RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 342

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 342 av 587 FørsteFørste ... 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 338 339 340 341 342 343 344 345 346 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 ... SisteSiste
Viser resultater 6,821 til 6,840 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Får dessverre ikke gjort noe innstillingene på web-kameraet. Passordet gikk i glemmeboken sammen med WindowsXP, og jeg må demontere boksen for å komme til reset-knappen... Det går på "full auto" for tiden. Får ikke rotert det en gang. Det står helt til den ene siden og tar bilder veldig skrått gjennom beskyttelses-glasset. Det er derfor det er noe redusert kvalitet for tiden. Må få gjort noe med det etterhvert, men det skulle jeg ha gjort med så mange andre ting også...
    Prøvde ikke du å resette den via et hull tidligere?
    Bare å begynne å bore...
    pass på å ha støvsugeren veldig nær slik at du får vekk støvet.

Hehe - du som har vært så (u)heldig å se kroppen (med klær vel og merke) min skjønner nok at jeg får bærehjelp til dette ;-)
    Den reneste Arnold...

Antar at det er den "ukjente" Uncle Kjell som dukker opp igjen ;-)
    Vi venter i spenning!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Prøvde ikke du å resette den via et hull tidligere?
    Bare å begynne å bore...
    pass på å ha støvsugeren veldig nær slik at du får vekk støvet.
    "Prøvde" er et veldig beskrivende ord... Jeg mener jeg fikk det til en gang enda tidligere, men sist gang ville det seg bare ikke.

I etterkant var nok ikke en hermetisk lukket boks man må ødelegge for å få ut kameraet noen veldig god ide...

Men før eller siden må det gjøres. Kunsten er å gjøre det uten å maltraktere kameraet ;-)

Jeg trenger egentlig ikke boksen lenger siden jeg er ferdig med det meste av "grisearbeider".

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Antar at det er den "ukjente" Uncle Kjell som dukker opp igjen ;-)
    Det er UncleK, ja. Eller MrMuscles som vi kan kalle ham. Det gikk forresten plutselig opp for meg at vi har besøk fra diverse datterselskaper og at jeg er forventet å jobbe overtid+ i dag, så det er ikke sikkert det blir noe action før i morgen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høgde punkt

Det er vel eit lite høgdepunkt rett rundt hjørne no med å ha fått vindua på plass!!!

Stå på!!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    Det er vel eit lite høgdepunkt rett rundt hjørne no med å ha fått vindua på plass!!!

Stå på!!!
    Hei! Ja, det er definitivt en stor (for meg) milepæl å "tette" rommet. Dette blir jo på en måte forseglingen av "innerskallet" på rom-i-rom-konstruksjonen. Etter dette blir egentlig rommet så lydisolert som det vil bli og det er akustikken vi har igjen.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .......det er definitivt en stor (for meg) milepæl å "tette" rommet......
    Skal vi rett å slett ta i litt å si at nå er du over halveis????? :wink: :roll: 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Skal vi rett å slett ta i litt å si at nå er du over halveis????? :wink: :roll: 8)
    Hehe - la la oss være litt gærne og si halvveis ;-)

Ble ikke noe av ting & tang i kveld gitt. Jobbet til 21:30 og da var det av en eller annen grunn ingen som gadd å komme en tur å sjaue vinduer... Vi prøver igjen en av de nærmeste dagene :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY-lydvinduene endelig ferdig montert!

Jepp. I dag fikk jeg besøk av min gode hjelper og vi brukte ca 20 minutter på å få på plass begge vinduene. Nær sagt som vanlig, ble det ikke tatt noen bilder under selve monteringen, men den foregikk på følgende måte:

Vi løftet opp vinduet og holdet det i vertikal stilling, mens vi lempet det på plass i karmen. Først i etterkant løftet vi det opp (ved å dytte på topp-delen av rammen) og la under ca 5mm shims. Deretter ble vinduet skrudd fast med 8 stk 5x80 mm skruer.

Her er det nordligste vinduet på plass:
    -img_2557-jpg

Fra en helt annen vinkel.... :
    -img_2561-jpg

Her sør-vinduet:
    -img_2564-jpg

Ble egentlig litt overrasket over hvor "farget" glasset er, men det har nok "litt" med tykkelsen å gjøre... Skal bli spennende å se hvordan det arter seg i dagslys. Når det blir belyst på denne måten, må jo lyset først gå gjennom 13mm laminert glass, lyse opp "mellomrommet" og så ut igjen før det når øyet. Når rommet blir opplyst utenfra, vil nok (mis)fargingen være vesentlig mindre. Kanskje...

Vi tåler nok et bilde (jeg er litt stolt av at jeg endelig har fått dem på plass da vettu):
    -img_2566-jpg

Så litt testing hvordan det arter seg med "harry-lysene" på:
    -img_2569-jpg

Allerede her kan man vel ane at ikke fargingen er like utpreget.

Nok et bilde med disse spot'en montert "internt":
    -img_2573-jpg

Et par kommentarer:

1. Til de som synes det er umåtelig harry med slike lys - de er delvis ment som pyntelys, men den viktigste rollen deres er å lyse opp dette mellomrommet når jeg har mørkeleggings-gardinene nedtrukket, slik at det ikke ser helt "asosialt" ut (selv om det selvsagt er nettopp det det er...)

2. Lysene kunne med fordel ha vært dimmet en del. Får se hva jeg gjør med dette. Om det finnes "faste" dimmere, eller om jeg skal spandere en egen dimmer...

Et litt bedre(?) bilde av logoen på glasset:
    -img_2575-jpg
    (først nå ser jeg at det i midten skal forestille en høyttaler med lyd som stopper mot en strek)

Noen har kanskje latt seg forundre over at jeg bare har skrudd fast vinduet med forsenkede skruer uten en tanke på å få det pent?
    -img_2577-jpg

Og jeg som gikk høyt ut og skulle forbore og gjøre pent og greier...

Men jeg har kommet fram til en annen løsning, nemlig å lage en "pynte-ramme" rundt som dekker skruene. Denne rammen vil bli laget med relativt nøyaktige mål i forhold til karmen og tanken er å forsenke ned 8 slike flate, supersterke magneter som matcher med skruene i vinduet:

Dermed skulle, hvis alt går etter planen, denne tynne, lette rammen holdes helt greit på plass. Rammen vil bli laget av ca 9x30mm trevirke. Dette kan gjøres i fred og ro ved en senere anledning.

---

skal ikke DIY-lydvinduene ut på en stund eller?

Eller? ELLER?

Eh... nja... For å si det slik: jeg trodde jeg hadde vært supernøyaktig med vinduspussen på innsiden før jeg satte dem opp... I tillegg er det mulig ar jeg setter inn mindre hissige pærer i spot'ene og at jeg pynter litt på den stygge Tack'it-pølsa jeg har over det ytre vinduet.

Det er tre kjappe grunner til å ta det en snartur ned igjen

MEN den store gleden i dette er at selve monteringen (og påfølgende demonteringer/remonteringer) gikk veldig greit. Man må bare være to staute karer - eller som i vårt tilfelle: En staut og en litt mer pinglete. Så å ta ned dette en gang i året for vask eller pæreskift er et ikke-problem. Trodde faktisk det skulle være mye vanskeligere.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysene kunne med fordel ha vært dimmet en del. Får se hva jeg gjør med dette. Om det finnes "faste" dimmere, eller om jeg skal spandere en egen dimmer.
    Hvorfor ikke seriekoble spot´ene?
    Da får du antakelig den dimmingen du er ute etter, og ikke minst; "evigvarende" pærer. ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent, og forhåpentligvis så er alt av lyd sperret ifra yttersiden?
    Og gjerne også motsatt? (Kjørt en liten test?)

Ett bilde jeg savnet er lys på begge vinduene i ett mørkt rom på litt avstand, så får man litt bedre inntrykk over hvordan det ser ut

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bærre lekkert!! Har du testet med disse magnetene? Hvis de er fra CO så har de en holdstyrke hver på 2,7kg...med 8 sånne på hver list er det vel fare for at hele pyntelista brekker

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og og bukker gangsters!

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Meget pent, og forhåpentligvis så er alt av lyd sperret ifra yttersiden?
    Og gjerne også motsatt? (Kjørt en liten test?)

Ett bilde jeg savnet er lys på begge vinduene i ett mørkt rom på litt avstand, så får man litt bedre inntrykk over hvordan det ser ut
    Jeg stod på utsiden og snakket og moroklumpen på innsiden sa etterpå at han hørte meg godt... Men den karen er ikke til å stole på ;-)

Det var en skikkelig tyvkobling for å få noe lys i det hele tatt. Derfor bare det ene vinduet. Mulig jeg kan får til lys både her og der på et senere tidspunkt.

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Bærre lekkert!! Har du testet med disse magnetene? Hvis de er fra CO så har de en holdstyrke hver på 2,7kg...med 8 sånne på hver list er det vel fare for at hele pyntelista brekker
    Mulig jeg kan bruke bare fire... Men for de som har fulgt med i visse andre tråder, så er er det ikke alt disse magnetene klarer å holde på plass...

[YOUTUBE]I_yOVfttbVQ[/YOUTUBE]

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir kongebra! (Hmmm.... spørsmålet er når...)

Skal det være tettelister rundt kanten av pyntelisten for lydvinduene? Jeg mener: Siden de kun skal tilpasses relativt nøyaktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oojj! Se på det ja

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette blir kongebra! (Hmmm.... spørsmålet er når...)

Skal det være tettelister rundt kanten av pyntelisten for lydvinduene? Jeg mener: Siden de kun skal tilpasses relativt nøyaktig.
    Hehe - nei, tettingen er tatt godt hånd om andre steder ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hvorfor ikke seriekoble spot´ene?
    Da får du antakelig den dimmingen du er ute etter, og ikke minst; "evigvarende" pærer. ;-)
    Er det noen forskjell på å seriekoble 2 stk 20-wattere og å parallellkoble 2 stk 10-wattere? Er 20 w pærer mer robuste i utgangspunktet?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen forskjell på å seriekoble 2 stk 20-wattere og å parallellkoble 2 stk 10-wattere? Er 20 w pærer mer robuste i utgangspunktet?
    Når du paralellkobler får alle pærene full spenning, seriekobler du blir spenningen delt på antall pærer. 2 pærer = halv spenning = lengre levetid.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg har kommet fram til en annen løsning, nemlig å lage en "pynte-ramme" rundt som dekker skruene. Denne rammen vil bli laget med relativt nøyaktige mål i forhold til karmen og tanken er å forsenke ned 8 slike flate, supersterke magneter som matcher med skruene i vinduet:
    Eller så finnes det små søte "plastpropper" i farge s0502-y (ofte brukt på kjøkken) som også vil dekke skruer... Det blir faktisk pent, det er MYE mindre jobb, og selvsagt lettere om vinduet må ned...

EDIT: Rammer har jo en tendens til å bli noe vaklete ræl når de skal være nette.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lærte vi da på ungdomsskolen
    Ohms lov - Wikipedia

Parallell kobling: Samme spenning, strømmen fordeler seg på de 2 motstandene avhengig av størrelsen på motstanden

Seriell kobling: Samme strøm, mens spenningen fordeler seg på de 2 motstandene.

I ditt tilfelle:
    Parallell kopling av 2x 10W => 12V per pære
    Serie kopling av 2x 10W => 6V per pære

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10-wattere vil vel ha en dobbelt så stor resistiv motstand som 20-wattere. At den ene skulle være mer robust enn den andre tviler jeg på. Begge typene vil vare lenger med mindre spenning, noe man får ved seriekobling.

Dersom man antar at lysutbyttet er proporsjonalt med forbrukt effekt, så vil det bli slik (gitt samme spenning over kretsen og at pæremotstanden er konstant):
    To 10W i parallell = 20W.
    To 20W i serie = 10W, altså 5W per pære. (siden motstanden for 20W pæren er halvparten av en 10W pære vil to 20W pærer i serie ha samme motstand som en 10W pære)

Når det gjelder seriekobling, så er dette avhengig av at det er neglisjerbare produksjonsavvik, ellers vil man kunne få synlig forskjell i lysutbytte fra lampene i serien. Det er sikkert ikke noe problem i praksis (jf. juletrebelysning). Man bør ikke seriekoble en 10W og en 20W. Da blir lysutbyttet temmelig uforutsigbart, siden 10W-lampen da vil få dobbelt så høy spenning som 20W-lampen (spenningsdeling over motstandsnettverk).

Til slutt: Sjekk dette med seriekobling med en elektriker. Det bør jo gjøres forskriftsmessig.

Side 342 av 587 FørsteFørste ... 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 338 339 340 341 342 343 344 345 346 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •