RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 346

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 346 av 587 FørsteFørste ... 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 342 343 344 345 346 347 348 349 350 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 ... SisteSiste
Viser resultater 6,901 til 6,920 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lengden? Skjønte ikke den...

Men det er egentlig ikke så fryktelig farlig med disse rottefellene heller, for jeg lærte et "trikker-triks" og det var at det bare var å bøye disse litt slik at man får plass...

Uansett. Her er en oppdatert skisse. Dette er med et 140mm rør:
    -spotkasser-v4-jpg

Tidlige simulasjoner tilsier at dette blir mer enn nok - faktisk vil det bli for mye av det gode hvis jeg tilter spot'en max.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å introdusere enda et alternativ på lysfronten :-D
    Jeg har 3 soner som er delt slik: de 4 fremste i èn sone som kan lyse opp rack med komponenter (eksempelvis når man skal bak i kabelspaghettien og "svømme" litt...), sone 2 er de 2 neste spot'ene; disse er skrådd ned mot frontene og er musikklyset. Behagelig dempet kan man så vidt skimte frontene ved lytting til musikk. Den siste sonen er de 6 bakerste spot'ene som er over sitteområdet. Alle spot'ene er 20w som er mer enn nok til tross for at det er en "batcave"-kino med sort molton på veggene. Med alle spot'ene på, lyser det mer enn tilstrekkelig for støvsuging og andre mer eller mindre huslige sysler. Om du har lysere farger på veggene/taket så er det ikke nødvendig med flere/mer watt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Bare for å introdusere enda et alternativ på lysfronten :-D
    Det minner meg om en spørrelek på et lokalt radioprogram her i Sarpsborg det en jente skulle svare på et spørsmål og fikk to svar-alternativer. Etter mye umm'ing og øøøøh'ing så hun: "Dette ble ille vanskelig. Har du flere alternativer?"

Så her i Sarpsborg sier vi ikke nei takk til enda flere alternativer! Og når de kommer fra deg, så skal man ikke kimse av dem heller :-)

Jeg har 3 soner som er delt slik: de 4 fremste i èn sone som kan lyse opp rack med komponenter (eksempelvis når man skal bak i kabelspaghettien og "svømme" litt...), sone 2 er de 2 neste spot'ene; disse er skrådd ned mot frontene og er musikklyset. Behagelig dempet kan man så vidt skimte frontene ved lytting til musikk. Den siste sonen er de 6 bakerste spot'ene som er over sitteområdet. Alle spot'ene er 20w som er mer enn nok til tross for at det er en "batcave"-kino med sort molton på veggene. Med alle spot'ene på, lyser det mer enn tilstrekkelig for støvsuging og andre mer eller mindre huslige sysler. Om du har lysere farger på veggene/taket så er det ikke nødvendig med flere/mer watt...
    20W per spot i en batcave er nok??? Det hadde jeg ikke trodd, men du har praksisen - jeg er fortsatt på det ultrateoretiske planet... Hvis det virkelig er slik så faller faktisk bunnen ut av hele LED-hysteriet mitt, og mye av de siste dagers (ukers) grubling er tøys. Er rommet ditt omtrent like stort som mitt?

Jeg skal jo ha 14 spot'er i en "U" rundt rommet, hvor de 4 mot bakveggen bare er 20W og de 10 på sidene har en eller annen annen effekt... Ja, og kanskje noen på-lerretet-spot'er som en egen sone...

Jeg vet jo ikke hvilken farge veggene mine får om 5 år. Kanskje FruW blir bitt av basillen og vil ha batcave, eller hun gir helt opp... Poenget er i alle fall at jeg vil ta høyde for god belysning selv med potensielt mye mørkere farger enn det jeg har nå.

Men hvis 10 x 35W holder i bøtter og spann selv da, må jeg kanskje revurdere. Det er i alle fall ingen tvil om at jeg slipper lettere unna ved å bruke disse periskop-spot'ene med konvensjonelle lyskilder... ;-)

Jeg forresten liker ideen med å se (bare) høyttalerene ved musikk, selv om man ikke skal "høre" dem! Har du copyright?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet mitt er drøye 20kvm og svart som en sekk
    12 stk 20w spot'er lyser mer enn nok til å se alle, og jeg mener ALLE små lyse støvkorn som legger seg på gulvet. :?
    Varmemessig er det også veldig stor forskjell fra 20w opp til 35w så det er også noe å tenke på...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet mitt er drøye 20kvm og svart som en sekk
    12 stk 20w spot'er lyser mer enn nok til å se alle, og jeg mener ALLE små lyse støvkorn som legger seg på gulvet. :?
    Hehe - du har sikkert bare for mørkt gulv ;-)

Varmemessig er det også veldig stor forskjell fra 20w opp til 35w så det er også noe å tenke på...
    Det er helt klart. Der har jo LEDs en soleklar fordel...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - du har sikkert bare for mørkt gulv ;-)

Det er helt klart. Der har jo LEDs en soleklar fordel...
    Varmeutvikling på 20w kontra 35 watt vill jo i praksis være lik ved lik lysmengde. Altså når 35 watts pærene er dimmet ned til samme styrke som 20w pærene..
    Det ville jeg ikke brukt som argument til å velge 20w.
    Jeg mener dessuten at pærer med høyere effekt dimmet ned en god del, er penere enn svakere pærer med null dimming.
    Men for all del, gjør som du vil

Prøvde i dag en downlight med LED (tror det var fra SG), 7w pære montert på dimmer. Pæren tilsvarte 830 lysfarge (type kontor farge), og synes dette var meget bra.
    Kommer straks i 827 forsto jeg (gul-hvit, "hjemmets farge", samme som halogen), så jeg kommer definitivt til å gå for LED når vi kommer oss fra leilighet til hus etterhvert

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frontene på plass!

-p1000048-1-jpg

Neida, dette er de nye frontene til stuekroken. De står nå i motfase og lar seg spille inn etter alle kunstens regler... Kjøpte også en senter i omtrent samme gata som gikk rett i racket uten innspilling...

Det er 2 x Audio Pro Black Pearl V3 + 1 x Audio Pro Black Ruby C. Ikke noe å skrive hjem om, men FruW synes de ser flotte ut!

Jeg må nesten le. Vet dere hva FruW klarte å lire av seg da jeg var i full svinge med å få senteren opp av esken og inn i racket?

"Skal du flytte den rett fra esken og inn der? Jeg skal ikke ha noe som ikke er innspilt inn i racket mitt!"

Hva i hule....?

Nå er det i seng. Opp kl pre-06:00 for Lucia-frokost eller hva det heter. Det betyr i alle fall at jeg skal opp alene med 3 troll som skal dresses opp og følges osv...

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har jo en rålekker finish da! Er din frue blitt mer hardcore enn de fleste på forumet her?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    De har jo en rålekker finnish da! Er din frue blitt mer hardcore enn de fleste på forumet her?
    Det var nok mere syredryppende ironi fra hennes side, men jeg synes slikt er stor humor :-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nok mere syredryppende ironi fra hennes side, men jeg synes slikt er stor humor :-)
    Jeg synes jo det er flott at hun plukker opp såpass fra sin manns hobby. Ironi og humor er flotte ting. Og søtt blir bare kvalmende hvis det ikke balanseres med litt syre.

Gratulerer med nye høyttalere!

Jeg er for øvrig litt overrasket over at du ikke spiller inn senteren samtidig. Her risikerer du jo at senteren henger konstant et antall timer etter i sin lydmessige utvikling og alltid vil fremstå som mindre moden og mer rebelsk i samspillet med de to andre høyttalerne. JEG kunne vært troende til å gjøre det på denne måten, men du som perfeksjonist hadde jeg faktisk trodd ville holde hardt på lik grad av innspilling. ;-)

Blir for øvrig spennende å høre hvordan du synes de svarte perlene fungerer i praksis. Jeg har hørt de fleste av søsknene ved tidligere anledninger, og det er en høyttalerserie som fremstår med et balansert, dynamisk og helhetlig lydbilde og ytelser av godt kaliber på alle områder, uten å være unikt eksepsjonell i negativ eller positiv retning på noe område (om man skjønner meg rett og tolker i beste mening). Men akkurat disse stativmodellene har jeg faktisk til gode å høre.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt på dem selv, men finishen er i det minste upåklagelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg synes jo det er flott at hun plukker opp såpass fra sin manns hobby. Ironi og humor er flotte ting. Og søtt blir bare kvalmende hvis det ikke balanseres med litt syre.
    Ironi ja...

Vi var på ett av disse håpløse "kursene" med jobben. Slike sesjoner med en eller annen selvoppnevnt sosial guru som skal fortelle deg hvordan du burde ha vært og hvor mye bedre verden blir hvis du skjønner det han har forstått - og måten du forstår disse mysteriene på, er f.eks. ved å late som du er en løve og brøle sammen med kollegaene dine og det som virker mest som team-building er at alle er enige om at kursholderen er en håpløs dust...

Vi var altså på noe slikt og her lagde kursholderen en stor sirkel med forskjellige punkter for forskjellige "innstillinger" så skulle hver og en finne "sin" plass. Det var f.eks. "ydmyk", "aggressiv" etc.

Jeg hadde så lyst til å si noe slikt til kurslederen:

"Hei! Jeg finner ikke plassen min, for det mangler 'ironisk'. Dette er forresten et meget interessant kurs!"

Men jeg fikk meg ikke til å gjøre det...

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Gratulerer med nye høyttalere!

Jeg er for øvrig litt overrasket over at du ikke spiller inn senteren samtidig. Her risikerer du jo at senteren henger konstant et antall timer etter i sin lydmessige utvikling og alltid vil fremstå som mindre moden og mer rebelsk i samspillet med de to andre høyttalerne. JEG kunne vært troende til å gjøre det på denne måten, men du som perfeksjonist hadde jeg faktisk trodd ville holde hardt på lik grad av innspilling. ;-)
    Hehe- skjev innspilling! Uff uff uff...

Men det blir sikkert bra. For disse kassene var det egentlig utseende/pris som var det viktigste. Så får eventuelt god lyd komme som en bonus!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde så lyst til å si noe slikt til kurslederen:

"Hei! Jeg finner ikke plassen min, for det mangler 'ironisk'. Dette er forresten et meget interessant kurs!"

Men jeg fikk meg ikke til å gjøre det...
    Feig ironiker? Jeg kjenner meg igjen der :-? Ikke bare lett å kaste ut kommentarer på sparket. Mange fårstår ikke poengene og tar kommentarene litt vel personlig.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lett å være uredd ironiker heller... :roll:
    Da blir man ofte tatt for å være direkte nedlatende når man feilbedømmer folks evne til selvironi og fyrer av en salve for moro skyld.

Heldigvis kan man si til RuneW at det av og til går litt fort i svingene med kinobyggingen siden han har det så travelt med å bli ferdig... Right?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Feig ironiker? Jeg kjenner meg igjen der :-? Ikke bare lett å kaste ut kommentarer på sparket. Mange fårstår ikke poengene og tar kommentarene litt vel personlig.
    Feig og feig... Det er som du sier, man bør være litt varsom...

Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Det er ikke lett å være uredd ironiker heller... :roll:
    Da blir man ofte tatt for å være direkte nedlatende når man feilbedømmer folks evne til selvironi og fyrer av en salve for moro skyld.

Heldigvis kan man si til RuneW at det av og til går litt fort i svingene med kinobyggingen siden han har det så travelt med å bli ferdig... Right?
    Hø hø hø - det bare SER ut som det har gått litt fort i svingene

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredagsvits?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Fredagsvits?
    Den tok vel FruW i går... ;-)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å nei du slipper ikke unna?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da.

En buktaler var på fottur og stoppet på en gård for å ta seg en hvil og en prat med bonden. Mens de satt på trammen og pratet kom bondens hund tuslende.

"Kan jeg ta en prat med hunden din?", spør buktaleren.

"Haha! Hunder kan vel ikke snakke, men vær så god!", sier bonden.

"Goddag hund! Hvordan har du det?", spør buktaleren.

"Jo takk, bare bra!", svarer hunden, og bonden besvimer nesten av forbauselse.

"Hvordan behandler bonden deg da?", sier buktaleren.

"Å han er så snill så", sier hunden, "han gir meg mat hver dag og er aldri slem."

"Kan jeg ta en prat med hesten din også?", sier buktaleren.

"Ja, gjerne!", sier bonden som aldri har opplevd noe lignende.

"Hei hest! Hvordan går det?", sier buktaleren.

"Jo takk! Bare bra.", sier hesten og bonden er helt lamslått!

"Behandler bonden deg bra da?", spør buktaleren.

"Ja da. Han er så snill så", sier hesten, "Han gir meg for hver dag og strigler meg og behandler meg pent."

Bonden og buktaleren tusler litt videre bortover.

"Kan jeg få ta en prat med sauene også?", spør buktaleren.

Da bli bonden helt hvit i ansiktet, men får stammen fram: "Javel, hvis du absolutt må, men en ting skal du vite. De er noen forbaskede løgnhalser hele gjengen!"

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 346 av 587 FørsteFørste ... 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 342 343 344 345 346 347 348 349 350 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •