RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 398

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 398 av 587 FørsteFørste ... 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 394 395 396 397 398 399 400 401 402 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 538 ... SisteSiste
Viser resultater 7,941 til 7,960 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Sveise M5 mutter uten å smelte alt, eller sveise fast alt, er ikke lett!
    Jeg hadde garantert gitt opp før jeg fikk forsøkt (av erfaring) og borret opp hullene slik at det ble plass til M6.
    Med mine gamle øyne og skjelvende hender, ville antagelig alt under M8 vært nytteløst :-D
    Hehe - det er sikkert plass til M6, men jeg fant bare M5-skruer på Biltema (ikke kom med link til noe annet, Pål, jeg måtte raske med meg det jeg fant i hylla mens jeg stod der).

Vi får se hvordan det går når jeg prøver å skru inn disse bastardene, for det er da de får den største belastningen. Får i alle fall forbore "raust", slik at det ike blir så hard skruing for å få dem inn i treverket. I dag er det jo offisiell kino-jobbe-dag, så kanskje det blir gjort litt igjen...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - det er sikkert plass til M6, men jeg fant bare M5-skruer på Biltema (ikke kom med link til noe annet, Pål, jeg måtte raske med meg det jeg fant i hylla mens jeg stod der).

Vi får se hvordan det går når jeg prøver å skru inn disse bastardene, for det er da de får den største belastningen. Får i alle fall forbore "raust", slik at det ike blir så hard skruing for å få dem inn i treverket. I dag er det jo offisiell kino-jobbe-dag, så kanskje det blir gjort litt igjen...
    Kan kanskje være lurt å dra igjennom de med en gjengetapp slik at du er sikker på at skruene går lett. Så små muttere kan krympe litt i sveisingen.
    OK da :evil: Jeg skal la være å legge ut en link ;-)

Vi følger med vi vet du...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kan kanskje være lurt å dra igjennom de med en gjengetapp slik at du er sikker på at skruene går lett. Så små muttere kan krympe litt i sveisingen.
    Det stod jo en skrue i når jeg sveiset og denne gikk jo relativt greit ut igjen etter sveisingen. Så jeg håper det går greit. Verre er det kanskje å få skruen til å ta gjenger når den skal inn igjen. Må jo treffe relativt riktig med de to blad-skruene...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag var det kinodagen og med besøk av SeniorW klarte jeg å få opp 3 nye rammer i taket:
    -img_3020-jpg

Ja, det tar tid med måling, boring, kapping og pussing av bolter osv osv. Nå gjenstår det bare en ramme igjen. Den har jeg ventet med å lage til jeg så hvor mye plass det gjensto (og bra var det, for det ble ikke som jeg hadde planlagt...)

Gjorde en del annet småtteri også bl.a modifiseringen av ramme-A for å få plass til PJ-feste:
    -img_3023-jpg

Og mens vi alle kjeder oss over sneglefarten, kan jeg vise at vidvinkel kan brukes til annet enn kino-bygge-dokumentasjon også. Her et "effekt-bilde" fra gårsdagens sykkeltur:
    -img_2992-jpg
    (bildet er rett fra kameraet)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste bildet så veldig klipp og lim ut :P

Rammene derimot, vell...

Meget pent arbeid er vell det eneste man kan si om rammene ^^,

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Siste bildet så veldig klipp og lim ut :P
    Jepp, men det er det ikke... ;-)
    (Er nok bruken av blitz som forårsaker det)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takramme-spots-arbeider + spezialskrue

Litt småtterier ble gjort i kveld. Bla så lagde jeg ferdig disse takramme-spot-front-platene:
    -img_3026-jpg

Selve platene er to stk 3mm MDF-plater (i litt forskjellig størrelse) som er limt sammen som man kan se til venstre under her:
    -img_3030-jpg

Godset i platene er så tynt at jeg ikke turde noe annet enn å lime fast vinklene med Araldit. Dette er jo ikke noe som blir belastet på noen som helst måte, så jeg håper det går greit. På denne måten kan jeg skru fast hele stasen gjennom spot-hullet. Jeg må ha det slik siden jeg er en "tilgangs-freak" :-)

Prøvde meg også på å skru inn en spezial-mutter-bladskrue-hybrid i dag:
    -img_3027-jpg

Med forboring med 5.5 mm bor, gikk det som en lek. Det, eh, "interessante" blir å få på en ditto bladskrue på takrammen og få disse to til å treffe...

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

varm epoxy.

Godset i platene er så tynt at jeg ikke turde noe annet enn å lime fast vinklene med Araldit. Dette er jo ikke noe som blir belastet på noen som helst måte, så jeg håper det går greit. På denne måten kan jeg skru fast hele stasen gjennom spot-hullet. Jeg må ha det slik siden jeg er en "tilgangs-freak"

Er litt usikker på Araldit, men vet at endel epoxy blir myk når den mlir varmet opp. Blir sikkert ikke så varmt at det blir et problem inne i boksene dine.:wink:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godset i platene er så tynt at jeg ikke turde noe annet enn å lime fast vinklene med Araldit. Dette er jo ikke noe som blir belastet på noen som helst måte, så jeg håper det går greit. På denne måten kan jeg skru fast hele stasen gjennom spot-hullet. Jeg må ha det slik siden jeg er en "tilgangs-freak" :-)
    Tror jeg ville skrudd inn minst 2 maskinskruer med mutter fra yttersiden. Man vet aldri hva varmen gjør med slik lim over tid.

Delenummer:870145 (trykk på bilde for link)

Prøvde meg også på å skru inn en spezial-mutter-bladskrue-hybrid i dag:
    -img_3027-jpg

Med forboring med 5.5 mm bor, gikk det som en lek. Det, eh, "interessante" blir å få på en ditto bladskrue på takrammen og få disse to til å treffe...
    Du kan jo bore opp hullet litt på den andre skruen.
    Ved hjelp av et fresebor kan du lage et ovalt hull slik at du har litt justeringsmuligheter :-)

Delenummer:20187 (trykk på bilde for link)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Er litt usikker på Araldit, men vet at endel epoxy blir myk når den mlir varmet opp. Blir sikkert ikke så varmt at det blir et problem inne i boksene dine.:wink:
    Tror jeg ville skrudd inn minst 2 maskinskruer med mutter fra yttersiden. Man vet aldri hva varmen gjør med slik lim over tid.
    Jeg hadde håpet å unngå å skru fra undersiden for å sippe påfølgende sparkling og pussing og tøys, men nå har dere to ødelagt alt sammen :evil:

Kanskje jeg kler plata med Molton isteden, så gjør det ikke noe om det er en skrue eller 4 på undersiden? Men er usikker på hvordan dette vil ta seg ut. Enten vil de omtrent gå i ett med resten av taket, eller så vil det se litt dumt ut.

Du kan jo bore opp hullet litt på den andre skruen.
    Ved hjelp av et fresebor kan du lage et ovalt hull slik at du har litt justeringsmuligheter :-)

Delenummer:20187 (trykk på bilde for link)
    Takk for tips! Visste ikke at det fantes slike fresebor engang, jeg. Litt sideveis gnaging med dette og jeg har den friheten jeg trenger (+/- 2 mm) for å garantert treffe. Så var det bare inn/ut-utfordringen igjen. Ganske grove gjenger på disse blad skruene. Finnes det noe lignende i maskin.skruer, tro? Nei, jeg får prøve med det jeg har før jeg lager ekstra problemer!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde håpet å unngå å skru fra undersiden for å sippe påfølgende sparkling og pussing og tøys, men nå har dere to ødelagt alt sammen :evil:

Kanskje jeg kler plata med Molton isteden, så gjør det ikke noe om det er en skrue eller 4 på undersiden? Men er usikker på hvordan dette vil ta seg ut. Enten vil de omtrent gå i ett med resten av taket, eller så vil det se litt dumt ut.

Takk for tips! Visste ikke at det fantes slike fresebor engang, jeg. Litt sideveis gnaging med dette og jeg har den friheten jeg trenger (+/- 2 mm) for å garantert treffe. Så var det bare inn/ut-utfordringen igjen. Ganske grove gjenger på disse blad skruene. Finnes det noe lignende i maskin.skruer, tro? Nei, jeg får prøve med det jeg har før jeg lager ekstra problemer!
    Glemte helt at du skulle ha plata synlig :neutral: Tenkte den var dekket med Molton... Sorry :-(
    .
    .
    .

.
    .

Maskinskruene har samme gjengestigning (M5) Så det er nok ikke noe problem vil jeg tro. Et tips kan være å spisse skruen litt slik at den er lettere å entre. Husk å sjekke med en løs mutter først ;-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *host* Hvilken dag er det i dag?*host*

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er FREDAG :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det, men har nesten ikke samvittighet til å skrive noe OT i denne tråden...

Men...

En kar kommer inn i en pub og ser et skilt over bardisken:

Ostesmørbrød: 10,-
    Kyllingsmørbrød: 15,-
    Håndjobb: 50,-

Han roter rundt i lommeboken sin for å finne rett beløp og gir tegn til den ene servitrisen som ikke er opptatt.

"Ja?", sier hun med et smil.
    "Si meg... er det du som gjør.. eh... håndjobbene?", sier mannen.
    "Ja, elskling, det er meg", sier hun.
    "Ok", sier mannen, "gå og vask hendene dine. Jeg skal ha et ostesmørbrød."

----

En fantastisk helg, med et minimum av ostesmørbrød ønskes dere fra snegla fra Særp!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ok", sier mannen, "gå og vask hendene dine. Jeg skal ha et ostesmørbrød."
    Mastercard-reklame materiell , priceless !
    I beste åftåpik-ånd ble det masse smørbrød og snitter på torsdag , håper det var rekene som var bedervet.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig ajour med tidenes byggetråd! Nå er det kun snakk om å holde seg oppdatert videre utover, og det tror jeg jeg skal få til

Forøvrig, angående høyttalere, er det en spesiell grunn til at du absolutt må ha en senter som selges som senter, og ikke kan bruke en eller to standard fronter i steden? Jeg ser på det som en fordel at du da får helt samlåtende frontrekke, om du bruker samme fronter hele veien. Problemet vil kanskje være å finne to "like" par på brukten. Kan ikke skjønne at det kan være bedre med en senter enn en front, som du har nevnt tidligere er det jo senter som gjør MYE av jobben for film, og de fleste senter-høyttalere ser ofte litt anemiske ut i forhold til front-brødre i samme "serie" om du skjønner.

edit: Glemte å nevne det, nesten 8000 posts, 400 sider (i standard view) og godt over en halv million visninger fortjener stående applaus! Rekord?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bevesocth
    Forøvrig, angående høyttalere, er det en spesiell grunn til at du absolutt må ha en senter som selges som senter, og ikke kan bruke en eller to standard fronter i steden?
    Det er vel bare fordeler med å velge tre like fronter, er det ikke? (hvis man har plass!)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det er vel bare fordeler med å velge tre like fronter, er det ikke? (hvis man har plass!)
    Lydmessig er det bare fordeler med å ha tre like høyttalere i front. Som kinomaskinist kan jeg si at på kinoer finnes ikke "senterhøyttalere". Der er det tre like høyttalere som gjelder (Tre frontkanaler). I Sony SDDS oppsett er det til og med hele fem identiske høyttalere på plass bak lerretet!

Og når det gjelder vanlige, liggende sentere til hjemmebruk, har disse markant dårligere spredning på lyden, i tillegg til at de vanligvis er mindre enn "hovedhøyttalerne". Et slikt oppsett er nå etter min mening gammeldags. Må man ha liggende senter er det gjerne fordi høyttalerne er plassert foran lerretet, og da har man ikke plass til en stor stående høyttaler.

Jeg mener nå ihvertfall at flere burde velge en løsning med tre like, stående høyttalere bak et perforert lerret. Ikke trenger de være veldig store eller kostbare heller, poenget er at de er like, med like lydegenskaper...
    Sikkert mange meninger om høyttalere og deres plassering, men dette er nå ihvertfall min mening. ;-)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke kommentere så langt her nå, men grunnen til at jeg ikke går for f.eks 3 like gulvstående høyttalere er at jeg skal ha anlegget rett under lerretet.

Jeg har vært ute av drift de siste 3 dagene med tannpine som satte inn midt på fredag og er i ferd med å gjøre meg gal...

Men vi rekker en liten opptur:

Så på Mythbusters i kveld og da var det nok en underholdende oversettelse:

"Fire in the hall!" = "Skyt i hullet!"

Natta!

Side 398 av 587 FørsteFørste ... 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 394 395 396 397 398 399 400 401 402 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 538 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •