RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 364

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 364 av 587 FørsteFørste ... 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 360 361 362 363 364 365 366 367 368 374 384 394 404 414 424 434 444 454 464 474 484 494 504 ... SisteSiste
Viser resultater 7,261 til 7,280 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jada og i utlandet har de til og med et visst utvalg i farger:

Mulig at noe beige-aktig kunne ha gjort seg for alt jeg vet - det er jo en markert mørkere variant av Molton-fargen...

Men jeg tviler på at det er populært å sende spraybokser på fly, så om noen vet om noe tilsvarende i Norge... Er vel relativt kostbart å få tilsendt en eller to spraybokser også vil jeg tippe :-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse holder til 50m fra der jeg bor, de blander hvertfall lakk i alle farger, men vet ikke om de har varmebestandig.
    De er godt kjent her i distriktet for å levere varene. De aller fleste bil/båt verksteder bruker dem til blanding av "spezial-farger"

-santec-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Roto-sofa!

Lenge siden vi har hatt noen håpløse dagdrømmeprosjekter her nå synes jeg. Og siden jeg for tiden driver med repeterende uspennende aktiviteter, kan jeg likegreit skrive litt drømmerier her :-)

Kinoen blir jo etter alt å dømme en "convertible", der den skal fungere både som spillebule/kjellerstue (i betydningen stue vekk ungene når de blir litt større) og kino. Det betyr flytting av møbler osv.

Jeg har jo allerede vært inne på heve-sofa-prosjektet. Dette kommer til å bli fulgt opp senere, men nå er det den fremste sitteraden jeg er opptatt av. Utfordringen er at jeg helst skal kunne snu alle de tre setene foran mot den bakerste raden, slik at det blir en sittegruppe rundt et bord (*).

På grunn av at en sofa ikke er så veldig lett å flytte på, hadde jeg egentlig avskrevet sofa på første rad og sett etter 3 smale Stressless-aktige stoler. Dessverre måtte jeg da lagt rumperister-opplegget på hylla (det er ledningen som er problemet med løse stoler). Det smerter, siden jeg virkelig har lyst på dette.

Så begynte jeg å surre litt med sofa-tanker likevel. Det måtte da gå an å lage en greie som snurrer en sofa? Hvis man sørger for at den kun kan snurre 180 grader så burde det til og med være mulig å ha en stumpe-shaker!

Jeg har vært gjennom noen runder med forskjellige heve/rotere/senke-kontrapsjoner (**), men til slutt kom jeg fram til at det enkleste er absilutt det beste (i alle fall hvis jeg skal lage det sel ;-)).

Jeg er ingen mekaniker (heller) så det er mulig dette forslaget er helt på trynet, men etter litt om og men kanskje dette opplegget kan fungere?

-roto-sofa-jpg

Opplegget er svært simpelt - to sylindre hvor den nederste er skråskjært slik at når den ytterste sylinderen med "pinnen" som går gjennom den roteres, vil disse heve og senke seg avhengig av vinkelen:

-roto-sofa-2-jpg

Problemet, slik jeg ser det, er å unngå at hele understellet roterer istedenfor sofaen. Jeg håper at ved å veie ned understellet (og kanskje feste det til gulvet på en eller annen måte (gaffa-tape?)) og sette på skikkelige skli-knotter på sofaen, at kanskje det fungerer

Jeg tar gjerne en liten idedugad på dette mens vi venter på at noe spennende skal skje!

(*) Bordet er ikke tatt med på tegningen over, men det vil bli av klappe-sammen-typen, som skyves helt mot bakre sofa ved rotering av fremre.

(**) Er det noe som heter det på norsk?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du egentlig å heve den? Hva med å sette den på hjul, men allikevel opplagring på midten, med en stopper slik at den kun kan vris 180gr.
    Muligens trengs det da en enkel låsemekanisme for å sikre den i 0 og 180gr posisjon. Evnt kan man heve/senke hjulene selvfølgelig. Fullt mulig å få det til vha en pedal f.eks.
    Hva med avstand mellom radene kontra bredden på sofaen? Trenger jo litt plass til å vri den rundt.
    Hva med bord til Ludo-modus, hvor kommer det fra? Senket ned fra taket?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper ikke du skal styre det også over fjernkontroll? Ellers en meget god ide, hvor jeg forøvrig ikke har så mye vettugt å komme med foreløpig. Synes Norcads ide hørtes grei ut.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er gal, men det er bare morro

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ha 3 Reclinere? Trådløs overføring av Signal og et 12v Batteri i hver stol? Disse rumperisterne er vel passive (?), så det burde være mulig å drive disse med en eller annen 12V forsterker.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Trenger du egentlig å heve den? Hva med å sette den på hjul, men allikevel opplagring på midten, med en stopper slik at den kun kan vris 180gr.
    Muligens trengs det da en enkel låsemekanisme for å sikre den i 0 og 180gr posisjon. Evnt kan man heve/senke hjulene selvfølgelig. Fullt mulig å få det til vha en pedal f.eks.
    Hva med avstand mellom radene kontra bredden på sofaen? Trenger jo litt plass til å vri den rundt.
    Hva med bord til Ludo-modus, hvor kommer det fra? Senket ned fra taket?
    Glemte noen detajler i den opprinnelige posten.

Et par grunner til heving istedenfor hjul:

1. Den skal gå klar av beina til bordet. Bordet blir av klappe-sammen-typen og kan settes helt inntil bakre sofaen, men beina må stå litt ut. Det er disse beina jeg vil heve meg over...

2. Litt redd for spor etter hjulene i gulvet, men dette er muligens en overdreven frykt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hva med å ha 3 Reclinere? Trådløs overføring av Signal og et 12v Batteri i hver stol? Disse rumperisterne er vel passive (?), så det burde være mulig å drive disse med en eller annen 12V forsterker.
    He he he... ve-e-e-el.....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Glemte noen detajler i den opprinnelige posten.

Et par grunner til heving istedenfor hjul:

1. Den skal gå klar av beina til bordet. Bordet blir av klappe-sammen-typen og kan settes helt inntil bakre sofaen, men beina må stå litt ut. Det er disse beina jeg vil heve meg over...

2. Litt redd for spor etter hjulene i gulvet, men dette er muligens en overdreven frykt?
    Dette avhenger jo av hjultype og gulvtype. Har du brede hjul er dette neppe noe problem i kombinasjon med et 12mm laminatgulv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 stk "Traktor seter" Disse kan du både heve, senke rotere, skyve frem og tilbake og vippe ryggen. (Selvsagt kombinert med mitt forrige forslag )

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst vanskelig å holde latteren når man leste på forslaget ditt Rune :P

Du har vært på vippen til gal lenge nå, men nå tror jeg man plassere den vippekanten på sinnsyk istedet.

Vil tro det sitter en liten Petter Smart inni deg?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    3 stk "Traktor seter" Disse kan du både heve, senke rotere, skyve frem og tilbake og vippe ryggen. (Selvsagt kombinert med mitt forrige forslag )
    Vel har du først batteri så... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag:

3 stoler med rotasjonsplate.
    3 motorer på kjededrift.
    3 tannhjul du monterer på 'rotasjonsarmen' til stolen.
    Så fester du motoren fast til bunnplaten, og fester fast kjeden.

Så trenger du bare en form for styring slik at motoren bare roterer stolen 180 grader fram og tilbake (ved knappetrykk)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Seriøst vanskelig å holde latteren når man leste på forslaget ditt Rune :P

Du har vært på vippen til gal lenge nå, men nå tror jeg man plassere den vippekanten på sinnsyk istedet.
    Hehe - det er faktisk seriøst ment. På en eller annen måte skal sitteredskapene i front kunne snu seg 180 grader - spørsmålet er hvordan det kan gjøres på lettest mulig måte :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Forslag:

3 stoler med rotasjonsplate.
    3 motorer på kjededrift.
    3 tannhjul du monterer på 'rotasjonsarmen' til stolen.
    Så fester du motoren fast til bunnplaten, og fester fast kjeden.

Så trenger du bare en form for styring slik at motoren bare roterer stolen 180 grader fram og tilbake (ved knappetrykk)
    Sofaen er altså (i første omgang) ment å snus ved håndkraft og tilsvarende roterende stoler finnes fra dør (Stressless). Nå må vi ikke ta helt av her :-)

Jada, grensen er passert...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med BARE 3 stressless stoler, med 1 stk romperister i hver?
    Også setter du en sperre, slik at den kun kan snurre 180 grader?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikkje berre finne deg ein jekk som har dreibar topp? Noko ala Saksejekk, elektrisk, 1 tonn - Biltema og so monterar du den midt under sofaen(blir sikkert litt spennande å finne det punktet ). So då er det berre å løfte sofaen akkurat opp i frå golvet so svingar du den rundt sjølv for hand, og so sett den ned att.

Om sofaen er høg nok so kunne du ha brukt same prinsippet med
    Universalløfter - Biltema om du hadde funne noko du kunne lagt på toppen og dreia sofaen rundt på. For eksempel
    noko av det øverste på denne sida
    SEASIT AS - Stol og bordtativer

Denne vil no innebære at du måtte bruke pedalen for å få sofaen opp i frå golvet, men den skal jo berre akkurat løftast opp i frå. So er det berre å snu den og sleppe ned att.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne her vet jeg ikke om egner seg spesielt:

Den er vel ikke høyderegulerbar i det hele tatt? Ligner mistenkelig på den jeg har under setet på båten og det er bare rotering og fram og tilbake.

Men jeg ser poenget og hadde det vært å få tak i en lignende dings som:

- hadde en pedal som jekket opp stasen ca 5 cm, og som ved neste trykk på pedalen satte den ned igjen
    - var laget av stål så den kunne sveises på av dødelige mennesker
    - hadde roterende topp
    - tålte vekten av en sofa
    - tålte skjev last i form av ulydige unger som kunne finne på å bruke dette som karusell...

Ja da er jeg interessert! For det er klart jo mindre man må gjøre selv, jo bedre er det (selv om det ikke er like morsomt).

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk her.

Disse produserer til de aller fleste Norske båtbyggere. Her finnes også modeller med høydejustering og rotering.

Side 364 av 587 FørsteFørste ... 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 360 361 362 363 364 365 366 367 368 374 384 394 404 414 424 434 444 454 464 474 484 494 504 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •