RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 329

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 329 av 587 FørsteFørste ... 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 325 326 327 328 329 330 331 332 333 339 349 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 ... SisteSiste
Viser resultater 6,561 til 6,580 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    De er ikke lengre enn 70cm, og stikker faktisk ikke mer ut enn ca 10cm i toppen. Den nedre delen er jo fortsatt "inne i veggen" Kan også fåes sorte.
    Veggen vil jo bli umulig å vippe opp pga. lyskassene på siden.
    Jeg vet at du har denne løsningen hos deg

Har isåfall mer tro på Husmorsvindu løsningen som er nevnt tidligere.
    Alternativt kunne du hatt en "stor rullegardin" laget av scenemolton som du trekker / kjører ned foran lerretet. Problemet her er jo det lange spennet som gjør at du må ha stor diameter på rullen for at den ikke skal bøye seg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    RuneW, er du sikker på at fruW helt klarer å se for seg et slikt lerret oppsett med sortmaskering rundt før det er montert opp? En ting er bilder osv på en data skjerm, noe ganske annet er en virkelig 1:1 skala i rommet.
    Nei, jeg er ikke sikker på at jeg gjør det engang ;-)

Når det gjelder dysterhets-faktoren, så er det ikke den jeg er redd for. Det er mer den enorme kontrasten svart/hvitt som gjør at det blir forstyrrende og slitsomt å ha i et oppholdsrom.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Veggen vil jo bli umulig å vippe opp pga. lyskassene på siden.
    Jeg vet at du har denne løsningen hos deg

Har isåfall mer tro på Husmorsvindu løsningen som er nevnt tidligere.
    Alternativt kunne du hatt en "stor rullegardin" laget av scenemolton som du trekker / kjører ned foran lerretet. Problemet her er jo det lange spennet som gjør at du må ha stor diameter på rullen for at den ikke skal bøye seg.
    Veggen måtte eventuelt lages slik at det ville fungere med lyskassene.

Ellers så er rullegardin løsningen en god idé.
    Den kunne jo hatt et hull tilsvarende lerrets-størrelsen.

Lerretet vil hele tiden henge på veggen, men med lys maskering.
    I "film-modus" trekkes rullegardinen ned, maskeringen blir da svart, med lerretet i midten.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I "film-modus" trekkes rullegardinen ned, maskeringen blir da svart, med lerretet i midten.
    Tenkte mest at veggen var grå eller liknende, med svart maskering rundt lerretet. Normalmodus/stuemodus så er rullegardinen trekt ned og gjør at hele veggen blir grå. I kino modus trekkes denne opp og lerretet og maskeringen kommer fram.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rullegardin-løsningen har vært vurdert. Fantaserte om å ha en rullegardin med samme farge som veggene og påmalte striper ala falsene på veggpanelet...

Har en mistanke om at denne løsningen er suveren på en pc og fryktelig i virkeligheten...
    (veggfargeemuleringen altså)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo mange flotte tapeter å velge mellom.
    Rullegardin med tapetmønster ( Type kontrastvegg ) kunne jo blitt noe.

Det er jo mange flotte kinoer her inne med tapet på en vegg.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående FruW og "gardiner=harry" problemet. Hva med en løsning med lameller! :idea: Det er jo riktig så hipt for tiden i design kretser og kan henges og motorstyres akkurat som en gardin. Hvite eller beige (alt etter hva som matcher rommet forøvrig) lameller som trekkes til side motorisert og avdekker sortmaskert lerretsvegg med maskering og det hele hadde vel vært fett nok 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Angående FruW og "gardiner=harry" problemet. Hva med en løsning med lameller! :idea: Det er jo riktig så hipt for tiden i design kretser og kan henges og motorstyres akkurat som en gardin. Hvite eller beige (alt etter hva som matcher rommet forøvrig) lameller som trekkes til side motorisert og avdekker sortmaskert lerretsvegg med maskering og det hele hadde vel vært fett nok 8)
    Jeg tror ikke det er det at FruW er så utrolig nøye på om ting er hipt eller ikke som er problemet her. Jeg forstår det ikke helt selv. Det er en grunn til at kvinner ikke kommer med manual - det er ikke mulig å skrive en. Kan en vits om dette. kanskje jeg skulle ta den i morgen...

Men tilbake til lameller: Det er absolutt et forsøk verdt! Kanskje hun er litt mindre allergisk mot lameller?

Men hvordan blir de akustiske egenskapene med en lamell-vegg rett bak høyttalerene da mon tro. Lukter litt refleksjoner man egentlig ikke vil ha...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så W liker ikke gardiner heller? Hmmm... hva med å koste på seg litt ekstra lampebruk og bruke lerretet nettopp til å vise bilder også når kinoen ikke er i bruk.

Mulighetene er mange:

* Akvarium
    * Vise slide-show av bilder fra siste ferietur
    * Vise et klassisk maleri fast.
    * Vise slide-show av kjente malerier
    * Vise abstrakte, bevegelige mønstre som bidrar med å lyse opp rommet, litt som en lavalampe (DET må jo være harry, eller)?

Ellers kan man jo istedenfor nedtrekkslerret/gardiner ha en nedtrekksgardin (rullgardin) som dekker lerretet. Det vil jo gi en jevnere flate enn disse gardinløsningene som trekker ut mot siden. Om man kombinerer det med noen grønne planter som liver opp i den delen av rommet (en vegg uten pynt er kjedelig), så kan det bli bra. Med plantepottene på hjul burde de enkelt kunne dras til siden når det skal vises film.

Ellers har jeg tro på seeing is beleiving-konseptet. Jeg tror at dersom du oppfatter løsningen som skal kamuflere kinoen som et vanlig oppholdsrom som bra, så vil hun gjøre det også. Dette har med magefølelse å gjøre. ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker også på en løsning som har potensial til å være enten harry eller kul:

Hva om man har en panelgardinløsning der et par av panelene er speil? Det vil både bryte opp veggflaten (som ellers ville kunne bli kjedelig) og gi en større romfølelse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg tror ikke det er det at FruW er så utrolig nøye på om ting er hipt eller ikke som er problemet her. Jeg forstår det ikke helt selv. Det er en grunn til at kvinner ikke kommer med manual - det er ikke mulig å skrive en. Kan en vits om dette. kanskje jeg skulle ta den i morgen...

Men tilbake til lameller: Det er absolutt et forsøk verdt! Kanskje hun er litt mindre allergisk mot lameller?

Men hvordan blir de akustiske egenskapene med en lamell-vegg rett bak høyttalerene da mon tro. Lukter litt refleksjoner man egentlig ikke vil ha...
    Hvordan mener du at lamellene kommer bak høyttalerne? Skulle du ikke ha lydtransparent lerret med høyttalerne bak?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvordan mener du at lamellene kommer bak høyttalerne? Skulle du ikke ha lydtransparent lerret med høyttalerne bak?
    Tror han mente foran....
    Ved musikk kan jo disse vris 90° hvis ønskelig.
    Alternativt kan du jo bruke sone2 løsning og plassere opp et par pene små høyttalere og et mini anlegg til å drive disse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Tror han mente foran....
    Ved musikk kan jo disse vris 90° hvis ønskelig.
    Alternativt kan du jo bruke sone2 løsning og plassere opp et par pene små høyttalere og et mini anlegg til å drive disse.
    Nei, jeg skrev og mente bak. Det er ikke gitt at jeg kommer til å kjøre hele frontrekka bak lerretet. Jeg er veldig usikker på dette og vil ikke utelukke noen ting. Per i dag er jeg åpen for følgende scenarier:

A) Hele frontrekka bak

B) Left + Right foran og Center bak

C) "Tøff" frontrekke bak + "HiFi-høyttalere" som stereohøyttalere i tillegg (på en annen sone på receiveren, eller noe der omkring)

Men nok om det. Her er en rendering av en lamell-løsning (som ser veldig ut som en garasjeport her) og refleksjonene jeg snakket om:

-02-jpg

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det så veldig garasjeport ut. Siden du har stående panel ellers, så tror jeg ikke dette blir ideelt, visuelt sett.
    Mulig det blir bedre om du vinkler spottene vekk fra lamellene og får vekk kontraststripa i sort øverst på veggen.

Graden av refleksjoner kommer jo veldig an på materialet lamellene er laget av.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det så veldig garasjeport ut. Siden du har stående panel ellers, så tror jeg ikke dette blir ideelt, visuelt sett.
    Nei, det blir vel litt sånn, ja. Her er "mine" lameller sett fra siden:

-03-jpg

Mulig de opptrer annerledes i virkeligheten og ser bedre ut.

Graden av refleksjoner kommer jo veldig an på materialet lamellene er laget av.
    Det er vel som oftest harde materialer slike lameller er laget av - i alle fall lameller med den størrelsen som her må til?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tenkte på en type som er laget av stoff som dermed vil være lite refleksiv med tanke på lyd. Noe i retning av bildet over.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har oversett noe her, men hva med vertikale lameller? De vil da vel gå bedre sammen med veggene? Finnes i utallige farger.

Edit: Se der la Conterpointer inn bilde av akkurat det jeg tenkte på

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg tenkte på en type som er laget av stoff som dermed vil være lite refleksiv med tanke på lyd. Noe i retning av bildet over.
    Sitat Opprinnelig postet av basip
    Mulig jeg har oversett noe her, men hva med vertikale lameller? De vil da vel gå bedre sammen med veggene? Finnes i utallige farger.

Edit: Se der la Conterpointer inn bilde av akkurat det jeg tenkte på
    Vertikale stofflameller hadde jeg faktisk ikke tenkt på! Det løser i alle fall (i høy grad) den akustiske delen av problemet.

Skal jeg være kritisk, så må det være at det nok er del mer vanskelig å få det til (200 små gardiner isteden for 2 (motorisert and all)) og at det begynner å bli veldig likt utgangspunktet (gardiner).

Men jeg skal lufte idéen for min kvinne. Greit å ha en del alternativer!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Skal jeg være kritisk, så må det være at det nok er del mer vanskelig å få det til (200 små gardiner isteden for 2 (motorisert and all)) og at det begynner å bli veldig likt utgangspunktet (gardiner).
    Er rimelig sikker på at det finnes motoriserte lameller også, som ved å trykke på en knapp kan snus både 90-grader og trekkes helt ut til ene siden. Men så kan man jo være kritisk her også: Du vil jo da få en liten "klump" med lameller på den ene siden under filmmodus..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av basip
    Er rimelig sikker på at det finnes motoriserte lameller også, som ved å trykke på en knapp kan snus både 90-grader og trekkes helt ut til ene siden. Men så kan man jo være kritisk her også: Du vil jo da få en liten "klump" med lameller på den ene siden under filmmodus..
    Eller en enda mindre klump på hver side. Lameller er vel ganske tynne, så et lamellsystem vil sannsynligvis bli mer "borte" enn en gardin.

Side 329 av 587 FørsteFørste ... 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 325 326 327 328 329 330 331 332 333 339 349 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •