RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 349

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 349 av 587 FørsteFørste ... 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 345 346 347 348 349 350 351 352 353 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 ... SisteSiste
Viser resultater 6,961 til 6,980 av 11737
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til opplysning kan jeg fortelle at det i 30-40 år har eksistert motor/kupevarmere som ikke trenger strøm! Men som derimot faktisk bruker bensin eller diesel du allerede har i bilen. I tillegg har de timer, så du ikke behøver å huske på når de skal settes på, og fjernkontroll for de som husker når den skal settes på, men ikke husker å sette timeren :-D

Eller rett og slett kjøpe en bil som både starter i kulda og blir varm - les; jo lavere forbruk fabrikanten skryter av, jo mer vil du fryse om vinteren......... 8)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Eller rett og slett kjøpe en bil som både starter i kulda og blir varm - les; jo lavere forbruk fabrikanten skryter av, jo mer vil du fryse om vinteren......... 8)
    Ikke nødvendigvis. Eks BMW: Ikke mange som har like lavt forbruk som deres biler, og de blir varme skikkelig fort.

Vw Derimot, blir aldri varm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Finnes det garasjer med plass til biler da? Min er full av materialer og verktøy i alle fall...
    +1. Bygde meg garasje for akkurat tre uker siden. Tenkte nå skal det bli godt å slippe å skrape is av bilen vær J.... dag. Det samme tenkte ikke kjerringa. Hun står jo tross alt ikke ute å skraper bilen klokken seks hver dag. Men hun har nemelig irritert ovar alle ting som vi har arvet som står over alt i huset. La meg si det sånn, di står ikke rundt om kring i huset lenger..... Ikke alle utelekene til guttene heller....

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til opplysning kan jeg fortelle at det i 30-40 år har eksistert motor/kupevarmere som ikke trenger strøm! Men som derimot faktisk bruker bensin eller diesel du allerede har i bilen. I tillegg har de timer, så du ikke behøver å huske på når de skal settes på, og fjernkontroll for de som husker når den skal settes på, men ikke husker å sette timeren :-D
    Words of warning :twisted:

For det første bruker dieselvarmere strøm, de tapper batteriet så det holder. Har siden 2003 brukt opp tre gode (og dyre) batterier på min Eberspracher varmer med fjernkontroll og tempraturvarsler. Og vært tom for strøm diverse ganger......

For det andre så kostet hele herligheten ca 20K å montere.

For det tredje skulle jeg ha varmeren på service i høst. Totalprisen på den servicen ble 12,5 K :evil: og varmeren virker fremdeles ikke........

Forøvrig var det deilig når den virker, men det koster mer enn det smaker.

For øyeblikket er det helt nødvendig med den eletriske motorvarmeren som jeg heldigvis også har montert på motoren.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hvis RuneW ødelegger så mange ledninger i løpet av et år...... er det ikke billigere med taxi ?????
    Eh... Nei?

Og la oss ikke dramatisere. Det er ikke mer enn ca en ledning i året.

Og forresten så er ledningen slik montert at den i teorien skal slippe, men det er ikke alltid den gjør like lett...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du legger denne i førersetet hver gang du setter i ledningen til motorvarmeren, så tipper jeg du husker den. 8)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvis du legger denne i førersetet hver gang du setter i ledningen til motorvarmeren, så tipper jeg du husker den. 8)

Det hadde nok vært den enkleste, beste og mest morsomme (for oss) metoden.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Hmm... Er du en av de som ikke ble tatt i Stavanger roffe?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare til info:

Jeg har tilgode å glemme denne ledningen. Det er det den østrogenbefengte delen av husholdningen som står for.

Jeg er ikke helt skråsikker på at den piggtråd-bit-greia der hadde gjort meg noe lykkeligere på lengere sikt (men selvsagt på meget kort sikt ;-))

Newcomer Zathrax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enorm tråd, bokstavlig talt.
    Hehe, litt målløs og litt irritert over at jeg ikke har mer tid til og se nøye gjennom alle sidene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Bare til info:

Jeg har tilgode å glemme denne ledningen. Det er det den østrogenbefengte delen av husholdningen som står for.

Jeg er ikke helt skråsikker på at den piggtråd-bit-greia der hadde gjort meg noe lykkeligere på lengere sikt (men selvsagt på meget kort sikt ;-))

Det er et youtube øyeblikk med et par slike på en tidlig morgen... :-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Words of warning :twisted:

.
    Må få presisere:

- En kollega av meg har hatt samme erfaring i sin 2001 mod Passat.
    - Min samboer har Volvo 760 med orginal Volvo bensinvarmer, og har aldri hatt disse problemene.
    - Jeg selv har elektrisk motor og kupevarmer i min gamle Octavia, men har for mange år siden gitt opp å bruke den. Elektronikken misforstår hele klimaet når det blir lunk på kjølevannet og går rett i "sommermodus" noe som resulterer i en bil som er VELDIG vanskelig å starte og som absolutt ikke vil gå på tomgang de første 5 minuttene.
    - Løsningen for mitt vedkommende ble å glemme motorvarmeren, innvestere i et gelebatteri og god syntetisk olje. Er i gang med 8. vinteren nå, med samme bil, samme batteri og vanligvis ca -30gr C ved nyttårstider og har fortsatt ikke hatt startvansker.

Kan legge til at dette er en 1,8-20V bensinmotor med snart 250000 problemfrie km på telleren, og bilen har aldri sett en garasje fra innsiden.

Men jeg misunner alle som ikke behøver å sope bilen for snø, skrape is og sette seg inn i en fryser hver eneste morgen! :-D

Edit: Hva pokker har dette med hjemmekino og gjøre?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Hva pokker har dette med hjemmekino og gjøre?
    Er ikke det opplagt? Har man en god motorvarmer blir det unødvendig å ha bilen i garasjen. Dermed kan bruke garasjen som verksted for bygging av enkeltdeler til hjemmekinoen. Sånn er det i alle fall hos meg.

Bortsett fra det med motorvarmeren da... Men en bil uten motorvarmer og en hvor 80% av kontakten på ledningen sitter fast inne i kontakten på bilen...

---

Jeg skal forresten til Sverige å få montert dieselvarmer til den andre bilen lille julaften. Vi får håpe jeg ikke blir en av de uheldige. Det er i første rekke pga at FruW ikke har tilgang til strøm på jobben at jeg monterer en slik.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er flere mulige løsninger på problemet:

Løsning 1.
    Skru fast en bolt (på egnet sted dvs grunnmur, garagegulv el.l.) , og fest et tau til denne. I andre enden fester du en krok.
    La tauet være ca 0,5m kortere enn ledningen.
    Når du kobler til motorvarmeren kobler du samtidig kroken i slepeøyet på bilen.
    Prøver W å kjøre ut med ledningen vil bilen sitte fast i tauet og hindre at ledningen blir dratt ut.

Løsning 2
    Koble til en kontaktor/rele (240V) som er normalt lukket sammen med motorvarmeren. La kontaktoren bryte innslags-ledningen på starteren.
    Står strømmen i så lar ikke bilen seg starte...

Løsning 3
    Koble til en kupevarmer kontakt inne i bilen, monter så en 240V LED pære til denne og la den lyse rett i fleisen på føreren.
    Så lenge kontakten står i, vil lyset lyse...
    (Alternativt kan LED lyslist el.l. brukes)

Løsning 4
    La skjøteledningen ligge inn i bilen og klemme kabelen pent i døra.

Løsning 5
    Henge opp en lapp i speilet i bilen hver gang du kobler til kontakten.

Løsning 6
    Legge ledningen i spenn slik at hun må snuble i den for å komme inni bilen.

Personlig bruker jeg ledning rundt speilet løsning.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Her er flere mulige løsninger på problemet:

Løsning 6
    Absolutt min favoritt.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Der har vi det ja ;-p Bra de sier det selv hehehe

Glad det er dobbel garasje har i gården vertfall :-D
    Dobbel garasje er en fin ting å ha (og kunne bruke), for å slippe å skrape is osv på vintetren, men når det er kaldt og man ikke har en oppvarmet garasje, kan det jo lønne seg med motorvarmer også.

Motorvarmeren gjør nemlig at kaldstart perioden for motoren blir mye kortere, og det er ikke bare oljens smørings egenskaper som blir forbedret, og fortere varme i varmeapparat isfrie ruter osv. Problemet med kald start har også en fordel med at man slipper en "kjemisk slitasje" invendig i cylinderene. Når den perioden sylinderveggene er kalde, kondenseres det nemlig vann incl svovelsyre.

Hvor mye det har med hjemmekino i RuneW sin tråd vet jeg ikke, men det er vel ikke bare pga flere "pingler" sørpå som er grunnen til at motorvarmere også brukes her.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal forresten til Sverige å få montert dieselvarmer til den andre bilen lille julaften. Vi får håpe jeg ikke blir en av de uheldige. Det er i første rekke pga at FruW ikke har tilgang til strøm på jobben at jeg monterer en slik.
    Få montert en batterilader samtidig (eller sett inn selv en Ctec eller lignende). Hvis du plugger inn den en gang i måneden ca vil du nok kunne redde batteriet.

En annen god tommelfingerregel om diselvarmer er å ikke ha lengre brenntid enn en skal kjøre etterpå. Dvs er det en halv times kjøring til jobb, bør en ikke sette brenner til å gå lengre enn 30 minutter. Samt huske at en brenner alltid må få brenne seg ren. Dvs ikke skru den av etter 5 minutter eller av og på stadig.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guttær da, Det er ikke rart denne tråden blir laang!!! Motorvarmer?

Beklager å være "partykiler", men jeg lurer på om of-topic er ordet som burde kastes inn...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å legge inn en "of-topic innholdsfortegnelse" på forsiden
    I disse "Klementin-tider" (vintervariant av agurk-tider) så er det lett å skli litt ut ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er flere mulige løsninger på problemet: og resultatene av disse.

Løsning 1.
    Skru fast en bolt (på egnet sted dvs grunnmur, garagegulv el.l.) , og fest et tau til denne. I andre enden fester du en krok.
    La tauet være ca 0,5m kortere enn ledningen.
    Når du kobler til motorvarmeren kobler du samtidig kroken i slepeøyet på bilen.
    Prøver W å kjøre ut med ledningen vil bilen sitte fast i tauet og hindre at ledningen blir dratt ut.

Resultat: I starten vil RuneW ende opp med ei skyhøgt forbruk på vinterdekk siden FruW kvar morgon tenker "**** kor glatt det var i dag igjen" medan ho trykker gasspedalen heilt i dørken utan å komme av flekken. På lengre sikt vil RuneW bli stevnet fordi huset nå ikke lengre stå på den mente tomta og i stede sperrer riksveien for normal trafikk.

Løsning 2
    Koble til en kontaktor/rele (240V) som er normalt lukket sammen med motorvarmeren. La kontaktoren bryte innslags-ledningen på starteren.
    Står strømmen i så lar ikke bilen seg starte...

Resultat: Mange Mange Mange Mange knekte bilnøkler siden FruW tenker hver dag bilen ikke starter "Det er bare å vri nøkkelen litt lengre (hardere) så går det!"

Løsning 3
    Koble til en kupevarmer kontakt inne i bilen, monter så en 240V LED pære til denne og la den lyse rett i fleisen på føreren.
    Så lenge kontakten står i, vil lyset lyse...
    (Alternativt kan LED lyslist el.l. brukes)

Resultat: En svært farlig FruW legger ut på tur hver dag iført solbriller og tenker "Den morgen solen er jo like lav hver dag, heldigvis går den bak fjellene når jeg kommer ut av tunet." Over tid vil hun også kunne begynne å undre seg over hvorfor snøstormen slutter når hun setter seg inn i bilen, men så begynne igjen når hun kommer ut av tunet.

Løsning 4
    La skjøteledningen ligge inn i bilen og klemme kabelen pent i døra.

Resultat: RuneW får kjæft hver dag FruW fordi han alltid roter sånn i bilen og hun må rydde ledningen ut av bilen for å så kunne sette seg inn.

Løsning 5
    Henge opp en lapp i speilet i bilen hver gang du kobler til kontakten.

Resultat: Ingen effekt, speil blir kun brukt til sminke rett før FruW går inn i butikken for å handle. (OK, litt effekt blir det siden hun på vei inn i butikken fjerner kontakten(kun enden) som fortsatt står i bilen etter at ledningen slitna i det hun kjørte hjemmefra.)

Løsning 6

Resultat: Mange dyre timer hos ekteskapsrådgiver for å avdekke hvorfor RuneW er så barnslig at han hver dag skal legge ut feller for å skade FruW. På sikt er fengsel og besøksforbud eneste resultat. I tillegg vil RuneW måtte starte opp med nytt forsøk på kinobygging ved ukjent sted, men dette kan ses på som positivt siden han da har mer tid til å bygge

(For å ikke bli anmeldt for plagiat er dette basert på Paalab sitt bidrag litt over, bare for å være på den sikre siden 8) )

Side 349 av 587 FørsteFørste ... 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 345 346 347 348 349 350 351 352 353 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •