RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 369

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 369 av 587 FørsteFørste ... 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 365 366 367 368 369 370 371 372 373 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 ... SisteSiste
Viser resultater 7,361 til 7,380 av 11737
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke for å ødelegge moroa, men er det ikke enklere, raskere og billigere å kjøpe slike lys til å putte i stikkontakten og som tenner når ladinga blir brutt?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er Rune vi snakker om.
    2. Det er ikke like pent - Med andre ord uaktuelt for Rune.
    3. Da må man plassere stikkontakt ved døren.
    4. Det er Rune vi snakker om.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ENKLESTE er å kjøpe nødlys fra f.eks Glamox! :-D
    Koble til 220V - ferdig!

Men det er fortsatt RuneW vi snakker om............

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hmmm, kom til å tenke på en ting: Noen UPS'er har egen releutgang til f.eks alarmanlegg, inkl 12V uttak. Kanskje du kan hente ut signal fra den til å legge inn disse to rele'ene så slipper du batterieliminatoren. Mulig at disse små hjemme-UPS'ene ikke har disse tilgjengelig, jeg har stort sett bare rotet med industri og server-typene.
    Tror dessverre det bare er USB-utgang på denne som jeg har bestilt:

CyberPower Systems

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Ikke for å ødelegge moroa, men er det ikke enklere, raskere og billigere å kjøpe slike lys til å putte i stikkontakten og som tenner når ladinga blir brutt?
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    1. Det er Rune vi snakker om.
    2. Det er ikke like pent - Med andre ord uaktuelt for Rune.
    3. Da må man plassere stikkontakt ved døren.
    4. Det er Rune vi snakker om.
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det ENKLESTE er å kjøpe nødlys fra f.eks Glamox! :-D
    Koble til 220V - ferdig!

Men det er fortsatt RuneW vi snakker om............
    Hehehe - la meg stille følgende spørsmål:

Hva foretrekker dere at jeg gjør? Kjøper ferdig løsning eller bruker 3 uker med masse dumme idéer og tilbakeslag på å lage noe DIY-greier?

---

Dessuten har jeg en bonus-plan. Må teste litt selv før jeg offentliggjør den.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig syntes jeg du skal bli ferdig med hele greia, både fru w og andre har vel lidd nok nå

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke på tide å bli ferdig med selve kino rommet nå rune? Nødlys problematikken kan du jo pusle med etter ferdig stillelse av rommet.

Edit: Flere som tenker samme tanke.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nå mye bedre å få en person til å teste ut slik galskap, slik at når man selv blir eldre så vet man hva man skal utføre og hva man skal styre unna

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nå mye bedre å få en person til å teste ut slik galskap, slik at når man selv blir eldre så vet man hva man skal utføre og hva man skal styre unna
    Ikke dum du...:-D

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva foretrekker dere at jeg gjør? Kjøper ferdig løsning eller bruker 3 uker med masse dumme idéer og tilbakeslag på å lage noe DIY-greier?

Du må jo lage noe selvsagt, ellers får du ikke bruk for nødlys-folien jeg sendte deg da jeg kjøpte min kjedelige ferdigboks. Du har den selvsagt ennå...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør jeg gjette på en overvekt av det siste?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg ha bygget en slik atom-bunker som er totalt isolert ifra omverden, så hadde nødlyd vært nødvendig, da man aldri vet når en atombombe slår ned i hagen eller om det lyner for fult ute.. (Har du foresten satset på overspenningsvern? Og evt direktevirkende nødagregat i tilfelle strømmen går før du blir ferdig å se på filmen?)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg ha bygget en slik atom-bunker som er totalt isolert ifra omverden, så hadde nødlyd vært nødvendig, da man aldri vet når en atombombe slår ned i hagen eller om det lyner for fult ute.. (Har du foresten satset på overspenningsvern? Og evt direktevirkende nødagregat i tilfelle strømmen går før du blir ferdig å se på filmen?)
    Jeg har overspenningsvern i hovedskapet i huset. Kino-rommet har et eget skap i kjelleren. Det er ikke usannsynlig at jeg sper på med noe der også. Då blir det kanskje fin-vern rett ved komponentene...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Du må jo lage noe selvsagt, ellers får du ikke bruk for nødlys-folien jeg sendte deg da jeg kjøpte min kjedelige ferdigboks. Du har den selvsagt ennå...
    Ja, selvsagt. Hva tar du meg for?

-p1000574-jpg

Og den kommer jeg (hvis jeg får det til da) til å bruke over ytterdøren. Over innerdøren har jeg planer om å gjøre noe lignende, men men en litt annen type grafikk...

Jeg må finne ut av hva slags belysning jeg må bruke, for denne bli litt for konsentrert i lyset (som dere snart får se):
    -p1000571-jpg

Jeg tror nemlig det skal være mulig å skjule exit-lysene mer eller mindre fullstendig bak den lyse Moltonen. Planen er å lage et rektangulært hull i sponplata på boksen, legge en plexiglass plate flush med framkant. På dette glasset plasseres grafikk-plakatenhelt inn mot moltonen.

Med god nok belysning og et mørkt rom (men det sier seg jo selv at det blir) kan dette bli en litt artig effekt gjennom moltonen!

Her et litt patetisk forsøk med en opphengt Molton-bit og et påklistret ark som jeg skrev ut på jobben, men prinsippet burde være klart:

[YOUTUBE]7d6SUHCVGl8[/YOUTUBE]

Lyskjeglen fra LED-lykten er, som vi ser, alt for tight. jeg må finne på noe annet, eller plassere den lenger vekk en på demoen.

Man kan se "grafikken" med lys på, men husk at i virkeligheten vil bakgrunnen være bekmørk. Jeg tror at plakaten i verste fall vil se ut som et noe mørkere rektangel og det med lys bak og

Her et bilde:
    -p1000570-jpg

1. Her lekker jo lyset overalt rundt plakaten, men når/hvis (dvs når) dette blir gjennomført, vil det selvsagt bare være hull i sponplata akkurat rundt plakaten (det svarte feltet på bildet over).

2. Som vi ser, er ikke plakaten helt inntil stoffet overalt og bildet blir uklart der. Regner med at dette blir bra når vi får presset det "flusht" med strukket Molton foran!

Exit-skiltet til Kokken vil få samme behandling, bare over ytterdøra.

At det er blod-harry gjør jo ingenting. Det vil jo aldri synes likevel

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! 8)
    Du kan jo snu lyset motsatt vei, og lyse opp en aluminiumsfolie el.l slik at du dår reflektert og spredd lyset litt mer før den treffer plata :-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan si meg enig i at husets frue muligens har lidd nok, men rent egoistisk håper jeg RuneW fortsetter å velge de vanskelige, tidkrevende og omstendige løsningene. Er nesten så jeg gruer meg til at denne kinoen blir ferdig, og denne tråden lagt død!

Hva i all verden skal jeg følge med på da? :-D

En annen ting er forslaget om å bli ferdig og pusle med sånne ting i ettertid. Min egen erfaring er ikke der, for å si det sånn. Med en gang et rom blir tatt i bruk vil alt som ikke var på plass forbli savnet.........

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    En annen ting er forslaget om å bli ferdig og pusle med sånne ting i ettertid. Min egen erfaring er ikke der, for å si det sånn. Med en gang et rom blir tatt i bruk vil alt som ikke var på plass forbli savnet.........

Jeg deler denne erfaringen og støtter utsagnet 100%.
    Blir det ikke gjort nå, blir det ALDRI. Da ender du bare opp med x antall gjester, og x antall hodelykter.

Selvfølgelig, DET ville jo blitt et tøft lysshow idet lynet slår ned, legger sikringsskapet dødt, og det begynner å brenne og du har 10 hodelykter løpende rundt i mørket som hodeløse høns. hehe...Nei jeg tror du skal gjøre det så vanskelig eller lett som du selv vil, bare du gjør det. :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Grunnen til at disse tingene rundt nødbelysning (igjen) dukker opp nå, er at jeg er i ferd med å "lukke" spot-kassene og da er det ingen (eller i alle fall en svært lang) vei tilbake. Grunne til dette er at platene foran de vanskelige partiene (over dørene) ikke vil bli avtagbare i samme grad som de "stræite" platene.

Så derfor: Det jeg må planlegge/gjøre i forbindelse med evt lys og slikt over dører - de jeg gjøre nå.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag:
    1. Kjøp en "stjernehimmel" fra Clas Ohlson (alternativt få tak i en slik Fiberlampe de hadde på 70 tallet)

Ser at det også går an å kjøpe bare fibrene som reservedeler og da kan du jo bruke den lyskilden du vil :-)
    2. Bor x antall hull i den formasjonen du ønsker
    3. Koble denne til på samme måte på UPS
    4. Hvis strømmen går vil du få et stjernebilde over døra med den teksten du har perforert plata med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vanskelig, men den UPS'n du skal bruke, produserer ikke den varme?
    De UPS'ene jeg har sett, har hatt en eller annen form for vifte i bakkant.
    Da regner jeg med de utvikler litt varme også. Bare så du ikke får problemer med for høy temperatur oppi den kassen din jeg tenker på.
    JEG ville satt UPS'n i, eller i nærheten av sikringsskapet, for så å gå ut til projektor.
    Samtidig ordnet med noen form for nødlys som flere her er inne på.

Side 369 av 587 FørsteFørste ... 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 365 366 367 368 369 370 371 372 373 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •