RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 386

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 386 av 587 FørsteFørste ... 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 382 383 384 385 386 387 388 389 390 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 ... SisteSiste
Viser resultater 7,701 til 7,720 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Viktig med daglige doser av denne tråden!
    Dagen blir ikke det samme uten ;-)

Hvor langt spenn er det på "limtrerammen" ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Stå på og ikke gi opp, denne tråden er en fantastisk inspirasjon og guide til forhåpentlig fremtidig kinobygg! Tror det er mange (meg selv inkludert) som er som Fmurt og leser vesentlig mer i denne tråden enn vi poster
    Utrolig, men gledelig at dere gidder :-)

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Viktig med daglige doser av denne tråden!
    Dagen blir ikke det samme uten ;-)

Hvor langt spenn er det på "limtrerammen" ?
    250 cm

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    250 cm
    Hvordan hadde du tenkt til å feste den fast. Regner med at den skal skrus fast, men blir det synlige skruer, og hvor skal de plasseres?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at du engasjerer deg i dette, Pål, for jeg må begynne (fortsette) å tenke på det snart...

Skrev litt om det i post 7558.

Jeg er slett ikke sikker på at dette er den optimale måten å gjøre det på, men den foreløbige planen er omtrent som følger.

Den ene enden blir skrueløs, med en slags innfestning som vist under:

I den andre enden har jeg tenkt å feste stasen med 3 skruer, noe ala dette:

På denne måten skal jeg kunne klare å feste dem alene. Jeg har tenkt å benytte pyntelister langs hele lengden av rommet, så synlige skruer er ikke et problem sånn sett. Utfordringen er å utforme "kilen" på ikke-skrue-siden slik at det blir enkelt å få rammen på plass, men at den samtidig ikke slarker. Forhåpentligvis vil rammens kurve sørge for at den blir klemt hardt inntil og at det løser seg på den måten når man bender opp rammen i skrue-siden.

En annen utfordring er å få laget solide nok fester i skruesiden, uten at det blir for bredt. Jeg har en drøy cm å gjøre dette på (med mindre jeg modifiserer rammen på et vis (f.eks. ved å frese ut et spor på oversiden)).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble forresten foreslått å bruke hengsler. Ikke en dum ide, men det blir veldig vanskelig å feste hengslene + at det selvsagt blir ekstra vanskelig å ta ned hele rammen ved behov.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I den andre enden har jeg tenkt å feste stasen med 3 skruer, noe ala dette:

På denne måten skal jeg kunne klare å feste dem alene. Jeg har tenkt å benytte pyntelister langs hele lengden av rommet, så synlige skruer er ikke et problem sånn sett. Utfordringen er å utforme "kilen" på ikke-skrue-siden slik at det blir enkelt å få rammen på plass, men at den samtidig ikke slarker. Forhåpentligvis vil rammens kurve sørge for at den blir klemt hardt inntil og at det løser seg på den måten når man bender opp rammen i skrue-siden.

En annen utfordring er å få laget solide nok fester i skruesiden, uten at det blir for bredt. Jeg har en drøy cm å gjøre dette på (med mindre jeg modifiserer rammen på et vis (f.eks. ved å frese ut et spor på oversiden)).
    Med det spenne du har i rammen er det nok kun denne løsningen som vil fungere. Som du er innpå er et annet problem med å ha nok anlegg å lage det skrufeste på, for det må være solid.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Med det spenne du har i rammen er det nok kun denne løsningen som vil fungere. Som du er innpå er et annet problem med å ha nok anlegg å lage det skrufeste på, for det må være solid.
    Ja, det kan bli en utfordring. I verste fall kan jeg muligens frese ned et spor hvor jeg legger et jern. Omtrent slik:

-backup_of_molton-tak-01-jpg

men det er jo ikke ideelt med hensyn til stoffet som skal trekkes på rammen. Kanskje det er passende vinkeljern å få tak i som gjør at jeg kan lage noe slikt:

-backup_of_molton-tak-02-jpg

Felles for begge løsningene over er at jeg får mye mer feste til skruene (pga jernets begrensede tykkelse).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å felle inne et spor hver 60cm (der bjelkelaget er) og skru inn en Bladskrue så kan du få et ganske kraftig feste i enden. Dette krever at du har doble lekter i enden for å få godt nok feste til skruen.
    -rammefeste-jpg

Samme løsning kan brukes i motsatt ende og lages som en hengsle. skru sammen 2 bladskruer med en bolt og låsemutter så får du en hengsle som kan tas av.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HA! Bladskrue! Hva blir det neste? Jeg har jaggu mye å lære her i verden... :-)

Suverent, Pål! Akkurat hva jeg trenger!

Biltema?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HA! Bladskrue! Hva blir det neste?

Suverent, Pål! Akkurat hva jeg trenger!

Biltema?
    CO og Biltema ;-)

Produkt nr Biltema: 87478

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt ;-)

Disse er allerede på handlelista!

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange flotte løsninger du kommer opp med i byggingen av kinoen din "Reodor".

Flott med så detaljerte beskrivelser av hvordan du løser ting. Her har vi på forumet muligheten til å lære mye, både av din og BEF's sin tråd, dersom vi planlegger å bygge/pusse opp kinoen vår.

Når det er sagt, jeg gleder meg til å se den ferdig!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Mange flotte løsninger du kommer opp med i byggingen av kinoen din "Reodor".
    Hehe - jeg sitter jo stort sett bare og sorterer alle forslagene til diverse Reodorer rundt omkring... ;-)

Flott med så detaljerte beskrivelser av hvordan du løser ting. Her har vi på forumet muligheten til å lære mye, både av din og BEF's sin tråd, dersom vi planlegger å bygge/pusse opp kinoen vår.
    Ja, BEF og jeg har begge ting å lære bort. Jeg er god på å lage mye problemer og styr ut av ingenting. BEF sin styrke er å lage kinoer :-)

Når det er sagt, jeg gleder meg til å se den ferdig!
    Jeg og!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rune dummer seg ut - del 28?

Jeg hadde egentlig tenkt å lure meg unna og få kjøpt litt materialer i kveld, men når man sitter i møter fra 8 til 8 blir det vanskelig å få gjort noe seriøst her i verden... Det hjelper ikke at det går på norsk/tysk/fransk/engelsk heller. Sånt blir i alle fall jeg sliten i hodet av, jeg som knapt nok behersker norsk...

Et hyggelig innslag var at elektrikeren kom på kveldsbesøk i dag. Han skulle blant annet sette opp en del kontakter i kjelleren, slik at jeg ikke lenger behøver å hente "tvilsom strøm" fra kontoret (skjøteledning på forgrening på forgrening osv).

Jeg går for slike kjekke lavtbyggende kontakter:
    -img_2731-jpg
    (nei, de kommer sannsynligvis ikke til å forbli hvite)

Ting gikk raskt. Alle ledningene var allerede trukket - det var bare å skru på kontaktene. Men så kom han til en kontakt (på vindusveggen - den lengst bort fra skapet/inntaket). For denne kontakten kunne han ikke skjønne hvor ledningen kom fra. Tilsvarende en annen kontakt på veggen nærmest skapet var det en kontakt hvis ledninger ikke kunne spores. Med den vanlige røsk-og-lytt-metoden kunne vi ikke skjønne annet enn at ledningene fra begge disse kontaktene endte et sted midt på kortveggen - den med rekken av kontakter til racket.

Men ledningene endte bare ikke i noen av disse rekke-boksene! WAS???

Etterhvert begynte jeg å ane hva som hadde skjedd. Det var jo en gang i gode gamle dager at jeg hadde tenkt å gå for et elektrisk lerret. Og hva trenger man da? Jo, strøm selvsagt. Derfor hadde jeg plassert en boks der oppe på veggen. Jeg har en egen "rom-kurs" for alle ikke-audio/visuelle kontakter i rommet og denne kontakten var en av dem. Derfor hadde jeg trukket et k-rør fra boksen på "skap-veggen", via denne boksen til boksen på vindusveggen.

Jeg fant, lite overraskende, et bilde av boksen i mine arkiver:
    -20090507-img_3017-jpg

Og her er et litt nyere bilde av samme område:
    -img_2727-jpg

Noen som ser problemet?

IDIOT!

Den var til meg selv for ikke å se at jeg bygger inn en boks med ledninger stikkende ut.

Vel, vel. Dette ble en typisk jobb for herr Fein:
    -img_2728-jpg

Og på dette overlagt overeksponerte bildet ser vi rakkeren:
    -img_2730-jpg

Så nå kan trikkern gjøre et nytt forsøk, så limer jeg igjen hullet med gipsbiter og monteringslim igjen etterpå.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 skritt fram og 2 tilbake

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk

Godt det ikke bare er meg!

Gjorde det samme selv under renoveringen av huset. Trikkern ringte meg mens jeg var på jobb og lurt på hvorfor i alle dager jeg hadde montert opp spon og gips uten å borre hull til veggboksene på ene soverommet(2stk)

Det positive er vel at det ble fri fra jobb resten av dagen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    Det positive er vel at det ble fri fra jobb resten av dagen...
    Aldri så galt osv. :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg minnes å huske at jeg kommenterte disse boksene tidligere...
    La oss ta en titt.
    Sitat Opprinnelig postet av paalab 08.05.2009
    2 lag gips på denne også? Vel det overrasker meg vel egentlig ikke
    Har du tettet igjen boksene inne i kassa da (blendelokk + isolasjon)? Disse skulle vel ikke brukes til noe etter som jeg har skjønt.
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW 08.05.2009
    Nope. Var helt gæærn i går og blåste i det, siden jeg tetter ventilasjonsboksen med 2 lag gips :-D
    Det skal sies at jeg ikke la merke til at det var trekt kabel i den ene boksen da.

La oss skylde på feberen
    Å være feberbefengt har tydeligvis en spesiell virkning på enkelte laverestående organismer (som f.eks. meg). I kveld overrasket jeg meg selv og jobbet i et tempo som for meg er nesten overjordisk - med andre ord: sannsynligvis helt ordinært tempo...

...Men alt i alt synes jeg at jeg har fått gjort nesten skremmende mye i dag... Nå skal jeg stappe i meg litt acetylsalisylsyre og håpe på en feber- og drømmefri søvn... zzz......z....z.zzz
    Se post 5468
    Så sant du ikke har tenkt til å fjerne boksen og lage en "bypass" der så må du vel ha en permanent luke der for tilgang til koblingspunkt :?

Takket være innholdsfortegnelsen din så var det relativt kurant å finne fram :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg minnes å huske at jeg kommenterte disse boksene tidligere...

Det skal sies at jeg ikke la merke til at det var trekt kabel i den ene boksen da.
    Hehe - kan nesten ikke gi deg for den altså... Hadde du enda kommentert de løse ledningene så ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - kan nesten ikke gi deg for den altså... Hadde du enda kommentert de løse ledningene så ;-)
    Stemmer det. Jeg var vel ikke helt ved mine fulle 5 heller kanskje
    Kanskje det var tempoet som rett og slett ble for høyt (hastverk er...)

Fra spøk til alvor!
    Men hva blir løsningen her nå? Lime inn en bit med K-rør?
    Trekke vekk ledningene? Er dette bindeleddet mellom de 2 langsidene?

Side 386 av 587 FørsteFørste ... 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 382 383 384 385 386 387 388 389 390 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •