RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 39 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 539 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 11737
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe:-) nice post paalab:-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    hehe:-) nice post paalab:-)
    Regner med at RuneW nå er i gang med å slenge sammen noe "Gammelt Ræl" (som vi sier i østfold)

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier vi i Telemark også det! :-) (Jeg er opprinnelig fra Skien)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Regner med at RuneW nå er i gang med å slenge sammen noe "Gammelt Ræl" (som vi sier i østfold)
    "...som ingen andre vil ha enn meg sjæl", kan jeg jo legge til for egen regning. Joda igang med bakkassa, står og limer seg. "Spennende" bilder kommer ved anledning...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

X-Comfort? Dimmere? Que?

Bær over med en amatør på dette (som på så mange andre områder). Jeg planlegger som muligens nevnt før å ha tre trådløse (X-Comfort) soner med spots (bak, side & front). Er det slik at jeg må ha 3 elko-bokser til dette med tre vanlige dimmere. Hvor kommer X-Comfort-systemet inn i dette???

Beklager dustespørsmål, men jeg driver og setter opp bokser og kom plutselig på at jeg ikke vet hva jeg driver med... (mot normalt...)

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Bær over med en amatør på dette (som på så mange andre områder). Jeg planlegger som muligens nevnt før å ha tre trådløse (X-Comfort) soner med spots (bak, side & front). Er det slik at jeg må ha 3 elko-bokser til dette med tre vanlige dimmere. Hvor kommer X-Comfort-systemet inn i dette???

Beklager dustespørsmål, men jeg driver og setter opp bokser og kom plutselig på at jeg ikke vet hva jeg driver med... (mot normalt...)

Hvorfor skal du ha X comfort

men er det en fjernkontroll som skal styre dette?? uansett så bruker du en trådløs bryter!

så det du trenger er strøm til spottene også plasseres en dimmemodul ved den første spotten i hver sone. ( du har vel spotkasse?? )

Du trenger da ikke bryterbokser!!! kun fast strøm til spottene!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hvorfor skal du ha X comfort
    Jeg holdt på å si hvorfor ikke? Jeg har, som sagt, ikke noen videre peil på dette. Vet bare at X-Comfort er et alternativ... kom gjerne med noe bedre. Det er det samme for meg hva som "ligger bak", bare det er et trådløst system for styring av lys (og muligens også viften min og lyskontrollen).

men er det en fjernkontroll som skal styre dette?? uansett så bruker du en trådløs bryter!

så det du trenger er strøm til spottene også plasseres en dimmemodul ved den første spotten i hver sone. ( du har vel spotkasse?? )

Du trenger da ikke bryterbokser!!! kun fast strøm til spottene!
    Du trenger ikke skrike... :-)

Tenkte kanskje at det var vanlig å ha manuelle dimmere som backup eller at "mottakerene" satt i ditto elko-bokser, men skjønner jo nå at dette var en latterlig tanke...

Vel, vel. Jeg kan alltids komme tilbake med en skisse av rommet med lys-sonene, så er det muligens lettere å komme med råd om system og trekking av rør.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holdt på å si hvorfor ikke? Jeg har, som sagt, ikke noen videre peil på dette. Vet bare at X-Comfort er et alternativ... kom gjerne med noe bedre. Det er det samme for meg hva som "ligger bak", bare det er et trådløst system for styring av lys (og muligens også viften min og lyskontrollen).
    Jeg hadde nok valgt Elko Wireless! grunn: det er billigere og har muligheter for en trådløs dimmer som er "snasen" og kan styre alt lyset! Jeg liker det bedre og har testet begge ( har begge hjemme )

Du trenger ikke skrike... :-)
    ops: ops: Blir fort ivrig

Tenkte kanskje at det var vanlig å ha manuelle dimmere som backup eller at "mottakerene" satt i ditto elko-bokser, men skjønner jo nå at dette var en latterlig tanke...
    Ikke en latterlig tanke, men bortkastet Det er ikke noe som er latterlig!

Vel, vel. Jeg kan alltids komme tilbake med en skisse av rommet med lys-sonene, så er det muligens lettere å komme med råd om system og trekking av rør.
    Det er enkelt å trekker rør! kan si det nå:

Du legger frem strøm til hver sone! kobler på dimmemodulene deretter dette skal vi få til

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde valgt xcomfort. Mange flere komneneter og flerer muligheter... mulig å prog i pc blant annet..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok valgt Elko Wireless! grunn: det er billigere og har muligheter for en trådløs dimmer som er "snasen" og kan styre alt lyset! Jeg liker det bedre og har testet begge ( har begge hjemme )

Hva er det du betaler for en bryter + dimmer i elko wireless?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trikkern
    Jeg hadde valgt xcomfort. Mange flere komneneter og flerer muligheter... mulig å prog i pc blant annet..
    La oss ta det i en annen tråd!

For skal man begynne med dette er det snakk om pris! og i disse prisalternativene så har man andre muligheter igjen! skjønner du

Men Elko er ca 30% billigere

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kuleste projektor av alle: VGTV[0]=14650&videosafter[0]=14649
    spol deg fram til du er ca 3,3 minutter (det er dessverre en liten reklamesnutt i begynnelsen).
    Denne bør du kanskje vurdere
    Den støtter vel kanskje ikke full HD så da er det vel uaktuellt....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelt å trekker rør! kan si det nå:

Du legger frem strøm til hver sone! kobler på dimmemodulene deretter dette skal vi få til

Ok. Så kort sagt er det bare strøm som skal til. De fjernkontrollerte dimmemodulene kan legges skjult, f.eks, i en spot-kasse. Det er vel i bunn og grunn den infoen jeg trenger.

Men hvis man ikke har bryter/dimmer på veggen overhodet, blir det ikke da slik at man må famle seg fram til bordet fjernkontrollen ligger for å få slått på noe lys? Mulig jeg har misforstått ett eller annet her...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Den kuleste projektor av alle: VGTV[0]=14650&videosafter[0]=14649
    spol deg fram til du er ca 3,3 minutter (det er dessverre en liten reklamesnutt i begynnelsen).
    Denne bør du kanskje vurdere
    Den støtter vel kanskje ikke full HD så da er det vel uaktuellt....
    For å være helt ærlig, så spørs det om HD-støtte hadde hjulpet på den greia der. Foretrekker R2D2 på lerretet... ;-)

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Så kort sagt er det bare strøm som skal til. De fjernkontrollerte dimmemodulene kan legges skjult, f.eks, i en spot-kasse. Det er vel i bunn og grunn den infoen jeg trenger.

Men hvis man ikke har bryter/dimmer på veggen overhodet, blir det ikke da slik at man må famle seg fram til bordet fjernkontrollen ligger for å få slått på noe lys? Mulig jeg har misforstått ett eller annet her...
    Du kan ha brytere på veggen på vanlig måte, men disse er batteridrevne, syltynne, og klister fast. Mye brukt f.eks. i laftede hus. Du trenger altså ikke noen boks eller ledninger bak bryteren.

Hei til tråden forresten, følger den hver dag, artig lesning for teknisk interesserte duppedingselskere!

Hvilket system du velger kommer an på hva du vil ha ut av det. Hvis det kan bli aktuelt med styring av resten av huset også, kan det være greit med noe mer avansert enn elko. KNX og z-wave er to systemer med store muligheter. Finnes egne tråder med side opp og ned med diskusjoner om disse. Søk på hager, knx, z-wave...

(SS)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slowscan
    Du kan ha brytere på veggen på vanlig måte, men disse er batteridrevne, syltynne, og klister fast. Mye brukt f.eks. i laftede hus. Du trenger altså ikke noen boks eller ledninger bak bryteren.

Hei til tråden forresten, følger den hver dag, artig lesning for teknisk interesserte duppedingselskere!

Hvilket system du velger kommer an på hva du vil ha ut av det. Hvis det kan bli aktuelt med styring av resten av huset også, kan det være greit med noe mer avansert enn elko. KNX og z-wave er to systemer med store muligheter. Finnes egne tråder med side opp og ned med diskusjoner om disse. Søk på hager, knx, z-wave...

(SS)
    Hei og velkommen ut av skapet slowscan!

Flottings, da har jeg ikke lenger noen motforestillinger mot å kun trekke rør direkte til sonene!

Jeg regner med at styringssystemet vil begrense seg til kinoen, så slik sett trenger det ikke å være så avansert. På den annen side; det hadde vært fett om jeg kunne ha styrt denne:

Denne designbomben er altså viftestyringen til ventilasjonsanlegget. Hvis ett av systemene kunne ha erstattet denne hadde det vært knall...

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne designbomben er altså viftestyringen til ventilasjonsanlegget. Hvis ett av systemene kunne ha erstattet denne hadde det vært knall...
    Tror jeg har nevnt det tidligere, Vifta kan drives av en hvilken-som-helst frekvensomformer (for motorer) som har en 0-10Volt inngang, Xcomfort har en 0-10Volts aktuator som kan gi signal til frekvensomformeren. Det kan da styres via Xcomf fjernkontroll, eller feks at den går på 60% når lyset i rommet slåes på, går ned til 30% når du trykker på "kino-modus"-lys, Overstyres til 80% av en en Xcomfort termostat osv....
    GI beskjed for nærmere info
    Nevnte jeg at det var billig? Ikke det? Vel, det var fordi det blir det ikke

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort litt forskjellig i dag. Gikk som vanlig mest i rør... Strøm-rørene, går, i motsetning til AV-rørene, langs gulvet:
    -img_9460-jpg

20mm skjøtemuffe-trikset funka bra! Her er røret koblet på "bokse-rekka" bak anlegget:
    -img_9461-jpg

16mm tilførsel i andre enden sånn tilfelle rottefelle:
    -img_9462-jpg
    (håper jeg slipper å trekke noe gjennom denne...)

Flere muterte k-rør-snirkler til allmen forlystelse:
    -img_9464-jpg

Jeg har klart å bruke opp hele patentbånd-rullen min! Var i Pål sin yndlingsbutikk og kjøpte to ruller til:
    -img_9472-jpg
    (det er nesten ingen ting man ikke kan fikse med patentbånd!)

---

Ok, slutt på tøyset og over til bakboksen.

Her er desperat forsøk på å få den til å lime i vinkel...:
    -img_9465-jpg

Her er det da en slags boks:
    -img_9468-jpg
    (rammen i front var det liksom meningen at skulle være ganske jevn, slik at det med en tetningslist blir tett mot alu-plata)

Dobbelt topplokk for at k-rørene skal sitte godt:
    -img_9469-jpg
    (den er trukket litt tilbake fordi den skal komme bak gipsplatene)

Ja, og her har vi den, omtrentlig der den skal sitte:
    -img_9471-jpg

Jeg har arrangert rørene lengst til høyre for å gi et inntrykk av hvordan jeg ser for meg at de entrer boksen. Alle rørene trenger selvsagt ikke å ligge på linje. Jeg kan (les: må) bruke dybden til boksen for å få plass til alt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Tror jeg har nevnt det tidligere, Vifta kan drives av en hvilken-som-helst frekvensomformer (for motorer) som har en 0-10Volt inngang, Xcomfort har en 0-10Volts aktuator som kan gi signal til frekvensomformeren. Det kan da styres via Xcomf fjernkontroll, eller feks at den går på 60% når lyset i rommet slåes på, går ned til 30% når du trykker på "kino-modus"-lys, Overstyres til 80% av en en Xcomfort termostat osv....
    GI beskjed for nærmere info
    Nevnte jeg at det var billig? Ikke det? Vel, det var fordi det blir det ikke
    Jeg gir hva som helst for å fjerne det spetakkelet over fra mitt åsyn ;-)

Du har sikkert nevnt det før, Ookami. Jeg er litt surrete i hodet mitt med "en del" som skal på plass her nede....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer også ut av skapet og forteller at jeg er imponert over ditt øye for detaljer. Dette blir meget bra og det klør i fingrene etter å snekre litt selv, men det får vente...

Tenkte bare å kommentere de største buene på k-rør og lurer på om de bør festet på ett vis for den svingen mener jeg vil komme til å svikte når du skal begynne å trekke/dytte (og kanskje bannes litt )

Kanskje litt seint nå men er du i tvil så trekk større rør så er du sikker. Skader ingen, kanskje bare lommeboken bitte litt.

Stau Pau

Side 39 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 539 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •