RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 38 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 538 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 11737
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    RK-kabel burde vel være det, ja... ;-) Skal jammen sjekke opp tykkere dimensjoner av disse!
    Regner med jeg får med meg noen andre kinobyggere her i distriktet, så kjøper vi et par ruller med 6mm2 (sort + rød) og deler.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg VET kabler er kontroversielt. Det var derfor jeg vektla som jeg gjorde. Jeg regner med at det siviliserte klientellet på denne tråden ikke lar det utarte.
    Hvis noe skal vekke villdyret bak den siviliserte fasaden så er det vel kabel diskusjoner :-D.

btw, har fått med meg at diverste glidemiddel for kabeltrekking også er kontroversielt. Jeg bruker 3M sitt opplegg. Denne flaska har alltid gjort susen.

Jeg har hørt elektrikere banne å steike når de har gått forbi oss og sett denne flaska, så det er åpenbart at _noen_ hater dette opplegget også. Om det er kommet til en slags universell enighet blant "trikkere" hva som funker, det er jeg usikker på.

Jeg skal ikke påstå at 3M sitt er det beste, for jeg har ikke trukket kablene _ut_ igjen, men til trekking med "fersk glidemiddel" så funker det som gull i alle fall.

DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Regner med jeg får med meg noen andre kinobyggere her i distriktet, så kjøper vi et par ruller med 6mm2 (sort + rød) og deler.
    6mm2? Hmm... hvorfor ikke? Er 6mm2 kurant mtp trekking i 20mm rør?

En annen ting med 6mm2 er at de kanskje blir litt stive? Jeg må også tenke litt på hvordan det blir å bøye disse kablene "inn til" vegg-panelet mitt vettu!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hvis noe skal vekke villdyret bak den siviliserte fasaden så er det vel kabel diskusjoner :-D.
    Jeg regner med at folk respekterer trådstarter, når han sier at ingen andre kabelegenskaper enn trekkvennlighet og mm2 betyr noe som helst.

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    btw, har fått med meg at diverste glidemiddel for kabeltrekking også er kontroversielt. Jeg bruker 3M sitt opplegg. Denne flaska har alltid gjort susen.
    Jeg tror faktisk det har vært en diskusjon i denne tråden om dette. Snakk om å miste oversikten. Jeg tror jeg skal lete litt i min egen tråd før jeg plager andre med disse glidemillddeldiskusjonene... ;-)

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6mm2? Hmm... hvorfor ikke? Er 6mm2 kurant mtp trekking i 20mm rør?

En annen ting med 6mm2 er at de kanskje blir litt stive? Jeg må også tenke litt på hvordan det blir å bøye disse kablene "inn til" vegg-panelet mitt vettu!
    Ville forundre meg om det skulle bli problemer med å trekke et par 6mm2 i et 20mm rør, selv uten glidemiddel. RK'n er jo veldig myk, mye mykere enn feks PN som man ellers trekker i hus.

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3 M

Ser DrErling har brukt samme type glidemiddel som jeg ble anbefalt :-D

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her kan du spare litt på å bruke billige som nevnte RK til bak-kanalene. Men, ville nok ha brukt litt mere i frontkanalene siden jeg regner frontene som viktigst. Tror feks. Kimber eller Audioquest kan være ett godt stalltips. Litt farlig å spørre om råd her inne (og iallefall i overskrifta) om kabler. Her kan også det være en idè å snakke med forhandlere og kjøpe mer eller mindre engros. Du kan sikkert spare penger med å gå til en forhandler og si at du skal ha så-og så mye strømkabler, høyttalerkabler signalkabler og heller få de til å komme med en pakkepris med rabatter ol?

Kan fort bli en diskusjon her inne og er jeg redd :s

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den prisen der er vel slett ikke ille heller? Jeg tittet litt på RK-kabler på elhandel. Denne kabelen...

.

...koster f.eks. 16,- meteren og da blir det fort 32,- for to (ja, jeg er en slugger på hoderegning). Det blir i alle fall ingen sjokk-forskjell på pris.

Takk for alle forslag! Nå skal jeg gå litt i tenkeboksen. Selv skal jeg ha ca 70 meter og jeg skal kjøpe sammen med OleA, så det blir sikkert noen meter tilsammen.
    Hey, hey!! Vil bare slå et lite slag for Biltema Igjen.
    De selger 10m ruller med 6mm² RK kabel til 69,90 (6,90 pr meter) (side331 i katalogen)
    Spørsmålet er om det holder med 10 meter?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    De selger 10m ruller med 6mm² RK kabel til 69,90 (6,90 pr meter) (side331 i katalogen)
    10m blir litt snaut. Holder til den høyre surround-høyttaleren og det er det... Og til alt foran, da... Synd, egentlig...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Litt farlig å spørre om råd her inne (og iallefall i overskrifta) om kabler.
    Mjo.... mulig det. Håpet vel på at det var det var det vanlige, avbalanserte klientellet som ville fortsette å lese/svare på tråden ;-)

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Her kan også det være en idè å snakke med forhandlere og kjøpe mer eller mindre engros. Du kan sikkert spare penger med å gå til en forhandler og si at du skal ha så-og så mye strømkabler, høyttalerkabler signalkabler og heller få de til å komme med en pakkepris med rabatter ol?

Kan fort bli en diskusjon her inne og er jeg redd :s
    Ja, ingen slik diskusjon, please!

Litt tilleggs-info: Jeg legger rør til alle høyttalere (også frontene) og det er til bruk i disse rørene jeg har bedt om kabel-råd.

Rør eller ikke rør, jeg kommer nok til å kjøre "åpent" til senter/fronter og kablene og der kan det godt hende jeg bruker "pene" kabler. Mer om det senere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10m blir litt snaut. Holder til den høyre surround-høyttaleren og det er det... Og til alt foran, da... Synd, egentlig...
    De har noe som heter RKUB hos Clas Ohlson som fås i 25m lengder 4mm² 198kr for 25m. for 2 leder 329,- for 25m... men nå er vi vel nesten tilbake på standard høytalerkabler.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og siden penger ikke betyr noe for meg, tror jeg at jeg ender på Supra Classic 6.0:

Flere har tipset om denne, så det blir nok den hvis ikke jeg får et knalltilbud på 6mm2 RK-kabler fra den faste kabel-pusheren min...

"faste kabel-pusher"???

Dette ble mye, MYE værren enn jeg hadde ment å skrive det...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og siden penger ikke betyr noe for meg, tror jeg at jeg ender på Supra Classic 6.0:

Flere har tipset om denne, så det blir nok den hvis ikke jeg får et knalltilbud på 6mm2 RK-kabler fra den faste kabel-pusheren min...

"faste kabel-pusher"???

Dette ble mye, MYE værren enn jeg hadde ment å skrive det...
    Sitat Øystein Sunde "Byens HI-Fi asyl": "og pusheren din han heter Ståle krapyl...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kabeltips per pm fra nå av. Ok guttær?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde det ikke vært for at jeg kjenner deg så hadde jeg trodd at du eide hele Biltamasuppa
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Over til noe ganske annet...

Jeg tror jeg snart har banket veggpanel-kasse-designet og det blir omtrent som under (høyden er ikke bestemt 100% enda):

-access-panel-jpg

- Dobbel-kontruksjon i alle fall på toppen, slik at k-rørene "sitter"
    - Kassen blir trukket 4-5 mm inn fra front på vegg, slik at den 3-4mm tykke alu-plata (+ evt tetningslist) kommer jevnt med veggen
    - Litt luft mellom kassen og gipsplatene rundt som fuges for hver lag med gips

Størrelsen på frontplata er ikke 100% bestemt enda, men det kan se ut som den blir ca 55 x 14 cm, altså litt større enn tidligere. Jeg kom på at jeg manglet TV-antenne/kabel-kontakt så den må gjøres litt om på uansett...

(som min kjære bror sier: "Det er alltid ett eller annet")

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hadde det ikke vært for at jeg kjenner deg så hadde jeg trodd at du eide hele Biltamasuppa
    "Clas Ohlson Best på dingser" => "Biltema nest best på dingser"
    Jeg tror jeg snart har banket veggpanel-kasse-designet og det blir omtrent som under (høyden er ikke bestemt 100% enda):

-access-panel-jpg

- Dobbel-kontruksjon i alle fall på toppen, slik at k-rørene "sitter"
    - Kassen blir trukket 4-5 mm inn fra front på vegg, slik at den 3-4mm tykke alu-plata (+ evt tetningslist) kommer jevnt med veggen
    - Litt luft mellom kassen og gipsplatene rundt som fuges for hver lag med gips

Størrelsen på frontplata er ikke 100% bestemt enda, men det kan se ut som den blir ca 55 x 14 cm, altså litt større enn tidligere. Jeg kom på at jeg manglet TV-antenne/kabel-kontakt så den må gjøres litt om på uansett...

(som min kjære bror sier: "Det er alltid ett eller annet")
    Du har jo mulighet til å lage kassa høyere inni veggen. da vil det bli litt bedre plass til ledninger, og større "bevegelsesfrihet" inni kassen.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Clas Ohlson Best på dingser" => "Biltema nest best på dingser"
    Feiltema som en kompis av meg kaller de...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo mulighet til å lage kassa høyere inni veggen. da vil det bli litt bedre plass til ledninger, og større "bevegelsesfrihet" inni kassen.
    Jada, men "høydeproblemet" er pga bøyen til k-rørene rundt og ned i boksen, ikke max høyde til alu-panelet. Har ikke anledning til å illustrere dette nå, for jeg er hjemme med en 3-åring som herper tastaturet mitt...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, men "høydeproblemet" er pga bøyen til k-rørene rundt og ned i boksen, ikke max høyde til alu-panelet. Har ikke anledning til å illustrere dette nå, for jeg er hjemme med en 3-åring som herper tastaturet mitt...
    Tror jeg skjønner hva du mener... røra er jo satt fast, og det er dette som avgrenser boksen din.
    Gi 3-åringen en "hærpedata" og gå inn på BBC - CBeebies - Teletubbies eller noe lignende
    Her finnes masse spill, tegninger etc. som nettopp fenger en 3-åring.
    Det virker fint på min sønn
    Du må kanskje hjelpe litt til innimellom (deaktiver høyre musknapp!), men du får i det minste hendene frie til Avforum:-D

Side 38 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 538 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •