RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 4 av 587 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 504 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 11737
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Men jeg tror jeg ville kledd den med et eller annet finmasket bomullstoff som vil fungere som et filter, de fleste isolasjoner støver som kjent og det ville være kjipt å ha gult glavastøv ut av inntaksluften.
    En absolutt betimelig tanke! Men hva gjør man den dagen "filteret" går tett? :?

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fresh selger sine produkter gjennom Byggmakker. Har nettopp bestilt ett slik filter selv til kinoen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg kommer selv til å dra innom dem så fort jeg får banket designet, sannsynligvis iløpet av uken.
    Skal bli spennede å se hva du går for. Veldig greit å kunne prate med de direkte...litt lettere å forklare da!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Da setter man på Nemo og lar Darla blåse dem rene

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Fresh selger sine produkter gjennom Byggmakker. Har nettopp bestilt ett slik filter selv til kinoen
    Hvilken dimensjon var det på filteret ditt, og hvor mye kostet det på Byggmakker?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Dette er min "logiske" teori:

Hensikten med hullene i lydfellen er å lede trykket fra lydbølgene ut i isolasjonen og ettersom lyd som kjent er sinusbølger, da vil den lille luftmengden gå begge veier og antakelig lage en selvrensende effekt.

Om nå filteret skulle gå tett, så tror jeg ikke det skulle bli noe problem. Hullene i lydfellen har liten (om noen) ventilerende effekt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Skal bli spennede å se hva du går for. Veldig greit å kunne prate med de direkte...litt lettere å forklare da!
    Ja, det skal være sikkert og visst. Får håpe de tar imot "kunder" direkte da. Du får uansett informere om hva du spurte om og hva du fikk greie på!

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken dimensjon var det på filteret ditt, og hvor mye kostet det på Byggmakker?
    Har ikke hentet det enda, så vet ikke prisen. Bestilte det egentlig gjennom fresh, men de sendte bestillingen videre til den lokale byggmakkeren her. 40 cm lang tror jeg den er

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Dette er min "logiske" teori:

Hensikten med hullene i lydfellen er å lede trykket fra lydbølgene ut i isolasjonen og ettersom lyd som kjent er sinusbølger, da vil den lille luftmengden gå begge veier og antakelig lage en selvrensende effekt.

Om nå filteret skulle gå tett, så tror jeg ikke det skulle bli noe problem. Hullene i lydfellen har liten (om noen) ventilerende effekt.
    Hm, du har jo alldeles rett i det! Hovedmengden av lufta går jo gjennom kanalen, og ikke gjennom de perforerte kanalveggene.
    Og blir det mot formodning for ille, Så kan jo "Darla" gjøre susen, som RuneW sier!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Har ikke hentet det enda, så vet ikke prisen. Bestilte det egentlig gjennom fresh, men de sendte bestillingen videre til den lokale byggmakkeren her. 40 cm lang tror jeg den er
    40 cm? Snakker vi om en Z-db-kassett da?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Room modes for dummies...

Har endret litt på room mode-kalkulatorens parametere (nå med metere ;-)), siden jeg ikke trenger å bygge ut veggene like mye når jeg benytter Z-kassett som lydfelle:

Hmm... men hva er det egentlig man skal bruke som romstørrelse når man kalkulerer room modes? Det indre rommet, eller murveggene i den opprinnelige kjelleren? Hvis vi bruker dimensjonene til den oprinnelige kjelleren, får man følgende resultat:

Som sikkert mange har fått med seg, er jeg ingen guru på room modes ;-) Så jeg vet ikke hva som er rett og hvilke av de to målingene som er "best"...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal bruke den romstørrelsen som lyden "oppfatter", dvs den størrelsen rommet har hvis du ser på "harde" vegger.

Dersom dette er det første bildet ser du at det er 3 frekvenser under 300Hz som kan være problematiske, ca 135, 225 og 270Hz. Frekvenser over 300Hz er det i praksis normalt ikke nødvendig å ta hensyn til når du ser på room-modes.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elcomp
    Du skal bruke den romstørrelsen som lyden "oppfatter", dvs den størrelsen rommet har hvis du ser på "harde" vegger.

Dersom dette er det første bildet ser du at det er 3 frekvenser under 300Hz som kan være problematiske, ca 135, 225 og 270Hz. Frekvenser over 300Hz er det i praksis normalt ikke nødvendig å ta hensyn til når du ser på room-modes.
    Det var å forstå hva lyden oppfatter som "harde vegger" da... Jeg kommer mest sannsynlig til å bruke 2 og 3 lag gips m/GG og 2x4 stenderverk. Er dette for "harde vegger" å regne? I så fall har jeg jo en viss mulighet til å justere noe...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gipsplater er en "hard" vegg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elcomp
    Gipsplater er en "hard" vegg.
    Den er grei. Og jeg regner med at dette gjelder for alle frekvenser som er med på room mode-kalkulatoren over.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer forresten på om jeg skal prøve å skaffe noe ala dette mellom receiver og projektor når den tid kommer. Må jo være genialt mye enklere å få gjennom et k-rør som ikke er overdimensjonert. Synd at den ikke er lenger. Noen som har sett noen lange HDMI-kabler med Type C i minst en av endene?
    HEY, HEY!!!
    kanskje skummelt å si dette, men Biltema har jo kabler med lengde opp til 10m... Kvalitet???

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    HEY, HEY!!!
    kanskje skummelt å si dette, men Biltema har jo kabler med lengde opp til 10m... Kvalitet???
    Når det gjelder høyttalerkabler er jeg pro-Biltema, men lange HDMI-trekk er jeg litt mer skeptisk til. Et annet problem er jo at jeg nok trenger 12m lang kabel... kommer litt an på hvor langt bak jeg plasserer projektoren.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra forrige side:
    Du trenger ikke å skrive noe fornuftig - bare å høre at folk henger med er inspirasjon til å fortsette å skrive!
    Vel, i så fall slenger jeg meg på. Med tanke på sub-tråden din tidligere så kommer det til å bli mye underholdning i dette prosjektet. Du har jo ikke for vane å gjøre ting halvveis eller ta overilte beslutninger, så her tipper jeg det blir en del tips og inspirasjon hente.

Som sikkert mange andre, så henger jeg med fra sidelinjen. Stå på!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten tanke.. Hva med å flytte dvd-spilleren nærmere prosjektoren? dermed vil du få kortere, billigere hdmi-kabel med mye mindre signaltap. Så er det bare å trekker en lang optisk kabel fra dvd-spiller til forsterkeren.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke det en litt "rotete" løsning da? (No offence, Skogs!).
    Hadde sjøl visse problemer med 10meters HDMI-kabler, (prøvde flere billigkabler), men det hele løste seg med en "Dreamscreen-kabel" fra AV-Shop!
    Den koster riktignok noen kroner, men er vel verdt pengene?

Side 4 av 587 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 504 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •