RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 390

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 390 av 587 FørsteFørste ... 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 386 387 388 389 390 391 392 393 394 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 ... SisteSiste
Viser resultater 7,781 til 7,800 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    hehe, arbeid pågår vet du
    Ser ut til at du går grundig til verks i alle fall ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ser ut til at du går grundig til verks i alle fall ;-)
    Det er mandag i dag, så da blir det vel aktivitet hos deg igjen ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo lov å håpe...

I kveld tenkte jeg at jeg skulle prøve ut festemetoden min på den første rammen. Kanskje greit å se om dette fungerer overhodet før jeg gjør for mye jobb med finish på rammene...

Forøvrig gikk store deler av helgen med til helt andre former for byggearbeider. Nå på SeniorW sin hytte:
    -cobra-jpg

Så det er nok byggeprosjekter å henge fingrene i. Det skal ikke stå på det!

I tillegg er det stor sannsynlighet for at jeg starter nok et byggeprosjekt i vår/sommer, nemlig å rive den gamle og bygge ny garasje. Men det tror jeg at jeg kommer til å sette bort i størst mulig grad. Men som vi alle vet, så betyr ikke det at det ikke vil stjele tid/ressurser...

Jeg får prøve å få gjort så mye som mulig i kjelleren før det braker løs.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo lov å håpe...

I kveld tenkte jeg at jeg skulle prøve ut festemetoden min på den første rammen. Kanskje greit å se om dette fungerer overhodet før jeg gjør for mye jobb med finish på rammene...

Forøvrig gikk store deler av helgen med til helt andre former for byggearbeider. Nå på SeniorW sin hytte:

Så det er nok byggeprosjekter å henge fingrene i. Det skal ikke stå på det!

I tillegg er det stor sannsynlighet for at jeg starter nok et byggeprosjekt i vår/sommer, nemlig å rive den gamle og bygge ny garasje. Men det tror jeg at jeg kommer til å sette bort i størst mulig grad. Men som vi alle vet, så betyr ikke det at det ikke vil stjele tid/ressurser...

Jeg får prøve å få gjort så mye som mulig i kjelleren før det braker løs.
    En ny garasje, da er det fordel å komme lengst mulig med kinoen først. Siden du bruker garasjen til å jobbe i.
    Du får bygge loft på garasjen (omtrent som kokken) så har du jo mulighet til å bygge en liten "Batcawe" der

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    En ny garasje, da er det fordel å komme lengst mulig med kinoen først. Siden du bruker garasjen til å jobbe i.
    Du får bygge loft på garasjen (omtrent som kokken) så har du jo mulighet til å bygge en liten "Batcawe" der
    Tror dessverre det blir begrenset plass i høyden. Kommer til å bygge en garasje som gjør minimalt av seg i høyden. Men kommer derimot til å ha en snikkerbod som tilbygg slik at DIY-aktivitetene er sikret :-)

Skal se om jeg kan finne på noe lurt i den sammenheng. har f.eks veldig lyst til å ha fastmontert luftavsug av noe slag og en slags foldevegg/gardin mellom snikkerboden-delen og resten av garasjen. Fastmontert (og selvsagt, selvsagt lydisolert) kompressor er også en del av planen. Mye morsomt som kan gjøres i den forbindelse!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg kan finne på noe lurt i den sammenheng. har f.eks veldig lyst til å ha fastmontert luftavsug av noe slag og en slags foldevegg/gardin mellom snikkerboden-delen og resten av garasjen. Fastmontert (og selvsagt, selvsagt lydisolert) kompressor er også en del av planen. Mye morsomt som kan gjøres i den forbindelse!
    Isolasjon og gipskladde vegger blir fort et must, da tåler veggene/taket litt sveise gnister mm. :-) Ide-dugnad på Lydisolering av kompressor er vi med på 8-) (har lyst til å gjøre noe slik selv når det blir bedre plass kjelleren igjen...)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kvifor bli ferdig med noko når ein kan starte opp noko nytt i staden:P

Du skulle no ha sendt ut invitasjon og tidspunkt for når du skal prøve ut rammene so folk hadde hat muligheta til å klistre seg til web kameraet for å studere dine utrykk for tilfredshet (eventuelt det motsatte) når du arbeidar

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    Hadde jeg vært diktator så hadde kanskje prioriteringene vært annerledes...

Du skulle no ha sendt ut invitasjon og tidspunkt for når du skal prøve ut rammene so folk hadde hat muligheta til å klistre seg til web kameraet for å studere dine utrykk for tilfredshet (eventuelt det motsatte) når du arbeidar
    Hmmm... kanskje jeg skal skru av CinemaCam i kveld... Ser for meg stygge scener når jeg skal prøve å få opp den bøyde djevelskapen.

Øh... la meg omformulere....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært diktator så hadde kanskje prioriteringene vært annerledes...

Hmmm... kanskje jeg skal skru av CinemaCam i kveld... Ser for meg stygge scener når jeg skal prøve å få opp den bøyde djevelskapen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du ikkje ein god sjølvprodusert patent liggande som skal hjelpe deg med å få opp djevelskapen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du testet noe med moltonrammene da?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er en besnærende idè !
    Hadde gitt mye for å fått sett live når du kappa speilvendt etc

Annonsère events krever vel litt båndbredde etterhvert ?
    Regner med det er en del som sjekker innom tråden daglig , har du aksjer i et eller annent popcorn-selskap er det kanskje en businessidè etterhvert ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan avsløre såpass mye som at en ramme er forsøkt satt på i ene enden med bolter/hull uten for stor dramatikk. Det som kan bli en utfordring er at det ser ut til å bli noe trangt om plassen. Beregnet 10 mm kortere ramme enn lysåpning. I bolte-enden kom ikke rammen 100% inntil, så det gikk med 2-3 mm der. Teoretisk sett skulle det da ha blitt 7mm igjen på andre siden, men FruW (som var det eneste mennesket i verden som hadde mulighet til å observere dette) sverget på at det bare var 3-4 mm klaring.

Dette er et potensielt problem, spesielt siden rammen var - eh - "spenstig". 20mm bøy var muligens litt i drøyeste laget... Riktignok klarte jeg å bøye den opp med en hånd (og jeg er ikke Hulken for å si det sånn). Da burde det vel være muligheter for å få festen den med skruer også. Alle rammene spenner jo over minst en himlingsbjelke. Derfor er det minst ett punkt hvor man virkelig kan få feste, feks med en 6x120mm skrue - bare bladskruen holder da...

Ellers så lurte FruW på hvorfor jeg ikke skrudde fast rammene fra siden og satte på spot-kasse-platene etterpå. En artig ide egentlig. Kommer rammene tett nok på, så holder det muligens. Problemet er selvsagt at akustikken skal justeres med takrammene og jeg er ikke så gira på å ta av sideplatene hver gang jeg skal end med en takramme.

Vi får se om vi finner på noe lurt...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kino rom

Hehe. Blir vel noen bilder etterhvert, ja.

Spennende at du nevner farger og møbler. Håper det kan bli litt diskusjon og innspill rundt dette. Som sagt, så blir ikke dette en kompromissløs kino, så helt mørke farger blir det ikke. Tenker i retning "caffe latte", eller hva det heter (er helt håpløs med fargenavn). Mener krokodillen synes det var all right.

Har kjøpt et lass med MDF SmartPanel, så selve strukturen på veggene er vel banket. Er ikke helt sikker på om jeg skal he ett eller to lag gips under dette.

Lys/lysstyring er jo også et hett tema. Tenker i retning up/downlights litt høyt opp på veggene. Også her er alle forslag velkomne!

Har lyst på en recliner/sofa, men tror det blir litt trangt med en 1+2+1-løsning. Nok et åpent spørsmål...

Når det gjelder gulvet spørs det nok om det blir parkett/laminat med et teppe foran høyttalerene for å ta de verste refleksjonene. Har vel egentlig forberedt meg på å dekke taket med en form for akustikk-plater, men har på ingen måte besemt meg. Ett eller annet må jeg kle inn gipsen med i alle fall. Aldri i livet om jeg sparkler og pusser ned hele det taket...
    Driver å bygger kino jeg også,lagt lydbøyler først og så ,skal legge to lag med gips og mdf smartpanel da blir det stivt og veldig bra lydmessig.har kino i andre etasje på garasje og lurer på om jeg må legge gips på gulv også?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wirgen
    Driver å bygger kino jeg også,lagt lydbøyler først og så ,skal legge to lag med gips og mdf smartpanel da blir det stivt og veldig bra lydmessig.har kino i andre etasje på garasje og lurer på om jeg må legge gips på gulv også?
    Vel, gulvet er jo det svakeste leddet i et slikt opplegg. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i gulv-problematikken siden jeg lager kino i kjelleren. Hvis du starter din egen byggetråd, skal du se du kan få inn en del tips av folk som har ballet med samme problemer som deg :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ramme alvor

I kveld var sannhetens time kommet!

Nei, vi skal ikke dramatisere dette for mye, spesielt siden jeg for 3-4 poster siden skrev at det gikk ca bra

Vi tar det fra starten. Først skulle jeg bore hull til boltene i rammeverket til spotkassene. Dette gjorde jeg med 10 mm bor, slik at de var noe større enn boltene (8 mm). Senter på disse hullene ble plassert 1 mm nærmere taket enn senter på boltene, slik at bunnen av bolten skulle matche med bunnen av hullet. I tillegg ble (måtte egentlig, siden drillen tok litt plass) hullet vinklet noe oppover.

Så var det boltene sin tur. Først forboring med 7.5 mm bor:
    -img_2743-jpg
    (legg merke til listen plassert på arbeidsbordet i bakkant. Denne ble brukt som "visuelt vater" under boringen. Genialt, bortsett fra at det da var duket for sideveise skjevheter...)

Så var det innskruing av bolten:
    -img_2747-jpg

Jeg sage så av hodet med en baufil og tok av litt med min kjære 18V vinkelsliper(*):
    -img_2750-jpg

Sånn ca ble det da:
    -img_2752-jpg

Pga denne vinklingen av boltene og at jeg på en eller annen merkelig måte hadde klart å måle (og ikke minst bore) rett, gikk det helt uten dramatikk å "tre på" rammen på den ene siden. Det var imidlertid klin umulig å få opp andre enden uten hjelp. Man skal passe seg litt også. Hadde jeg mistet rammen med boltene i tredd i den ene enden, hadde ting gått i stykker. Derfor fikk jeg min frue til å holde litt mens jeg kjente etter hvor vanskelig det var å presse opp andre enden. Det var vanskelig, men som sagt før, så gikk det med en hånd. Men det blir tight...

Jeg må helt klart forsterke denne enden av rammene for at dette skal holde. begynte med dette i på den ene rammen i kveld:
    -img_2753-jpg

Så får vi se om vi finner på noe lurt når det gjelder innfesting i natt/morgen (må sove på det). Men jeg har allerede noen idéer ;-)

(*) Jeg er sjeleglad hver gang jeg får brukt denne til ett eller annet, siden det bare var en "attpåklatt" i Makita-settet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løsningsforslag på rammeproblemet

Som skrevet over, så har jeg kommet til en utfordring når det gjelder å feste disse rammene. Problemet er klaringen mellom ramme og spotkasse-rammeverk. I følge mer eller mindre sikre kilder er denne klaringen ca 5 mm, noe jeg har forsøkt å illustrere under:
    -pr01-jpg

Her er det ikke plass til noe av det som behøves, så det første jeg kommer til å gjøre er å redusere lengen (bredden) på rammen med 8-10 mm:
    -pr02-jpg

Så tenkte jeg å lufte følgende forslag:

Kunne det være en ide å bruke to bladskruer og en maskinskrue/mutter som vist under her?
    -pr03-jpg

Utfordringen med dette opplegget er selvsagt å holde mutteren på plass (hvis man ikke gjenger opp den ene bladskruen da...). Noen kommentarer rundt dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk snedig løsning , men har jeg skumlest en gang for mye her ? Blir ikke bolten synlig i glipa med denne løsningen , alternativt er det okay ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvnakke
    Teknisk snedig løsning , men har jeg skumlest en gang for mye her ? Blir ikke bolten synlig i glipa med denne løsningen , alternativt er det okay ?
    Det blir pyntelist over glipene mellom takrammer og spotkasser. Det er selvsagt et poeng at denne glipen ikke blir for stor...

Side 390 av 587 FørsteFørste ... 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 386 387 388 389 390 391 392 393 394 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •