RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 333

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 333 av 587 FørsteFørste ... 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 329 330 331 332 333 334 335 336 337 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 473 ... SisteSiste
Viser resultater 6,641 til 6,660 av 11737
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men nå må dere følge med da gutter. Hvor har dere vært de siste 50 sidene 'a?
    På jobb! :P

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune.

Bare lurte på om du har sjekka HDMI-kabelen du brukte, leverer den v1.3 i 1080p i den lengden? Jeg vet at det står det i specen, men virker det i praksis også? Skal handle meg kabel til mitt rom nå, så jeg må kjøpe noe som jeg vet virker på 15m. Er forresten litt skuffa over at du ikke har en HDMI kontakt i taket hvor kabelen kommer ut, noen grunn til dette? :razz:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Hei Rune.

Bare lurte på om du har sjekka HDMI-kabelen du brukte, leverer den v1.3 i 1080p i den lengden? Jeg vet at det står det i specen, men virker det i praksis også? Skal handle meg kabel til mitt rom nå, så jeg må kjøpe noe som jeg vet virker på 15m. Er forresten litt skuffa over at du ikke har en HDMI kontakt i taket hvor kabelen kommer ut, noen grunn til dette? :razz:
    For å ta det første først: Jeg har ikke testet min kabel, men jeg kjøpte en tilsvarende på ebay for en kompis og den fungerer i alle fall. Men om den leverer V1.3... Hvordan sjekker du det da?

Nummer to: Jeg skulle gjerne ha servert et veloverveid og lurt svar her, men det kan jeg dessverre ikke. Det jeg kan si er at jeg kommer til å dekke hele takflaten med molton-på-rammeverk. I den forbindelse råder det noe usikkerhet hvordan jeg kommer til å gjøre det over og rundt PJ'en. Molton-rammverket vil bygge ca 5 cm, så det er f.eks. ikke for sent å lage til en slags "koblingsboks" med HDMI-kontakt. Men om jeg gidder å gjøre det er en annen sak. Man må jo påregne en viss forringelse av signalet for hver kontakt jeg legger til. Får se hva det blir til...

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei.
    Regnet ikke med noe annet enn at du har en plan med alt du gjør og har gjort

Var det vanskelig/klundrete å få trekt den kabelen i 32mm rør?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei.
    Regnet ikke med noe annet enn at du har en plan med alt du gjør og har gjort
    Det stemmer! Alt er planlagt - spørsmålet er vel heller om planene er spesielt gode...

Var det vanskelig/klundrete å få trekt den kabelen i 32mm rør?
    Nei, det gikk helt greit (men man må selvsagt ha en kompis til å dytte kabelen inn i k-røret i den ene enden mens man drar i trekkefjæra i den andre enden).

Men det er forskjell fra kabel til kabel. Rix-kabelen er rundt og god i formen og har ganske små kontakter. Tror det er få kabler som er bedre enn disse å trekke i rør. Relativt billige er de også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Molton på spotkasser - Forsøk 001 - Resultat: Mislykket

Mens jeg venter på at DIY-lydvinduene skal sette seg sammen av seg selv, puslet jeg litt med utfordringen "Molton på spotkasser". Som vi har vært inne på før, så har jeg nå en stabel med sponplater som skal skrus på kassene (og skal kunne skrus av igjen).

Det hadde bare blitt for enkelt om alle disse platene var identiske, så det er ymse fasonger. Men i all hovedsak er det to størrelser, hvor den ene ser omtrent slik ut:

-m00-gif

Platen er festet med skruer langs kanten, og disse blir igjen dekket av lister (som man kan ane konturene av). Selv om platene har forskjellig form, gjelder dette prisippet.

Pga at listene dekker ca 12-13 inn på hver plate blir ikke 100% av platen synlig:

-m01-gif

I går var faktisk FruW en aktiv pådriver for å komme igang med disse platene og dro fram Molton og tøysaks. idyllen tok imidlertid brått slutt da vi skulle feste Moltonen. Vi var vel ikke helt enige for å si det slik... Hvordan kunne vi være det? Jeg var ikke enig med meg selv en gang!!!

For å ta det mislykkede forsøket med en gang, og få det ut av verden. Vi forsøkte en kombinasjon av lim og stifter. Først smørte vi, i mangel av noe bedre, hobbylim (og allerede her er det en vel del som vrir seg på kontorstolen...) langs det blå feltet vist under:

-molton-spotkasser-gif

Det over er ikke så tankeløst som man først skulle tro. Poenget med limet var ikke å holde fast stoffet, men å hindre det i å vri seg og bli ødelagt når man skrur med skruene. Håpet var altså å stramme/feste med stifter på siden av platen (B under) og feste stoffet til underlaget der vi skrur.

To ting gikk imidlertid galt:

1. Stiftemaskinen min hadde ikke guff nok til å få stiftene helt inn (knapt nok halvveis inn), selv ikke på sidene av en sponplate.

2. Man så tydelig hvor det var lim og ikke lim gjennom stoffet.

Selve hobbylimet fungerte "lim-messig" slett ikke så verst, men ellers var denne testen omtrent 83% mislykket
    Men det er helt greit. Det er jo bare å ta av og prøve på nytt. Spørsmålet er hvordan skal neste forsøk se ut?

Så vidt jeg har skjønt har jeg 4 hoved-metoder å feste stoffet på:

-m02-gif

A liker jeg ikke, fordi jeg skal prøve å få det tett mellom platene og kassene.
    B er slik vi forsøkte på og dette bør muligens kunne fungere med bedre verktøy
    C er en ren limløsning (men det bør sitte rimelig godt rundt skruehullene for at det ikke skal bli katastrofe)
    D er en ren limløsning der vi unngår skruehullene helt

Jeg vet ikke engang om det er mulig å få stoffet rett og glatt og pent med en ren limløsning der man ikke strammer opp med stifter rundt... Hvis det er mulig, ser jeg for meg løsning D, der man "overskyter" med stoff og skjærer vekk en stripe langs kanten (sitter stoffet for godt, holder det med å skjøre et spor så ikke evt krøll av stoff forplanter seg til den synlige delen).

Under er liksom på en måte løsning D med rødaktig stoff...:
    -m04-gif

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en sånn (Jeg har'n og kunne som vanlig ikke klart meg uten!)

Btw: Grattis med vel overstått

-bosch-stiftepistol-jpg

Link:Bosch elektroverktøy - Bosch stiftepistol duotac PTK 14 E

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må få deg en trykkluft stiftepistol mann! Da fungerer slike ting helt fint.
    Ellers kanskje det er lurt å grunne platene med en liknende farge først. Nå vet jeg ikke hvor gjennomskinnelig Moltonen er...:-?
    Ven ved å gjøre dette samt bruke en hullpipe til å slå ut huller i Moltonen der skruene sitter så slipper du synlige tre-flater og Moltonen vil ikke vri seg når du skrur.

Løsningen blir da slik:
    -molton-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik en 269kr :-D :

-stifting-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - er det nederste et instruksjonsbilde eller for å bevise at du har en slik

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - er det nederste et instruksjonsbilde eller for å bevise at du har en slik
    Begge deler kanskje

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Du trenger en sånn (Jeg har'n og kunne som vanlig ikke klart meg uten!)

Btw: Grattis med vel overstått

-bosch-stiftepistol-jpg

Link:Bosch elektroverktøy - Bosch stiftepistol duotac PTK 14 E
    Ja, det blir vel ett eller annet i den retningen, ja. Kanskje denne?

Blåser vel igjennom helle sponplata på langs... ;-)

Edit: Den er jaggu ikke dyrere enn Bosch'en heller...

Edit 2: Det går jo an å stille styrken på den ser jeg, så den er faktisk brukbar...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du går for C med kontaktlim på hele flaten, og paalab sine hullpiper rundt skruehullene slipper du hele stifteproblematikken...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Om du går for C med kontaktlim på hele flaten, og paalab sine hullpiper rundt skruehullene slipper du hele stifteproblematikken...
    Det er godt mulig du kan bruke helt vanlig tapetlim...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Ikke ødelegg hele handle-opplegget nå da!

Neida, Pål sitt A-forslag utgår av grunner jeg allerede har nevnt, men hulltaker-ideen hans er god og C er nok bedre enn D i det lange løp.

Noen tips om påføring av kontaktlimet og fremgangsmåte for å få stoffet stramt?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Noen tips om påføring av kontaktlimet og fremgangsmåte for å få stoffet stramt?
    BEF (som jo har brukt noen liter kontaktlim... - se hans egen tråd, og lygren sin) bruker vanlig lakksprøyte på trykkluft. Det vet jeg mange i bilstereomiljøet bruker til trekking både med tepper og vinyl.

YouTube - Carpet a speaker box

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykkluftdrevet lakksprøyte m/selvblanding av kontaktlim er nok hakket over mitt nivå dessverre (og jeg hadde nok endt med å lime hele huset :-)).

Jeg kan muligens gjøre en test med tapetlim som Pål foreslo, men er skeptisk til tykkelsen og det generelle sølet med slikt. Det er tross alt åpen tekstil som skal limes fast.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne trenger visstnok ikke tynnes:
    ¤¤ Velkommen til Installbay.no ¤¤

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stoler ikke helt på robustheten over tid med slike rene limløsninger mellom harde flater og tekstil, og ville gått for en versjon av B eller C (siden A utgår) der man bruker et tynt lag lim KOMBINERT med stifting. Tar man da hull til skruene i stoffet og i tillegg legger en stift umiddelbart på innsiden av skruehullet i tillegg til en hovedstifterad mellom/rett på utsiden av skruehullene, burde man få det bra.

Foretrekker stoffstørrelsen i B for strammingens del, siden det gir litt mer stoff å dra i og mindre sjanse for oppflising av kantene av stoffet. Man kan evt kutte av overskytende stoff i etterkant om man går for C.

Strammingen bør foregå symmetrisk fra midten av platen og ut mot kantene, uansett hvilken løsning man går for om man bruker stifter.
    Omtrent slik:

Når det gjelder valg av stifter og stiftepistol bør man unngå stifter av spikertypen med lite hode. De går rett gjennom moltonen. Selv stifter av vanlig "stiftemaskintype" kan gå gjennom moltonen om det er for mye trykk i stiftepistolen. Sånn sett er det fint å kunne regulere kraften.
    (Min stiftepistol er av billig, elektrisk Biltema-type, og var til tider litt for svak, men det var bedre enn de gangene treverket under var så mykt at pistolen skjøt gjennom. Jeg hadde veldig varierende hardhetsgrad i treverket.) Den siste halve millimeteren kan man alltids ta med en hammer.
    Siden du bruker spon er kanskje versjon C å foretrekke. Jeg innbiller meg at det er lite hold for stiftene i kanten av en vanlig sponplate.

Grunnen til at jeg ikke liker D er at det lett vil oppstå oppflising av stoffet når man strekker i det. Jeg har mer tro på å la stoffet gå helt ut i kanten. Det vil også dempe mot evt. klapring mellom listverk og plater når Erna-subbene tar helt av.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte spray lim fra Clas, til å feste molton på akustikkrammene mine.
    Disse er laget i aluminium. Molten sitter som bare det.

Brukte samme lim til å feste molton til noen folierte sponplater, og der sitter det også utrolig bra.

Side 333 av 587 FørsteFørste ... 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 329 330 331 332 333 334 335 336 337 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 473 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •