RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 383

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 383 av 587 FørsteFørste ... 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 379 380 381 382 383 384 385 386 387 393 403 413 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 ... SisteSiste
Viser resultater 7,641 til 7,660 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden du ikke kommer med en så får jeg slenge ut en ;-)

Det var en liten jente som var ute og syklet på den nye sykkelen sin. Hun
    møtte en politimann til hest, som sa: Fikk du denne sykkelen til jul, av
    julenissen du kanskje?

Ja, sa jenta blid. Da skrev politimannen ut en bot, ga den til jenta og sa:
    Si til nissen neste gang han kommer, at det skal alltid være lys på sykkel.

Jenta ble sur, og svarte: Fikk du den hesten av nissen til jul du kanskje?

Ja, sa politimannen.

Da kan du hilse nissen neste gang, sa jenta, og si at hesten skal ha
    rasshullet bak, ikke oppå.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fraværende

Har vært litt fraværende i det siste. Diverse grunner til det. Ingen dramatikk, bare en kombinasjon av "litt for mye" av alt mulig. Er nå over den verste kneika og kommer til å pusle litt igjen framover (i mitt sedvanlige tempo).

I kveld smekket jeg sammen lyskasse 2. Hadde kjøpt 2 forskjellige typer lyskilder og denne varianten var nok noe mer egnet:
    -img_2719-jpg

Her ferdig og under testing:
    -img_2720-jpg

Muligens litt lettere å få et inntrykk av lyset sammen med skjermen:
    -img_2722-jpg

Neste post er å rydde kjelleren (begynte i dag, men det er litt av en jobb) og komme igang med limtre-arbeidene.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at det er aktivitet igjen:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært en passiv leser av tråden din i en del mnd nå, og har vel strengt tatt ikke klart å lese meg igjennom alle sidene heller. Men jeg må bare si at du gjør et bra stykke arbeid. Artig løsning med nødlysene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får lage til ein dødmannsknapp i kinoen so du kan sjå nødlysa akkurat når det passar deg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    du får lage til ein dødmannsknapp i kinoen so du kan sjå nødlysa akkurat når det passar deg
    Jeg tror jeg ringer noen på utsiden og ber den slå over sikringen i skapet som står rett på utsiden i første omgang. Jeg har heldigvis fortsatt mobildekning i rommet... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner vel å "nærme" seg noe etterhvert nå Grublet noe mer på hva slags høytalere du skal ha inn?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Begynner vel å "nærme" seg noe etterhvert nå Grublet noe mer på hva slags høytalere du skal ha inn?
    Er helt blank her altså. Har vel vært innom det før, men jeg ser for meg tre typer løsninger:

Todelt løsning
    Til film: 3 skjulte "slemme" (og gjerne stygge) høyttalere, gjemt bak lerretet
    Til stereo: 2 "snille" (og gjerne pene)høyttalere foran.

Synlig kombinert løsning
    Her blir det to alt-i-ett fronter med en matchende front skjult bak lerretet.

Skjult kombinert løsning
    Hele frontrekka skjult bak lerretet, men de bør kunne spille musikk også.

Vanskelig å si hva som blir billigst/best av disse løsningene. En ting er sikkert - det blir vanskelig å tweake stereo-plassering med alle tre bak lerretet...

Jeg tar gjerne imot forslag, synspunkter rundt disse løsningene, så skjer det noe fornuftig her i alle fall ;-)

Jeg er helt amatør når det gjelder kjøp av "bedre" høyttalere. Jeg er veldig sjelden rundt og lytter. I det siste har jeg fått sansen for Vienna Acoustics sine modeller - men det er jo på det rent teoretiske plan 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ann på hva du vil, spesielt med stereo. Personlig tror jeg det er veldig, om ikke umulig, å få til et skikkelig stereo-oppsett hvis du velger "kinohøytalere" bak lerretet som eneste løsning. Jeg har frontene mine som eneste synlige høytaler på frontvegg med center bak akustisk lerret, og det tror jeg er den beste løsningen. Du kan jo velge begge verdener, men da må jo pengene fordeles over flere høytalere, samt kanskje forforsterker med prosessorinngang etc. Kanskje bedre å legge den samme summen i et oppsett?
    Når det gjelder hva type du skal ha, hvis du skal ha både til film og musikk på samme oppsett, må vi alle være kreative og komme med forslag Du går ikke feil med KEF og heller ikke Vienna vil jeg tro.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo velge begge verdener, men da må jo pengene fordeles over flere høytalere, samt kanskje forforsterker med prosessorinngang etc. Kanskje bedre å legge den samme summen i et oppsett?
    Ja, jeg heller vel mot denne løsningen selv. Det ultimate er å komme over et par pene brukte fronter med en matchende stygg, men velfungerende senter!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fryktelig vanskelig å kombinere bra stereo, og samtidig ha alt plassert bak lerretet.

Jeg gikk for ren kino løsning i kjelleren, og ren stereo i loftstua.

Alternativet ditt er jo selvsagt med bare center bak lerret.
    Her kan du jo teste litt, for min del ble opplevelsen av "ekte" kino mye større når all lyd kom fra lerretet - og høyttalere ikke kunne ses.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet poeng kan også være at gode stereohøyttalere ikke nødvendigvis spiller opp til sitt potensiale om de blir presset helt i sideveggen for ikke å skygge for lerretet...

Jeg begynner selv å helle litt mot akustisk lerret og tre aktive PA-høyttalere bak (12" eller 15" pluss diskanthorn). Disse er forholdsvis rimelige, og man slipper ekstra effekt. Årsaken er at jeg sitter lite i kinoen og hører på musikk (i forhold til stua).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok 80/20 på Film/Musikk hos meg, så det er mulig jeg må stikke fingeren i jorda og drøye stereo-biten litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg snudde dette over i favør av musikk etter at jeg fikk dedikert rom. Når klokka slår 22.30 på hverdager og resten av husstanden har lagt seg, har jeg ikke alltid ork til å se en hel film. Da blir det lytting til musikk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg snudde dette over i favør av musikk etter at jeg fikk dedikert rom. Når klokka slår 22.30 på hverdager og resten av husstanden har lagt seg, har jeg ikke alltid ork til å se en hel film. Da blir det lytting til musikk.
    Det er selvsagt et poeng. Nå kan jeg jo nærmest ikke høre på musikk, da anlegget i stua er direkte under soverommet vårt og FruW overhodet ikke deler musikksmak med meg - spesielt ikke, av en eller annen grunn, når hun prøver å sove...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om økonomien er der, så vil jo 2-delt oppsett være det beste.
    Om ikke så ville jeg egentlig ha vektlagt musikk på frontene, da gode musikkhøyttalere er ganske så gode til film. Det er uansett center og sub som gjør den største jobben i film sammenheng.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg hører også mye mer musikk nå enn før, og av akkurat samme årsak som sannax. Når barna endelig har gått og lagt seg, kjøkkenet er ryddet osv og man har litt alenetid, så er det ikke nok igjen av kvelden til en hel film (med mindre man klarer seg med 5 timer søvn...) Så bruksmønsteret for kinoen har endret seg i forhold til det jeg trodde under byggingen, dvs. mer musikk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmjna... Kanskje jeg lar skjebnen bestemme - kommer jeg over et godt brukt frontsett med de rette parametre (to pene og en stygg) så handler jeg det.

Eller kanskje jeg skal konvertere til kronismen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk såvidt begynt på limtrearbeidet i dag. Løftet ca 26 mm på toppen av saken under:
    -img_2724-jpg

Litt vanskelig å gjette hva slags spenn som er mest egnet til formålet. Blir det for lite, kan man risikere sægging, ujevnheter og ikke minst: klapring. Er det for mye spenn så blir den vanskelig å ha med å gjøre når man skal sette den opp (og når den skal Moltoniseres?).

Det blir da to slike "limtrebjelker" som over i en takramme. Så det er vel ca 9 til som skal produseres. Men jeg kommer til å sjekke hvordan denne blir før jeg starter masseproduksjonen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kunne jo ha vært et alternativ... Litt over budsjett, men pris/alder/tilstand passer ganske bra, kanskje bortsett fra at senteren er i alt for god tilstand ;-)

Side 383 av 587 FørsteFørste ... 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 379 380 381 382 383 384 385 386 387 393 403 413 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •