det er ikke akkurat geometrien jeg sliter med, for å si det slik ;-)

Det er mer tanker rundt størrelsen rundt refleksjons-punktet og materialene jeg bør bruke.

Dette blir et kompromiss så 15cm tykke diffusorer (eller absorbenter for den saks skyld) er ikke aktuelt i taket. Det må kunne gjemmes inne i takrammene (det er tross alt 90% av poenget med disse €%#&€%#& takrammene...).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men jeg trodde du hadde bra koll på dette Rune?
    Noe har jeg (eller i alle fall hadde før jeg ble senil ;-)) kontroll på (teori) og på andre områder er jeg ganske grønn (praksis).

Jeg kunne ha kjøpt 40mm Glava og puttet i de to rammene som kom nærmest refleksjonspunktet og vært ferdig med det, men det kunne ha vært interessant å hørt fra de med litt praktisk erfaring nå noen uker før jeg kommer til det punktet hvor jeg skal gjøre noe lignende selv.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rominformasjonen i lydbildet ligger i mellomtone og diskant, og skal man få noen god effekt så bør man dempe like mye gjennom et stort frekvensområde. Om effekten av forskjellige materialer har jeg lest følgende: eggkartonger har svært begrenset effekt og hvis noen i det hele tatt så blir det innenfor et begrenset frekvensområde. Det samme gjelder for eggkartongformet skumgummi a'la Biltema. Det billigste og antagelig beste alternativet for oss hjemmebyggere er antagelig Rockwool Akustikkplater eller Glavas tilsvarende. Punktvis demping vil jo ikke ha noe for seg, man kan like gjerne sette opp hele akustikkplater slik at 1.refleksjonspunktet kommer omtrent midt på plata.
    Det er det jeg også har kommet frem til etter å ha lest litt. GIK (igjen) sier at akustikkplater med lufterom bak, mot veggen, er veien å gå og vil også dempe noe nedover i frekvensen. Jeg skal satse på 50 mm Glava med tilsvarende lufting, altså 100 mm dybde på rammene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette blir et kompromiss så 15cm tykke diffusorer (eller absorbenter for den saks skyld) er ikke aktuelt i taket. Det må kunne gjemmes inne i takrammene (det er tross alt 90% av poenget med disse €%#&€%#& takrammene...).
    Jeg leste noe interessant fra GIK nå, om demping gulv/tak. Det sies, i fortsettelsen av informasjon om demping av vegger ved hjelp av speiltesten:

"As far as the ceiling goes, you could treat it in the same manner - but I personally recommend that you place a cloud over pretty much the entire ceiling - I like a live floor/dead ceiling approach with a room."

GIK Acoustics presents Acoustics Primer: Some Basics on Acoustics.

Så, et relativt hardt gulv og totalt dempet tak. En tankevekker.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Jeg leste noe interessant fra GIK nå, om demping gulv/tak. Det sies, i fortsettelsen av informasjon om demping av vegger ved hjelp av speiltesten:

"As far as the ceiling goes, you could treat it in the same manner - but I personally recommend that you place a cloud over pretty much the entire ceiling - I like a live floor/dead ceiling approach with a room."

GIK Acoustics presents Acoustics Primer: Some Basics on Acoustics.

Så, et relativt hardt gulv og totalt dempet tak. En tankevekker.
    Mange veier til Rom, tydeligvis...

---

Jeg ser av noen av kommentarene på forrige side at jeg må ha gitt inntrykk av at jeg hadde tenkt å "punkt-behandle" taket på en eller annen måte. Det har jeg ikke. Jeg skal ha et "belte" tvers over rommet. Dette vil bli gjort ved å fylle et helt antall takrammer med ett-eller-annet(*). Det eneste jeg var usikker på plasseringsmessig er egentlig bredden på dette beltet, eller med andre ord, hvilke takplater som skal fylles.

(*) Ett-eller-annet blir antageligvis en form for akustikk-plate, men dette er mildt sagt en jungel. Jeg har bare 45-50mm til rådighet. Jeg skulle gjerne ha hatt 300mm, men sånn er dessverre ikke livet. Kanskje Ecophon Master B/beta kunne ha vært noe (den midterste stiplede linjen):

Dette demper jo "sånn passe", men relativt flatt over et relativt stort område, konsentrert rundt talefrekvensene.

Jeg fantaserer også om å lime disse rett i taket (med noen avstands-biter), slik at de garantert ikke lager bulker i Moltonen ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå begynner det å likne den vanlige Rune, vi er nede på detaljplanlegging altså. Lime fast i taket høres ikke dumt ut. Siden du allikevel ikke får noe særlig luft mellom platene og taket, og i tillegg risikerer at de lager bulk i moltonen hvis de monteres i rammene, så er kanskje liming en god idé.

Interessant det de sier hos GIK også, dvs. dekke hele taket med plater. Mor10 har gjort det, tykke plater på 100 mm foran og gradvis tynnere 30 mm bakover i rommet, etter LEDE-prinsippet.

Edit: ser at det GIK kaller clouds kanskje er noe som dette

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det de sier hos GIK også, dvs. dekke hele taket med plater. Mor10 har gjort det, tykke plater på 100 mm foran og gradvis tynnere 30 mm bakover i rommet, etter LEDE-prinsippet.

Edit: ser at det GIK kaller clouds kanskje er noe som dette
    Ja, den der linken viser sikkert hva de mener. Men jeg har ikke sett produkter fra GIK der de spesifikt sier noe er ment for tak. Jeg ser at de i linken din har paneler med ståltråd som oppheng, slik som 242 panelene fra GIK. Jeg skal spørre nærmere når jeg lager en ny mail med diverse spørsmål. Skal man dekke nesten hele taket blir det jo temmelig dyrt å kjøpe, så man må nesten bare lage dem selv. Jeg har hittil brukt Glava Akuduk Jupiter.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå begynner det å likne den vanlige Rune, vi er nede på detaljplanlegging altså. Lime fast i taket høres ikke dumt ut. Siden du allikevel ikke får noe særlig luft mellom platene og taket, og i tillegg risikerer at de lager bulk i moltonen hvis de monteres i rammene, så er kanskje liming en god idé.
    Tja... det er masse rart jeg er usikker på, om det er det du mener. Akkurat det er vel ikke noe nytt...

Er det forresten noen som har tips om hvor det lønner seg å kjøpe Glava akustikk-produkter? Finnes det nettbutikker? Jeg kjøpte jo Rockwool akustikkplater i sin tid, men det ble en relativt dyr fornøyelse...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... det er masse rart jeg er usikker på, om det er det du mener.
    Akkurat det har vi skjønt for lenge siden

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som har tips om hvor det lønner seg å kjøpe Glava akustikk-produkter? Finnes det nettbutikker? Jeg kjøpte jo Rockwool akustikkplater i sin tid, men det ble en relativt dyr fornøyelse...
    Hva med Paroc akustikkplater? Disse har vel de fleste Maxbo på lager (i allefall i Oslo), i motsetning til Rockwool, og skal i følge BEF være like bra. Rimeligere enn Rockwool er de også.

Har selv benyttet de, og det fungerte bra. Har ikke A-B testet de mot Rockwool, så kan ikke si noe om den ene eller andre er bedre av egen erfaring

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Kanskje det er lettere å få tak i disse produktene også, for alt jeg vet. Jeg skal i alle fall høre med Maxbo Sarpsborg når jeg en gang kjører forbi (og det gjør jeg 2 ganger om dagen).

Men om de er like gode... Etter en rask titt på databladene, ser det ut til at det er mye av det samme som Ecophon sine produkter. Men det virker ikke som det har ett som tilsvarer Master B beta til Ecophon. Det nærmeste produktet jeg kommer til er Parafon Direct, som har følgende absorbsjonskoeffisient-diagram:

Sammenlign så med Master B beta sitt diagram:

(midterste kurve er totalhøyde = 40 mm)

Jeg har bare ca 45 mm til rådighet og med slike små avstander er det alltid bassen som må lide. Derfor er egenskapene i de lavere frekvensene superviktig for tynne akustikkplater (og det er kanskje her evt forskjeller ligger?).

Ved 125Hz er koeffisientene hhv 0.15 og 0.35 på de to typene. I tillegg er Ecophon-kurven vesentlig flatere, noe som jeg så vidt jeg har skjønt bør etterstrebes. Eller er det noe vesentlig her har misforstått her?

Når det gjelder dette med at tynne absorbenter er håpløse, så kom jeg denne interessante tabellen:

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde tenkt på dette (heller) i noen særlig grad, men det er jo selvsagt slik at selve takkonstruksjonen også absorberer akustisk energi (enten man liker det eller ei). Og skulle du ha sett; kurvene for et tak og for en tynn absorbent går hver sin vei og "utfyller hverandre" - ja til en viss grad da.

Riktignok viser ikke tabellen noen tall for 3 lag gips med 2 lag GG mellom, og 200mm mineralull, men for enkelhets skyld kan vi si at det er det samme (kanskje det er dårligere for alt jeg vet, men GG skulle være bra til å absorbere).

Summer vi tabellen for Master B beta og gipstaket får vi:

@125Hz - 0.65
    @250Hz - 0.82
    @500Hz - 0.88
    @1000Hz - 0.80

Ja, jeg er på tynn is her, men klokka er mye og jeg har akkurat sett på en actionfilm hvor helten nesten døde av palladium-forgifting så hue er ikke helt på plass ;-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emm... det er F R E D A G ! ! ! ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glava Akuduk Jupiter

Fra Glava sine sider:

Lydabsorbsjon
    Glava Akuduk Jupiter er målt i samsvar med ISO 354 og NT Acou 012

125 Hz 0.25

250 Hz 0.70

500 Hz 1.00

1000 Hz 0.95

2000 Hz 0.90

4000 Hz 0.90

50 mm er uten nedforing. A-absorbent.

http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...dDok_913_1.pdf

Du har som du sier lite plass oppe i taket, men Glava har også 25 mm plater hvis det er aktuelt (og du får tak i dem).

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta direkte kontakt med Glava. De har ofre leggende en del "feilvare" som du får til godt redusert pris. Det være seg skjønnhets feil, hakk, klumper, misfarging mm.
    Siden de skal ligge bak duk uansett så gjør det jo ikke noe :-)

Og en ting til..., det er FREDAG!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tegnet inn rammene i taket og det blir i første omgang ramme 3 + 4 jeg kommer til å fylle med akustikkplater:

-rste-refleksjon-jpg

Resten blir ved behov. Siden jeg vurderer å "punkte" fast rammene med monteringslim, kan jeg faktisk gjøre det i kveld om det så skulle være. Derfor får jeg vel få opp dampen og få bestilt meg disse platene snart.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Fra Glava sine sider:

Lydabsorbsjon
    Glava Akuduk Jupiter er målt i samsvar med ISO 354 og NT Acou 012

125 Hz 0.25
    250 Hz 0.70
    ...

50 mm er uten nedforing. A-absorbent.

http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...dDok_913_1.pdf

Du har som du sier lite plass oppe i taket, men Glava har også 25 mm plater hvis det er aktuelt (og du får tak i dem).
    Jeg har ganske nøyaktig 48 mm (dvs 46-47 mm for å sikre meg mot "bulker") å gå på. 25mm er nok unødvendig tynt og 50mm er litt for tykt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredagsvitsen :-)

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Emm... det er F R E D A G ! ! ! ;-)

Jeg hadde time på Institutt For Tidlig Sædavgang her om dagen, me da jeg kom dit var det ikke et menneske der. Antageligvis var det fordi jeg kom litt tidlig...

Ha en trivelig helg, helt uten behov for instituttbesøk ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde time på Institutt For Tidlig Sædavgang her om dagen, me da jeg kom dit var det ikke et menneske der. Antageligvis var det fordi jeg kom litt tidlig...

Ha en trivelig helg, helt uten behov for instituttbesøk ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt videre tankedrift rundt refleksjonene i taket...

Under ser vi en skisse av rommet både som plantegning og oppiriss:

-rste-jpg

De blå stiplede linjene er andrerefleksjoner og blir ikke prioritert som forsterefleksjonene (heltrukne, svarte linjer). De gule sirklene i plantegningen representerer refleksjonspunktene. Grunnen til at jeg tegner dette, er for å danne meg et bilde av hvor skoen trykker og hvilke tak-rammer som bør "fylles".

Som jeg har vært inne på før, ser det ut til at det blir ramme 3+4. Ja, med mindre jeg skulle finne på å sette frontene i HiFi-plassering, da, i en likesidet trekant. Da blir plutselig bildet noe annerledes, og 3 rammer blir, eh, rammet...:

-rste-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke mulighet for å behandle hele taket?

Side 400 av 587 FørsteFørste ... 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 396 397 398 399 400 401 402 403 404 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •