RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 327

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 327 av 587 FørsteFørste ... 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 323 324 325 326 327 328 329 330 331 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 437 447 457 467 ... SisteSiste
Viser resultater 6,521 til 6,540 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvorfor ikke bare bite i det sure eplet, lage hele veggen gråbrun og bruke motorisert lerret. AVshop.no / Euroscreen Linea TabTension 2.35:1, 290 cm
    Fordi:

- jeg sannsynligvis går for buet lerret
    - jeg skal ha lydtransparent lerret med 1 (3) høyttalere bak (og disse kan bli "PA-stygge")
    - jeg uansett skal ha en falsk vegg for å skjule sub'er, anlegg og generelt rot

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å foreslå at dere deler ansvaret i huset? Like mange kubikkmeter hver som dere er herre over? ;-) Da må hun velge hvor hun vil sjefe :-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Fordi:

- jeg sannsynligvis går for buet lerret
    - jeg skal ha lydtransparent lerret med 1 (3) høyttalere bak (og disse kan bli "PA-stygge")
    - jeg uansett skal ha en falsk vegg for å skjule sub'er, anlegg og generelt rot
    Tenkte fortsatt å beholde veggen for å skjule subber m.m. Glemte at du tenkte "PA-stygge" høyttalere og lydtransparent lerret.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hva med å foreslå at dere deler ansvaret i huset? Like mange kubikkmeter hver som dere er herre over? ;-) Da må hun velge hvor hun vil sjefe :-)
    Hun har jo allerede fått kjøkkenet og vaskerommet. Fatter ikke hva som egentlig er problemet...

---

Neida, jeg skal ikke lage noe drama ut av dette. Allerede før jeg startet prosjektet har jeg vært klar på at dette rommet blir et kompromiss. I første post står det jo:

Sitat Opprinnelig postet av RuneDoesNotRule
    En liten ting: Kinorommet mitt kommer aldri til å bli noen kompromissløs kongekino med kullsvarte vegger og stjernehimmel. Det setter min frue en effektiv stopper for."
    Men noen ganger tar jeg litt av og blir halt ned på jorda igjen :-)

Litt av utfordringen (og unektelig en artig en) er jo å få til en kombinasjon. Så er det jo også morsomt for oss gadget-freaks med hevesofaer og fjernstyrte mørkeleggingsgardiner. Hadde sett for meg at en motorisert lerrets-skjule-gardin ville føye seg fint inn i rekken av transformerings-gadgets ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    W: Hele huset bortsett fra Loftet og RuneW sitt kontor og baksiden av lerretet
    RuneW: Baksiden av lerretet, loftet, garasjen Gårdaplassen (merk veldig stor takhøyde;-) )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W: Hele huset bortsett fra Loftet og RuneW sitt kontor og baksiden av lerretet
    RuneW: Baksiden av lerretet, loftet, garasjen Gårdaplassen (merk veldig stor takhøyde;-) )
    Nesten riktig.

W: Hele huset, bortsett fra bak lerret og snikkerboden (vi deler egentlig kontor, selv om det i praksis er mitt og hun sjelden beveger seg dit (hurra for WiFi og laptop'er!))

RuneW: Garasjen og gårdsplassen (loftet har ingen lyst på)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic PT-AE4000

Min framtidige PJ kommer etter all sannsynlighet til å bli en PT-AE4000. Denne har autodetect av bildeformat og kan kjøres så den zoom'er ut ved 2.35:1-materiale. Det som ser ut til å være enda mer genialt, er at den kan styre spenningen på trigger-utgangen avhengig av hvilken zoom-modus den er i og dermed kan jeg styre evt motorisert maskering 100% automatisk fra PJ'en!

Dette ser jeg for meg kan bli fancy hvis jeg får det til

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min framtidige PJ kommer etter all sannsynlighet til å bli en PT-AE4000. Denne har autodetect av bildeformat og kan kjøres så den zoom'er ut ver 2.35:1-materiale. Det som ser ut til å være enda mer genialt, er at den kan styre spenningen på trigger-utgangen avhengig av hvilken zoom-modus den er i og dermed kan jeg styre evt motorisert maskering 100% automatisk fra PJ'en!

Dette ser jeg for meg kan bli fancy hvis jeg får det til
    Konge!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare bite i det sure eplet, lage hele veggen gråbrun og bruke motorisert lerret. AVshop.no / Euroscreen Linea TabTension 2.35:1, 290 cm
    Etter hva jeg skjønner er selv tab tension en mindre perfekt løsning enn et godt rammelerret når det gjelder å unngå bølger. Har sett flere som har kjøpt tab tension-lerret som klager over at det ikke ble så perfekt som de hadde håpet.

Hva med en lerretsløsning der hele lerretet kan vippes rundt (en eller annen kreativ løsning der lerretet roteterer rundt sin egen midtre lengdeakse) med en nøytral bakside, alternativt et lekkert bilde av W der lerretet normalt er? 8)

EDIT: Ser at det er tenkt buet, lydtransparent lerret, så da blir vel dette vanskelig... En sånn nøytral teatergardin ser ut som en meget smart løsning.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Etter hva jeg skjønner er selv tab tension en mindre perfekt løsning enn et godt rammelerret når det gjelder å unngå bølger. Har sett flere som har kjøpt tab tension-lerret som klager over at det ikke ble så perfekt som de hadde håpet.

Hva med en lerretsløsning der hele lerretet kan vippes rundt (en eller annen kreativ løsning der lerretet roteterer rundt sin egen midtre lengdeakse) med en nøytral bakside, alternativt et lekkert bilde av W der lerretet normalt er? 8)

EDIT: Ser at det er tenkt buet, lydtransparent lerret, så da blir vel dette vanskelig... En sånn nøytral teatergardin ser ut som en meget smart løsning.
    Jeg er ikke 101% sikker på at det blir buet. Juryen er ute på det punktet enda.

Vippbart lerret m/bilde på baksiden hadde jo vært kult da. Men da måtte det ha vært en H-vindus-løsning på hengslene, for ellers blir jo alt av høyttalere bak feiet vekk... :-)

Blir muligens litt problemer med maskeringen også når jeg tenker meg om...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir muligens litt problemer med maskeringen også når jeg tenker meg om...
    Ja, det er klart. Men det ville det blitt med nedtrekkslerret også...
    Er for øvrig spent på hvordan fleksibel maskering av buet lerret vil bli realisert.

Må for øvrig si at jeg selv er litt skeptisk til buet lerret. Desto mer bue på, lerretet, desto mer bue på øvre og nedre kant av bildet, og desto mer som må gå ut over maskeringen for å gi inntrykk av et rektangulært bilde. Er dessuten usikker på om det blir problemer med skarpstilling av bildet. Men i praksis er sikkert kurvingen såpass subtil at dette ikke er noe man legger merke til, mens kurvingen gir en følelse av et mer omsluttende bilde og dermed en mer involverende opplevelse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er klart. Men det ville det blitt med nedtrekkslerret også...
    Er for øvrig spent på hvordan fleksibel maskering av buet lerret vil bli realisert.
    Ja, jeg har fundert en del på dette og jeg tror det er mulig, men det blir jo noe DIY-mekk (som vanlig). Sist jeg funderte var det vel i disse baner:

-lerrets-maskering-gif

Men det blir nok noe langt enklere til slutt :-)

Tipper jeg blåser i lerretets kurvede form og lager en rett maskering. Det aller enkleste er muligens å bruke en persienne-motor på hver side og rett og slett rulle ned en "gardin" på hver side. Ser ikke spesielt stilig ut, men det er gjennomførbart.

Må for øvrig si at jeg selv er litt skeptisk til buet lerret. Desto mer bue på, lerretet, desto mer bue på øvre og nedre kant av bildet, og desto mer som må gå ut over maskeringen for å gi inntrykk av et rektangulært bilde. Er dessuten usikker på om det blir problemer med skarpstilling av bildet. Men i praksis er sikkert kurvingen såpass subtil at dette ikke er noe man legger merke til, mens kurvingen gir en følelse av et mer omsluttende bilde og dermed en mer involverende opplevelse.
    Ja, man kan bli sprø av å vurdere fram og tilbake. Heldigvis er det sikkert noen mnd til jeg må ta stilling til det... ;-)

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er listen man skriver seg på, for å komme på besøk?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Hvor er listen man skriver seg på, for å komme på besøk?
    Hehe - la oss nå se om jeg overhodet blir ferdig først

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slår til med et perspektivbilde:
    -p7022250-jpg

Jeg drøyer nettverkskontakten litt, for den tror jeg at jeg må sette sammen og koble til kabelen i en operasjon.

Jeg popper innom med spørsmål igjen, Rune.

Hvor fikk du tak i den nettverkskontakten?

Siden hullene ble HELT perfekt på plata di, "stjeler" jeg målene i Front panel designer, jeg skal bruke samme høyttalerterminaler og HDMI-kontakt(er) som deg, men de har ikke kommet tl Norge ennå, så jeg kan ikke måle selv. Jeg må bare forvisse meg om at den fila du la ut i tråden din er samme fil plata er lagd etter?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg popper innom med spørsmål igjen, Rune.
    Bare hyggelig det vettu :-)

Hvor fikk du tak i den nettverkskontakten?
    Jeg husker ikke akkurat, men det er slike som dette:

NEUTRIK NE8FDY-C6 Ethercon Cat6, panel mounting

De selger dem på diverse nettsteder.

Siden hullene ble HELT perfekt på plata di, "stjeler" jeg målene i Front panel designer, jeg skal bruke samme høyttalerterminaler og HDMI-kontakt(er) som deg, men de har ikke kommet tl Norge ennå, så jeg kan ikke måle selv. Jeg må bare forvisse meg om at den fila du la ut i tråden din er samme fil plata er lagd etter?
    Ja, si det du. Jeg er ganske sikker på dette, men 100% sikker kan man jo ikke være. Kan du peke meg til posten der jeg la dette ut, så kan jeg prøve å sammenligne med den nyeste fila jeg finner på PCen?

Merk! Det er ikke sikkert jeg finner noen slike filer på PCen i det hele tatt...

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off-topic, men dog:

Hvordan skal 2-årsdagen feires? Om to dager, er denne fantastiske tråden 2 år gammel...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig det vettu :-)

Jeg husker ikke akkurat, men det er slike som dette:

NEUTRIK NE8FDY-C6 Ethercon Cat6, panel mounting

De selger dem på diverse nettsteder.
    Hva er egentlig forskjellen på Cat5 og Cat6?
    EDIT: Det jeg lurer på er om det er samme plugg på Cat5 og Cat6?

Ja, si det du. Jeg er ganske sikker på dette, men 100% sikker kan man jo ikke være. Kan du peke meg til posten der jeg la dette ut, så kan jeg prøve å sammenligne med den nyeste fila jeg finner på PCen?

Merk! Det er ikke sikkert jeg finner noen slike filer på PCen i det hele tatt...
    HER.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig forskjellen på Cat5 og Cat6?

HER.
    Cat5
    Kategorien garanterer en overføringshastighet på opp til 100 megabit per sekund. Den har åtte ledere, men bruker bare fire ledere for informasjonsoverføring. Det korrekte er at kabelen klarer å overføre et signal med 100 MHz signalfrekvens. I den båndbredden kan man klare å kjøre høye hastigheter, opp til en gigabit per sekund.

cat6
    CAT6-kabler skal klare overføringshastigheter opp til 10 000 Mbit/s (10 Gbit/s). I takt med installering av gigabit-ethernet blir denne kabeltypen brukt, og den erstatter da CAT5-kabler.

Kabelen har 8 ledere og bruker alle 8 ledere for informasjon/overføring. CAT6 er en forkortning for kabler av "kategori 6". Grovt sett innebærer høyere kategori-nummer strengere krav.

kort fortalt så klarer cat 6 høyere hastighet forklaringen hentet fra wikipedia har selv cat 6 hjemme, men har bare 1Gbit kort og switch

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ang lerretsvegg.

En SYK, SYK tanke slo meg.

Hva med å lage en slags dobbel falsk frontvegg?
    Utenpå den falske frontveggen, lager du en vegg i et eller annet stoff ( rammer og molton? ) Som kan vippes opp, og festes i taket.

Veggen kan da ha samme farge som taket ( begge sider ).
    Når veggen er nede, er den bare en almindelig vegg, og når den "vippes" opp blir den en del av taket. Denne kan jo også fylles med akustikk-plater, så får du tatt refleksjonene i taket samtidig.
    Eventuelt kan innsiden/undersiden av "Vippe-veggen" være sort, så blir det mørkere når du skal se film, men lyst til daglig.

Side 327 av 587 FørsteFørste ... 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 323 324 325 326 327 328 329 330 331 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 437 447 457 467 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •