RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 372

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 372 av 587 FørsteFørste ... 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 368 369 370 371 372 373 374 375 376 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 492 502 512 ... SisteSiste
Viser resultater 7,421 til 7,440 av 11737
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vel tilbake på kontoret sier han til legen: "Du doktor! Jeg vil gjerne ha den biten du tok vekk, slik at jeg kan vise alle mine venner den!"

Doktoren: "Det kan du hoppe og drite i!"

God helg med alle former for stemmer!
    De intervjuet denne mannen på Belgisk TV for noen år siden nå:

[YOUTUBE]5X1VIyZe3Ws[/YOUTUBE]

Man kan tydelig legge merke til at dette er et stort problem for han.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den videoen der er bare helt venvittig rå! Jeg tror nesten aldri jeg har ledd så mye som første gang jeg så den!

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke så ofte vi har strømbrudd her i byen, men det er faktisk ikke mer enn et par dager siden sist...
    Heldigvis ikke så ofte trafostasjonene går til himmels, antar det blir en god stund til neste gang :-D

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Heldigvis ikke så ofte trafostasjonene går til himmels, antar det blir en god stund til neste gang :-D
    Trafoen vår har røket 3 ganger hittil i år...:neutral: :-? på en uke...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varteig er Varteig :-)

Var det bussen som tok den sist eller?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt kjerring og den største ungen på MGP her i Særp, så nå som det er leggetid for det minste ormeyngelet, er det muligheter for litt ærlig arbeid...

Fikk knotet litt i formiddag og sett litt nærmere på boksen over innerdøra:
    -img_2682-jpg

Kommer til å lage disse to platene over i ett stykke. Her er de bare nestet opp til liming i skjøten. Når limet er tørket, kommer jeg til å prøve å pusse skjøten jevn, ta den ned og så til å gå over med lim en gang til på "inner-skjøten". Konstruksjonen skal ikke tåle så mye annet enn å holde sånn ca på formen (og litt Molton-strekk-og-gru). Jeg kommer til å trekke dette tobiters-stykket med Molton før jeg setter den opp igjen. Da er det kjekt hvis stoffet drar seg pent over kanten mellom de to.

Legg også merke til det rektangulære hullet til see-through-nød-plakat.

Testet også spot'er (ikke nødlys) og vinkel på disse:
    -img_2683-jpg
    (tja og tjo - det vil kanskje fungere...)

Og her er aksess-panelet med de to nødlys-spot'ene:
    -img_2684-jpg

Nærbilde:

-img_2685-jpg

Noen kommentarer om dette:

1. Det er slike spot'er jeg skal (må) bruke pga at jeg kommer så nære brennbart materiale. Jeg hadde håpet å kunne bruke en 230V downlight, men det finnes visst ikke 230V-løsninger som er godkjente for den plasseringen jeg må ha. Grunnen til at jeg ville ha 230V var for å slippe trafo, men dette måtte jeg altså ha. Kanskje like greit, for jeg skal jo ha 12V LEDs bak evt nødlys-plakat-opplegg. Bortsett fra at 12V fra trafo er veksels-spenning da...

2. Downlight'ene jeg har bestilt er, i motsetning til de på bilde, hvite som de andre rundt om kring. De på bildet skal egentlig være bakerst i rommet. Nå lurer jeg på om de burde ha vært hvite de også...

3. Kasse-opplegget ser skikkelig grisete ut, men det vil bli bedre. Det vil komme en pyntelist i firkant rundt aksessluken slik at ikke skjøten synes. Selve luken vil også være kledd i Molton.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens plate-konstruksjonen over den første døra tørket, begynte jeg på behandlingen av platene over ytterdøra. Her måles et vaskeekte Exit-skilt:
    -p1000582-jpg

Det viste seg at ved lett klipping ville dette passe i samme type hull som i den første platen. Det var en lettelse, for det hadde jeg ikke tenkt på. Selvsagt veldig viktig for meg at disse hullene blir nøyaktig like store... Og så er det lettere å evt bestille 2/4 like frostede glassplater når/hvis den tid kommer.

Så var det vel tid for en RuneW-klassiker igjen. Veldig viktig med hull som er like store på mm'en, men hva med sentrert sideveis plassering over døra?

-p1000583-jpg

AAAAAAARRRGGGGGGGGGLLLLLLLLHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!

Hva er det jeg har tenkt på her da??? Sannsynligvis har jeg sentrert hullet om de to spot'ene (som i sin tur ikke er symmetrisk om døra)... Kjøtthue, kjøtthue, kjøtthue...

Men slike dumheter er blitt en vane og det er ren rutine å flytte dette hullet. Det har jeg sikkert gjort 5 ganger før i løpet av dette prosjektet. Eneste som blir litt knotete er at nå er disse platene limt og skjøre. Kan bli en utfordring å flytte dette hullet uten at ting går opp i limingen.

Vel, vel. Jeg fikk i alle fall produsert ferdig platene også til ytterdøra (og laget spikerslag til akksessluken):
    -p1000585-jpg

Neste stopp er å skru opp disse og lime på samme måte som den første.

Ja og selvsagt reparere den &%€/&%€%€ første da...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropo den RuneW klassikeren; har dette skjedd deg bare 5 ganger!!!!! :-?

Du skjønner at når dette har repetert seg ca 15-20 ganger til, så blir frustrasjonen over at noe blir feil mye mindre. Problemet som da dukker opp er at du hver gang kommer til å forvente at noe går galt, og dermed bruke forferdelig mye tid på å tenke over hva som kan gå galt.

Og de gangene ting tilsynelatende går bra kommer du til å gruble håret av deg over hva du har glemt, eller hvilke feil du har oversett!

Snakker av erfaring........

Er i gang med bygging av subkasser, og er så forundret over at jeg ikke har kappet feil, målt feil, vinglet nedi en plass med overfresen etc. at jeg nesten ikke tør å fortsette.
    Før eller siden må det da bli feil denne gangen også? :roll:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varteig er Varteig :-)

Var det bussen som tok den sist eller?
    Nei, ikke denne gangen :-) den tok telelinja...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er slike spot'er jeg skal (må) bruke pga at jeg kommer så nære brennbart materiale. Jeg hadde håpet å kunne bruke en 230V downlight, men det finnes visst ikke 230V-løsninger som er godkjente for den plasseringen jeg må ha. Grunnen til at jeg ville ha 230V var for å slippe trafo, men dette måtte jeg altså ha. Kanskje like greit, for jeg skal jo ha 12V LEDs bak evt nødlys-plakat-opplegg. Bortsett fra at 12V fra trafo er veksels-spenning da...

2. Downlight'ene jeg har bestilt er, i motsetning til de på bilde, hvite som de andre rundt om kring. De på bildet skal egentlig være bakerst i rommet. Nå lurer jeg på om de burde ha vært hvite de også...

3. Kasse-opplegget ser skikkelig grisete ut, men det vil bli bedre. Det vil komme en pyntelist i firkant rundt aksessluken slik at ikke skjøten synes. Selve luken vil også være kledd i Molton.
    Angående 12/230v downlights, så er det en stor fordel med 12v:
    en 12v/35w pære har en høyere candela verdi enn en 230v/50w pære.
    Samtidig lengre levetid på 12v pærene.
    Jeg ville aldri montert 230v typen.
    Selv om det selvfølgelig er billigere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt kjerring og den største ungen på MGP her i Særp, så nå som det er leggetid for det minste ormeyngelet, er det muligheter for litt ærlig arbeid...
    Er ikke det dattera di som dukker opp men en "Mira Craig" plakat her?
    Spol fram til 17min og 15sec. (rett etter opptredenen til Mira Craig)
    Klarte til slutt å ta en screenshot...
    -rebekka3-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceguy
    Angående 12/230v downlights, så er det en stor fordel med 12v:
    en 12v/35w pære har en høyere candela verdi enn en 230v/50w pære.
    Samtidig lengre levetid på 12v pærene.
    Jeg ville aldri montert 230v typen.
    Selv om det selvfølgelig er billigere.
    Det har med klargjøring mot LED å gjøre. Men det er lagt rør klart for begge deler så ingen katastrofe...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er prima å nyte på en lat søndag. Hvor langt har du egentlig kommet i byggingen? Mister litt oversikten på det "store bildet".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Er i gang med bygging av subkasser, og er så forundret over at jeg ikke har kappet feil, målt feil, vinglet nedi en plass med overfresen etc. at jeg nesten ikke tør å fortsette.
    Ja, at alt tilsynelatende går på skinner er som regel et sikkert tegn på at noe er virkelig galt ;-)

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Er ikke det dattera di som dukker opp men en "Mira Craig" plakat her?
    Vi har vel ikke tatt noen DNA-test, men det er vel en viss sannsynlighet, ja...

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Denne tråden er prima å nyte på en lat søndag. Hvor langt har du egentlig kommet i byggingen? Mister litt oversikten på det "store bildet".
    Man kan vel si at grunnplattformen er på plass. Altså et firkantet, lydisolert, ventilert rom, med to dører og to vinduer.

Det som foregår nå er på en måte innredningen av dette rommet. Lyskassene med spot'ene, som jeg driver med nå, skal også fungere som bassfeller (siden hjørnene er et naturlig sted for slikt). Hadde det ikke vært for denne doble funksjonen, hadde denne biten vært ferdig for lenge siden, men siden hver enkelt plate skal kunne tas ned (for evt å bytte ut med noe mer fungerende bassfelle-messig), blir det selvsagt ekstra vanskelig.

Når disse kassene er ferdige vil jeg lage taknedforingene (Molton-rammer som jeg kan legge varierende grad av dempemateriale og dermed kunne tune klangen i rommet). Dette vil bli en lek i forhold til det jeg driver med nå.

Når taknedforingene er ferdige vil jeg legge gulv og lister. Da er rommet sånn sett helt ferdig og resten av det jeg vil gjøre er helt utstyrsavhengig.

Det første jeg må gjøre er å bestemme meg for størrelsen på lerretet. Deretter starter konstruksjonen av lerretsveggen. Så kommer muligens et system med motorisert gardin for å skjule den svarte veggen (og beskytte lerretet).

Osv. osv. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

UPS kommet

Glemte muligens å nevne det, men på fredag kom også UPS'en:
    -p1000594-jpg

Den er funksjonstestet og i orden. Tenkte jeg skulle teste hele kjeden i nødlysopplegget, men det er jo strengt tatt ikke nødvendig siden all styring blir gjort i "åpent lende".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med en lokal glassmester i dag og han hadde en plate med hvitt plexiglass som jeg kunne få (for 200,-). Denne tenkte jeg å skjære til og bruke i denne nødlys-konstruksjonen som vi snakket om tidligere:

Poenget med disse platene er å "diffusere" lyset fra lyskildene, slik at det blir en jenv, fin belysning på hele framkanten av boksen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store deler av søndagen gikk forøvrig med til kvalitetstid sammen med poden, der vi lagde følgende kreasjon sammen:
    -p1000590-jpg

Avansert fremdriftssystem:
    -p1000593-jpg

Poenget med å legge ut disse bildene er ikke bare for å vise hvor flinke vi er men for å komme med et spørsmål. Denne elmotoren vi ser her vekker kjære minner fra min egen barndom da disse ble kjøpt i løs vekt og brukt til alle mulige (og umulige) oppfinnelser. Jeg husker også at det var mulig å få tak i diverse tannhjul og dill-dall som passet på akslingen (slik at man kunne finne på noe litt bedre enn den derre strikk-greia :-)).

Noen som vet hvor man kan få tak i slike ting?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Birkemo.

De har mye rare greier, bla elmtorer til polystil baner osv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Hobbex
    Her har de alt mulig innen hobby, fjernstyrte biler mm.

Hobbex finnes på Nordbysenteret :-) Ikke så langt unna CO

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har surfet på en del slike hobby-butikker, men det er mest hele sette det går i. Sikkert fordi det småtteriet jeg er ute etter ikke er noe poeng å legge ut på nettsidene. Jeg får vel lette fleskerumpa opp fra surfestolen og ta den tunge veien til en lokal hobbybutikk - om det finnes her omkring :-)

Side 372 av 587 FørsteFørste ... 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 368 369 370 371 372 373 374 375 376 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 492 502 512 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •