RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 371

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 371 av 587 FørsteFørste ... 231 241 251 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 367 368 369 370 371 372 373 374 375 381 391 401 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 ... SisteSiste
Viser resultater 7,401 til 7,420 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Ny plassering av UPS'en var veldig fornuftig. Faktisk advarte jeg mot UPS og varme i lyskassen for kun ca. 4300 innlegg siden Etter det er jeg redd jeg falt litt ut av tråden din, er du allerede ferdig med vinduet? 8)
    Jada, vi holdt på med UPS-tanker for 100 år siden, men jeg tok det opp igjen fordi nå måtte jeg forholde meg til det (hvis det skulle bli noe av).

UPSen kommer sannsynligvis i morgen, så da kan jeg muligens få testet litt med UPS, "PJ" og "nødbelysning".

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Hey, jeg kom på en ide!

Hva med å montere nødlyset skjult i kassen, holdt på plass av en elektromagnet.
    Lyset får power fra UPS
    Elektromagneten får power fra nettsrømmen.

Så når strømmen går og elektromagneten ikke får strøm, så faller nødlyset ned og kommer til syne og blir hengende i en anordning
    Ser at dette blir sett på som en litt "sær" ide, men akkurat det med elektromagneter som slipper taket ved strømbrudd er jo i bruk på branndører i større bygg. Ikke SÅ dumt, faktisk. ;-)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Et lite delay før reléet slår inn der (kondis i eliminatoren?), men det får nesten folk tåle ;-)
    Ser ikke noe problem med det! Bare fordeler faktisk!

Du rekker å si:

"S-s-se nå! Se nå!" (med en "stolt sønn til pappa" stemme)

Og når nødlyset slår seg på overbeviser du selv den siste promillen av de som eventuelt ikke trodde du hadde tenkt på alt i kinoen. 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - du er absolutt inne på noe der ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frostet plexiglass

Hmm... skulle forresten hatt tak i "frostet plexiglass" (eller glass for den saks skyld).

På CO har de helt greie plexiglass:

Men de er klare. Jeg trenger frostede for å spre lyset bedre i disse fremtidige nødlysboksene. Jeg trenger de ikke NÅ, men jeg trenger å vite hva jeg kan få tak i... Kanskje jeg skulle høre med den lokale glassmesteren. Mulig det ikke koster all verden for 2 (eller 4) ferdigkappede frostede glassbiter (på ca 30 x 20 cm).

Lurer på om et hvitt ark i bakkant ville gjøre samme nytte?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk litt av utvalget her:

Plastkompaniet.no

Generelt så er glassmester den rette veien å gå for noe slikt, de har det meste.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge jentene på Kvinneguiden.no har de selvklebende frost-folie i vanlig malebutikker og på IKEA?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, frost-folie er jo selvsagt en løsning. Tenker jeg ringer til en glassmester og hører hvor mye de tar for noen glass med folie som en god løsning nummer to.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk i alle fall begynt på litt praktisk i kveld. Her er det hullet til den muligens fremtidige nødbelysnings-plakaten som lages:

-p1000577-jpg

Men som sagt blir dette bare et kanskje-prosjekt, så det blir med hullet foreløbig.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, frost-folie er jo selvsagt en løsning. Tenker jeg ringer til en glassmester og hører hvor mye de tar for noen glass med folie som en god løsning nummer to.
    Hvorfor gjøre det enkelt. Du kan vel froste glass selv med sanblåsing? Tenk på alt det morsomme som kan skje med dette......... 8-)

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si du jobber detaljert rundt oppsette av hjemmekinoen RuneW, og ikke minst er dokumentering og videreformiddling rundt planlegging og gjennomføring noe som stadig imponerer meg.

Når det gjelder UPS, er min erfaring at det kan være lurt å benytte det. Vet ikke om du bor i et område med mye strøm utkobblinger, men ettersom jeg bor ute på landet, og i et område med en del sporadiske strømmutkobblinger (spesiellt om vinteren, pga trær langs linja og kanskje en litt underimmensjonert trafo osv,) bruker jeg også UPS i Hjemmekinoen.

UPS er da hovedsakelig til Projektor og kanskje også BD spiller drift, men kobbler også (klok av skade) av og til til div utstyr når Firmware oppgraderinger skal gjennomføres.

Trenger da egentlig ikke noe nødlys i kino visnings sammenheng, fordi da vil jo projektoren forsatt lyse med en en feilmelding som opplyser om at HDMI kilden ikke blir funnet (Receiveren står ikke på UPS kursen). Har også en Logitech fjernkontroll med baklys som da benyttes til å slå av projektoren, noe som kan brukes som en middlertidig lyskilde.

En fordelen med UPS på projektor, er at man slipper å ustette projetoren for at den stoppes uten at kjøleviftene holder elektronikken og de optiske delene kjølt fra den høyt oppvarmede lampemodulen, men en av de største fordelene er egentlig at dersom strømutkobblingen bare varer noen få sekunder/minutter, kan man gjenoppta filmtittingen uten å måtte vente (kanskje en halv time) på at lampa skal nedkjøles før den kan startes på nytt , sepesiellt nyttig ved korte stømbrudd.

Når det gjelder å ha lys for å finne utgangene osv, er det etter min mening en slik lommelykt løsning som vist tidligere i tråden klart å foretrekke. En Lommelykt har en ganske stor fleksibelitet overfor fastmonterte nødlys. En ting er det å finne utgangsdøra fra en molton sort hjemmekino, noe ganske annet er det å komme seg videre rundt i huset (for å finne stearinlys og fystikker osv) i stummende mørke. Det blå ladelyset den oppladbare Clas Ohlsson lykta bruker er det ikke noe stort problem å sette ut av spill. (fornten rundt lysdiodene er skrudd og kan demonteres for å komme til elektronikken.) Er litt usikker på om den blå lysdioden har en elektronisk oppgave i forbindelse med lading, men å lime over noe som dekker den til slik at den ikke lyser er jo en grei løsning.

Blir helt sikkert stilig med eget nødlys som du jobber med her RuneW, men hvordan har du tenkt å gjøre det med nødlys videre ut i huset? Har du tenkt på noen løsninger på det også?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom plutselig på at det er FREDAG! 8-)

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    I følge jentene på Kvinneguiden.no har de selvklebende frost-folie i vanlig malebutikker og på IKEA?
    Hehe, ja, du følger med på kvinneguiden? :wink:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jo frostlakk på Båre CO og Biltema...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg har hatt 102% opp med jobben i dag, så jeg har knapt fått kastet et blikk på avforum (og langt mindre skrevet der).

Jeg får se om det ordner seg litt senere på kvelden når ting roer seg...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt 102% opp med jobben i dag, så jeg har knapt fått kastet et blikk på avforum (og langt mindre skrevet der).

Jeg får se om det ordner seg litt senere på kvelden når ting roer seg...
    ILLE BRA!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ok, dette er min numero uno grovis-vits, men den er dessverre ikke så lett å formidle skriftlig så det får bli som det blir...

Men for å gjøre den litt mer "hørbar":
    RØD SKRIFT = pipestemme
    SVART SKRIFT = normal stemme

Mannen med den lyse stemmen

En kar var så plaget av å ha altfor lys stemme. Til slutt bestemte han seg for å gå til en lege med problemet. Han snakket med legen om dette en stund og lurte om om det var noe som kunne gjøres.

"Mmmmm, du får ta av deg buksene da", sier legen, "trusa også."

Dette synes mannen var veldig merkelig, men gjorde som legen sa. Legen betraktet mannens underliv og nikket og mmm'et.

"Ser du hva det er, doktor?", spurte mannen.

"Ja, det var det jeg mistenkte", sa doktoren, "du er alt for godt utstyrt nedentil. Snekkeren din er så overnaturlig lang og tung at den trekker alt nedover og strammer stemmebåndene slik at du får pipestemme".

"Å, er det noe du kan gjøre, doktor?", spurte mannen bekymret.

"Ja, men du vil ikke like det", sa doktoren. "Det eneste vi kan gjøre er å forkorte utstyret ditt, slik at stemmebåndene dine ikke blir strukket slik. Vi kan gjøre det ved å ta av et stykke på midten, slik at du blir helt normalt utstyrt"

"Jeg gjør hva som helst for å få normal stemme, doktor! Hva som helst!", sa mannen.

Så bar det under kniven og etter noen timer var operasjonen ferdig. Mannen reiste seg forsiktig opp til sin store lettelse var stemmen blitt helt normal!

"Tusen takk skal du ha, doktor!", sa mannen og satte seg i bilen og dro lykkelig hjemover.

Etter en halvtimes kjøretur fikk mannen plutselig en idé. Dette hadde jo vært litt av en historie. Det måtte ha vært morsomt å kunne fortelle alle vennene sine om operasjonen og vise fram den avkuttede delen av utstyret sitt i et syltetøyglass med sprit! Han snudde bilen og satte avgårde mot legekontoret igjen.

Vel tilbake på kontoret sier han til legen: "Du doktor! Jeg vil gjerne ha den biten du tok vekk, slik at jeg kan vise alle mine venner den!"

Doktoren: "Det kan du hoppe og drite i!"

God helg med alle former for stemmer!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin den Rune..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

God helg alle sammen..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Når det gjelder UPS, er min erfaring at det kan være lurt å benytte det. Vet ikke om du bor i et område med mye strøm utkobblinger, men ettersom jeg bor ute på landet, og i et område med en del sporadiske strømmutkobblinger (spesiellt om vinteren, pga trær langs linja og kanskje en litt underimmensjonert trafo osv,) bruker jeg også UPS i Hjemmekinoen.
    Det er vel ikke så ofte vi har strømbrudd her i byen, men det er faktisk ikke mer enn et par dager siden sist...

Trenger da egentlig ikke noe nødlys i kino visnings sammenheng, fordi da vil jo projektoren forsatt lyse med en en feilmelding som opplyser om at HDMI kilden ikke blir funnet (Receiveren står ikke på UPS kursen). Har også en Logitech fjernkontroll med baklys som da benyttes til å slå av projektoren, noe som kan brukes som en middlertidig lyskilde.
    Det blir nok litt film og musikk om hverandre, slik at det ikke er sikkert det er noen PJ på bestandig. Men jeg skal være den første til å innrømme at dette er mer en gimmick enn en nødvendighet. Som med omtrent 98% av det andre jeg driver med...

En fordelen med UPS på projektor, er at man slipper å ustette projetoren for at den stoppes uten at kjøleviftene holder elektronikken og de optiske delene kjølt fra den høyt oppvarmede lampemodulen, men en av de største fordelene er egentlig at dersom strømutkobblingen bare varer noen få sekunder/minutter, kan man gjenoppta filmtittingen uten å måtte vente (kanskje en halv time) på at lampa skal nedkjøles før den kan startes på nytt , sepesiellt nyttig ved korte stømbrudd.
    Ja, det vil nok spare noen pæretimer om man slipper slike ukontrollerte stopp, ja!

Når det gjelder å ha lys for å finne utgangene osv, er det etter min mening en slik lommelykt løsning som vist tidligere i tråden klart å foretrekke. En Lommelykt har en ganske stor fleksibelitet overfor fastmonterte nødlys. En ting er det å finne utgangsdøra fra en molton sort hjemmekino, noe ganske annet er det å komme seg videre rundt i huset (for å finne stearinlys og fystikker osv) i stummende mørke. Det blå ladelyset den oppladbare Clas Ohlsson lykta bruker er det ikke noe stort problem å sette ut av spill. (fornten rundt lysdiodene er skrudd og kan demonteres for å komme til elektronikken.) Er litt usikker på om den blå lysdioden har en elektronisk oppgave i forbindelse med lading, men å lime over noe som dekker den til slik at den ikke lyser er jo en grei løsning.

Blir helt sikkert stilig med eget nødlys som du jobber med her RuneW, men hvordan har du tenkt å gjøre det med nødlys videre ut i huset? Har du tenkt på noen løsninger på det også?
    Hehe - nei, resten av huset får seile sin egen sjø - foreløbig. Nå er den ene døra i kinoen rett ut i friluft, så hvis folk får panikk så vil jeg anbefale dem å ta den vegen ;-)

Mulig jeg setter opp en slik CO-lommelykt i gangen på innsiden av kinoen.

Side 371 av 587 FørsteFørste ... 231 241 251 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 367 368 369 370 371 372 373 374 375 381 391 401 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •