RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 387

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 387 av 587 FørsteFørste ... 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 383 384 385 386 387 388 389 390 391 397 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 527 ... SisteSiste
Viser resultater 7,721 til 7,740 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi skrur bare ledningene sammen og limer på "gipslokket" igjen med f.eks. Sikaflex. På den måten skulle det være mulig å skjære opp lokket igjen (i Sikaflex'en) hvis jeg av en eller annen grunn må inn å gjøre noe igjen.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vi skrur bare ledningene sammen og limer på "gipslokket" igjen med f.eks. Sikaflex. På den måten skulle det være mulig å skjære opp lokket igjen (i Sikaflex'en) hvis jeg av en eller annen grunn må inn å gjøre noe igjen.
    OK, trodde ikke det var lov med "usynlige bokser" Men har trikkeren sagt at det går så er det vel greit.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    OK, trodde ikke det var lov med "usynlige bokser" Men har trikkeren sagt at det går så er det vel greit.
    Bare man har "tilgang" til dem så går det vel greit, men jeg kan jo nevne det for ham. Som vi begge vet, så er det orden der i gården...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare man har "tilgang" til dem så går det vel greit, men jeg kan jo nevne det for ham. Som vi begge vet, så er det orden der i gården...
    Jepp! Ikke noe tull der nei.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Svaret på dette spørsmålet blir vel ja?

Jeg mente vel egentlig at jeg ville sammenligne med hva tilsvarende går for i dag, og at selger hevder han kjøpte dem nye for 37 tusen. (Jeg velger å tro at det er sant.) Men at den første serien av Dali Helicon kunne kjøpes for 25900,- en gang, det er kanskje mulig. Har ikke prislistene til Hifi-klubben, men det er sikkert noen som sitter på "menighetsbladet" fra den gangen disse ble lansert.

EDIT: har du sett disse? http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/61288
    Helicon 400 MK1 Jubilee (de med sort frontbaffel som er avbildet i annonsen) kostet nye 25.900kr. Jeg kjøpte disse selv når de kom.

Helicon 400 MK1 med frontbaffel i heltre kostet på samme tid 32-32K.

Om selger sier han har betalt 37K for H400 MK1 har han enten blitt lurt, eller så prøver han å lure noen.

De nye Helicon-modellene kan ikke helt sammenliknes med de gamle, selv om MK2 ikke er verdt den ekstreme prisøkningen fra forrige versjon - IMHO.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, kenti, du har besvart flere av mine spørsmål (og bekreftet flere av mine mistanker)!

Disse høyttalerene det er snakk om er flotte, men tilbudet er muligens ikke så eksepsjonelt som det kunne virke som i utgangspunktet.

For meg lyser det også en lampe når selgeren har 0 innlegg på avforum, selv om det selvsagt ikke nødvendigvis betyr at det dreier seg om en skurk.

Kan jo også legge til at jeg aldri fikk noe svar fra selger når jeg forsøkte å kontakte ham...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å felle inne et spor hver 60cm (der bjelkelaget er) og skru inn en Bladskrue så kan du få et ganske kraftig feste i enden. Dette krever at du har doble lekter i enden for å få godt nok feste til skruen.
    -rammefeste-jpg

Samme løsning kan brukes i motsatt ende og lages som en hengsle. skru sammen 2 bladskruer med en bolt og låsemutter så får du en hengsle som kan tas av.
    Genial skrue, det der. Har sett dem, men aldri tenkt over hva de skal brukes til. Takk for tipset.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Genial skrue, det der. Har sett dem, men aldri tenkt over hva de skal brukes til. Takk for tipset.
    Det er jo egentlig feil bruk, men en alternativ løsning.
    De brukes normalt til å henge opp rør, ventilasjon mm.
    slik som dette (fant et bilde i arkivet mitt):
    -oppheng-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jepp. Var på Byggmax og handlet inn et lass(*) materialer til resten av rammene, men de hadde ikke disse skruene. Får ta en kjapp tur innom Biltema i kveld. FruW sa til meg i går: "I morgen kan du jobbe med kinoen fra 8 til 17 om du vil, du må jo snart få gjort noe."

Jeg svarte at jeg med så mange timer "fri" kanskje kunne fått ryddet litt i garasjen også, men da fikk jeg et litt uventet "Nei, glem garasjen! Nå må du prøve å bli ferdig med kinoen!"

Hoi hoi! Nå ble jeg litt satt ut og vet plutselig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg pleier jo å tenke i 3 timer og gjøre noe i 3 minutter... ;-)

Og så er det disse ramme-greiene da, som består til dels av liming (som man nødvendigvis må vente på...). Men jeg skal nok komme på noe å bruke disse timene på. FruW lurte på hvorfor jeg ikke skrudde opp Molton-platene, men dette er jeg litt skeptisk til før jeg har sluttet med "sølearbeidene", noe som tilsynelatende ikke har noen ende...

Jeg har håp om å få lagt gulv om ikke så alt for lenge, og det får bli et vendepunkt fra snekkerbod til kino. Fra det tidspunktet bør all form for saging og lignende foregå på utsiden av rommet.

Men før gulvet er på plass, blir det nok ikke noen Molton i rommet mitt.

Jeg får pusle litt med plassering/montering av UPS og denslags så lenge. Kanskje nytt spikerslag til PJ (som stadigvekk havner nærmere bakveggen i forhold til de originale planene...).

Jeg skal nok få tiden til å gå. Må bare ha soleklare kjøreplaner så det ikke bare blir surring :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Var på Byggmax og handlet inn et lass(*) materialer til resten av rammene, men de hadde ikke disse skruene. Får ta en kjapp tur innom Biltema i kveld. FruW sa til meg i går: "I morgen kan du jobbe med kinoen fra 8 til 17 om du vil, du må jo snart få gjort noe."

Jeg svarte at jeg med så mange timer "fri" kanskje kunne fått ryddet litt i garasjen også, men da fikk jeg et litt uventet "Nei, glem garasjen! Nå må du prøve å bli ferdig med kinoen!"

Hoi hoi! Nå ble jeg litt satt ut og vet plutselig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg pleier jo å tenke i 3 timer og gjøre noe i 3 minutter... ;-)

Og så er det disse ramme-greiene da, som består til dels av liming (som man nødvendigvis må vente på...). Men jeg skal nok komme på noe å bruke disse timene på. FruW lurte på hvorfor jeg ikke skrudde opp Molton-platene, men dette er jeg litt skeptisk til før jeg har sluttet med "sølearbeidene", noe som tilsynelatende ikke har noen ende...

Jeg har håp om å få lagt gulv om ikke så alt for lenge, og det får bli et vendepunkt fra snekkerbod til kino. Fra det tidspunktet bør all form for saging og lignende foregå på utsiden av rommet.

Men før gulvet er på plass, blir det nok ikke noen Molton i rommet mitt.

Jeg får pusle litt med plassering/montering av UPS og denslags så lenge. Kanskje nytt spikerslag til PJ (som stadigvekk havner nærmere bakveggen i forhold til de originale planene...).

Jeg skal nok få tiden til å gå. Må bare ha soleklare kjøreplaner så det ikke bare blir surring :-D
    Slike svar kunne jeg også ønske meg ;-)
    Typisk svar: "Det hadde vært fint om du hadde fått måkt vekk all snøen på verandaen slik at det går an å bruke den snart"

Eller "Pappa (svigerfar) kunne komme og hjelpe deg med å hugge ved i morgen"

Blir nok vedhogst på meg i morgen:-| :-(

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FruW sa til meg i går: "I morgen kan du jobbe med kinoen fra 8 til 17 om du vil, du må jo snart få gjort noe."

Nå skjønte jeg plutselig at dette var ukas vits

DET ER FREDAG!! 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjønte jeg plutselig at dette var ukas vits
    Hehe - endelig en som skjønte den ;-)

Neida.

Ok, jeg får ta en god, gammel en.

En kar var på fottur med sin sønn og de tok seg en hvil på en høyde. Faren pekte ned på havna og sa:

"Ser du de tre store fiskebåtene der nede? Alle tre eier jeg! Men kaller de meg fisker-Johan for det?"

"Og ser du de to store gårdene der borte? Begge eier jeg! Men kaller de meg bonde-Johan for det?"

"Men tar du bare en sau...."

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Må" bare blande meg inn i den saken her, hehe...
    Etter det jeg har lært, og er rimelig sikker på å forøvrig, er at bokser osv. som er i bruk (dvs. med ledninger i), skal være tilgjengelig.

Definisjonen på tilgjengelig er at det ligger bak en luke som er SKRUDD fast, ikke limt, spikret eller andre fine løsninger som så mange klarer å finne på.

Ser for meg at dette neppe bli optimalt med tanke på utseende her, men det er det aldri når slike uforutsette ting skjer 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceguy
    "Må" bare blande meg inn i den saken her, hehe...
    Etter det jeg har lært, og er rimelig sikker på å forøvrig, er at bokser osv. som er i bruk (dvs. med ledninger i), skal være tilgjengelig.

Definisjonen på tilgjengelig er at det ligger bak en luke som er SKRUDD fast, ikke limt, spikret eller andre fine løsninger som så mange klarer å finne på.
    Jeg skal ta det opp med trikker'n og hvis kravet er skrudd så blir det skrudd. Ikke noe problem i det hele tatt.

Sitat Opprinnelig postet av iceguy
    Ser for meg at dette neppe bli optimalt med tanke på utseende her, men det er det aldri når slike uforutsette ting skjer 8)
    Utseendet her har mindre betydning, siden alt havner bak lerretsveggen uansett. Hele kassa er jo stygg som juling uansett...

---

Var forresten på inspeksjon hos paalab i går og der diskuterte vi fram noen nye løsninger rundt innfesting av takrammene. Han kan sikkert spa opp de meget detaljerte skissene vi klusset på gipsveggene hans... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ramme alvor...

En "hel dag" ble fort en halv dag når det ble diverse kjøringer av unger og handling av materialer, og en kvart dag når det kom uventet besøk i tillegg...

Jaja. Jeg fikk da i alle fall laget 4 nye limtre-saker:
    -img_2732-jpg

Og saget opp det jeg trenger til 4 til... Jeg gikk dessverre tom for lim og 15x45mm glattkant også. Men nå har jeg i alle fall temmelig klart for meg hvordan jeg skal gjøre ting den nærmeste tiden - og det er ikke verst for en som meg skal jeg si dere!

Tror jeg er i mål når det gjelder festemetoder for rammene nå. Gikk til innkjøp av et par esker slike i dag:
    -img_2734-jpg

Disse vil jeg skru inn (etter møysommelig forboring da selvsagt) i rammene og kappe av/runde. Så skal jeg lage ditto (noe større) hull i spotkasse-treverket. Dermed blir innfestingen omtrent som under:
    -molton-tak-01-jpg

Neste punkter:

- Kjøpe 4 x 2.5 m 15x45 mm glattkant
    - Lime de 4 siste limtre-konstruksjonene
    - Skru/lime sammen alle rammene
    - Gå over og pusse evt ekle (og potensielt synlige) ujenvheter på rammene
    - Frese ned sidekantene (langkantene) 45°

Så må jeg tenkte litt på lyskilder i rammene. Jeg tror det blir unødvendig med generelt "taklys" i disse, men jeg må finne på noe til "ludolys" over sittegruppen. Må være lyskilder som bygger max 50cm og som kan gi et brukbart/behagelig lys. Var lite sist jeg sjekket, men regner med det er noe mer brukbare LED-alternativer nå. Uansett, dette må være på plass før jeg trekker rammene med stoff.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Selv om du ikke leverer nok en AVF batcave, så gleder jeg meg til å følge denne tråden. :-D Jeg vet fra sonos-sub-tråden hvor nøye du er og ikke minst hvor flink du er til å dokumentere (for oss) step for step. Ser allerede du har gjort imponerende mye grunnarbeide og planlegging før rommet er særlig snekret. "Mother of all Lydfelle": Er det for å forhindre forplanting i ventilasjon eller ren lydfelle for akustikk?
    Hvilken tråd er det det refereres til her? (uthevet)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekke de skruene paalab, men hvilken bits bruker man....?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bruke én avkappet skrue til hver av disse innfestingene...er det da noen mulighet for at rammen kan vri seg? Utfra tegningen, og hvis det er nok plass på enden av rammen, ville jeg kanskje vurdert to stk avkappede skruer slik at den er vridningsstabil. Bare en tanke på en søndagsmorgen. Ellers er jo ideen enkel men genial

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Kjekke de skruene paalab, men hvilken bits bruker man....?
    Skiftenøkkel pleier å virke best Har ikke testet men det kan hende de passer diagonalt i en 6kant pipe i en eller annen dimensjon ;-)

Var forresten på inspeksjon hos paalab i går og der diskuterte vi fram noen nye løsninger rundt innfesting av takrammene. Han kan sikkert spa opp de meget detaljerte skissene vi klusset på gipsveggene hans...
    Her er et noen løsninger vi skisset ned på veggen ;-)
    -dscn6310-jpg

Løsningsforslag 1 med krok og bladskrue
    -forslag_1-jpg

Forslag 2 skrue med hylse +hull
    -forslag_2-jpg

Forslag 3 med kappet skrue + hull
    -forslag_3-jpg

Skisse 2 og 3 er samme løsning som du har skissert med noe bedre detaljer

Kan komme med et forslag til.
    Bruke helt vanlige treplugger (møbelplugger) Bankes inn og limes på den ene delen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hvis du skal bruke én avkappet skrue til hver av disse innfestingene...er det da noen mulighet for at rammen kan vri seg? Utfra tegningen, og hvis det er nok plass på enden av rammen, ville jeg kanskje vurdert to stk avkappede skruer slik at den er vridningsstabil. Bare en tanke på en søndagsmorgen. Ellers er jo ideen enkel men genial
    Vi pratet om 2-3 skruer per side (sett ovenfra)

Side 387 av 587 FørsteFørste ... 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 383 384 385 386 387 388 389 390 391 397 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 527 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •