RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 340

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 340 av 587 FørsteFørste ... 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 336 337 338 339 340 341 342 343 344 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440 450 460 470 480 ... SisteSiste
Viser resultater 6,781 til 6,800 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er vel rett og slett spon hele veien? Dempingen er proporsjonal med vekten så det blir nok mye av det samme som en massiv tredør med samme vekt. Jeg ser egentlig ingen grunn til at denne døra skulle dempe "en del mer" enn en tilsvarende massiv tredør.
    Vil tro at Spon har en bedre dempningsfaktor enn massivt tre.
    Vedlagt noe nyttig lese stoff som du ikke har fått før

534141.pdf

543414.pdf

421401.pdf

421421.pdf

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Vil tro at Spon har en bedre dempningsfaktor enn massivt tre.
    Er litt usikker på hva du mener med dempningsfaktor i denne sammenhengen, men jeg antar det er hvor "død" døra er? Uten at jeg skal påstå jeg er noen guru på dette, vil jeg anta at dette er mer kritisk for høyttalerkonstruksjoner enn for lydisolerende dører. Det er mulig det kan ha en liten innvirkning ved resonansfrekvensen til dørbladet.

Vedlagt noe nyttig lese stoff som du ikke har fått før

534141.pdf

543414.pdf

421401.pdf

421421.pdf
    Etter lett gjennomskumming av dokumentene over kan jeg ikke se noe sted at spon-dører skulle være noe mer egnet enn tre-dører når det gjelder lydisolasjon? Men det er mulig jeg leste litt raskt. Hvor fant du det?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hva du mener med dempningsfaktor i denne sammenhengen, men jeg antar det er hvor "død" døra er? Uten at jeg skal påstå jeg er noen guru på dette, vil jeg anta at dette er mer kritisk for høyttalerkonstruksjoner enn for lydisolerende dører. Det er mulig det kan ha en liten innvirkning ved resonansfrekvensen til dørbladet.
    Tenkte på dempningsfaktor for dempning av svingninger. Dvs. hvor mye amplituden av svingningen reduseres igjennom materialet.
    (Er mulig jeg er inne på noe jeg ikke greier helt å ro i land med beviser )

Etter lett gjennomskumming av dokumentene over kan jeg ikke se noe sted at spon-dører skulle være noe mer egnet enn tre-dører når det gjelder lydisolasjon? Men det er mulig jeg leste litt raskt. Hvor fant du det?[/QUOTE]
    Døren består strengt talt av 3 sjikt 2 tynne og et tykt, og jeg leste et sted at det var mer gunstig med flere tynne lag... (her er jeg kanskje også ute på tynn is ) Men litt artig å se om noen har noen data på det. Har ikke finsøkt i byggforsk på dette.

EDIT: fant noe i denne settningen (534141.pdf):
    Sitat Opprinnelig postet av Byggforskserien
    Enkeltkonstruksjon. Ved massive materialer og faste forbindelser mellom de ulike sjiktene har flatemasse og stivhet stor innvirkning på lydisolasjonsegenskapene til døra. Platelagene må ligge på hverandre uten hulrom (men uten hardt press), og det er en fordel med materialer som har stor indre dempning av svingninger eller som har ru overflater.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY dør hadde vell ikke skadet?
    Sikkert blitt en god del billigere enn kjøpedør også!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    DIY dør hadde vell ikke skadet?
    Sikkert blitt en god del billigere enn kjøpedør også!
    Ja, kommer til å "behandle" den døra jeg allerede har nede. F.eks. en MDF (på grunn av tyngden Pål, ikke pga dødheten ;-)) festet på det eksisterende dørbladet (muligens med GG mellom). Det eneste som begrenser slike DIY-prosjekter er egentlig vekten hengslene tåler.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kommer til å "behandle" den døra jeg allerede har nede. F.eks. en MDF (på grunn av tyngden Pål, ikke pga dødheten ;-)) festet på det eksisterende dørbladet (muligens med GG mellom). Det eneste som begrenser slike DIY-prosjekter er egentlig vekten hengslene tåler.
    Frese ut spor til et par hengsler til? Kan selvsagt bruke hoggjern også

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å kjøre på med 4 hengsler det..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å snike det!

Ja, det var masse snacks i det dokumentet du linket til! Ser ut som de har en LED-versjon av de fleste av donwlights'ene sine - ja, bortsett fra den jeg vil ha da (Fokus).

Interessant det du skriver om spredningskarakteristikk. Virker snålt hvis de "bare er sånn LED er", altså LED = liten spredning. hadde håpet av spredningsvinkel var en parameter blandt LEDs som på andre lyskilder, altså at man kunne få diverse varianter av dem.

Dette burde, om ikke på noen annen måte, kunne implementeres ved å bruke flere LEDs som peker hver sin vei?
    Eneste jeg tenker ang. spredningsvinkelen på LED, og lite "strølys", er å montere fler, tettere..
    Men som noen andre nevnte her: de er jaggu ikke gratis.
    Selv i innkjøp er de rundtomkring tre og en halv gang så dyr som samme type downlight med halogen.

Men hva ****, det er jo bare penger
    Kommer sikkert "aldri" til å tenke på å bytte pærer. Hvertfall ikke i ett rom som ett kinorom, lyset vil jo sjeldent bli brukt.
    Med mindre du "mister" bruksrett dagen etter det er ferdig ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi bygger lydvinduer!

Nå har jeg besøk av den ukjente Onkel Kjell og vi setter nå sammen lydvinduene! Endelig!

Se motgang og medgang live ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kan se så blir det en oppsummering utover formiddagen :-D
    Rune i god sving med å dokumentere

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygging av DIY lydvinduer - del 2

(Denne oppdateringen skulle ha kommet i går, men avforum var helt ute å kjøre virket det som...)

Endelig skjedde det noe vesentlig igjen hos meg! I går kveld fikk jeg trøste-og-bære-hjelp og da går ofte ting en del lettere ;-)

Vi begynte med å pakke ut og bære ned glassene som har stått og ventet utålmodig i garasjen i lengere tid. Siden "pallen" med glass veide over 80 kg og veien fra garasjen til kjelleren gå via en ubelyst, våt og glatt trapp, tok jeg en sjefs-avgjørelse om at vi skulle bære ett og ett glass (og det var jaggu spennende nok det...).

Her er i alle fall godsakene trygt plassert nede i kjelleren:
    -img_2526-jpg
    ("skinnene" i forkant var første ide om arbeidsbord...)

Etter et halvt år i en garasje brukt som snekkerverksted, var glassene relativt skitne. Jeg vasket ikke hele flaten (det kan gjøres senere), men sørget i alle fall for å vaske flatene som skulle i kontakt med fugemasse med aceton:
    -img_2535-jpg
    (her gjelder det å passe fingrene - du vil ikke tro hvor skarpe 90-graders hjørner kan være!!!)

Den mest spennende biten har vi ikke bilder av. Merkelig nok pleier det å bli slik når man har nok annet å tenke på...

Uansett, dette skjedde uten bilder:

1. Fuget en god "larve" rett på innsiden av W-listen (dette kunne muligens ha vært dokumentert...)
    2. Satte rammen opp mot en vegg
    3. La 5mm klosser i underkant
    4. Løftet glasset opp i ramma, slik at det ble hvilende på disse klossene
    5. Småjusterte og la glasset helt inn i ramma
    6. Løftet ramma opp på arbeidsbenken

Og her er nederste del av rammen på plass med glasset plassert oppi:
    -img_2528-jpg
    (vi var nok noe snaue med fugemassen, slik at ikke alt kom i kontakt med glasset, men det er ikke denne delen av fugemassen som er hovedtettingen.

Det er derimot denne:
    -img_2530-jpg

God fylt sprekk mellom glasset og rammen:
    -img_2532-jpg

Så var det å ha på enda litt med fugemasse, og trelim mellom de to ramme-delene, for deretter å lime-tvinge-skru dem sammen. Her har vi de to delene satt sammen og en meget rask RuneW i ferd med å skru delene sammen (de skrå forborede hullene, remember?):
    -img_2533-jpg

Og her er ett stk DIY lydvindu i all sin velde:
    -img_2536-jpg

Så var det samme runde med vindu #2. Her er begge ferdig:
    -img_2537-jpg

Jeg er veldig fornøyd med resultatet, spesielt med vindu 1. Nummer 2 er basert på den første rammen jeg lagte og den var mindre nøyaktig/vellykket enn den første. Men tror at når jeg får det på plass, så skal jeg nok orke å se på det... ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med resultatet, spesielt med vindu 1. Nummer 2 er basert på den første rammen jeg lagte og den var mindre nøyaktig/vellykket enn den første. Men tror at når jeg får det på plass, så skal jeg nok orke å se på det... ;-)
    Fritt etter Byggmester Bob:

"Kan det fuges?
    Ja, det kan!!"

Jeg tror helt sikkert du klarer å utbedre evt. uperfekte sammenføyninger, jeg. For øvrig er jo erfaring blant annet å lære seg hvor store avvik som er akseptable og å effektivisere arbeidsoppgavene innenfor de avviksrammene.

Når jeg ser hvor lang tid du bruker, så tror jeg DINE avviksrammer er lite romslige og derfor krever mer arbeid enn f.eks. mine (som stort sett er tilpasset at folk skal se film i stummende mørke). ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert! Vi bøyer oss i støvet for et godt gjennomtenkt design og gjennomføring.
    Nå venter vi bare på monteringen inn i foringer mm.

En ting jeg lurer litt på er:
    Monterte du den fastskrudde delen med feil rotasjon?
    Det ser ut som at du hadde satt opp streker på forhånd slik at du skulle plassere den riktig. Men kjenner jeg deg rett, så burde denne rammen passe uansett hvordan du roterte den

Ramme 2 ser ut til å passe perfekt. Her ser strekene ut til å være på linje.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg tror helt sikkert du klarer å utbedre evt. uperfekte sammenføyninger, jeg. For øvrig er jo erfaring blant annet å lære seg hvor store avvik som er akseptable og å effektivisere arbeidsoppgavene innenfor de avviksrammene.

Når jeg ser hvor lang tid du bruker, så tror jeg DINE avviksrammer er lite romslige og derfor krever mer arbeid enn f.eks. mine (som stort sett er tilpasset at folk skal se film i stummende mørke). ;-)
    Hehe - "feilen" består stort sett i avvik mellom målene på de to rammedelene. Jeg lagde jo en "underdel" for leeeeenge siden (på en i etterkant særdeles unødvendig vanskelig måte). Så fikk jeg ny inspirasjon (og ikke minst: et godt arbeidsbord) og lagde en underdel til og de to overdelene. En viktig ting er at de to overdelene er det som vender ut mot rommet og er synlige. Disse to er temmelig like. Det viste seg at den gamle underdelen var hele 4 mm lengere i høyderetningen enn de 3 andre delene. Den stikker derfor et par mm over og under den andre delen. Dette vil imidlertid ikke synes, så det er greit så lenge jeg får plass til vinduet i "karmen". Blir dette trangt, kommer jeg til å flaske vekk et par mm på hver side med en elhøvel.

Lekkert! Vi bøyer oss i støvet for et godt gjennomtenkt design og gjennomføring.
    Nå venter vi bare på monteringen inn i foringer mm.

En ting jeg lurer litt på er:
    Monterte du den fastskrudde delen med feil rotasjon?
    Det ser ut som at du hadde satt opp streker på forhånd slik at du skulle plassere den riktig. Men kjenner jeg deg rett, så burde denne rammen passe uansett hvordan du roterte den

Ramme 2 ser ut til å passe perfekt. Her ser strekene ut til å være på linje.
    Det er 3 "hoved-sett" mer skruer involvert i disse vinduene:

1. Skruene som holder spikerslagene på plass
    2. Skruene som holder de to rammedelene på plass
    3. Skruene som holder vinduet på plass mot spikerslagene

Det er fordelaktig at 1 ikke kolliderer 3. Og selvsagt at ikke 2 kolliderer med 3. Derfor tegnet jeg opp disse strekene. Jeg kan egentlig ikke huske poenget med å tegne strekene på overdelene - jeg tror jeg bare lagde en lang strek over "heile skjiten" mens de sto i en stabel langs veggen. Så om disse strekene matcher eller ikke har egentlig ingen stor betydning.

Overdelene er forresten på mm like store alle veier og i forhold til hverandre og i forhold til underdel #2. Det er i forhold til underdel #1 at ting ikke matcher 100%...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våkn opp AvForumere! Det er fredag :grin:
    Nå venter vi bare på at trådstarter skal komme med sin ukentlige vits:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våkn opp AvForumere! Det er fredag :grin:
    Nå venter vi bare på at trådstarter skal komme med sin ukentlige vits:-D
    Nå må du komme med ukens gullkorn :-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var som bare....hadde helt glemt det ut.
    Det er bare å gi gass RuneW

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zzzzz.....huh? Måkke vekke meg sånn på jobben! Vel, ok. Eh.... gjeeeesp... huff og huff

---

Dette er ingen grovis som sådan, men en meget kort historie som en av mine mange tvilsomme kollegaer egenhendig opplevde for noen år siden. Vi trenger jo ikke avsløre ham med navn, så la oss bare kalle ham "Jan-Roger".

Uansett: Han hadde fulgt en av ungene på et arrangement og satt og ventet sammen med mange andre foreldre (fortrinnsvis mødre, noe som selvsagt ikke gjør opplevelsen noe bedre). Mens han satt der og småkjedet seg med sitt VG, merket han at en bønne meldte sin ankomst. Men lat som han er hadde han ikke videre lyst til å ta en tur ut for å slippe ut denne prompen.

Men så fikk han en idé som ved første øyekast virket like enkel som genial, nemlig å maskere prompen med et synkronisert hark slik at ingen av damene ville høre den. Men som vi så ofte finner ut - det er litt forskjell på teori og praksis... Så det som skjedde var følgende:

1. Han harket
    2. Alle damene snudde seg for å se hva det var han ville
    3. kom prompen...

En god helg med moderate mengder tarmgass ønskes dere alle!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Priceless

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge.

Side 340 av 587 FørsteFørste ... 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 336 337 338 339 340 341 342 343 344 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440 450 460 470 480 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •