RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 366

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 366 av 587 FørsteFørste ... 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 362 363 364 365 366 367 368 369 370 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 ... SisteSiste
Viser resultater 7,301 til 7,320 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tja... hva skal man si? jeg var ute i 13 blå og fant en bit som var stor nok til å lage en korrekt versjon av tabbe-plata fra lørdag (den var speilvendt ).

Det var førøvrig det største plata i dette hjørnet det dreier seg om:

Og det er her det skal bli naudbelysning etterhvert. Kanskje over den andre døra også. Hvem vet.

Tror kanskje det blir noe (overraskelse!) DIY-greier. Det er anbefalt å ha en USP på PJen uansett og dette ser jeg for meg at kan utnyttes!

Hvis man tager en slik:

Og ved siden av kobler en slik rett på nettet:

Men en slik i enden:

Altså at reléet blir styrt av nettspenningen, og åpner bare når det ikke er spenning og slipper gjennom strøm fra USP'en - ja da er det vel mulig at det skulle bli lys i stua, selv ved strømbrudd. Denne 230V-bare-ved-strømbrudd-kursen, kunne så ha vært trukket til (LED) spot'er over begge dørene.

Lurer på om jeg skal få gjort noe slikt gitt.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten tanke til "sofa-prosjektet"..

Hva med å bruke et stort aksialkulelager og montert en eller annen stoppfunksjon på sofa'n? (i alle 4 hjørner) -tenker dørstoppere av den gammle typen.

Var det slik at den skulle kunne heves? Da blir dette problematisk uten bruk av actuator's (husker ikke det norske ordet). Fordi det blir mye "krabbing" for å få låst opp og igjen.

hmm, kanskje jeg ikke har tenkt nøye nok før jeg svarte... Får fundere litt til..

EDIT: Flott prosjekt foresten

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt videre planlegging:

-pana1-jpg

A
    Vil gjøre et tappert forsøk på å plassere UPS og relé her.

Også et par billige 230V LED spot'er som lyser opp dørbladet (og gulvet foran) vil bli plassert her.

B
    230V direkte fra utgangen til UPS vil bli ført til PJ, men jeg er ikke sikker på hvordan. Tror jeg muligens prøver å legge en PR-kabel langs med tak/spotkasse-hjørnet eller noe slikt. Skal nok får det til ;-)

C
    Også her setter jeg to stk 230V LED spots som vil gå på samme kurs som de over den andre døra.

Begge platene over dørene kommer jeg til å skjære et rektangulært hull i og "dekke" med et aksesspanel av noe slag.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Var det slik at den skulle kunne heves? Da blir dette problematisk uten bruk av actuator's (husker ikke det norske ordet). Fordi det blir mye "krabbing" for å få låst opp og igjen.
    Aktuator er tøft, men jeg hadde i første omgang tenkt å snu sofaen manuelt (ja tenkt det!).

Men jeg elsker aktuatorer. Lyden er så stilig

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Aktuator er tøft, men jeg hadde i første omgang tenkt å snu sofaen manuelt (ja tenkt det!).

Men jeg elsker aktuatorer. Lyden er så stilig
    Lyden er konge! Jeg har en tvheis til min 50" og det nesten like artig å se/høre den komme opp av kassen som å se filmen! men det blir vel en smule invikklet å ha det på en sofa. Har vært borti samme tankegreia selv fordi jeg vil ha stereo-lytterom sammen med kino (separat oppsett i hver ende).

Min tanke var å montere et stort aksialkulelager på midten av sofan og en slik som DETTE (seriekoblet) i hvert hjørne av sofa'n: (ev. 1 i hver ende og så sveise en stabil ramme)
    Saksejekk, elektrisk, 1 tonn - Biltema

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jolly good! Synes nødlys ideen virker helt topp. Den er enkel og det gjør den både brukbar og holdbar.

Hva med lys i gulv som viser vei til nødutgang i samme slengen?
    Disse kan nok kobles til samme nødlyskrets som de over dørene. DET hadde vært tøft! 8)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UPS på PJ har aldri slått meg, men jeg skjønner poenget. Men en kjapp risikoanalyse sier meg at sannsynligheten for strømbrudd mens jeg ser på film er mindre enn mikroskopisk :-D
    Samme bosted siste 15år og kan huske to strømbrudd hvor det ene var under hardt tordenvær, og da ser jeg ihvertfall ikke på film!

Men ideen om nødlys er god, og selv om jeg vet du ikke ønsker enkle løsninger, så finnes det oppladbare led-lommelykter som automatisk slår seg på når strømmen til laderen forsvinner. Kunne vært enkelt, kanskje for enkelt, men du kunne jo separere de og bygge de om litt kanskje.........:-D

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant tilfeldigvis et litt morsomt dokument på jobben.
    Tenkte umiddelbart på deg og dine kreative reodor-løsninger.
    Men disse eksemplene er på et noe lavere nivå, så det kvalifiserer kanskje ikke som inspirasjonskilde, men poster den likevel. :-D
    Vedlegg 60842

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:
    Ah...glem det...jeg ser poenget nå...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    UPS på PJ har aldri slått meg, men jeg skjønner poenget. Men en kjapp risikoanalyse sier meg at sannsynligheten for strømbrudd mens jeg ser på film er mindre enn mikroskopisk :-D
    Samme bosted siste 15år og kan huske to strømbrudd hvor det ene var under hardt tordenvær, og da ser jeg ihvertfall ikke på film!

Men ideen om nødlys er god, og selv om jeg vet du ikke ønsker enkle løsninger, så finnes det oppladbare led-lommelykter som automatisk slår seg på når strømmen til laderen forsvinner. Kunne vært enkelt, kanskje for enkelt, men du kunne jo separere de og bygge de om litt kanskje.........:-D
    Hos RuneW er det jo helt nødvendig.
    Som alle vet så kommer jo gjerne tordenvær brått og uventet. Siden RuneW har Lydisolert kjelleren så godt vil han ikke høre at det tordner før det blir mørkt (strømbrudd ;-) ) Lynet vil han jo ikke legge merke til pga blendingsgardinene.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Som alle vet så kommer jo gjerne tordenvær brått og uventet. Siden RuneW har Lydisolert kjelleren så godt vil han ikke høre at det tordner før det blir mørkt (strømbrudd ;-) ) Lynet vil han jo ikke legge merke til pga blendingsgardinene.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -pana1-jpg
    Hvilken linse bruker du her?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Min tanke var å montere et stort aksialkulelager på midten av sofan og en slik som DETTE (seriekoblet) i hvert hjørne av sofa'n: (ev. 1 i hver ende og så sveise en stabil ramme)
    Saksejekk, elektrisk, 1 tonn - Biltema
    Disse Biltema-jekkene skal jeg bruke til hevesofaen på bakerste rad tenkte jeg!

Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Fant tilfeldigvis et litt morsomt dokument på jobben.
    Tenkte umiddelbart på deg og dine kreative reodor-løsninger.
    Men disse eksemplene er på et noe lavere nivå, så det kvalifiserer kanskje ikke som inspirasjonskilde, men poster den likevel. :-D
    Vedlegg 60842
    Hehe - Mercedes-stjerna og grillen er favorittene mine!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hvilken linse bruker du her?
    Denne

Neida, det er 4 bilder satt sammen med panorama-software (Photoshop Elements 7).

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, psyco vinkel der

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Jolly good! Synes nødlys ideen virker helt topp. Den er enkel og det gjør den både brukbar og holdbar.

Hva med lys i gulv som viser vei til nødutgang i samme slengen?
    Disse kan nok kobles til samme nødlyskrets som de over dørene. DET hadde vært tøft! 8)
    Ja, du sier noe... Mulig jeg drar fram et rør ned til gulvhøyde, slik at jeg kan klargjøre for noe slikt, men vet blir nok ikke gjennomført til V1 av kinoen. Hvis det blir noe en gang, blir det nok i gulvlistene.

Kan nok telle på en hånd hvor mange ukontrollerte strømbrudd vi har hatt hos meg de 12 årene jeg har bodd her så sannsynligheten for å få strømbrudd under filmvisning er forsvinnende liten.

Men det er morsomt med et slikt prosjekt. Flere grunner trenger jeg ikke ;-)

Du tenker muligens på f.eks. disse?

Jeg har allerede operert en slik og det var litt knotete. For det første er lykten tilsynelatende støpt i ett stykke + pluss denne induksjonsoverføringen av strøm som er "klæddete", dessuten er det elektronikk forbundet med LEDene og hele 6 ledere fra batteriet/ene til elektronikken (lykta er dimmbar). Det er klart alt er mulig, men elegant ville det ikke blitt. Finnes sikkert noen varianter på markedet som er litt enklere.

Dessuten får jeg datautstyr såpass billig at en slik UPS ikke vil koste stort med enn 2 slike lykter fra Clasern. Da tilkommer selvsagt selve lyskildene, men da kan jeg også få et mye bedre (2 på hver dør) lys.

Og da blir UPS på PJ en ren bonus

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    ok, psyco vinkel der
    Jeg skulle gjerne hatt det objektivet da men!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    He he he.... ;-)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle gjerne hatt det objektivet da men!
    Er selv på jakt etter vidvinkel (derfor jeg spurte), men ikke den fisheye varianten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det blir for ekstremt. Selv har jeg lyst på en 10-22 mm.

Er det ikke merkelig, forresten, at det skal være så vanskelig å få tak i noe slikt som dette:

Får bugnet det av slike på f.eks. Biltema, men nå finner jeg det hverken på Biltema eller på Clasern (eller er det jeg som er blind?).

Side 366 av 587 FørsteFørste ... 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 362 363 364 365 366 367 368 369 370 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •