RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 399

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 399 av 587 FørsteFørste ... 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 395 396 397 398 399 400 401 402 403 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 ... SisteSiste
Viser resultater 7,961 til 7,980 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg kan ikke kommentere så langt her nå, men grunnen til at jeg ikke går for f.eks 3 like gulvstående høyttalere er at jeg skal ha anlegget rett under lerretet.

Jeg har vært ute av drift de siste 3 dagene med tannpine som satte inn midt på fredag og er i ferd med å gjøre meg gal...

Men vi rekker en liten opptur:

Så på Mythbusters i kveld og da var det nok en underholdende oversettelse:

"Fire in the hall!" = "Skyt i hullet!"

Natta!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på Mythbusters i kveld og da var det nok en underholdende oversettelse:

"Fire in the hall!" = "Skyt i hullet!"

Natta!
    Sa de virkelig "hall"? Det pleier vel å være "Fire in the hole" - men uansett er det best å overse mange oversettinger på dagens tv-sendinger hvis en er interessert i selve programmet. Skjønt: Av og til er oversettelsesfeilene mer underholdende enn programmene.:razz:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel gode gamle HTPC-duden over alle (norske) HTPC-duder (Mastiff) som oversetter dette programmet såvidt jeg husker?

Får ta det med han

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Sa de virkelig "hall"? Det pleier vel å være "Fire in the hole" - men uansett er det best å overse mange oversettinger på dagens tv-sendinger hvis en er interessert i selve programmet. Skjønt: Av og til er oversettelsesfeilene mer underholdende enn programmene.:razz:
    Jo, det skal nok være "hole"... Jeg hørte feil ops:

Men oversettelsen var uansett litt artig, synes jeg. Dog ikke så artig om jeg først trodde ;-)

Historiens "beste" oversettelse må forøvrig være "make-up sex" -> "sminke-sex" (Friends).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke kommentere så langt her nå, men grunnen til at jeg ikke går for f.eks 3 like gulvstående høyttalere er at jeg skal ha anlegget rett under lerretet.
    Kan du utdype?
    Med mindre elementene i fronten går lavere enn toppen på benken kan den vel gjerne stå bak elektronikken (eller omvendt), eller blir det ikke plass pga. begrensninger i lærret VS vindu-plassering?

Jeg tipper sistnevnte
    Endelig er jeg up-to-date i tråden også, blir det cinemacam-action i kveld nå som det er mandag, eller er tannpinen for ille?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bevesocth
    Kan du utdype?
    Med mindre elementene i fronten går lavere enn toppen på benken kan den vel gjerne stå bak elektronikken (eller omvendt), eller blir det ikke plass pga. begrensninger i lærret VS vindu-plassering?

Jeg tipper sistnevnte
    Ja, som du ser av skissen under, så blir det rett og slett ikke plass til en normal gulvstående høyttaler bak anlegget:
    -gulvst-ende-senter-jpg

Det er vel uansett ikke noe pluss å presse en slik høyttaler klin inntil bakveggen.

Sitat Opprinnelig postet av Bevesocth
    Endelig er jeg up-to-date i tråden også, blir det cinemacam-action i kveld nå som det er mandag, eller er tannpinen for ille?
    Av en eller annen grunn begynner tannpinen å gi seg noe - antageligvis slik at den blir 100% borte til jeg har tannlegetime i morgen

Det er vel mere zombie-tilstanden min pga mangel på søvn og inntak av diverse substanser som setter en begrensning på byggeaktivitetene. Men jeg skal se om jeg får gjort noe. Skjønt det meste blir sikkert gjort i garasjen.

En kort gjøreliste:

- Bygge den femte og siste tak-rammen (alle delene er mer eller mindre ferdige).

- Bore/frese og feste bladskruer på ramme 1 og 3 (de to som trenger det) og forsøke å skru fast disse rammene.

- Feste takrammespotkassefrontplatene med 2 små ekstraskruer hver i tilfelle limet ikke skulle være nok.

Dette burde være overkommelig i løpet av en kveld.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å heve en standard høyttaler og evt. snu den på hodet?
    Da ville den gå klar av anlegget.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hva med å heve en standard høyttaler og evt. snu den på hodet?
    Da ville den gå klar av anlegget.
    Eller et smalt rack på hver side av en gulvstående senter i stedet for et bredt rack.
    Uansett ikke alle høyttalere som er konstruert med tanke på å stå så trangt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, vi får ta mer detaljert om fronter når det blir mer aktuelt...

Overraskende nok gikk det ikke så fort med kroppen min i dag, men jeg fikk da i alle fall gjort ferdig den siste takrammen. Klok av skade, gjorde jeg sammenføyningsjobben litt smartere denne gangen. For det første satte jeg sammen de to ytterste stagene først og sørget for at de ble nøyaktig 90° på limtre-bjelken begge veier. Dette ble som vanlig gjort med 3-4-5-regelen:

-p1000086-jpg
    (limtresaken ble klemt godt nedtil arbeidsbordet med tvinger ala den ved 60-tallet for at tverrstaget skal gå helt i flukt)

For det andre, satte jeg deretter sammen en rektangulær ramme, basert på de to ytterstagene (som jo er helt korrekte). Deretter monterte jeg de to innerste stagene. Sånn skal jeg gjøre det med alle takrammene neste gang jeg bygger kino...

Det er ikke til å tro, men det viste seg at det var 10 mm forskjell på tilgjengelig plass fra ramme 4 og ut til enden av rammeområdet. "Noen" har ikke vært nøyaktige nok under enten oppføring, måling eller konstruksjon... Ikke det at det er noen stor krise. Blir neppe synlig. Men uansett måtte jeg lage den siste rammen litt skjev for at den skal passe i rommet:

-p1000090-jpg

Ikke så lett å se at dette rektangelet er et trapes, men jeg har notert lengden på tverrstagene bakover i bildet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Festemetode 2 for takrammer i praksis

I kveld var det tid for å prøve ut festemetode 2 for tak-rammene, nemlig disse selvkonstruerte mutter-skruene. Disse er jo allerede skrudd i treverket sitt - i kveld var det tid for bladskruene i selve rammene. For å få et visst slingringsmonn sideveis, benyttet jeg (etter tips fra Pål) slike kjekke fresebor. I bruk ser de omtrent ut som under:

-p1000099-jpg

Det viste seg at jeg måtte være ganske raus med boret for å få brukbar vandring. Jeg måtte bore opp det ene hullet to ganger. Så var det opp med rammen og sannhetens time var endelig kommet. Hvor mye lidelser og bannskap skulle jeg gjennom før jeg fikk de &/%€/%€(% skruene til å ta gjenger i de hardt prøvede mutterene på oversiden?

Zilch, nada, null & nix viste det seg! Det gikk nesten for lett, nesten så man ble mistenksom. Men det var nok bare at det var litt rause hull i bladskruene, slik at det var litt slingringsmonn.

Uansett - slik ser det ut i disse festene:
    -p1000102-jpg

Som det er totalt 4 stk av i hele kinoen...

Vel, nå har jeg i alle fall takrammene, om ikke på plass, så på plass i hodet.

Så for å tenke noen skritt framover, så må jeg ta noen avgjørelser innen akustikken. Det eneste jeg er helt sikker på, er at jeg skal gjøre noe med førsterefleksjons-punktene i taket og på gulvet. Og da i taket i første omgang. Under har jeg skissert litt hvor dette vil komme:

-backup_of_speaker-placement-2-jpg

Som vi ser så blir det ca 70 cm forskjell på punktet fra en senter til punktet fra en framskutt fronthøyttaler. I farten husker jeg ikke hvor stort område foran og bak man bør behandle, men det blir ingen overraskelse om jeg må dekke to takrammer (2 m) med en form for akustikkplater.

For et år siden hadde jeg lest meg ganske godt opp på akustikk, men merker at det blir litt borte igjen når det er lenge siden jeg leste om det. Så er det noen som har en god idé om hva man bør bruke i denne sammenhengen? Jeg har vel ca 45mm å bruke til dette formålet...
    Jeg har ikke målt ut

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, flott å se at du stadig jobber og styrer.

Jeg stusset litt når du skrev at du skal gjøre noe med førsterefleksjonen på gulvet. Kan du utdype? Du skal vel ta veggene og det ser jo ut som
    1.refleksjonen på tegningen. Jeg tenker også på slike ting for tiden. Det er jo et godt spørsmål hvor mye panelene bør strekke seg utover fra punktet man ser ved speiltesten. Har du peiling på hvor langt opp i høyden du må gå med paneler på veggene for eksempel?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Jeg stusset litt når du skrev at du skal gjøre noe med førsterefleksjonen på gulvet. Kan du utdype?
    Det blir nok ikke noe mer eksotisk enn et tykt teppe.

Du skal vel ta veggene og det ser jo ut som
    1.refleksjonen på tegningen.
    Jeg var kanskje litt uklar men tegningen er altså sett fra siden, og det er førsterefleksjonene i taket jeg har forsøkt illustrert:

Jeg tenker også på slike ting for tiden. Det er jo et godt spørsmål hvor mye panelene bør strekke seg utover fra punktet man ser ved speiltesten. Har du peiling på hvor langt opp i høyden du må gå med paneler på veggene for eksempel?
    Det er akkurat slike mål jeg ikke har i hodet og skal oppdatere meg på nå framover. Jeg regner med det blir det samme for alle 1.refleksjons-punkter - altså at man bør behandle en viss distanse fra det nøyaktige punktet. Det er jo også slik at dette punktet ikke alltid er så lett å bestemme i praksis, så man bør ha litt slingringsmonn. Jeg vil tro 50cm fra det antatte punktet ikke er så halv-galt, men som sagt. Jeg må litt på skolebenken igjen når det gjelder dette.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke satt meg så grundig inn i akustikk, men bare bruk av absorbenter i disse førstereflesjons områdene er vel ikke altid bare gunstig. Bruker man også noen diffusorer som sprer uønsked førstereflesjons energien mer rundt i rommet og forsinke energien mer ut i tid, kan vel det også ha gunstge effekter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag en ramme av eggekartong som du legger i rammene dine. da får du dempet / reflektert / spredd lyde fra dette punktet.

Var du noen gang innom Spillelokalet til Terje & co? (det var du sikkert) Der hadde de kledd en vegg med eggekartong for å dempe akustikken litt.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo oppklarende Rune. Jeg har ikke heller studert akustikk i veldig stor grad, men baserer meg på hva Bryan Pape hos GIK anbefaler for mitt rom. Han sa ikke noe om demping i taket, men jeg trodde paneler der skulle plasseres overfor lytteposisjonene. Ser at du har beregnet dem lengre frem, så da regner jeg med at jeg har misforstått (som vanlig ).

Elanor: nå er som sagt ikke jeg noen akustikkekspert, men har lest om diffusjon og at man virkelig må vite hva man gjør med disse så de ikke gjør mere ugagn enn nytte. Selv har jeg ikke tenkt å bruke diffusorer.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat plasseringen er vel innlysende.
    Inngående vinkel = Utgående (reflektert) vinkel
    Refleksjon

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diffusorer må vel i alle tilfeller kombineres med absorbenter, ellers kan det vel som du er inne på TheNatura, bli problemer.

Et tykkt teppe på gulvet som absorberer og diffusorer i taket (vanskelig å gjøre det motsatt hvis man skal kunne gå på hele gulvet) er vel ikke så dumt. riktig bruk av diffusorer får rommet til å høres større ut.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Akkurat plasseringen er vel innlysende.
    Inngående vinkel = Utgående (reflektert) vinkel
    Refleksjon

Ja for en spesifikk høytaler og sittepossisjon ja, men man vet vel ikke helt alltid hvor høytaler og lyttepossisjon blir, før man har innredet og kjøpt høytalere osv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja for en spesifikk høytaler og sittepossisjon ja, men man vet vel ikke helt alltid hvor høytaler og lyttepossisjon blir, før man har innredet og kjøpt høytalere osv.
    Jeg regner med at han har tatt utgangspunkt i sweetspot, senter på lerretet og diskant høyde på en "valgt front"

Jeg er enig at dette "bare" gjelder i dette punktet. Men kjenner jeg Rune rett så vil nok filmvisninger foregå 90% med bare han ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har RuneW blitt presenil?

Som TheNatural er inne på, 1.refleksjon er det viktigste som et første tiltak. Speilmetoden er effektiv, men du kan også bruke en mer elektronisk metode: http://avforum.no/forum/kalibrering-...an-brukes.html Med denne metoden vil du se at du har refleksjoner fra både tak, vegger og gulv. I mitt tilfelle fant jeg et område 90 grader ut fra lytteposisjon som reflekterte en god del.

Om hva som er best, absorbsjon eller diffusjon strides vel de lærde. Det kommer vel mye an på smak og behag vil jeg tro.

Rominformasjonen i lydbildet ligger i mellomtone og diskant, og skal man få noen god effekt så bør man dempe like mye gjennom et stort frekvensområde. Om effekten av forskjellige materialer har jeg lest følgende: eggkartonger har svært begrenset effekt og hvis noen i det hele tatt så blir det innenfor et begrenset frekvensområde. Det samme gjelder for eggkartongformet skumgummi a'la Biltema. Det billigste og antagelig beste alternativet for oss hjemmebyggere er antagelig Rockwool Akustikkplater eller Glavas tilsvarende. Punktvis demping vil jo ikke ha noe for seg, man kan like gjerne sette opp hele akustikkplater slik at 1.refleksjonspunktet kommer omtrent midt på plata.

Men jeg trodde du hadde bra koll på dette Rune? Eller driver du og tuller med oss?

Side 399 av 587 FørsteFørste ... 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 395 396 397 398 399 400 401 402 403 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •