RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 395

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 395 av 587 FørsteFørste ... 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 391 392 393 394 395 396 397 398 399 405 415 425 435 445 455 465 475 485 495 505 515 525 535 ... SisteSiste
Viser resultater 7,881 til 7,900 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FlinkeFreddy
    Dog, det gir noen fordeler!

- Du får alt i et. Både BlueRay, musikkspiller (spotify etc)
    - Du kan oppgradere den, for eksempel tilpasse den til 3d når/hvis dette blir aktuelt i fremtiden
    - Den støtter ALT av formater. Også i fremtiden
    - Du får et elegant GUI i form av enten XMB eller WMC, som er kinoen verdig
    - Det ser bra ut, hvis du velger riktig kabinett
    - Du kan kjøre TV- signalene gjennom den, så du slipper en mindre pen tuner
    - Du kan ta opp serier. JA, jeg vet man kan det på de fleste tunere. Men så er det jo mer elegant
    - "Du kan ikke laste ned torrents, fordi dette er ulovlig"
    Av disse punktene er det vel egentlig bare musikkbiten (og muligens GUI'et) som er vektige punkter for mitt vedkommende. Men som sagt, det er en stund til jeg er oppe og går med rommet så hvem vet hva det blir fylt med til slutt...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nevnt det før: Helt uenig!

Her er det veien som er målet, noe jeg støtter 100%. Ingen forhastede løsninger basert på "fortest mulig ferdig prinsippet". Og minst halve moroa er jo å stå å se på prosjektet mens man grubler på mulige løsninger.
    Jeg heller gruer meg litt til Rune blir ferdig.
    Hva pokker skal jeg bruke ledige stunder på jobben til da? :-D

Heia Rune, ta det med ro og tenkt deg godt om!
    I livet ellers kan kanskje "veien være målet", da det å innta "furu penalet" vel ikke er et stort mål i seg selv....

Problemet med å si at veien er målet i et hjemmekinorom byggeprosjekt, er vel at man da pr deffinisjon aldri får brukt rommet og får glede av å nyte film i hjemmekinoen.

Er ellers enig i resten av det du skriver norcad, og håper også RuneW finner glede i hjemmekino byggins prosessen/planlegging osv.

Begynner man å bruke et slikt rom før det er helt ferdig, er det vel ofte slik at man ikke får gjort det helt ferdig. Når det er sagt, så har man vel et oppgraderings spøkelse i hjemmekino sammenheng også, så.... :-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    ................
    Problemet med å si at veien er målet i et hjemmekinorom byggeprosjekt, er vel at man da pr deffinisjon aldri får brukt rommet og får glede av å nyte film i hjemmekinoen.
    .................
    Er ellers enig i resten av det du skriver norcad, og håper også RuneW finner glede i hjemmekino byggins prosessen/planlegging osv.
    .................
    Her er poenget, som da gjør disse to "uttalelsene" motstridende!

Det er ikke noe problem å si at veien er målet, selv om det er et kinorom, for gleden ligger i prosessen, planleggingen og tilfredstillelsen når man får omsatt gode ideer og planer i praksis, og ser at det fungerer!

Det samme gjelder meg selv når jeg bygger høyttalere, det er under planlegging, testing og bygging det virkelig er morsomt!
    Og de gangene resultatet i praksis blir som planlagt er det tilfredstillende.
    Når de til slutt blir ansett som ferdige er mye av moroa over, og jeg begynner å tenke på et nytt prosjekt :-D

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er poenget, som da gjør disse to "uttalelsene" motstridende!
    Jo hvis man liker byggingen bedre enn bruken av en hjemmekino så kanskje..

Det er ikke noe problem å si at veien er målet, selv om det er et kinorom, for gleden ligger i prosessen, planleggingen og tilfredstillelsen når man får omsatt gode ideer og planer i praksis, og ser at det fungerer!

Det samme gjelder meg selv når jeg bygger høyttalere, det er under planlegging, testing og bygging det virkelig er morsomt!
    Og de gangene resultatet i praksis blir som planlagt er det tilfredstillende.
    Når de til slutt blir ansett som ferdige er mye av moroa over, og jeg begynner å tenke på et nytt prosjekt :-D
    Joda ser den, men går ut i fra at du har et komplett hifi oppsett som du kan nyte og har brukbare høytalere paralellt med byggingen av nye, det gjør vel litt av forskjellen?.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Galskap

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er mange grunner til den ekstra døra til rommet. Jeg regner med at det er den som går ut av huset du mener. Dette rommer er nemlig, tro det eller ei, ikke laget for å være en kino til evig tid. Halve sokkeletasjen på huset vårt ble bygget for å kunne romme en egen boenhet, komplett med bad og kjekkenmuligheter. Kino-rommet er faktisk med tanke på at det skal kunne fungere som en stue og ett soverom i en utleiesituasjon. Hadde rommet skulle vært en fullblods kino, uten tanke på andre ting, ville det f.eks. ikke ha vært et vindu i rommet osv. Utgangsdøren må simpelthen være der pga at rommet skal kunne fungere som annet enn kino - f.eks. hvis vi skulle være nødt til å ta inn leieboer av økonomiske årsaker.
    Du kan no vel ikkje meine at etter 6-8 års bygging (grovt estimat ) kan risikere å ende opp med 6-8 månders bruk før kroken på døra og kinoen DIN plutselig blir utleige bolig? (Vil det bli utleigd fullt møblert med full kino? Pris? :P Er klar til å flytte inn tar den "usett" )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    Du kan no vel ikkje meine at etter 6-8 års bygging (grovt estimat ) kan risikere å ende opp med 6-8 månders bruk før kroken på døra og kinoen DIN plutselig blir utleige bolig? (Vil det bli utleigd fullt møblert med full kino? Pris? :P Er klar til å flytte inn tar den "usett" )
    Risikoen er nok minimal for å si det mildt, men det var slik vi/jeg tenkte når vi bygget huset (kjelleren).

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med Norcad på det punktet at det er selve byggingen som er den artige delen av det hele. Såklart savner man en ferdig kino underveis og under enkelte mørke punkter, men da vil man jo alltid ha stua å gå til for litt underholdning mens man planlegger veien ut av det mørke slik at byggingen kan få opp humøret og motet igjen.

Denne tråden har snart 400 sider med planlegging og bilder ifra resultatet ifra planleggingen, og tråden er ikke annet enn ekstremt imponerende og setter en standard som blir vanskelig å slå når det kommet til perfektsjonert (Rett stavet? :'D ) utførelse. Om noe så vil dette bli en "fasit" på den perfekte kino når turen engang kommer til oss andre.

Jeg er glad for at jeg kom over AVforum og denne tråden, for om noe så har man lært ekstremt mye ifra diskusjonene her og man har satt seg et mål selv i livet, nemlig egen kino.

Så stå på Rune, denne tråden er verdig en egen bok (Neste prosjekt?) og burde være pensum for alle som i det heletatt vurdere å ta tak i en hammer.

*Ta ett skritt tilbake igjen og forsette å følge denne tråden*

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en økt i hagen, fikk jeg noen timer i kinoen også.

Her er tak-ramme-spot-kassene i ferd med å limes:

-img_2959-1-jpg

Så litt trekking av k-rør (som jeg erklærte meg ferdige med for ca 200 sider siden...):

-img_2960-jpg

Øverst til venstre ender k-røret i et hull i rammen. Dette skal ette mine beregninger matche med et tilsvarende hull der rammen festes. Så kan man, med litt flaks, klare å få en trekke-fjær gjennom her etter montering av takrammen!

Sånn omtrent vil k-rørene gå:

-img_2961-jpg

Siden ting og tang forsatt drev og tørket, turte jeg ikke å smelle løs med ledningsklemmer hele veien (derav de løsaktige k-rørene).

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg har hørt det før, men gullfiskminnet husker ikke....
    Hvorfor har du skråskjært den ene enden på rammen?
    -rammehj-rne-jpg

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper forklaringen ligger i å få plass og klaring til til k-røret til høyre for den høyre røde ringen i dette bildet

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 100% korrekt, Eleanor!

Jeg klarte ikke å bore hullet til dette k-røret langt nok inn mot hjørnet og ble nødt til å ta litt av takrammen istedet. Det blir vel en list mellom her også, så det skal ikke synes.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe bra og noe ikke fullt så bra...

Først dagens oppturer:

Jeg lagde et "jukse-spot-lokk" med omtrentlig samme størrelse som jeg har planer om for å se hvordan ludolysene ville ta seg ut:
    -img_2962-jpg

Det kan faktisk godt hende jeg lager dette lokket av f.eks. MDF. Så vidt jeg har skjønt er det mulig å få tak i både 9 mm og 6 mm MDF, skjønt jeg aner ikke hvor...

Så var det å teste om det var mulig å få på plass alt jeg skal ha inne i den relativt beskjedne boksen, og det gikk fint:
    -img_2964-jpg
    (selv om trafoen kan bli litt trang å få på plass...)

Og har har vi takrammen på plass med spot-"kassene":
    -img_2965-jpg

Jeg tror det kan bli bra! Så lang bare velstand...

Og så var det tid for å lufte trekkefjæra for å se hvordan "interfacet" mellom takramme og resten av rommet fungerer:
    -img_2966-jpg

Og, ja, gikk som en drøm på første forsøk! Vil medgangene ingen enda ta?

Joda :-)

For hva i /(&€%/(%€/(&/(/ er det jeg egentlig har tenkt på her hvor PJ'en er ment å plasseres?
    -img_2967-jpg

Hva har jeg tenkt på? Hva? Hvaaaaaaaaaaaaaaaa?

Jeg blir litt matt... Ser ut til at jeg må tenke litt alternativt her. Enten må jeg modde takrammen litt (ta ut et rektangel foran PJ), men hva dette gjør med kurven på rammen og den slags aner jeg ikke.

Alternativt kan jeg plassere PJ på en hylle (hvis den kan kaste lyset nedover da...).

Argh.... det er prisen for at jeg bare setter igang uten å tenke meg grundig om først...

---

Vel, vel, vel. Den andre "nedturen" er at jeg må innse at jeg ikke har laget tak-rammene nøyaktig nok til at jeg kan ha noen som helst forhåpninger om å sette alle 5 inntil hverandre med såpass liten avstand at de "går i ett". Langt ifra faktisk. Det viste seg at dette limtregreiene ble litt vanskelig for meg (i tillegg til at jeg faktisk slurvet litt når jeg skrudde på lektene på tvers. Jeg sjekket nemlig ikke diagonalene og resultatet er at de er litt "ramme-skeive". Dette kunne ha vært rettet på med patentbånd og innstramming langs den ene diagonalen - hvis de ikke hadde vært kurvede...

Og hva skjer med Moltonen hvis man har strammet opp en ramme slik og bøyer den til oppunder taket? Helt umulig å forutsi.

Nei, slik det ser ut nå, må jeg nok bite i gresset å bruke pyntelister langs alle skjøtene. Noen brede pyntelister :-)

---

Litt andre ting. Lagde en hylle til UPS'en på forveggen:
    -img_2969-jpg

Denne stygge hylla blir da selvsagt skjult av lerretsveggen, så utseendet spiller ingen rolle. Ved siden av denne UPS'en vil elektrikeren sette opp en liten boks som inneholder relé osv til nødlyskursen og PJ-kursen.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he.
    Du skulle nok hørt på meg Rune!

Heia Rune, ta det med ro og tenkt deg godt om!
    Når du drar i veien med sånt hastverksarbeid, som ikke er gjennomtenkt et års tid i forveien, ei heller testet med prototype-produksjon i skala 1:10, blir det fort trøbbel. Sånn er det bare! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du drar i veien med sånt hastverksarbeid, som ikke er gjennomtenkt et års tid i forveien, ei heller testet med prototype-produksjon i skala 1:10, blir det fort trøbbel. Sånn er det bare! :-D
    Selvsagt hadde jeg testet ut dette i en 1:10-modell først! Hva tar du meg for? Problemet var at jeg ikke klarte å få til alle knappene på PJen så jeg ble irritert og droppet den fullstendig. Og da gikk det galt...

Men, men. Jeg har allerede bestemt at jeg kommer til å ta av et rektangel på tak-rammen nærmest PJen. Ser ut til at også dette blir en konstruksjon som begynte enkelt og baller på seg etterhvert... Ikke første gang her i gården. Det eneste jeg lurer på er om jeg skal ta ut dette rektangelet slik at rammen kommer utenom hele PJ'en eller bare tak festet. PJen må jo uansett senkes såpass at den kommer under takrammene. Tror jeg kommer til å bare gjøre plass til takfestet.

Når det gjelder rammene og lister mellom disse, så har ett av ankepunktene mot bruk av lister vært at de ikke er så lette å feste. Det er jo bare gips (og 50mm opp til den også) mellom takrammene. Men jeg tror jeg gjør som under her:

-tr-list-jpg

Limer en trelist på vertikalen mellom rammene (når alle er test-plassert). Det er jo ikke så mye som skal til for å holde en list på plass...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage en "ramme" der PJ skal sitte slik at den flukter med de andre rammene? Elektrikeren din fikser enkelt en "tabbeboks" eller 2 for å rette opp i de boksene som blir halvveis dekket av ramma.

Ellers trenger du bare å lime på en list på den ene rammen. Du trenger jo ikke å feste pyntelisten til taket.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel ikke PJen, men takfestet (merket med rødt veldig ca-rektangel under):

-tr2-jpg

Kan jo ikke skru fast dette gjennom tak-rammen heller...

Jeg har skissert med blått hvordan jeg ser for meg den modifiserte rammen.

Når det gjelder "tabbe-kontaktene", så er disse ikke i bruk. La deg ikke lure av ledningene som stikker fram - det er de som er tabben med disse kontaktene ;-)

Jeg har jo gjort om med UPS-strøm til PJ og da ble strømføringen noe annerledes. Den andre kontakten var til evt trigger-ledning og trenger ingen "boks" på utsiden.

Eneste som egentlig er i veien her er HDMI-ledningen, men siden de fleste tak-fester har en X-form, regner jeg med at heller ikke denne blir noe problem. Jeg må selvsagt ha en solid plate mellom gipslaget og takfestet, siden jeg i praksis bare har en stripe med spikerslag der bjelken går, men dette regner jeg med ordner seg.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare frese ut et lite hull, og så lime magneter fast i rammeverket ditt, så kan dekklistene bare henge på dem?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - en snedig ide! Gjemme småmagneter under moltonen!

Men tenkte å bruke alu-lister og da blir det vanskelig med magneter, men idéen er absolutt god og bør følges opp hvis jeg finner ut at jeg skal bruke lister hvor dette er mulig!

Nesten så jeg må sette igang å bore senkehull til magneter i rammene med det samme :-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De magnetene som selges hos Clas Ohlson, har også en "motmagnet"
    Denne kan du jo bare lime bak på dekklisten.

Jeg har jo den justerbare maskeringen min festet med magneter.
    Selv de 265x20cm stålrammene mine henger godt fast med magneter. Rett bakenfor står jo eD P7 650SF å durer også.

Det vil nok ikke bli problem å få listene til å henge i taket.

Disse er fine.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Problemet er vel ikke PJen, men takfestet (merket med rødt veldig ca-rektangel under):

-tr2-jpg

Siden du er AVmester i produksjon av spesielle feste plater ville jeg tatt å laget en feste plate med sport til kablingen slik at den kommer ut bak mot kassen.

Side 395 av 587 FørsteFørste ... 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 391 392 393 394 395 396 397 398 399 405 415 425 435 445 455 465 475 485 495 505 515 525 535 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •