RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 354

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 354 av 587 FørsteFørste ... 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 350 351 352 353 354 355 356 357 358 364 374 384 394 404 414 424 434 444 454 464 474 484 494 ... SisteSiste
Viser resultater 7,061 til 7,080 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Ser ikke ut som de har spart på så mye annet i dette rommet, så det er mulig det er gjort på PJ
    Ja, vi diskuterer faktisk å gå for noe litt bedre. Som denne:

projectiondesign - high performance projectors - F10 AS3D

Vi driver og forsker litt på stereoskopisk visualisering (les 3D) i programmet vi utvikler og da må man jo nesten ha noe å vise det på...

Men selv denne råtassen er i 4:3. Tror det er noe som henger igjen i det tunge Excel-miljøet...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, vi diskuterer faktisk å gå for noe litt bedre. Som denne:

projectiondesign - high performance projectors - F10 AS3D

Vi driver og forsker litt på stereoskopisk visualisering (les 3D) i programmet vi utvikler og da må man jo nesten ha noe å vise det på...

Men selv denne råtassen er i 4:3. Tror det er noe som henger igjen i det tunge Excel-miljøet...
    Hva er prisen på den lille saken der da? Pd pleier jo å ligge i det øvre prisleiet ...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hva er prisen på den lille saken der da? Pd pleier jo å ligge i det øvre prisleiet ...
    Jeg aner virkelig ikke. Alt for mye antageligvis :-( Et sted går grensen her i gården også...

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling som tørker i bøtta.

Godt nyttår foresten!

Har hatt samme problemet med maling selv.:-(
    Fikk tips av en kompis om å snu bøtta på hue under lagring, (sjekk for guds skyld at lokket er tett) da vil man få snerka/hinna under malingen når man snur bøtta og åpner den.:idea:

Dette har funka for meg i alle fall.
    PS: Hvis det er lite maling i bøtta bør man fylle den over på en mindre beholder.:???:

Godt å se at du er i gang igjen!!!!:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Godt nyttår foresten!

Har hatt samme problemet med maling selv.:-(
    Fikk tips av en kompis om å snu bøtta på hue under lagring, (sjekk for guds skyld at lokket er tett) da vil man få snerka/hinna under malingen når man snur bøtta og åpner den.:idea:

Dette har funka for meg i alle fall.
    PS: Hvis det er lite maling i bøtta bør man fylle den over på en mindre beholder.:???:

Godt å se at du er i gang igjen!!!!:-D
    Snu-på-hodet tipset bruker jeg jevnlig. Men i dette tilfellet hadde jeg ikke en gang satt på lokket, så jeg kan jo i og for seg takke meg selv...

Og godt nytt år til deg også!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ville blitt et forferdelig søl hvis du hadde snudd spannet på hodet i dette tilfellet, siden lokket ikke satt på...

Men godt nytt år, Rune. Som de andre sier er det godt å se at du er i gang igjen, om enn svært forsiktig. Det gjelder å starte litt rolig.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem?

Snu-på-hodet tipset bruker jeg jevnlig. Men i dette tilfellet hadde jeg ikke en gang satt på lokket, så jeg kan jo i og for seg takke meg selv...

Og godt nytt år til deg også!
    Ække no broblem å snu bøtta på hue nå!!!!!!!!!! :twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Magnet-system testet

I kveld kappet jeg opp ramme nummer 2 ute i bikkjekulda. Trodde -15 var ille, men -18 var jaggu verre. Før nummenheten tok fullstendig overhånd, fikk jeg i alle fall gjort det jeg skulle.

Så mens ramme 2 stod til liming, startet jeg magnet-prosjektet på ramme 1. Det viste seg at magnetene jeg hadde bestilt på DealExtreme var langt mindre enn jeg hadde forestilt meg:

-p1000463-jpg

Siden magnetene var såpass pinglete, gjorde jeg om planene med å forsenke dem og gikk for direkte påliming istedet:
    -p1000465-jpg

Ramma har ca 1.5 mm luft alle veier(*), så derfor passet det med fyrstikk-avstandsholder i bunn:
    -p1000467-jpg

Spenningen var stor da jeg skulle teste om magnetene virket etter planen. En demo av hvordan det funker ser du her:
    [YOUTUBE]ziql4_pSs5Y[/YOUTUBE]

Hvordan dette blir i praksis under en subsonisk voldtekt vet jeg ikke. Begynner det å skrangle kan jeg alltids ta dem helt vekk eller feste dem bedre...

Videoen er forresten gjort med et Panasonic DMC-TZ7 kompaktkamera som har fått veldig mye skryt for videodelen sin (derfor det var derfor jeg kjøpte det). Jeg har vel litt blandede erfaringer så langt, men har ikke jobbet mye for å optimalisere den.

Kameraet ble forresten kjøpt for å erstatte mitt Canon Ixus 860IS som det ble en optikkfeil med. Jeg kunne ha skrevet en side om bare opplevelsen rundt dette og den dårlige behandlingen jeg har fått av ServiceProffen (som etter mitt syn ikke lever opp til noen av de to ordene navnet deres er satt sammen av), men jeg skal gjøre et veldig kort sammendrag:

860'n ble forsøkt levert hos ServiceProffen litt over en uke før garantiens utløp av en venninne av meg som bor i Oslo. Der ble det undersøkt av en kar ved å ta et bilde og titte på SKJERMEN på kameraet og erklært i orden! Etter litt hissig mail fra meg hvor jeg stilte spørsmål om "testmetodikken" deres, la de seg flate. Og når det ble levert neste gang ble det (surprise, surprise) funnet en optisk feil som ville koste nesten 2000,- å reparere - godt over prisen på kameraet. Nå hadde nemlig garantien gått ut...

Historien er litt mer komplisert enn dette, men det er essensen.

Anyway, jeg måtte kjøpe et nytt kompaktkamera og da ble det Pana'en. Hadde nemlig store planer om å arkivere DV-kameraet mitt. Men det lot seg ikke erstatte lett gitt...

(*) dette er en sannhet med visse modifikasjoner. Det hadde vært riktig hvis både vinduskarmen og rammen var snor-rette, noe ingen av dem er...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da ut til å fungere meget bra det der

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut!
    Hvor mange magneter bruker du?
    Hvor stor "heftekraft" har hver magnet?
    Disse skal vel holde på geriktene også?
    Er det tiltenkt en tynn "skranglelist" mellom gerikter og panelvegg og mellom rammen og DIY lydvinduet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvor mange magneter bruker du?
    Foreløbig 8 stk.

Hvor stor "heftekraft" har hver magnet?
    Nei, det vet jeg ikke. Det er såkalte "rare earth" (eller hva det var) magneter, så de har litt futt i forhold til størrelsen.

Disse skal vel holde på geriktene også?
    Nope. Nå henger jeg ikke helt med på tankegangen din serru. Dette er bare en pyntelist for å skjule skruer og luft rundt DIY-vinduet og karmen. Gerikten kommer på vanlig måte utenpå karmen igjen.

Å, du mente kanskje "de samme type magnetene" når du skrev "disse" over? Trodde du mente listene... Uansett: se under.

Er det tiltenkt en tynn "skranglelist" mellom gerikter og panelvegg og mellom rammen og DIY lydvinduet?
    Gerikten har jeg tenkt å feste på så normal måte som mulig, men jeg kan se fordelen med evt å lage den avtagbar. Hvis jeg noen gang må gjøre service på blendingsgardinene jeg av med både gerikter, lydvindu og minst 2 av karmbordene...:shock:

Får virkelig håpe det er lenge til det skjer!

Magneter er gøy! Kanskje jeg skulle feste geriktene med mangeter også? Men dette må i så fall gjøres med magneter i en helt annnen dimensjon (og med støttepinner av noe slag mot sideveis/høydeveis bevegelser).

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker magneter til å feste mine horisontale lerretsmaskeringer med.
    Den nedre av disse henger rett foran begge eD´ne, og ved full fyrings (MV-4), ser det ikke ut for at de skal gi seg. Tipper vekta på selve maskeringen er et par kg.
    Samtidig har den lett for å skli, da det er molton utenpå den vertikale maskeringen, som den horisontale henger på.

Tror på ingen måte dette skal bli et problem.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nope. Nå henger jeg ikke helt med på tankegangen din serru. Dette er bare en pyntelist for å skjule skruer og luft rundt DIY-vinduet og karmen. Gerikten kommer på vanlig måte utenpå karmen igjen.

Å, du mente kanskje "de samme type magnetene" når du skrev "disse" over? Trodde du mente listene... Uansett: se under.
    Jeg ser nå at jeg hadde missforstått plasseringen av denne etter et lite tilbakeblikkk...ops:
    Tenkte at det var noe slik. (dvs at foringene ikke gikk helt ut)
    -lister-jpg

Vi får skylde på julestria ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har fyllt med isolasjon mellom foringer og stenderverk/ vindu. Regner også med at du kommer til å fuge igjen åpningen mellom vegg og foring med akrylmasse el.l. før du spikrer, skrur eller magnetifiserer fast geriktene

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har fyllt med isolasjon mellom foringer og stenderverk/ vindu. Regner også med at du kommer til å fuge igjen åpningen mellom vegg og foring med akrylmasse el.l. før du spikrer, skrur eller magnetifiserer fast geriktene
    Mulig jeg kommer til å dra en ekstra fuge mellom vegg og utforingslister, men det er på ingen måte nødvendig.

For å si det slik: Selv uten en slik ekstra fuging kjenner du ikke noe trekk fra disse vinduene

Utforingslistene er allerede fuget mot stenderverket. Jeg må inn med kniv i fugen hvis jeg skal ha dem av igjen. Dette er en av "svakhetene" med konstruksjonen, men jeg må nesten leve med det...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nå at jeg hadde missforstått plasseringen av denne etter et lite tilbakeblikkk...ops:
    Tenkte at det var noe slik. (dvs at foringene ikke gikk helt ut)
    -lister-jpg
    Vi er vel mere her:

-list-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trekk fra vindu?

Mulig jeg kommer til å dra en ekstra fuge mellom vegg og utforingslister, men det er på ingen måte nødvendig.

For å si det slik: Selv uten en slik ekstra fuging kjenner du ikke noe trekk fra disse vinduene

Utforingslistene er allerede fuget mot stenderverket. Jeg må inn med kniv i fugen hvis jeg skal ha dem av igjen. Dette er en av "svakhetene" med konstruksjonen, men jeg må nesten leve med det...

Du skriver at du ikke får trekk fra vinduene, det er jo topp.

Men hvordan fungerer det med kondens/is på de ytterste vinduene når det blir sprengkaldt ute sånn som nå?:???:

Er det varmt nok i mellomrommet mellom det gamle og det nye (lydvinduet) vinduet ditt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men hvordan fungerer det med kondens/is på de ytterste vinduene når det blir sprengkaldt ute sånn som nå?:???:

Er det varmt nok i mellomrommet mellom det gamle og det nye (lydvinduet) vinduet ditt.
    Det er vel varmekabler i gulvet slik at det vil bli noe spillvarme inne i veggen slik at det holder seg godt på +siden.

Etter hva jeg husker så ser det omtrent slik ut:
    -gulv_vegg-jpg

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld kappet jeg opp ramme nummer 2 ute i bikkjekulda. Trodde -15 var ille, men -18 var jaggu verre. Før nummenheten tok fullstendig overhånd, fikk jeg i alle fall gjort det jeg skulle.

Så mens ramme 2 stod til liming, startet jeg magnet-prosjektet på ramme 1. Det viste seg at magnetene jeg hadde bestilt på DealExtreme var langt mindre enn jeg hadde forestilt meg:

-p1000463-jpg

Siden magnetene var såpass pinglete, gjorde jeg om planene med å forsenke dem og gikk for direkte påliming istedet:
    -p1000465-jpg

Ramma har ca 1.5 mm luft alle veier(*), så derfor passet det med fyrstikk-avstandsholder i bunn:
    -p1000467-jpg

Spenningen var stor da jeg skulle teste om magnetene virket etter planen. En demo av hvordan det funker ser du her:
    [YOUTUBE]ziql4_pSs5Y[/YOUTUBE]

Hvordan dette blir i praksis under en subsonisk voldtekt vet jeg ikke. Begynner det å skrangle kan jeg alltids ta dem helt vekk eller feste dem bedre...

Videoen er forresten gjort med et Panasonic DMC-TZ7 kompaktkamera som har fått veldig mye skryt for videodelen sin (derfor det var derfor jeg kjøpte det). Jeg har vel litt blandede erfaringer så langt, men har ikke jobbet mye for å optimalisere den.

Kameraet ble forresten kjøpt for å erstatte mitt Canon Ixus 860IS som det ble en optikkfeil med. Jeg kunne ha skrevet en side om bare opplevelsen rundt dette og den dårlige behandlingen jeg har fått av ServiceProffen (som etter mitt syn ikke lever opp til noen av de to ordene navnet deres er satt sammen av), men jeg skal gjøre et veldig kort sammendrag:

860'n ble forsøkt levert hos ServiceProffen litt over en uke før garantiens utløp av en venninne av meg som bor i Oslo. Der ble det undersøkt av en kar ved å ta et bilde og titte på SKJERMEN på kameraet og erklært i orden! Etter litt hissig mail fra meg hvor jeg stilte spørsmål om "testmetodikken" deres, la de seg flate. Og når det ble levert neste gang ble det (surprise, surprise) funnet en optisk feil som ville koste nesten 2000,- å reparere - godt over prisen på kameraet. Nå hadde nemlig garantien gått ut...

Historien er litt mer komplisert enn dette, men det er essensen.

Anyway, jeg måtte kjøpe et nytt kompaktkamera og da ble det Pana'en. Hadde nemlig store planer om å arkivere DV-kameraet mitt. Men det lot seg ikke erstatte lett gitt...

(*) dette er en sannhet med visse modifikasjoner. Det hadde vært riktig hvis både vinduskarmen og rammen var snor-rette, noe ingen av dem er...
    Reodor Felgen kan bare legge seg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er heldigvis ikke antydning til verken dugg eller is i mellomrommet. Heller ikke på innsiden av de ytterste vinduene.

Et litt suboptimalt bilde her:

-18 ute og +18 inne. ca.

Side 354 av 587 FørsteFørste ... 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 350 351 352 353 354 355 356 357 358 364 374 384 394 404 414 424 434 444 454 464 474 484 494 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •