RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 389

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 389 av 587 FørsteFørste ... 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 385 386 387 388 389 390 391 392 393 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 ... SisteSiste
Viser resultater 7,761 til 7,780 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Tenkte på disse skruene jeg også, men en av argumentene til RuneW var nettopp å slippe gjengene.
    Det er klart, gjengene vil vel ikke akkurat gjøre det lettere når man står og balanserer på en krakk med rammet over hodet og forsøker å treffe 3 (/&€%/(& % hull med 3 /&%(/&%/( skruer...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er klart, gjengene vil vel ikke akkurat gjøre det lettere når man står og balanserer på en krakk med rammet over hodet og forsøker å treffe 3 (/&€%/(& % hull med 3 /&%(/&%/( skruer...
    Et lite tips kan være å forsenke de 3-4 første millimeterne på hullet slik at du har et større hull å treffe. En annen ting kan være å ha forskjellig lengde på skruene slik at du kan nøye deg med å entre en om gangen i tillegg til å "spisse" skruene noe.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    En annen ting kan være å ha forskjellig lengde på skruene slik at du kan nøye deg med å entre en om gangen i tillegg til å "spisse" skruene noe.
    Å, du mener akkurat slik produsentene ikke klarer å gjøre på henger-lemmene?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, du mener akkurat slik produsentene ikke klarer å gjøre på henger-lemmene?
    Jepp

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mange ganger SeniorW har irritert seg høylytt over dette... Og det har gått i arv - jeg gjør det samme selv nå merker jeg!

---

Jeg skal se hvordan jeg gjør det. En annen løsning er jo å lage hull med 3-4 mm for stor diameter og skråbore litt oppover (det passer forøvrig bra hvis drillen er litt lei å klemme mot taket). Da vil også boltene entre lett, men klemmes på plass.

Ulempen er at det ikke er lett å beregne vinkelen. Kan selvsagt gjøre avanserte beregninger og lage en vinkel-mal av noe slag...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det ramme alvor fortiden ser jeg. Liker den forspennings metoden du har valgt for å motvirke nebøyning... Har selv et tak-ramme oppsett som ikke var forspennt. Det har begynnt å få en viss nedbøyning nå etter 3år. det er mulig jeg kan lime på noe bak og forspenne litt for å motvirke dette...

Ellers så passer kanskje “Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.” når man snakker om 50% sjangsen for å gjøre en ting feil når det finnes to muligheter....

Murpy hadde vel en slags empirisk lov om dette også etter litt sånn rakett slede forskning....

Når det gjelder hengerlem problematikken, så kan kanskje en av forklaringene på ikke å ha forskjellig lengde på disse hengslene være mulige problemer som oppstår når begge sider ikke frigjøres samtidig når man skal ta lemmen av. Litt dumt å finne ut at den ene siden fremdeles var i inngrep når man er sånn halveis har tatt med seg lemmen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Her er det ramme alvor fortiden ser jeg.
    Ho ho ho!

:-)

Liker den forspennings metoden du har valgt for å motvirke nebøyning... Har selv et tak-ramme oppsett som ikke var forspennt. Det har begynnt å få en viss nedbøyning nå etter 3år. det er mulig jeg kan lime på noe bak og forspenne litt for å motvirke dette...
    Ja, det var for å slippe slikt jeg holder på med dette ekstra knotet...

Når det gjelder hengerlem problematikken, så kan kanskje en av forklaringene på ikke å ha forskjellig lengde på disse hengslene være mulige problemer som oppstår når begge sider ikke frigjøres samtidig når man skal ta lemmen av. Litt dumt å finne ut at den ene siden fremdeles var i inngrep når man er sånn halveis har tatt med seg lemmen...
    Et poeng. Men jeg hadde vært villig til å ta sjansen!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så ingen skal tro jeg bare ligger og småfiser foran TV'n på kvelden...

Holder stadig vekk på med disse /&%/&%/ limtresakene. Her en masse-forboring av de (dyre og poengløse) glattkantene, før påliming med lektene:
    -img_2738-jpg

Og her de ferdigproduserte limtre-konstruksjonene:
    -img_2740-jpg

Nå har jeg laget 3 av 5 rammer:
    -img_2742-jpg

De siste to tar jeg på en kveld, siden alt materiale er ferdig kappet. Når disse siste 2 er limeskrudd sammen (og tørket), skal jeg ta med hele hurven ut i garasjen og pusse/frese så de er klare til fest!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god dose med ferdigproduserte rammer dette her.

Har du prøvemontert noen av dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo sinnsvakt bra det her!!!

(fredag)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    En god dose med ferdigproduserte rammer dette her.

Har du prøvemontert noen av dem?
    Nei erru gæærn! Tenk hvis de ikke passet da!

Jeg kommer til å nummerere dem og prøvemontere dem før jeg begynner med stoffet. Er litt bekymret for hvordan de kommer til å ligge vedsiden av hverandre. Blir det for varierende avstand mellom dem, får jeg heller bite i gresset og bruke en pyntelist mellom dem.

Men hadde håpet å slippe...

---

En annen ting jeg må få på plass er LYS i den bakerste rammen, altså den som kommer over bordet. Det vi lettsindig har kalt "ludolys". Kravene er at de skal kunne ligge "flush" med rammen - dvs max bygge 50mm. Så vidt jeg har forstått betyr dette 20W halogen eller en form for LED-belysning.

Forslag mottas med takk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    Blir jo sinnsvakt bra det her!!!

(fredag)
    Hmmm.... fredag ja. Må tenke litt på den der...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei erru gæærn! Tenk hvis de ikke passet da!

Jeg kommer til å nummerere dem og prøvemontere dem før jeg begynner med stoffet. Er litt bekymret for hvordan de kommer til å ligge vedsiden av hverandre. Blir det for varierende avstand mellom dem, får jeg heller bite i gresset og bruke en pyntelist mellom dem.

Men hadde håpet å slippe...
    Nå husker jeg ikke i farten hvordan du hadde tenkt å stoffkle disse rammene, men det er viktig å huske at scenemolton faktisk bygger noen mm...

Jeg brukte motsatt strategi av deg på veggene mine. Jeg bygget ferdig en og en ramme før jeg monterte dem opp og målte nøyaktig for neste ramme. osv...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nå husker jeg ikke i farten hvordan du hadde tenkt å stoffkle disse rammene, men det er viktig å huske at scenemolton faktisk bygger noen mm...
    Takk for heads-up, Roffe!

Jeg bruker Dekomolton og ikke Scenemolton. Dekomolton er et ganske tynt stoff, så jeg håper det ikke bygger "nevneverdig" i denne sammenhengen. Men bør nok beregne en mm eller to ekstra...

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg brukte motsatt strategi av deg på veggene mine. Jeg bygget ferdig en og en ramme før jeg monterte dem opp og målte nøyaktig for neste ramme. osv...
    Rammene mine er 2490 mm lange og lysåpningen er 2500mm, slik at jeg har grei klaring selv om stoffet bygger et par-tre mm. Når det gjelder bredden er det ikke så nøye. De kommer der de kommer - bortsett fra den siste rammen da selvfølgelig, som blir noe kortere enn de 4 andre.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken dag er det i dag, hvilken deg er det i dag?
    Er det FREDAG?

JA! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, vi får ta den gode, gamle kamel-vitsen, siden jeg ikke har tid til å surre for mye med dette akkurat nå...

En man red gjennom ørkenen på en kamel. Han hadde ridd i lang tid alene og begynte å hungre etter sex. Etter å ha ridd lenge med denne lysten, begynte han å fantasere om å ha sex med det eneste tilgjengelige vesenet i mils omkrets - nemlig kamelen sin.

Jo lengere han red jo mer besatt ble han av å ha seg med kamelen sin, og til slutt klarte han ikke mer, hoppet av, dro ned buksene og forsøkte seg. Men kamelen var slett ikke samarbeidsvillig og begynte å løpe med en gang han kom i nærheten der bak. Mannen måtte bare ri videre med uforrettet sak. Men etter noen timer kom lysten tilbake og han prøvde seg igjen. Men det samme skjedde igjen: Kamelen bare begynte å løpe når han fikk buksene ned på knærne. Slik fortsatte ferden i mange dager og mannen ble til slutt nesten gal av ikke å få sex.

Men så en dag kom han over en bil som tydeligvis hadde fått motorproblemer. På utsiden stod det tre yppige blondiner og klødde seg i hodet. Mannen stoppet og spurte om de behøvde hjelp. Den flotteste av de tre blondinene sa: "Hvis du får bilen vår til å starte gjør vi alt du vil!".

Det viste seg at mannen hadde god greie på biler og på en-to-tre hadde han fikset bilen deres. Jentene var fra seg av lykke og sa: "Hvordan kan vi betale deg for hjelpen? Er det noe vi kan gjøre for deg?".

Mannen tenkte seg litt om før han svarte: "Kan dere holde kamelen min i 5 minutter?"

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode hjelpere er alltid kjekt å ha!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du blitt veiarbeider, Bjørn Erik?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du blitt veiarbeider, Bjørn Erik?
    hehe, arbeid pågår vet du

Side 389 av 587 FørsteFørste ... 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 385 386 387 388 389 390 391 392 393 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •