RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 379

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 379 av 587 FørsteFørste ... 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 375 376 377 378 379 380 381 382 383 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 ... SisteSiste
Viser resultater 7,561 til 7,580 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Smart måte å gjøre det på! Må innrømme at jeg lurte på hvordan du skulle få rammene til å bli fine uten "sagging" med så stort spenn, da jeg så oppsettet slik du viste det i post 7553.
    Med litt bue på rammene blir moltonen også stram og fin når rammene kommer i spenn. Men listene som skal holde rammene oppe i ene enden må du feste godt. Siden de kommer i spenn kan de brekke løs hvis de ikke er festet med nok skruer. Men dette er vel under god kontroll, kjenner jeg deg rett! :-)
    De vil bli både skrudd og limt disse listene, så får vi håpe det holder!

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hvorfor gjøre det lett, når man kan gjøre det vanskelig
    Det er jo i og for seg meg i et nøtteskall, men hva tenker du spesifikt på er gjort unødvendig vanskelig akkurat med dette del-prosjektet?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å starte å leke litt med Alu istedet?
    Lag en alu-himling og strekk molton

Blir mye lettere og stivere ^^,

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva med å starte å leke litt med Alu istedet?
    Lag en alu-himling og strekk molton

Blir mye lettere og stivere ^^,
    Det er helt på det rene, men ser for meg at det er noe vanskeligere å jobbe med (feste molton etc).

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Det er jo i og for seg meg i et nøtteskall, men hva tenker du spesifikt på er gjort unødvendig vanskelig akkurat med dette del-prosjektet?
    Jeg tenkte mer på å feste dem med hengsler på den ene siden, og bare noen vinkler på den andre siden. Den siden med hengslene vil alltid henge i taket, så skruer du bare inn en skrue i hver ende på breddesiden, gjennom vinklene.

For å få dekket til i både "hengsle" og "vinkel" enden, kan du legge en tynn list trukket i molton på tvers av alle platene.

Den tynne listen veier lite, og kan festes med god borrelås.

Denne konstruksjonen gjør det da veldig enkelt når du skal prøve deg fram med demping i taket. Du kan også gjøre slike ting helt alene, siden den henger fast i den ene enden.
    Bredden på platene er også lengre en takhøyden, og det vil da ikke bli noen belastning i feste-punktet for hengslene, når du har dem nede for justering av demping.

Mulig det bare er meg som syns det virket lettere.

De kan jo bli litt tunge disse rammene da.....

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker også tanken om en lettvekts alukonstruksjon med ribber som en flyvingekostruksjon! Men før jeg tar helt av, så er vel prisen på aluribber, eller også stålvinkeljern, en god del høyere enn på hjemmesnekra "limtredragere"...;-)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mer på å feste dem med hengsler på den ene siden, og bare noen vinkler på den andre siden. Den siden med hengslene vil alltid henge i taket, så skruer du bare inn en skrue i hver ende på breddesiden, gjennom vinklene.

For å få dekket til i både "hengsle" og "vinkel" enden, kan du legge en tynn list trukket i molton på tvers av alle platene.

Mulig det bare er meg som syns det virket lettere.
    Ok. Dette er jo i praksis samme løsning. Trodde kanskje du tenkte på en helt annen vri!

Hengsler er interessant, men blir det ikke en utfordring å få skrudd dem fast mon tro?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Dette er jo i praksis samme løsning. Trodde kanskje du tenkte på en helt annen vri!

Hengsler er interessant, men blir det ikke en utfordring å få skrudd dem fast mon tro?
    Jeg tenkte nok mer på "vanskelig betjening" og ikke "vanskelig konstruksjon".

Er det bare gips du har i taket der? Ingenting på baksiden?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte nok mer på "vanskelig betjening" og ikke "vanskelig konstruksjon".

Er det bare gips du har i taket der? Ingenting på baksiden?
    Det er jo alltids bjelkelaget da...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har feste for skruer der.....

Ser bare for meg at varianten med hengsler på ene siden, er noe mer brukervennlig.
    Samtidig er den jo også relativt enkel å montere selv.

Hvor mye kommer disse rammene til å veie da?
    Klarer en limt list å holde dette på plass?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

12V LEDs

Hvis du har feste for skruer der.....
    Jeg prøver å unngå skruer på selve takflaten for å få et så homogent tak som mulig.

Ser bare for meg at varianten med hengsler på ene siden, er noe mer brukervennlig.
    Samtidig er den jo også relativt enkel å montere selv.
    Henglser er en god ide det. Nå skal jeg ikke ta disse rammene opp og ned til stadighet da ;-) Håper på max 2-3 ganger i løpet av kinoens levetid.

Men jeg tror ikke det er så griseenkelt å få på plass disse hengslene heller:

-molton-tak-07-jpg

Det er jo ikke hengsle-metoden i seg selv sin skyld, men hengsler skrudd rett på spot-kassen vil komme i konflikt med spotplaten. Derfor må en hengslene evt fores litt ut. Man skal vel også være relativt stø på laben for å få plassert de rett oppe i den vinkelen skissert over. Ser for meg at vanskelig tilgjengelighet og generelt oppunder-taket-stress kan gjøre det til en utfordring - selv om man set bort fra problemskruen med blå ring.

I rettferdighetens navn bør det vel sies at det er mulig det går an å få tak i hengsler med hull som egner seg noe bedre enn de jeg har skissert. Jeg skal i alle fall undersøke hengsle-muligheten litt nærmere.

---

Ellers fikk jeg en ladning 12V leds i dag. Dette er en del av eksperimenteringen rundt bakbelysningen av "nødutgangs-plakatene".
    -leds-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt. Får du testet dette snart eller? Det burde jo ikke være store jobben... (Ja jeg vet jeg banner i kirka nå.)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Genialt. Får du testet dette snart eller? Det burde jo ikke være store jobben... (Ja jeg vet jeg banner i kirka nå.)
    Neida, det burde være en grei sak det. Bare at jeg skulle ha gjort mye annet først, ekle OL'et ødelegger en del for framgangen også...

Jeg er dessverre redd jeg er en av de som kommer til å sitte/ligge foran skjermen en del de neste 2 ukene. Men noe vil det nok skje. Målte f.eks. en av diode-lampene til 31mA akkurat nå. Dvs at det ikke skal være noe problem for nær sagt en hvilken som helst 12V strømforsyning/batterielimimator å drive 6 slike.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det burde være en grei sak det. Bare at jeg skulle ha gjort mye annet først, ekle OL'et ødelegger en del for framgangen også...

Jeg er dessverre redd jeg er en av de som kommer til å sitte/ligge foran skjermen en del de neste 2 ukene. Men noe vil det nok skje. Målte f.eks. en av diode-lampene til 31mA akkurat nå. Dvs at det ikke skal være noe problem for nær sagt en hvilken som helst 12V strømforsyning/batterielimimator å drive 6 slike.
    Det er bare å rigge opp laptoppen og streame på den ;-)

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål:
    Hva syns egentlig W om at dette tar lang tid?

For meg er det egentlig greit. Litt som å følge med på en serie.. men du trenger å jobbe med litt bedre cliffhangere!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Spørsmål:
    Hva syns egentlig W om at dette tar lang tid?
    Hehe - hva tror du?

Neida, det blir litt som en hobby vet du. Om jeg bruker 5t i uka på kinobygging eller korpsspilling blir jo det samme (for henne).

Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    For meg er det egentlig greit. Litt som å følge med på en serie.. men du trenger å jobbe med litt bedre cliffhangere!
    Ja, lenge siden det har vært åndeløs spenning her ;-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - hva tror du?

Neida, det blir litt som en hobby vet du. Om jeg bruker 5t i uka på kinobygging eller korpsspilling blir jo det samme (for henne).
    Da vil jeg absolutt anbefale kinobygging

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da vil jeg absolutt anbefale kinobygging
    Jepp, det var sånn jeg tenkte også ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, litt testing ble det tid til mellom OL-fadesene i går...

Først måtte jeg skjære ut plexiglass-bitene nøyaktig etter hullet i plata:
    -p1000736-jpg

Litt luft må det være, så jeg sagde midt på streken:
    -p1000737-jpg
    (ikke helt rett strek, men den passer i alle fall hullet ;-))

Så en liten test av en av LED-pærene:
    -p1000744-jpg
    (koblet til en 12V strømforsyning)

Slik ser den ut gjennom en plexiglass-plate:
    -p1000742-jpg

Jeg er ikke helt fornøyd med spredningen av lyset. Jeg har allerede begynt sammenlimingen av to plater for å se om det blir bedre.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette en refleks foran pæra, alternativt rotere den og reflektere via aluminiumsfolie el.l. Tror det vil ha liten virkning med å bare lime 2 plater på utsiden av hverandre, da bør du isåfall ha litt mellomrom mellom de slik at det skapes refleksjoner mellom glassene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Prøv å sette en refleks foran pæra, alternativt rotere den og reflektere via aluminiumsfolie el.l. Tror det vil ha liten virkning med å bare lime 2 plater på utsiden av hverandre, da bør du isåfall ha litt mellomrom mellom de slik at det skapes refleksjoner mellom glassene.
    Siden plata er "gjennomfarget" vil det bli interne lysbrytninger hele veien og dobbelt tykkelse vil ha virkning. Selvsagt er det enda bedre med litt avstand, og hadde jeg hatt ubegrenset med plass hadde jeg gjort det slik. Dessverre er det litt trangt.

Det er mulig jeg rett og slett limer på små plexiglassbiter rett på LED'ene for å bryte lyset allerede der og bare bruke en plate i bunnen. Jeg har litt ekstra med platemateriell, så jeg kan eksperimentere litt rundt dette.

Side 379 av 587 FørsteFørste ... 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 375 376 377 378 379 380 381 382 383 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •