RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 37 av 587 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 537 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg lovte å ikke plage dere med masse bilder av neste "bakboks", så jeg poster bare ett av den (nesten) ferdige boksen ved inngangsdøren:

-img_9452-jpg

Bare så dere ikke skal tro jeg har sovnet helt. Apropos sove - dessverre har W tidligvakt i morgen så det er jeg som sitter igjen med svarteper (eller 3 unger som skal ordnes med og i barnehage osv.). Det betyr at jeg faktisk må få meg litt søvn snart...
    Ville jo tippe at det holdt å fuge rundt boksen og ikke lage en kasse rundt. da får du jo bare mindre isolasjon rundt boksen.
    Eller har du tenkt til å fylle det resterende rommet rundt boksen med isolasjon?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja........vil tro en gipsplate isolerer mer lyd en kun plasten i boksen, lyden vil jo lettere gå ut gjennom plasten om en bare fuger rundt boksen. Her blir det vel både fuget rundt boksen og gips i bakkant kan jeg tenke meg

Super tråd btw, kommer til å omtrent skrive den ut når jeg og sviger setter i gang med kinoen her til høsten (etter resten av kjelleren og utearbeidet er ferdig)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ville jo tippe at det holdt å fuge rundt boksen og ikke lage en kasse rundt. da får du jo bare mindre isolasjon rundt boksen.
    Eller har du tenkt til å fylle det resterende rommet rundt boksen med isolasjon?
    Som skrevet før, så er det delte meninger om dette og jeg kommer ikke til å gå veldig langt i å forsvare dette, men et argument kan f.eks. være at de røde proppene på boksene ikke er spesielt lufttette.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    tja........vil tro en gipsplate isolerer mer lyd en kun plasten i boksen, lyden vil jo lettere gå ut gjennom plasten om en bare fuger rundt boksen. Her blir det vel både fuget rundt boksen og gips i bakkant kan jeg tenke meg
    Det har du fullstendig rett i, RfR, og velkommet ut av skapet og inn i denne tråden! Og du har selvsagtrett i at en gipsplate isolerer lyd bedre enn tynn plast

Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Super tråd btw, kommer til å omtrent skrive den ut når jeg og sviger setter i gang med kinoen her til høsten (etter resten av kjelleren og utearbeidet er ferdig)
    Hehe, takk for hyggelige ord! Ikke bruk opp all skogen når du skriver ut denne tråden da! Og du blir sikkert ferdig med kinoen din før meg...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av høyttalerkabler!

Tenkte det var var på tide å begynne å tenke på hva slags høyttalerkabler jeg skal trekke gjennom rørene mine. Jeg har brukt 20mm som dimensjon på alle rør, med unntak av "rear presence".

Det er kun tre ting som betyr noe for meg når det gjelder disse kablene:

1. Kabeltverrsnitt
    2. "Trekke-vennlighet"
    3. Pris

Jeg skulle gjerne ha brukt Biltema-kabel, men de virker litt "seige i skinnet" og jeg er redd de er litt leie å trekke (ut) gjennom k-rørene. Var på besøk på Klubben her om dagen og ble vist noen kabler som de pleide å bruke til dette, og de så i og for seg greie ut de. Men jeg synes han sa det var 1.5 kvadrat? Det blir vel litt snaut eller?

Så: Noen gode forslag?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, prøv med Supra Link , fåes i 2,5 og 4.. Lett og trekke og koster ikke allverden . Leveres av bla. Eltek

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

kan anbefale supra kabler. eltek as selger de.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i akkurat samme tankeboksen om dagen. Var og sjekket Eltek her om dagen.
    Kommer jo ann på pris:

1.KIMBER KWIK-12 til 80 kr/m ; lett å trekke
    ELTEK AS

2. Supra Classic 4.0 til 43 kr/m ; så ikke så værst ut denne heller å trekke.

Skiller jo en del i pris på disse. Hvilken som er best, elle rhva best er skal jeg ikke begi meg utpå.

Uansett ser jeg for meg at det blir litt Zalo eller olivenolje når den dagen kommer

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Be om kabelanbefalinger? Det er som å kaste kaktus i en håndballkamp, ikke kjekt å ta imot og den som kaster kan også få svi Her er det bare å legge hode klart for hogg!

La en gang merke til at Snickers refererte til en kabel. I denne tråden bruker Snickers vanlig RK kabel i et highend ombygningsprosjekt. De er i alle fall tålig trekkevennlige.

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trakk for ikke lenge siden supra classic 4 i rommet mitt, og de gikk greit gjennom 20mm rør. På rørene med mest knekk og vinkler smurte jeg kabelen inn med litt spenol mens jeg trakk, og da gled den gjennom som bare det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Be om kabelanbefalinger? Det er som å kaste kaktus i en håndballkamp, ikke kjekt å ta imot og den som kaster kan også få svi Her er det bare å legge hode klart for hogg!

La en gang merke til at Snickers refererte til en kabel. I denne tråden bruker Snickers vanlig RK kabel i et highend ombygningsprosjekt. De er i alle fall tålig trekkevennlige.
    RK-kabel burde vel være det, ja... ;-) Skal jammen sjekke opp tykkere dimensjoner av disse!

Jeg VET kabler er kontroversielt. Det var derfor jeg vektla som jeg gjorde. Jeg regner med at det siviliserte klientellet på denne tråden ikke lar det utarte.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RK-kabel burde vel være det, ja... ;-) Skal jammen sjekke opp tykkere dimensjoner av disse!

Jeg VET kabler er kontroversielt. Det var derfor jeg vektla som jeg gjorde. Jeg regner med at det siviliserte klientellet på denne tråden ikke lar det utarte.
    Jeg synes dette konseptet ser bra ut, men de har desverre ikke "rene" høytaler-kabler :-(

Et annet drawback er det at man trenger endepunktene fra samme leverandør og prisen er ganske stiv.

peram

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp nokk av disse, kan loddes sammen...Høyttalerkabler | Kabler | Hi-Fi Center Kjeden
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Kjøp nokk av disse, kan loddes sammen...Høyttalerkabler | Kabler | Hi-Fi Center Kjeden
    Hadde de vært litt mindre flate og mer runde så...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, går ikke strømmen tregt i så flate kablær da `?

Det bare måtte ut ops:

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytaler kabler

Hei Rune, jeg har brukt 2 x 4 m2 på alle bakhøytalere, en relativt billig kabel fra Euronics ca 20 kr/m som egentlig var beregnet for bil, godt skjermet kabel og grei og trekke, men kjøp en flaske med Glidemiddel for trekking av kabel og det vill du garantert ikke angre på, når det blir en del meter å trekke dukker friksjonen opp uansett er min erfaring.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Er i akkurat samme tankeboksen om dagen. Var og sjekket Eltek her om dagen.
    Kommer jo ann på pris:

1.KIMBER KWIK-12 til 80 kr/m ; lett å trekke
    ELTEK AS

2. Supra Classic 4.0 til 43 kr/m ; så ikke så værst ut denne heller å trekke.
    Den prisen der er vel slett ikke ille heller? Jeg tittet litt på RK-kabler på elhandel. Denne kabelen...

.

...koster f.eks. 16,- meteren og da blir det fort 32,- for to (ja, jeg er en slugger på hoderegning). Det blir i alle fall ingen sjokk-forskjell på pris.

Takk for alle forslag! Nå skal jeg gå litt i tenkeboksen. Selv skal jeg ha ca 70 meter og jeg skal kjøpe sammen med OleA, så det blir sikkert noen meter tilsammen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Hei Rune, jeg har brukt 2 x 4 m2 på alle bakhøytalere, en relativt billig kabel fra Euronics ca 20 kr/m som egentlig var beregnet for bil, godt skjermet kabel og grei og trekke, men kjøp en flaske med Glidemiddel for trekking av kabel og det vill du garantert ikke angre på, når det blir en del meter å trekke dukker friksjonen opp uansett er min erfaring.
    Hvilket glidemiddel man skal bruke er jo en diskusjon i seg selv, men jeg er opptatt at middelet skal virke også når man skal dra ut kabelen etter 5 år. Hva er erfaringsmessig best til dette tro?

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

glidemiddel

Hvilket glidemiddel man skal bruke er jo en diskusjon i seg selv, men jeg er opptatt at middelet skal virke også når man skal dra ut kabelen etter 5 år. Hva er erfaringsmessig best til dette tro?
    Jeg har en kammerat som driver elektro installasjons firma og han mente det eneste som var bra var glidemiddel som er laget spessielt for trekking av kabler, hvis en prøver noe hjemmelaget her kan en få seg en dårlig oplevelse når en skal trekke kablene etter noen år :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK.

Ble bittelitt jobbing i helgen, men lite av interesse for den gemene hop... Jeg fikk en ny rull med 20mm k-rør i helgen og har nå endelig fått fikk klasket opp det som skal klaskes opp av AV-kabler på "høyre" side av rommet:

-slippers-jpg

Ikke alle kabler sitter like godt for boring i mur kl 23 var visst ikke spesielt populært hos visse deler av husholdningen.

Temperert i nattkjole: "Hva er det du driver med egentlig??? Det høres ut som du river ned hele huset!!!"

Nå er det bare strømkablene igjen på denne siden av rommet. Snart skal jeg begynne med "venstre" side. Der er det heldigvis en god del færre kabler, så det skal gå greit...

Ser nå forresten hvor den ene slippersen jeg har lett etter ligger...

Side 37 av 587 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 537 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •