RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 388

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 388 av 587 FørsteFørste ... 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 384 385 386 387 388 389 390 391 392 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 ... SisteSiste
Viser resultater 7,741 til 7,760 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av T.F.T
    Hvilken tråd er det det refereres til her? (uthevet)
    Søkte og fant denne:TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan da ikke bruke "svenskenøkkel" paalab. 6-kant pipe løsningen såg jeg også for meg at må kunne brukes. Mulig jeg må forandre opphenget mitt i kinoen også....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Vi pratet om 2-3 skruer per side (sett ovenfra)
    Da er jo saken biff. Regnet med at du hadde kontroll på det paalab

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skiftenøkkel pleier å virke best Har ikke testet men det kan hende de passer diagonalt i en 6kant pipe i en eller annen dimensjon ;-)
    De skruene jeg har kjøpt bruker man umbraco til... men det er jo det samme. Hodet skal jo uansett kappes av.

Kan komme med et forslag til.
    Bruke helt vanlige treplugger (møbelplugger) Bankes inn og limes på den ene delen.
    Kom vi ikke fram til at møbelplugger var litt pinglete når vi diskuterte dette hos deg da, Pål?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    De skruene jeg har kjøpt bruker man umbrako til... men det er jo det samme. Hodet skal jo uansett kappes av.
    Jeg antar at han spurte om flatskruene. Hvis ikke har jeg svart på feil spørsmål.

Kom vi ikke fram til at møbelplugger var litt pinglete når vi diskuterte dette hos deg da, Pål?
    Mulig det gikk meg hus forbi. Uansett vil nok en umbrakobolt være sterkere.
    Møbelpluggene er bare 4 cm lange så her kunne det blitt et problem med lengden..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at han spurte om flatskruene. Hvis ikke har jeg svart på feil spørsmål.
    Ja, selvsagt. Da skjønner jeg hvorfor han spurte...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk endelig kreket meg til Biltema for å kjøpe det jeg glemte siste, nemlig disse merkelige "bladskruene". De viste seg å være mer solide enn jeg hadde forestilt meg. Tror det kan bli bra det her:

-img_2735-jpg

En liten ting jeg undres over er det unødvendige "overhenget" på andre siden av hullet. Tror jeg kommer til å ta vekk dette (rød stiplet strek) for å komme så tett inn på spikerslaget som mulig.

---

Av andre uinteressante ting som ikke bør nevnes er at jeg glemte den andre tinge jeg skulle ha kjøpt på Biltema, nemlig trelim, slik at kvelden ble 100% fri for limtrekonstruksjoner. Men nå har jeg i alle fall alt av trevirke, så nå kan jeg kose meg med mine krummede innretninger framover...

Ja, (gårs)dagens fjompenisse-tabbe har vi glemt å utbrodere...

Nei, forresten, jeg orker ikke...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell gjerne for å kunne bruke litt større skive at den er så mye ekstra å gå på på motsatt side

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk endelig kreket meg til Biltema for å kjøpe det jeg glemte siste, nemlig disse merkelige "bladskruene". De viste seg å være mer solide enn jeg hadde forestilt meg. Tror det kan bli bra det her:

En liten ting jeg undres over er det unødvendige "overhenget" på andre siden av hullet. Tror jeg kommer til å ta vekk dette (rød stiplet strek) for å komme så tett inn på spikerslaget som mulig.

---

Av andre uinteressante ting som ikke bør nevnes er at jeg glemte den andre tinge jeg skulle ha kjøpt på Biltema, nemlig trelim, slik at kvelden ble 100% fri for limtrekonstruksjoner. Men nå har jeg i alle fall alt av trevirke, så nå kan jeg kose meg med mine krummede innretninger framover...

Ja, (gårs)dagens fjompenisse-tabbe har vi glemt å utbrodere...

Nei, forresten, jeg orker ikke...
    Bare å utbrodere så mye du vil fjompenisse-tabber er alltid velkomne, de setter alltid en liten piff på hverdagen :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg skal kalle det en klassiker. Dette ordet begynner å bli utvannet i denne tråden. Men det er så erketypisk meg. Meg i et nøtteskall, altså. Et skikkelig tett nøtteskall...

Det hele begynte med den glitrende idéen om å bruke glattkant-materialer for å sikre en fin og jevn kant der Moltonen skulle trekkes. Den første rammen jeg lagde var basert på noe relativt semre materialer som må pusses og ordnes på. Dette hadde jeg altså tenkt å unngå mer en lekte + glattkant-konstruksjon som vist under:

-glattkant-blues-01-jpg

Under konstruksjonen var jeg veldig nøye med å legge materialene på en slik måte at evt bøyer sideveis ble lagt motsatt og evt bøyer "i høyden" ble lagt sammen med den bøyen jeg var ute etter. Videre brukte jeg skruer som brukte maksimalt av tilgjengelig materiale (uten å stikke i gjennom) etter at jeg hadde skrudd dem såpass langt ned at de ikke skulle synes gjennom stoffet:
    -glattkant-blues-02-jpg

Resultatet ble faktisk forbløffende bra. Snor-rette med akkurat riktig spenn. Jeg var egentlig skikkelig fornøyd med egen innsats!

Helt til jeg oppdaget generaltabben.

For de som er like tette i pappskallen som meg: Glattkanten er på feil side i forhold til bøyen...

---

Jadda, jadda, jadda...

Jeg hadde et øyeblikk store planer om å bære alle lim-tredingsene pent ut på gårsplassen, sindig helle på en liter bensin og tenne på hele dritten. Men det viste seg at disse (justerte) lektene jeg hadde brukt slett ikke var så ille når det kom til stykket. Jeg skal jo uansett frese langs kanten så jeg tror det ordner seg.

Men det er alltid underholdende de første 10 sekundene etter man oppdager en slik tabbe ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg skal kalle det en klassiker. Dette ordet begynner å bli utvannet i denne tråden. Men det er så erketypisk meg. Meg i et nøtteskall, altså. Et skikkelig tett nøtteskall...

Det hele begynte med den glitrende idéen om å bruke glattkant-materialer for å sikre en fin og jevn kant der Moltonen skulle trekkes. Den første rammen jeg lagde var basert på noe relativt semre materialer som må pusses og ordnes på. Dette hadde jeg altså tenkt å unngå mer en lekte + glattkant-konstruksjon som vist under:

Under konstruksjonen var jeg veldig nøye med å legge materialene på en slik måte at evt bøyer sideveis ble lagt motsatt og evt bøyer "i høyden" ble lagt sammen med den bøyen jeg var ute etter. Videre brukte jeg skruer som brukte maksimalt av tilgjengelig materiale (uten å stikke i gjennom) etter at jeg hadde skrudd dem såpass langt ned at de ikke skulle synes gjennom stoffet:

Resultatet ble faktisk forbløffende bra. Snor-rette med akkurat riktig spenn. Jeg var egentlig skikkelig fornøyd med egen innsats!

For de som er like tette i pappskallen som meg: Glattkanten er på feil side i forhold til bøyen...

---

Jadda, jadda, jadda...

Jeg hadde et øyeblikk store planer om å bære alle lim-tredingsene pent ut på gårsplassen, sindig helle på en liter bensin og tenne på hele dritten. Men det viste seg at disse (justerte) lektene jeg hadde brukt slett ikke var så ille når det kom til stykket. Jeg skal jo uansett frese langs kanten så jeg tror det ordner seg.

Men det er alltid underholdende de første 10 sekundene etter man oppdager en slik tabbe ;-)
    Hadde vært morsomt å vært flue på veggen (eller webcam om du vil) akkurat i det du fant det ut
    Vi gjør alle slike tabber ( jeg i hvertfall...). Gjærer listene på feil side osv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ser litt fortvilet / oppgitt ut her...
    -ser_20100323000828669-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - synes jeg ser akkurat ut som jeg gjør 95% av tiden, nemlig står og lurer på hva jeg skal gjøre. Riktignok klør jeg meg ikke i hue akkurat her da ;-)

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det lov å le nå, RuneW ?

Jeg ler fordi jeg kjenner meg selv igjen fra et lite list-rundt-rør prosjekt med min kjære fetter. Er det bare meg som får litt assosiasjoner til disse to karene:YouTube - A je to (To gode naboer) ??
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, det er veldig lov - som alltid ;-)

To Gode Naboer, ja. De er herlige! Det er ingen naboer som hjelper meg, men det henner Enur er innom en tur, og jaggu blir det nok rot med ham på besøk

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    thi hi, du har jo faktisk bøy på vateret ditt også.......

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    thi hi, du har jo faktisk bøy på vateret ditt også.......
    Ikke rart ting blir skakt her i gården... ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg er i mål når det gjelder festemetoder for rammene nå. Gikk til innkjøp av et par esker slike i dag:
    -img_2734-jpg
    Dette minnet meg om noen andre skruer jeg mente jeg hadde sett og som jeg mente ville fylle samme funksjon, men uten kapping.

Men ved nærmere ettersyn viste det seg at jeg hadde glemt M-gjengingen. Presenterer dem uansett her, kan jo hende de finner en anvendelse i andre Petter Smart-løsninger:

Kombiskrue - Biltema

Fordelen med disse er (1) at man slipper kappingen av hode, (2) at de enkelt kan skrus ut igjen ved behov, samt dybdejusteres og (3) at de har innfesting beregnet på treverk.
    Men at de ikke kan gli glatt inn i et hull ser jeg selvfølgelig som en åpenbar ulempe i forhold til denne løsningen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Fordelen med disse er (1) at man slipper kappingen av hode, (2) at de enkelt kan skrus ut igjen ved behov, samt dybdejusteres og (3) at de har innfesting beregnet på treverk.
    Men at de ikke kan gli glatt inn i et hull ser jeg selvfølgelig som en åpenbar ulempe i forhold til denne løsningen.
    1) Er jeg med på

2) Torx i enden er en stor fordel. Jeg håper (dvs regner med) at det går greit å sage spor så jeg kan bruke minustrekker, som her:

Passer jeg på å forbore med korrekt diameter på boret, så skal erfaringsmessig disse maskinskruene gå greit inn.

3) Det kan være en fordel, selv om det kanskje blir litt voldsomt akkurat til denne bruken. Må forbores uansett.

Når det gjelder problemet med gjengene, så vil jeg tro at noen runder med el-tape ville gjort susen.

Uansett: Takk for tips, Roffe! Jeg skal vurdere disse skruene neste gang jeg skal bygge kino ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette minnet meg om noen andre skruer jeg mente jeg hadde sett og som jeg mente ville fylle samme funksjon, men uten kapping.

Men ved nærmere ettersyn viste det seg at jeg hadde glemt M-gjengingen. Presenterer dem uansett her, kan jo hende de finner en anvendelse i andre Petter Smart-løsninger:

Kombiskrue - Biltema

Tenkte på disse skruene jeg også, men en av argumentene til RuneW var nettopp å slippe gjengene.

Side 388 av 587 FørsteFørste ... 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 384 385 386 387 388 389 390 391 392 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •