RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 343

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 343 av 587 FørsteFørste ... 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 339 340 341 342 343 344 345 346 347 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 473 483 ... SisteSiste
Viser resultater 6,841 til 6,860 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Når du paralellkobler får alle pærene full spenning, seriekobler du blir spenningen delt på antall pærer. 2 pærer = halv spenning = lengre levetid.
    Uh...ja. En stund siden jeg lærte om dette på skolen... ops:

Kan nesten se ut som den totale effekten blir 10W når man seriekobler to 20W pærer, mens det blir 20W når man parallellkobler 2 stk 10W... Du verden...

Uansett teorien - hvis dette er den beste måten å slippe å bytte pærer på så er jeg 100% med ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Eller så finnes det små søte "plastpropper" i farge s0502-y (ofte brukt på kjøkken) som også vil dekke skruer... Det blir faktisk pent, det er MYE mindre jobb, og selvsagt lettere om vinduet må ned...
    Jeg synes egentlig disse plastproppene ikke er så veldig vakre, men hver sin smak.

Men hovedgrunnen til at jeg går for disse rammene er at (tro det eller la det være) så er det visse unøyaktigheter mellom vinduene og rammene. ja opp til flere mm og dette synes tydelig når man setter inn vinduene. Den ene karmen var vel mere for et parallellogram å regne... Disse rammene vil da gjemme disse unøyaktighetene - til en viss grad i alle fall!

Sitat Opprinnelig postet av Timion
    EDIT: Rammer har jo en tendens til å bli noe vaklete ræl når de skal være nette.
    Jepp! Det er der magnetene kommer inn ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Uh...ja. En stund siden jeg lærte om dette på skolen... ops:

Kan nesten se ut som den totale effekten blir 10W når man seriekobler to 20W pærer, mens det blir 20W når man parallellkobler 2 stk 10W... Du verden...

Uansett teorien - hvis dette er den beste måten å slippe å bytte pærer på så er jeg 100% med ;-)
    Spørsmålet er jo hvor mye disse vil lyse da... Det kan fort bli bokstavelig talt glødepærer. Enkelt å sjekke Koble sammen 2 slike pærer i serie og koble de opp på et bilbatteri så ser du hvor gult/glødene lys du vil få.

Newcomer Kolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Very nice! Very nice indeed! :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fredag!!
    Trenger en liten oppmuntring (Vits) i en ellers så grå hverdag ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg holdt nesten på å ta min favoritt-vits nummer 1, men får spare den til senere. Dette blir en midt-på-treet-sak...

---

Vi er i framtiden, der mennesker og marsboere er i jevnlig kontakt. Marsboere viste seg å være noe grønne i huden, men ellers skremmende like menneskene. Jens og Mina var blitt kjent med et hyggelig marsboer-par og en dag bestemte de seg for å bytte partnere for en natt. Menneske-par og marsboer-par tok derfor inn på hvert sitt motellrom.

Mina kledde av seg og det gjorde vår grønne herremann også, men da Mina fikk se utstyret til marsboeren, ble hun skikkelig skuffet. Snekkeren hans var bare et par cm lang og noen mm tykk.

"Hva er i veien?", sier marsboeren.

"Jeg tror ikke dette vil fungere", sier Mina, "du er rett og slett ikke stor nok, beklager."

"Ikke noe problem", sier marsboeren, og begynner å klaske håndflaten mot pannen. For hvert klask blir lemmet hans lenger og lenger, til det til slutt har en virkelig imponerende lengde.

"Imponerende!", sier Mina, "Men den er fortsatt alt for tynn..."

"Heller ikke noe problem!", sier marsboeren og begynner å dra seg i ørene. Jo hardere han dro, jo tykkere blir utstyret og til slutt er det virkelig et prakteksemplar av sorten. Mina er i ekstase og de elsker vilt store deler av natten.

Neste dag dro menneskeparet og marsboerparet hvert til sitt og etter en stund må Jens spørre Mina hvordan det hadde vært for henne.

"Ikke bli såret Jens", sier hun, "men det var faktisk helt fantastisk! Hvordan var det for deg?"

"Er det sant?", svarer han, "For meg var det helt forferdelig! Hun bare klasket meg i panna og dro meg i ørene hele tiden!"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tgif8)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konge!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ser det jobbes i kveld :-)

Her ser vi RuneW i ferd med å dokumentere et eller annet

Tror jammen du skrudde av kameraet akkurat nå! Bildene sluttet å oppdatere seg:wink:
    F5, F5, F5.... Ingenting skjer!

Der var du vist tilbake, Restart av maskinen?
    Stå på videre!
    Bare en liten kommentar. Du har linket rett til denne filen:

http://www.sub20hz.com/ht/pics/cinemacam/HQ.jpg

Da får du med siste bildet tatt med kameraet. Når man leser posten din i etterkant, så er det ikke sikkert det passer like bra. Skal man "ta vare" på et bilde må det nok kopieres til et annet sted (f.eks hit på forumet).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten kommentar. Du har linket rett til denne filen:

http://www.sub20hz.com/ht/pics/cinemacam/HQ.jpg

Da får du med siste bildet tatt med kameraet. Når man leser posten din i etterkant, så er det ikke sikkert det passer like bra. Skal man "ta vare" på et bilde må det nok kopieres til et annet sted (f.eks hit på forumet).
    Har du sett æ gett! ops: Da får vi prøve å rette opp dette neste gang ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spot blues II

Ja, vi for prøve å holde oss litt på sporet igjen...

Jeg har dummet meg ut (for omtrent den titusende gangen...). Eller kanskje ikke dummet meg ut, men tenkt litt feil.

Det er disse berømmelige spot'ene igjen. Jeg har litt sansen for indirekte belysning (og er alene om dette (som med det meste annet) innen husholdningen, men jeg skal ikke ripp opp i det nå ). Derfor hadde jeg tenkt å la radene med spot'er lyse opp sideveggene. Og det er ikke så veldig behagelig å titte rett inn i en spot heller.

Uansett, siden spot'ene er montert i disse skråkassene, vil de allerede i utgangspunktet peke litt bort fra veggen. Det var jo derfor jeg tenkte på noe slikt i utgangspunktet:

Samtidig er jo ikke veggene de helt lyseste, slik at man trenger litt "guff" for å lyse opp rommet på denne måten. Derfor hadde i grunnen LEDs vært veldig passende. 7W led = 50W halogen etc. En annen glitrende ting med LEDs er at jeg pga den begrensede effekten kan spare masse på å bruke færre X-Comfort dimme-aktuatorer. Som en kjempe-prikk over i'en så har det nå kommet 230V dimmbare LEDs og dette betyr at jeg kan skippe hele gjengen med trafoer.

Hurra og hei og hopp... men...

Men så oppdaget jeg til min store forskrekkelse at GU10 ikke er det samme som GU5.3... Og at alle spot'er av typen over bruker GU5.3 og at alle (gode) 230V dimmbare LED spot'er er GU10... :-|

Ser i alle fall slik ut hvis man leser slike dokumenter som dette:
    http://www.sg-as.no/pdf/sg_web.pdf

For å illustrere.

Slik ser en "vinkel-nøytral" spot ut i kassene mine:
    -spots-0-jpg
    (jeg har tegnet en spredningsvikel på 28 grader hver vei, som jeg leste av en aktuell spot LED hadde)

Dette blir jo helt feil i forhold til bare-lyse-opp-veggen-tanken.

Så en illustrasjon med 30-grader vinkel (bedre):
    -spots-30-jpg

Og en med 45-grader knekk (enda bedre):
    -spots-45-jpg

Så til det store, store spørsmålet:

Finnes det noen spot'er for 230V dimmbare LEDs som kan vinkles 30 grader (uten å skygge for seg selv) eller 45 grader?

Jeg skal til å sage hull i platene til skråkassene, men jeg få orden på dette med spot'er før jeg setter igang...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt å gå for 12V standard halogen pærer (GU5,3) til å begynne med.
    Prisen på LED vil synke relativt raskt vil jeg tro. Det finnes selvsagt dimbare LED pærer på markedet allerede, men de er kanskje litt dyre enda.
    Som denne f.eks 339,- pr pære.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke så enkelt som du skal ha det til, Pål.

Som jeg forsøkte å skrive over så er det merkostnader i form av trafoer og X-Comfort-komponenter. Dette blir fort 2000,- ved bruk av halogen vs LED (de som har greie på det kan gjerne arrestere meg hvis jeg har bommet på dette tallet (for en 7W LED bruker kanskje egentlig mer? Innebygget trafo etc.)). Hvis en god LED-lampe koster 400,- (vi snakker kanskje 6 mnd fram i tid før storinnkjøpet)) så er det kanskje alt i alt bare rundt 1500,- ekstra å gå for LEDs (dette er et guesstimat).

Og da har jeg ikke engang regnet med den overlegne levetiden til LED'ene.

Og enda et punkt: Ved å bruke LEDs er det mulig å få til det som tilsvarer 50W, noe jeg ikke kan/tør med halogen. Forresten så har jeg gjort det røffe regnestykket over for 35W halogen. Med 50W vil det antageligvis se enda styggere ut (i LED'enes favør)...

Og går jeg først for halogen og over til LEDs senere, har jeg jo kastet bort de (ca) 2000,-. Sånn er det jeg tenker.

Kanskje eneste alternativ nå er å gå for en slags utenpåliggende lampe og bare sette slike kjekke småbokser på platene? Men jeg ville helst ha gjemt bort så mye som mulig av lampene...

Alle forslag av interesse!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell ingen stor hastverk med lampene er det vell?

Ferdigstill alt annet, og håp på at LED markedet har utviklet seg såpass godt at du ikke trenger å stille spørsmålet om LED vs Halogen ^^

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking ... eller tredje eller fjerde eller

femte generasjons arvtager til led, som kanskje også mottar strømmen trådløst - det er umulig å forutsi hva som skjer i uoverskuelig framtid (som vel er da du trenger disse lysene) :-) :-)

God vits, forresten, takker.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forresten at elhandel.no selger denne for 623,- m/mva:

Vet imidlertid fortsatt ikke hvor mye man kan vinkle den...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forresten at elhandel.no selger denne for 623,- m/mva:

Vet imidlertid fortsatt ikke hvor mye man kan vinkle den...
    Du finner dataene på side 20 i PDF dokumentet du linket til lengre opp :-)
    28°til hver kant etter hva jeg kan se.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Du finner dataene på side 20 i PDF dokumentet du linket til lengre opp :-)
    28°til hver kant etter hva jeg kan se.
    Det er nok ikke så usannsynlig det. Jeg trodde det var lyskjeglen til spot'en det var snakk om, men det kan meget godt være det er vinklingen til lampen som er 28°.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke så usannsynlig det. Jeg trodde det var lyskjeglen til spot'en det var snakk om, men det kan meget godt være det er vinklingen til lampen som er 28°.
    Jeg antar at de ville angitt lyskjeglen /spredningen med en vinkel, ikke 2 i forhold til senterlinje.

Side 343 av 587 FørsteFørste ... 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 339 340 341 342 343 344 345 346 347 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 473 483 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •