RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 394

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 394 av 587 FørsteFørste ... 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 390 391 392 393 394 395 396 397 398 404 414 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 ... SisteSiste
Viser resultater 7,861 til 7,880 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Hvorfor bruker du ikke en rund speakon-kontakt? Må jo være lettere å få pent når man feller ned, enn firkanta med avrunda hjørner?
    Det var skremmende få runde kontakter å velge i:

Neutrik - Audio - speakON Chassis Connectors

Eneste jeg fant var denne "nette" saken her:

Den kommer uansett til å havne under en sofa (men jeg skal prøve å lage det firkantede hullet pent). Trådveteranene husker kanskje at jeg satte himmel og jord i bevegelse for å finnet et punkt uten varmekabler i gulvet, der jeg kunne pigge en grop til nettopp denne kontakten. Her er planen for hvordan jeg skal feste kontakten i laminaten:
    -spk1-jpg

En liten detaljstudie:
    -spk2-jpg

Opplegget går altså ut på å lime en liten laminatbit på undersiden og skru fast kontakten i denne. For å få kontakten flush med gulvet, må den nemlig så langt ned at det ikke blir noe igjen av den 7mm tykke laminatplaten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ludolys!

Jeg er inne i en idé-storm-periode og det er en god ting, selv om det ikke skjer så mye fysisk inne i kjelleren. Det betyr nemlig at jeg får en del prisjekter kalre på papir og kan sette igang etterhvert senere - og da uten å stoppe i 3 timer og klø meg i hodet. Spilleplanen er klar!

Det jeg setter sammen i hodet for tiden er belysningen over sittegruppen bakerst i kinoen, det jeg tidligere har kalt ludolys. Det har vært på det rene at disse må bygges inn i takrammene og nå begynner en løsning å materialisere seg. Takrammene er jo delt i tre "segmenter" med to støtte-stag. Planen er å montere en spot på utsiden av disse, slik:

-ll1-jpg

I første omgang lager jeg et par slike konstruksjoner som under:
    -ll2-jpg
    (indre mål blir ca 160 x 160 mm)

Deretter kommer jeg til å lage en plate av et slag som skal ligge på undersiden (utenpå Moltonen) og skal kunne skrus fast i rammen gjennom hullet til spot'en. Jeg er litt usikker på av hvilket materiale denne platen skal lages. Det fineste hadde vært stål eller aluminium, men jeg vet ikke hvor fint jeg klarer å kappe til noe slikt selv. Og den skal vel males slik at den matcher de andre malte detaljene (lister etc). Hvor pent dette blir er jeg også usikker på. Tips mottas med takk...

Men foreløbig kan vi anta at denne platen blir ca 2-4 mm tykk og er av metall. Hvis jeg da fester to klosser med skråborede hull i som akkurat går inn i den andre boksen, burde det være mulig å få denne platen til å legge seg tight og fint oppunder "spotkassen":

Fra sånn...:
    -ll3-jpg

... til sånn:
    -ll4-jpg

Disse festeklossene blir selvsagt montert 90 grader på fjærene til spot'en.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers går jeg og lurer på om jeg skal kontakte en fliselegger/murer til å rette kjellergulvet. Det er opp til 10mm svakker når jeg måler med et 200 cm langvater. De må ha gått på forbudte stoffer de som støpte gulvet hos meg...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sporadisk tittet innom tråden din for impulser. Og de har jeg fått. Men. Og det må være lov å spørre om du egentlig ikke burde tenke mindre og jobbe mer? 8)

AK er definitivt IKKE forumets tregeste hjemmekinorombygger (3. plass i de lengste ordenes konkurranse).

Mitt råd til deg er "tenk mindre, gjør mer". Å følge denne tråden er som å se en god film i slllooowww-mmmooo...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har sporadisk tittet innom tråden din for impulser. Og de har jeg fått. Men. Og det må være lov å spørre om du egentlig ikke burde tenke mindre og jobbe mer? 8)
    Jeg skal tenkte på det...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh, come on. Jeg er så spent på SLUTTresultatet at veien dit er smertefull.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lider også....tråden ble startet i november 07 såvidt jeg kan erindre (har ikke vært på post#1), men nå er det jaggu på tide og speeeede....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan garantere at sluttresultatet på ingen måte vil reflektere tiden (og smerten) det har tatt å komme dit, hvis noen skulle håpe på det...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ellers går jeg og lurer på om jeg skal kontakte en fliselegger/murer til å rette kjellergulvet. Det er opp til 10mm svakker når jeg måler med et 200 cm langvater. De må ha gått på forbudte stoffer de som støpte gulvet hos meg...
    Jeg fikk litt hastverk da jeg planerte gulvet i første etasje, sement tørker forferdelig fort når man får problemer med helikopteret (pussemaskin), og det resulterte i svakker på 6-7mm. Brukte bare flytemasse til å rette det opp før fliseleggingingen. Fungerte flott hos meg, men nå skal det jo sies at gulvet ikke er på mer enn 4 kvadratmeter. Hvis hele gulvet er buklete hos deg er det kanskje greiere å sparkle det, og la fliseleggere eller murere (som ikke går på forbudte stoffer) til å gjøre det...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevnt det før: Helt uenig!

Her er det veien som er målet, noe jeg støtter 100%. Ingen forhastede løsninger basert på "fortest mulig ferdig prinsippet". Og minst halve moroa er jo å stå å se på prosjektet mens man grubler på mulige løsninger.
    Jeg heller gruer meg litt til Rune blir ferdig.
    Hva pokker skal jeg bruke ledige stunder på jobben til da? :-D

Heia Rune, ta det med ro og tenkt deg godt om!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig med Norcad

Dette er en utrolig spennende tråd å følge.Det går saaaakte fremover,men alt tenkes grundig igjennom og bilder og beskrivelser er fantastiske.
    Håper du fortsetter i samme tempo og på samme måte så har vi nysgjerrige nybegynnere noe og følge med på, og lære av.
    Tråden er blitt så lang at jeg ikke er i nærheten av og ha lest hele, men det skal jeg,det lover jeg.:-D

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nevnt det før: Helt uenig!

Her er det veien som er målet, noe jeg støtter 100%. Ingen forhastede løsninger basert på "fortest mulig ferdig prinsippet". Og minst halve moroa er jo å stå å se på prosjektet mens man grubler på mulige løsninger.
    Jeg heller gruer meg litt til Rune blir ferdig.
    Hva pokker skal jeg bruke ledige stunder på jobben til da? :-D

Heia Rune, ta det med ro og tenkt deg godt om!
    +1

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for støtten fra de siste talerne. Jeg trenger det - det skal gudene vite...

Jeg jobber ikke på den måten jeg gjør for for å plage noen. Det er en kombinasjon av kløning, fragmentert arbeidstid og usikkerhet. Det siste punktet gjør at det blir mye tenking. I disse pausene sitter jeg ofte og dokumenterer og spør om råd her.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal tenkte på det...
    Dagens!
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ååååå...... skikkelig misunnelig på det objektivet der.
    Men, jeg har for tiden god anledning/grunn til å skaffe meg et sigma 10-20mm til bruk på jobben, og der har jeg samme kamera som hjemme......,)

Kunne du tatt 2 bilder fra samme possisjon, og med både 10 og ca 18-20mm, bare for sammenligningen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg vettu!

ca 19mm:
    -img_2941-jpg

10 mm:
    -img_2942-jpg

Velkommen til "kontoret" mitt... På det nederste bilder får man se mye mer av rotet, pluss hele stabelen av RS-52'er, den nye filserveren (der oppe) og Ernaene (hvor den ene bedriver hamskifte ser det ut til).

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye Rune.

Det var mye større forskjell enn hva jeg hadde trodd.

Da blir det nok en 10-20mm sigma til jobb-bruk

Newcomer FlinkeFreddy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og hopp Rune!

Har fulgt med på ditt prosjekt, og nivået du har satt har gitt meg prestasjonsangst med tanke på at jeg har lyst å gjøre det samme selv! Mer andre ord er jeg imponert!

Hvis jeg ikke husker feil, så er det to innganger til rommet? Og på det nyeste bildet av rommet du la ut er det en dør. Hva med å sperre igjen denne døren, så innredningen blir enklere?

Bare et ydmykt forslag/spørsmål fra en som ikke engang har vært i rommet.

Dessuten, hvis du legger så mye tid og penger i prosjektet, hvorfor smeller du ikke til med en skikkelig fet HTPC? Skal du ha Ps3 i rommet?

Knallbra jobba, gøy å se at noen gjør seg såpass flid med et prosjekt!!!

Mvh Freddy

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FlinkeFreddy
    Hei og hopp Rune!

Har fulgt med på ditt prosjekt, og nivået du har satt har gitt meg prestasjonsangst med tanke på at jeg har lyst å gjøre det samme selv! Mer andre ord er jeg imponert!
    takk for hyggelige ord, og velkommen til tråden (og AVForum)!

Hvis jeg ikke husker feil, så er det to innganger til rommet? Og på det nyeste bildet av rommet du la ut er det en dør. Hva med å sperre igjen denne døren, så innredningen blir enklere?

Bare et ydmykt forslag/spørsmål fra en som ikke engang har vært i rommet.
    Det er mange grunner til den ekstra døra til rommet. Jeg regner med at det er den som går ut av huset du mener. Dette rommer er nemlig, tro det eller ei, ikke laget for å være en kino til evig tid. Halve sokkeletasjen på huset vårt ble bygget for å kunne romme en egen boenhet, komplett med bad og kjekkenmuligheter. Kino-rommet er faktisk med tanke på at det skal kunne fungere som en stue og ett soverom i en utleiesituasjon. Hadde rommet skulle vært en fullblods kino, uten tanke på andre ting, ville det f.eks. ikke ha vært et vindu i rommet osv. Utgangsdøren må simpelthen være der pga at rommet skal kunne fungere som annet enn kino - f.eks. hvis vi skulle være nødt til å ta inn leieboer av økonomiske årsaker.

I tillegg er det veldig greit med en rask utgangsmulighet og ikke minst en vei å ta inn alle materialene. Jeg ser for meg plater til 3 lag på vegger og tak ned den trange kjellertrappa... Jeg hadde forresten aldri fått en hel gipsplate ned der når jeg tenker meg om.

Dessuten, hvis du legger så mye tid og penger i prosjektet, hvorfor smeller du ikke til med en skikkelig fet HTPC? Skal du ha Ps3 i rommet?
    Lite er avgjort innen utstyr i rommet. Når det gjelder HTPC er jeg litt usikker på hva den kan gjøre (som jeg har behov for), som ikke en mediaboks ala PCH C-200 / Dune kan gjøre?

Newcomer FlinkeFreddy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite er avgjort innen utstyr i rommet. Når det gjelder HTPC er jeg litt usikker på hva den kan gjøre (som jeg har behov for), som ikke en mediaboks ala PCH C-200 / Dune kan gjøre?
    Skjønner hva du mener. HTPC er drømmen min, men egner seg dårlig som investeringsobjekt for en fattig student Det hindrer meg derimot ikke å presse på ideene mine på andre, stakkars forumbrukere.

Dog, det gir noen fordeler!

- Du får alt i et. Både BlueRay, musikkspiller (spotify etc)
    - Du kan oppgradere den, for eksempel tilpasse den til 3d når/hvis dette blir aktuelt i fremtiden
    - Den støtter ALT av formater. Også i fremtiden
    - Du får et elegant GUI i form av enten XMB eller WMC, som er kinoen verdig
    - Det ser bra ut, hvis du velger riktig kabinett
    - Du kan kjøre TV- signalene gjennom den, så du slipper en mindre pen tuner
    - Du kan ta opp serier. JA, jeg vet man kan det på de fleste tunere. Men så er det jo mer elegant
    - "Du kan ikke laste ned torrents, fordi dette er ulovlig"

Ulempene er vel at det er dyrt, at det støyer hvis du ikke velger riktig deler (kan hjelpe deg der), og det er sikkert noen audiofile som er imot ideen

Side 394 av 587 FørsteFørste ... 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 390 391 392 393 394 395 396 397 398 404 414 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •