RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 40 av 587 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 540 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skiboy
    Jeg kommer også ut av skapet og forteller at jeg er imponert over ditt øye for detaljer. Dette blir meget bra og det klør i fingrene etter å snekre litt selv, men det får vente...

Tenkte bare å kommentere de største buene på k-rør og lurer på om de bør festet på ett vis for den svingen mener jeg vil komme til å svikte når du skal begynne å trekke/dytte (og kanskje bannes litt )

Kanskje litt seint nå men er du i tvil så trekk større rør så er du sikker. Skader ingen, kanskje bare lommeboken bitte litt.

Stau Pau
    Hallois Skiboy og takk for at du henger deg på her :-)

De buene du ser på det siste bildet vil ble festet godt, ja. Jeg kommer mest sannsynlig til å skru på en hel plate i bakkant, slik at jeg slipper å bore 500 hull i muren for dette arbeidet...

Jeg kom akkurat på at jeg muligens kunne ha klart meg med et lag furu på toppen av boksen og bruke helt vanlige skap-muffer (er det det det heter?) på toppen. Men de klarer kanskje ikke 18 mm tykt gods? Jau, jau. Samme det.

---

Jeg har en del spørsmål rundt trådløs styring av lys, varme og vifte (som antydet litt tidligere i tråden). Skal jeg ta disse spørsmålene i en annen tråd for å gjøre denne mer oversiktlig, eller skal jeg ta det med i denne tråden. Folk som leser denne tråden må jo bli mer forvirret enn meg selv...

Jeg tenker egentlig mest på de som kommer etter og kanskje vil følge byggingen av en kino fra A til Å. Hva er best, å henvise til en annen tråd eller å ha alt i ett?

Jeg er redd det kan utarte å bli en krangletråd mellom de forskjellige systemene og det vil jeg for alt i verden unngå...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut.

Jeg har selv vært i samme situasjon og fikk ikke mine skapmuffer igjennom en plate på ca 15mm eller noe. Skapmuffer er kjekt men vet ikke om noen som er for tykkere plater. Si ifra hvis du finner da

Jeg kjører Centrol (CTM gruppen) sitt styringsystem hjemme men det er ikke trådløst og krever et eget koblingsskap men funker greit for mitt bruk (lysstyring + noe annet rusk)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hallois Skiboy og takk for at du henger deg på her :-)

De buene du ser på det siste bildet vil ble festet godt, ja. Jeg kommer mest sannsynlig til å skru på en hel plate i bakkant, slik at jeg slipper å bore 500 hull i muren for dette arbeidet...

Jeg kom akkurat på at jeg muligens kunne ha klart meg med et lag furu på toppen av boksen og bruke helt vanlige skap-muffer (er det det det heter?) på toppen. Men de klarer kanskje ikke 18 mm tykt gods? Jau, jau. Samme det.

---

Jeg har en del spørsmål rundt trådløs styring av lys, varme og vifte (som antydet litt tidligere i tråden). Skal jeg ta disse spørsmålene i en annen tråd for å gjøre denne mer oversiktlig, eller skal jeg ta det med i denne tråden. Folk som leser denne tråden må jo bli mer forvirret enn meg selv...

Jeg tenker egentlig mest på de som kommer etter og kanskje vil følge byggingen av en kino fra A til Å. Hva er best, å henvise til en annen tråd eller å ha alt i ett?

Jeg er redd det kan utarte å bli en krangletråd mellom de forskjellige systemene og det vil jeg for alt i verden unngå...
    Skru fast en plate i bakkant, legg en planke over, og skum mellom rørene. Skum kan du bruke flere steder dersom rørene blir vinglete.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Skru fast en plate i bakkant, legg en planke over, og skum mellom rørene. Skum kan du bruke flere steder dersom rørene blir vinglete.
    Hehe - originalt opplegg, Pål! Har du gjort det noen gang selv?

En ting jeg må være litt obs på, er å ikke mekanisk låse inner og yttervegg. Spørs hvordan dette blir hvis jeg skummet fast "hele dritten", men som sagt: poeng for originalitet ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - originalt opplegg, Pål! Har du gjort det noen gang selv?

En ting jeg må være litt obs på, er å ikke mekanisk låse inner og yttervegg. Spørs hvordan dette blir hvis jeg skummet fast "hele dritten", men som sagt: poeng for originalitet ;-)
    Gjorde noe liknende med noen rør som går fra loftet og ned i TVrommet mitt via barnerommet. hovedsakelig for å tette et sted som det var umulig å få inn akrylpasse, dersom jeg ikke skulle bruke et par tuber da... slangen på skumboksen er jo en del lenger :-D hadde et par hjørner som jeg var litt skeptisk til, så da var det bare å legge litt fugemasse (skum) rundt hjørnet, og vips hadde jeg en sving på røret som ikke lot seg flytte/ deformere. så kan du bare fylle med isolasjon rundt:-)

eksempel på innfestning:
    Vedlegg 29883

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakboksen ferdig!

Jepp jepp! I kveld ble jeg ferdig med den utskjelte bakboksen til veggpanelet mitt. Dvs, jeg er ikke ferdig med alt i forbindelse med den, men ferdig med selve boksen...

Kassen er ferdig skrudd/limet og jeg går igang med å bore 18mm og 20mm hull til k-rørene:
    -img_9474-jpg
    (16mm ble for trangt til 16mm rørene, men 20mm var passe til 20mm rørene - go figure...)

Og her er boksen nøye vatret opp og skrudd fast:
    -img_9476-edit-jpg

Den stikker 36mm ut fra stenderverket. Dette skal tilsvare 2 x 13 + 2 lag GG (hvor tykt det enn måtte bli (har regnet 1-2mm)) og 8-9 mm ut i MDF SmartPanel'en. Har jeg flaks, vil da vegg-panelet med tetningslist gå mer eller mindre i flukt med MDF-panelet... (yeah right...)

Den kryptiske koden merket med rødt er forresten ikke en Lost-kode, men rekkefølgen til k-rørene på veggen, slik at jeg kunne bore hullene i "korrekt rekkefølge".

På med en tilfeldig bit av en hobbyplate for å få spikerslag til stiftene:
    -img_9477-jpg

Jippi! Første rør inn i boksen:
    -img_9478-jpg

Og dette spennende bildet viser innsiden av boksen...:
    -img_9479-jpg
    (k-rørene vil selvsagt bli kuttet omtrent i flukt med innsiden av boksen senere)

Tetteforsøk med acrylmasse:
    -img_9481-jpg
    (jeg gikk senere over til trelim av alle ting)

Nå begynner det å ligne noe:
    -img_9483-jpg
    (dette tok mye lenger tid enn det ser ut som...)

Og her er vi omtrent i mål:
    -img_9484-jpg

Alle rør fra høyre side og baksiden av rommet er "i boks" (hahaha...), samt tilfelle-rottefelle-rørene fra loftet og kontoret. 32 mm røret fra PJ har jeg ikke fått på plass pga manglende boreutstyr. De to rørene opp langs hver sin stender er til front presence-høyttalere.

Her et oversiktsbilde:
    -img_9485-jpg

De rørene som mangler mot boksen nå er: Front Left, Front Right (arrrgh, så var det ett fra høyre side som manglet likevel), Surround Left, Trigger Lerret og trigger til lyskontroll.

PS! Den skjeve sprekken mellom plate på oversiden av veggboksene og bakboksen er pga at førstnevnte ikek på noen måte er i vater...

---

Jepp jepp! Kvelden er ennå ung og nå skal jeg skrive årsmelding for Opsund Vel... Er vel en eller to andre ting jeg heller kunne ha tenkt meg nå. Sove f.eks...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tetteforsøk med acrylmasse:
    -img_9481-jpg
    (jeg gikk senere over til trelim av alle ting)
    LIMPISTOL RUNE!
    Fest rørene med limpistol! fug så med akrylmasse rundt kanten etterpå for sikkerhetskyld.
    Dersom du ikke har tenkt til å fyre opp rommet til 70°C eller noe slik, så løsner ikke dette limet.
    Eller. Fyll med akrylmasse langs kanten, kil fast røret med en liten spiker/ skrue.
    evt bruk slike ferdige låseblikk du får kjøpt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje slike k-rør fester i tilegg også
    elhandel.no - K-rørfeste TED-KR

Disse kan også med fordel brukes når man trer krør igjennom stender slik at k-rørene er rigide og ikke begynner å flytte på seg når du skal trekke, MEN du har jo med jevne mellomrom "boltet" de fast i veggen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene gutter. Tviler på at de eksisterende rørene kommer til å gå noe sted, men tar med tipsene til de få som er igjen.

Hadde egentlig tenkt å bruke PL400 som kombinert fuging/lim, men må ha brukt den opp, for jeg fant den i alle fall ikke når jeg lette i går kveld.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

11.2 - plassering av presence-høyttalere

Nå som jeg driver og rører - er det noen som kan tipse meg om anbefalt plassering av eventuelle "presence" høyttalere (foran og bak)? Hadde vært fint å ha en viss formening om dette når jeg driver og skal plassere høyttalerterminaler...

(Et raskt søk på avforum gjorde meg ikke så veldig mye klokere...)

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kondens

Hei Runew, du kan ikke få kondens i trekkerørene som ligger helt ut mot yttervegg ? Er ikke der noe med og legge dem et stykke fra kald vegg eller er jeg på bærtur ?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig tenkt å bruke PL400 som kombinert fuging/lim, men må ha brukt den opp, for jeg fant den i alle fall ikke når jeg lette i går kveld.
    Hva? Hjemmekino uten PL400?

:-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Hei Runew, du kan ikke få kondens i trekkerørene som ligger helt ut mot yttervegg ? Er ikke der noe med og legge dem et stykke fra kald vegg eller er jeg på bærtur ?
    Dette vil neppe bli noe problem. Rørene er festet på en isolert yttervegg (Leca Isoblokk), dessuten vil det bli litt varme i dette rommet mellom yttervegg og innervegg siden RuneW har lagt varmekabler i gulvet. Han vil nok ikke få temperaturer som er så lave at dette blir et problem.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dette vil neppe bli noe problem. Rørene er festet på en isolert yttervegg (Leca Isoblokk), dessuten vil det bli litt varme i dette rommet mellom yttervegg og innervegg siden RuneW har lagt varmekabler i gulvet. Han vil nok ikke få temperaturer som er så lave at dette blir et problem.
    Det er korrekt. Jeg kommer dessuten til å være forsiktig med mengde isolasjon på innsiden av Lecaen for ikke å få nullpunkt på innsiden. Det vil med andre ord, dersom alt går etter planen (og det gjør det jo sjelden), aldri bli minusgrader (med påfølgende kondens) der rørene går.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hva? Hjemmekino uten PL400?

:-D
    Det skal handles inn så raskt som mulig ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt design på veggpanelet

Siden den endelige størrelsen på panelet ble ca 55 x 17 cm, fikk jeg litt større albuerom og kunne følgelig omarrangere litt. Har f.eks. gjort om linjeinngangene til evt ekstra sub'er til XLR, siden disse linjesignalene vil måtte gå et stykke:

-panel3-jpg

Som vi ser er det en god del "luft" og dette er meningen, siden det blir en del rør inn i boksen bak jeg ikke vet hva jeg skal bruke til enda... (fra kontor + loft).

Skruehullene er trukket 2 mm inn mot senter i forhold til senter på treverket bak. Dette er for å gjøre rom til en tetningslist på utsiden av skruene.

Prisen ligger på ca €92 slik det ser ut nå med 4 mm godstykkelse.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden den endelige størrelsen på panelet ble ca 55 x 17 cm, fikk jeg litt større albuerom og kunne følgelig omarrangere litt. Har f.eks. gjort om linjeinngangene til evt ekstra sub'er til XLR, siden disse linjesignalene vil måtte gå et stykke:

Som vi ser er det en god del "luft" og dette er meningen, siden det blir en del rør inn i boksen bak jeg ikke vet hva jeg skal bruke til enda... (fra kontor + loft).

Skruehullene er trukket 2 mm inn mot senter i forhold til senter på treverket bak. Dette er for å gjøre rom til en tetningslist på utsiden av skruene.

Prisen ligger på ca €92 slik det ser ut nå med 4 mm godstykkelse.
    Hva med en kontakt som overfører lyd / bilde ut til et annet rom f.eks. stuen over? (for forsterkere med "Sone 2")

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke så dumt. Det blir i så fall ett nytt boret hull når/hvis den tid kommer. Tror jeg muligens har et rør opp i stua... har gått helt i surr...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snegler avgårde...

Kom plutselig på at jeg hadde glemt å trekke rør til frontene. Kommer sannsynligvis ikke til å ta disse i bruk, men kjekt å ha... Pga plass, og for ikke å måtte dra rørene i en bue opp for å komme "ned" til toppen av bakboksen, tok jeg rørene inn fra venstre og høyre side.

Måtte bore meg gjennom på baksiden av stenderen:
    -k00-jpg

Og slik kommer røret inn i boksen:
    -k01-jpg

Brukte smeltelim denne gangen ;-) Fikk også tatt en runde med smeltelim rundt rørene på toppen og på undersiden.

---

Steike hvor lang tid disse underprosjektene mine tar... (jeg holdt på å skrive "subprosjektene" istedenfor "underprosjektene", men det er jo egentlig en helt annet ting...)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike hvor lang tid disse underprosjektene mine tar... (jeg holdt på å skrive "subprosjektene" istedenfor "underprosjektene", men det er jo egentlig en helt annet ting...)
    Ja, du har jo på en måte allerede brukt konseptet "subprosjekt" før kan jeg minnes 8).

Det er jo underprosjektene som gjør det så kjekt å se dokumenteringen! Jeg abonnerer på "Home Theater" fra uniten, og der har de hatt en slags "følgeserie" riv-ut-og-ta-vare-på hjemmekino-bygg-how-to (phuh!).

Den er totalt ubrukelig i sammenligning med informasjonen som begynner å samles opp i hjemmekino-tråden din .

Side 40 av 587 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 540 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •