RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 334

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 334 av 587 FørsteFørste ... 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 324 330 331 332 333 334 335 336 337 338 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 444 454 464 474 ... SisteSiste
Viser resultater 6,661 til 6,680 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg stoler ikke helt på robustheten over tid med slike rene limløsninger mellom harde flater og tekstil, og ville gått for en versjon av B eller C (siden A utgår) der man bruker et tynt lag lim KOMBINERT med stifting. Tar man da hull til skruene i stoffet og i tillegg legger en stift umiddelbart på innsiden av skruehullet burde man få det bra.
    Ja, da har vi snart gått runden og kommet tilbake til mitt opprinnelige forsøk ;-)

En ting er sikkert. Skal man gjøre denne komboen (først påføre lim og så etterstramme rundt) kan man ikke bruke kontaktlim eller andre hurtigtørkende varianter...

Strammingen bør foregå symmetrisk fra midten av platen og ut mot kantene, uansett hvilken løsning man går for om man bruker stifter.
    Omtrent slik:
    Takk, roffe! Denne illustrasjonen manglet jeg når jeg krang... jeg mener, argumenterte med FruW i går kveld.

Når det gjelder valg av stifter og stiftepistol bør man unngå stifter av spikertypen med lite hode. De går rett gjennom moltonen. Selv stifter av vanlig "stiftemaskintype" kan gå gjennom moltonen om det er for mye trykk i stiftepistolen. Sånn sett er det fint å kunne regulere kraften.
    (Min stiftepistol er av billig, elektrisk Biltema-type, og var til tider litt for svak, men det var bedre enn de gangene treverket under var så mykt at pistolen skjøt gjennom. Jeg hadde veldig varierende hardhetsgrad i treverket.) Den siste halve millimeteren kan man alltids ta med en hammer.
    Siden du bruker spon er kanskje versjon C å foretrekke. Jeg innbiller meg at det er lite hold for stiftene i kanten av en vanlig sponplate.
    Vel, det var i alle fall hardt nok til at stiften bare kom halvveis inn med en "hånddrevet" stiftepistol. Men det er mulig det likevel blir for dårlig alene.

Grunnen til at jeg ikke liker D er at det lett vil oppstå oppflising av stoffet når man strekker i det. Jeg har mer tro på å la stoffet gå helt ut i kanten. Det vil også dempe mot evt. klapring mellom listverk og plater når Erna-subbene tar helt av.
    Dakars søte små Ernaer- de får skylden for mye rart på forskudd de!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg brukte spray lim fra Clas, til å feste molton på akustikkrammene mine.
    Disse er laget i aluminium. Molten sitter som bare det.

Brukte samme lim til å feste molton til noen folierte sponplater, og der sitter det også utrolig bra.
    Det er jo mulig at dette fungerer helt fint og at min skepsis er ubegrunnet. I så fall ville jeg tapetsert hver plate i henhold til C-versjonen og latt limet herde før jeg bruke hulltakingsverktøy og bor for å klargjøre for skruene.

Vær klar over at treflis og sagmugg kan sette seg noe inni h... i den myke molton-overflaten, forresten. Det er ikke noe moro å sitte og håndplukke sponfliser fra moltonen når man oppdager at støvsuckeren ikke gjør jobben skikkelig. Mulig jeg ville laget en boremal for å forbore til skruene når moltonen er på. Det vil sikre korrekt avstand til kanten, samt at bøsset fra boringen vil samles oppå boremalen istedenfor på moltonen.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal listene festes?

Generellt ville jeg vært litt forsiktig med å stifte inn i sponplatene som vist i B forslaget, og ville kanskje valgt valg A. (selv om det utgår....) Molton stoffet vil vel kanskje kunne virke som en pakning og tette bedre enn plata rett på treverket bak?

Ellers til en hurtigklebenmde kontaktlim løsning, kan man vel bruke en oppstramming av molton duken på en jigg først så lime, løsne duken og så stifte.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo mulig at dette fungerer helt fint og at min skepsis er ubegrunnet. I så fall ville jeg tapetsert hver plate i henhold til C-versjonen og latt limet herde før jeg bruke hulltakingsverktøy og bor for å klargjøre for skruene.

Vær klar over at treflis og sagmugg kan sette seg noe inni h... i den myke molton-overflaten, forresten. Det er ikke noe moro å sitte og håndplukke sponfliser fra moltonen når man oppdager at støvsuckeren ikke gjør jobben skikkelig. Mulig jeg ville laget en boremal for å forbore til skruene når moltonen er på. Det vil sikre korrekt avstand til kanten, samt at bøsset fra boringen vil samles oppå boremalen istedenfor på moltonen.
    Kan jo bore hullene på forhånd da, for så å stikke en nål gjennom Moltonen etter at den er limt på slik at han finner hvor han skal banke ut hull til skruen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er såkalt Dekomolton og ikke Scenemolton. Har aldri tatt i Scenemolton, men det jeg har minner veldig om mer vanlig tettvevd stoff, ikke slikt spon-magnet-stoff (som jeg f.eks har på nevnte Ernaer).

Men likefult bør jeg nok prøve å unngå flis og rusk på stoffet ja. Det er akkurat dette problemet som gjør at jeg kvier meg litt for å begynne på denne delen av prosjektet så "tidlig" i byggefasen...

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hvordan skal listene festes?
    Med skruer. Slik:

Generellt ville jeg vært litt forsiktig med å stifte inn i ponplatene som vist i B forslaget, og ville kanskje valgt valg A. Molton stoffet vil vel kanskje kunne virke som en pakning og tette bedre enn plata rett på treverket bak?
    Plate rett mot tre du! jeg kommer til å kjøre P-tetningslister rundt kanten av plata da vettu ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kan jo bore hullene på forhånd da, for så å stikke en nål gjennom Moltonen etter at den er limt på slik at han finner hvor han skal banke ut hull til skruen.
    Tusj er jo også en mulighet...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Plate rett mot tre du! jeg kommer til å kjøre P-tetningslister rundt kanten av plata da vettu ;-)
    Hadde visst ikke fulgt godt nok med i timen her ser jeg ops:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde visst ikke fulgt godt nok med i timen her ser jeg ops:
    Tsk! Tsk! Tsk! Det er vel ikke mer enn 40 sider siden det ble nevnt heller

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusj er jo også en mulighet...
    Kanskje litt vanskelig å tre gjennom hullet fra baksiden :wink: , men du kan jo sette tusjmerke der nålen stikker ut.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt vanskelig å tre gjennom hullet fra baksiden :wink: , men du kan jo sette tusjmerke der nålen stikker ut.
    Hvorfor fra baksiden? Det er vel ikke vanskelig å treffe hullet fra framsiden? Hvis man ikke har følelse i fingertuppene og i tillegg dårlig syn, kan man vel alltids holde plata mot noe lyst for å se hullene...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er såkalt Dekomolton og ikke Scenemolton. Har aldri tatt i Scenemolton, men det jeg har minner veldig om mer vanlig tettvevd stoff, ikke slikt spon-magnet-stoff (som jeg f.eks har på nevnte Ernaer).

Men likefult bør jeg nok prøve å unngå flis og rusk på stoffet ja. Det er akkurat dette problemet som gjør at jeg kvier meg litt for å begynne på denne delen av prosjektet så "tidlig" i byggefasen...
    Sikkert ikke noe problem. Skulle du likevel ha bruk for å støvsuge, så har sikkert du av alle en slik i arsenalet:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: Siden du har en genial hjerne når det kommer til å tenke ut ting (ingen) andre hadde klart å komme på, kunne du ha hjulpe meg litt?

Har problemer med å finne ut en genial måte å feste hyllene fast på, på min framtidige tv-benk/stativ/søyle...

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...t-hyllene.html

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke noe problem. Skulle du likevel ha bruk for å støvsuge, så har sikkert du av alle en slik i arsenalet:

Hehe - rart du skulle nevne det. Jeg så på akkurat denne senest i dag ;-)

Men "vi" (FruW) øsnker "oss" (seg) en lignende, men litt mer praktisk modell (som f.eks. kan stå i et stativ/lader). Ingen tvil om at Makitaen er en helt rå støvsuger, men det blir litt klønete å ta ut batteriet for å lade den. Jeg har ikke lest nok om dette.

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    RuneW: Siden du har en genial hjerne når det kommer til å tenke ut ting (ingen) andre hadde klart å komme på, kunne du ha hjulpe meg litt?

Har problemer med å finne ut en genial måte å feste hyllene fast på, på min framtidige tv-benk/stativ/søyle...

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...t-hyllene.html
    paalab er mannen for mekaniske løsninger! Det er han som har mekaniker-utdannelsen ;-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har skjønt har jeg 4 hoved-metoder å feste stoffet på:

-m02-gif

A liker jeg ikke, fordi jeg skal prøve å få det tett mellom platene og kassene.
    B er slik vi forsøkte på og dette bør muligens kunne fungere med bedre verktøy
    C er en ren limløsning (men det bør sitte rimelig godt rundt skruehullene for at det ikke skal bli katastrofe)
    D er en ren limløsning der vi unngår skruehullene helt

Jeg vet ikke engang om det er mulig å få stoffet rett og glatt og pent med en ren limløsning der man ikke strammer opp med stifter rundt... Hvis det er mulig, ser jeg for meg løsning D, der man "overskyter" med stoff og skjærer vekk en stripe langs kanten (sitter stoffet for godt, holder det med å skjøre et spor så ikke evt krøll av stoff forplanter seg til den synlige delen).
    Jeg ville gått for A, helt klart!! Den er den letteste å få pen i kantene og den vil være den mest slitesterke med at du ønsker å kunne demontere platene.

Videre ville jeg brukt kontakt lim og sprøyte pistol. Det høres mye verre ut enn det er!!! Med kontakt lim og din nøyaktighet vil du få en utrolig glatt og rynke fri overflate. Hjørnet under bruker du en tapetkniv å skjærer 45 graders hjørner slik at du får kant i kant overlapp. Du nevner å at du ønsker platen ikke skal ha noen glippe etter montering. Det er du helt sikker på å ikke få her med at molton vil tette 100% og du vil unngå alle muligheter for å få en vibrasjons lyd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville gått for A, helt klart!! Den er den letteste å få pen i kantene og den vil være den mest slitesterke med at du ønsker å kunne demontere platene.
    Jeg tenkte jo uansett å ha en (malt) list som dekker over plateskjøtene (og ikke minst: skruene). Gjelder fortsatt A da?

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Videre ville jeg brukt kontakt lim og sprøyte pistol. Det høres mye verre ut enn det er!!! Med kontakt lim og din nøyaktighet vil du få en utrolig glatt og rynke fri overflate.
    FruW og undertegnede vurderer å spraye plate og tøy for så å ta en "firhendig strekk" av tøystykket samtidig som det føres ned på platen. Mulig dette gir et rynkefritt resultat.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke spenne opp moltonbiten opp-ned på en plate, spraye på lim på både molton og lyskasse plate, og legge platen oppå.

Moltonbiten spennes fast med f.eks tape.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke spenne opp moltonbiten opp-ned på en plate, spraye på lim på både molton og lyskasse plate, og legge platen oppå.

Moltonbiten spennes fast med f.eks tape.
    Jo, det går sikkert fint det. Kan bruke den metoden (fortrinnsvis med noe litt mer holdbart en tape ala strikk + krokodilleklemmer eler lignende) når FruW går lei av å hjelpe til...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det går sikkert fint det. Kan bruke den metoden (fortrinnsvis med noe litt mer holdbart en tape ala strikk + krokodilleklemmer eler lignende) når FruW går lei av å hjelpe til...
    Krokodille klemmer og strikk er jo genialt da holder den seg jo spent selv om det skulle strekke seg litt også :-D
    Vil nok fortsatt stemme for type A som mest sannsynlig er best holdbar :wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krokodille klemmer og strikk er jo genialt da holder den seg jo spent selv om det skulle strekke seg litt også :-D
    Vil nok fortsatt stemme for type A som mest sannsynlig er best holdbar :wink:
    Jeg har kanskje litt tungt for det, men forstår ikke at ikke B skal være mer enn nok all den tid hele greia blir limt på en plate likevel. Mange vil vel hevde at det holder med bare lim. Da skulle en tro at å brette stoffet over en kant å stifte langs kanten i tillegg til limet burde holde i bøtter og spann... Det får være måte på overkill - selv for meg ;-)

Jeg ser for meg en 4-punkts produksjon av disse platene (fra nå av):

1. Forboring /evt forsenking (*)
    2. Grov-tilklipping og liming av stoff
    3. Bretting/stifting + beskjæring
    4. Hulltaking med disse kjekke hullverktøyene

Vet det er mye irriterende detaljplanlegging her, men det blir en del plater, så det er greit å ha prosessen strømlinjeformet.

Så får jeg vel ta nok et tur på Biltema og hanke inn noe ala dette:

(*) Jeg pleier å bruke slike til forsenking:

Irriterende nok kommer ikke disse i 8 mm (som jeg ofte bruker til forsenking av mindre skruer). Da må man opp i 400mm lange bor... Hvorfor er det slik? Jeg har måttet kjøpe et langt ett og kappe av. Det går fint det, men virker unødvendig...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mest å bruke disse på de platene som evt. skal tas opp og ned for å tune rommet. (dvs minst mulig muligheter for at Moltonen lager "fliker"
    Jeg pleier å bruke slike til forsenking:

Side 334 av 587 FørsteFørste ... 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 324 330 331 332 333 334 335 336 337 338 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 444 454 464 474 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •