RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 385

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 385 av 587 FørsteFørste ... 245 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 381 382 383 384 385 386 387 388 389 395 405 415 425 435 445 455 465 475 485 495 505 515 525 ... SisteSiste
Viser resultater 7,681 til 7,700 av 11737
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Tipser om disse, om du ikke har sett de. Som asvaberg påpeker, dette er BILLIG.
    Hallo!? Hvis man har kronene tilgjengelig er det jo bare å slå til på flekken, dette er skambillig. Så får man kanskje ikke tak i en 100 % matchende center med det samme, men slikt dukker opp på brukten i ny og ne. Med litt tålmodighet så kan man nok få seg et komplett oppsett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hallo!? Hvis man har kronene tilgjengelig er det jo bare å slå til på flekken, dette er skambillig. Så får man kanskje ikke tak i en 100 % matchende center med det samme, men slikt dukker opp på brukten i ny og ne. Med litt tålmodighet så kan man nok få seg et komplett oppsett.
    Er det egentlig så skambillig da? Prøvde å finne nypris på disse, men den enste infoen jeg fant var her. Hvis dette stemmer, så er det vel ikke så utenomjordisk billig?

Men dette (som med omtrent alt annet) vet jeg alt for lite om...

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er det egentlig så skambillig da? Prøvde å finne nypris på disse, men den enste infoen jeg fant var her. Hvis dette stemmer, så er det vel ikke så utenomjordisk billig?

Men dette (som med omtrent alt annet) vet jeg alt for lite om...
    Comparing apples with oranges? ;-)
    DALI HELICON 400 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Nå på tilbud til kr. 41 996,- /par.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Comparing apples with oranges? ;-)
    DALI HELICON 400 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Nå på tilbud til kr. 41 996,- /par.
    Med epler og appelsiner, mener du at det ikke går an å sammenligne mk1 og mk2 - eller nøyaktig det motsatte?

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med epler og appelsiner, mener du at det ikke går an å sammenligne mk1 og mk2 - eller nøyaktig det motsatte?
    Svaret på dette spørsmålet blir vel ja?

Jeg mente vel egentlig at jeg ville sammenligne med hva tilsvarende går for i dag, og at selger hevder han kjøpte dem nye for 37 tusen. (Jeg velger å tro at det er sant.) Men at den første serien av Dali Helicon kunne kjøpes for 25900,- en gang, det er kanskje mulig. Har ikke prislistene til Hifi-klubben, men det er sikkert noen som sitter på "menighetsbladet" fra den gangen disse ble lansert.

EDIT: har du sett disse? http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/61288
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er PSB senter (vet ikke om det er riktig utgave)
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...1284&cat=last7

og en projektor du har nevnt
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/61286

Men det er kanskje litt tidlig å begynne med utstyret?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Svaret på dette spørsmålet blir vel ja?

Jeg mente vel egentlig at jeg ville sammenligne med hva tilsvarende går for i dag, og at selger hevder han kjøpte dem nye for 37 tusen. (Jeg velger å tro at det er sant.) Men at den første serien av Dali Helicon kunne kjøpes for 25900,- en gang, det er kanskje mulig. Har ikke prislistene til Hifi-klubben, men det er sikkert noen som sitter på "menighetsbladet" fra den gangen disse ble lansert.
    Det jeg mente var at man kanskje burde være forsiktig med å sammenligne prisen for disse med dagens Helicon-pris hvis mk2-serien er vesentlig bedre. Det var det jeg forsøkte å formidle. Men dette vet jeg som sagt veldig lite om.

Man vil jo gjerne være sikker på at det er et enestående tilbud før man legger 17 lapper på bordet - i alle fall når det kanskje er 9 mnd til man får brukt høyttalerene ;-)

Når det er sagt: Jeg har alltid hadd sansen for Dali og det er helt sikkert et godt tilbud. Selgeren er kontaktet.

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Her er PSB senter (vet ikke om det er riktig utgave)
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...1284&cat=last7

og en projektor du har nevnt
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/61286

Men det er kanskje litt tidlig å begynne med utstyret?
    Det er det som er problemet. Det var en kar som lurte. Det var slik "denne utstyrsrunden" startet. Og PJ er i alle fall ALT for tidlig å handle inn.

AE4000 viste seg dessuten å ha en fatal svakhet, nemlig at den ikke kan stå høyere enn overkant av lerretet hvis svitsjingen mellom 2.35:1 og 16:9 skal fungere. Dette går ikke hos meg. Så jeg må kanskje satse på AE5000

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt BYGGING igjen

Uten å gå i detaljer, kan jeg informere om at det ble noe bygging igjen i kveld/natt. Jeg har nå laget ferdig prototypen av en limtre-tak-molton-ramme-dingsboms:

-img_2725-jpg

Krummingen sees bedre her:
    -img_2726-jpg

Juryen diskuterer fortsatt om dette er veien å gå. Selve prinsippet er jeg helt sikker på er brukbart. Materialene jeg fikk tak, derimot, var dårlige saker - uhøvlede og fulle av kvist. Er litt usikker på hvor mye dette vil synes gjennom stoffet når de blir trukket til slutt.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok gått for å grunne disse med samme farge som moltonen på de sidene som blir "synlige" Spennende å se hvordan limtre-rammen virker :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ville nok gått for å grunne disse med samme farge som moltonen på de sidene som blir "synlige" Spennende å se hvordan limtre-rammen virker :-)
    Ja, det var en god ide. Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt... Jeg har egentlig bare vært bekymret for at ujevnhetene i selve treverket skal synes.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var en god ide. Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt... Jeg har egentlig bare vært bekymret for at ujevnhetene i selve treverket skal synes.
    Har du ikke en EL-høvel da? Du kommer også langt med en vinkelsliper med "myk skive" (pussepapir 36, fiberdisk eller noe slik). Jeg tenker nå på å slette ut ujevnheter og fjerne utstikkende fliser og runde hjørnene litt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Har du ikke en EL-høvel da? Du kommer også langt med en vinkelsliper med "myk skive" (pussepapir 36, fiberdisk eller noe slik). Jeg tenker nå på å slette ut ujevnheter og fjerne utstikkende fliser og runde hjørnene litt.
    Jeg har tenkt å gå over med ett eller annet ja. Elhøvel har jeg tilgang på. Mulig jeg kan høvle over rammen med en grunn innstilling (Shallow Hal).

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Båndsliper eller plansliper gjør vel også nytten, vil jeg tro.

Var det den "lengste" siden du skulle kle inn?

Edit - tenkte meg om og kom frem til at det var motsatt...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å runde av hjørnene med overfres med et sånt "rundt hjørne"-stål med hjul på og så tar du båndsliperen drar over for å fjerne se største flisene. Er stoffet veldig avslørende?

En annen fordel med å runde av hjørnene litt er at det blir lettere å få strammet stoffet jevnt når det har en litt rund og glatt kant å gli på.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Båndsliper eller plansliper gjør vel også nytten, vil jeg tro.

Var det den "lengste" siden du skulle kle inn?

Edit - tenkte meg om og kom frem til at det var motsatt...
    Er litt usikker på hva du mener med lengste siden... Godt du fant ut av det selv da!

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva med å runde av hjørnene med overfres med et sånt "rundt hjørne"-stål med hjul på og så tar du båndsliperen drar over for å fjerne se største flisene. Er stoffet veldig avslørende?

En annen fordel med å runde av hjørnene litt er at det blir lettere å få strammet stoffet jevnt når det har en litt rund og glatt kant å gli på.
    Jeg tror kanskje du er inne på noe. I utgangspunktet var det meningen at rammene skulle gå i ett med hverandre, slik at skjøtene ble "usynlige". Denne metoden har stor fallhøyde og kan bli veldig ulekkert når man ikke får det helt til. Alternativ 2 er da en kontrollert, synlig skjøt, og da er nok en runde med fresen en veldig god ide!

Tror jeg prøver med 45° stål først. Da kan jeg regulere høyden, slik at jeg bare tar 2-3 mm. Jeg vil jo ikke ha overdrevent synlige skjøter heller!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hva du mener med lengste siden... Godt du fant ut av det selv da!

Jeg tror kanskje du er inne på noe. I utgangspunktet var det meningen at rammene skulle gå i ett med hverandre, slik at skjøtene ble "usynlige". Denne metoden har stor fallhøyde og kan bli veldig ulekkert når man ikke får det helt til. Alternativ 2 er da en kontrollert, synlig skjøt, og da er nok en runde med fresen en veldig god ide!

Tror jeg prøver med 45° stål først. Da kan jeg regulere høyden, slik at jeg bare tar 2-3 mm. Jeg vil jo ikke ha overdrevent synlige skjøter heller!
    Tror han mener at yttersiden på rammen din er noen mm lengre pga større radius. Siden du skal feste stoffet på den korteste siden vil du jo få ekstra strekk i stoffet når du skrur det opp på plass.

For øvrig vil lengde endringen på HELE omkretsen øke med 6,28mm pr mm økning i radiusen. (2π [Phi] )

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo slett ikke dumt.

Du skal jo ha lyst stoff så da kan det kanskje bli like fint med "små" skjøter. Hos meg har jeg sort stoff og synes at en markert kant gjør seg for å bryte opp en ellers heldekkende flate. Dessuten får man et rundt og mykt uttrykk med runde kanter, litt pute aktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til RuneW (og litt til mange av dere andre som også er aktive på tråden),

Jeg har fulgt tråden din i snart 2,5 år. Hele tiden som 100% kikker - har aldri postet et ord.

Etter hvert som den tidlige kuriøse interessen utviklet seg til nesegrus beundring, planla jeg å i det minste poste en gratulasjon når kinoen etterhvert ble ferdig. Dette var vel rundt sommertider 2008.

Beundringen har dog ikke blitt mindre med tiden. Snarere tvert i mot. Som tidligere storrøyker føler jeg imidlertid sterkt for at man aldri skal utsette for lenge noe man ønsker å gjøre. Så når det nå lakker mot sommer 2010 er det på tide å speak out:

Din ekstremt kronglete, humoristiske, kunnskapsrike og nerdete tilnæring til å bygge hjemmekino har vært fantastisk inspirerende, underholdende og lærerik. Måtte hver time til planlegging og bygging betale seg mangedobbelt i glede (en gang i fremtiden).

Kudos!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hjertelig velkommen ut av skapet, Fmurt, og tusen takk for de hyggelige ordene! De kommer faktisk spesielt gunstig, siden jeg har vært i en "oppoverbakke" kinobyggemessig i det siste og inspirasjonen ikke har vært helt på topp. Tusen takk!

---

Når det gjelder disse rammene vil V1.1 av rammene bli satt sammen litt annerledes. Den første limtrekonstruksjonen ble satt sammen av to 23x48-lekter. Disse er av semmer kvalitet (siden man vanligvis ikke trenger bedre kvalitet).

Denne gangen vurderer jeg å sette sammen en limtresak av følgende to materialer:

Lekt 30x48 KL 1
    Glattkant 15x45

Jeg kommer til å ta av 3mm av lekten, slik at den ferdige limtre-saken blir 45x45 mm. Å ta av 3mm går som en lek med en god sirkelsag (og noen batterier i mitt tilfelle...).

45mm er litt mindre enn de 48mm rammen egentlig skal bygge, men det vil uansett være 36X48-lektene på tvers som vil bygger høyden (som på ramme V1.0b).

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hjertelig velkommen ut av skapet, Fmurt, og tusen takk for de hyggelige ordene! De kommer faktisk spesielt gunstig, siden jeg har vært i en "oppoverbakke" kinobyggemessig i det siste og inspirasjonen ikke har vært helt på topp. Tusen takk!
    Stå på og ikke gi opp, denne tråden er en fantastisk inspirasjon og guide til forhåpentlig fremtidig kinobygg! Tror det er mange (meg selv inkludert) som er som Fmurt og leser vesentlig mer i denne tråden enn vi poster

Side 385 av 587 FørsteFørste ... 245 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 381 382 383 384 385 386 387 388 389 395 405 415 425 435 445 455 465 475 485 495 505 515 525 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •