RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 326

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 326 av 587 FørsteFørste ... 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 322 323 324 325 326 327 328 329 330 336 346 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 ... SisteSiste
Viser resultater 6,501 til 6,520 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Har du elektrisk høvel da? Jeg kjøpte meg det i høst og stod bare og lo etter å ha brukt den i 5 minutter. Helt utrolig at jeg ikke har skaffet meg det før...(ikke for å nøre oppunder verktøyfetisjen 8) )
    SeniorW har en Metabo elektrisk høvel. Helt genial! har en råtten sak selv. Dvs, jeg hadde en råtten sak selv. Den brukte jeg til å ta av 2-3 mm av stuegulvet - med det som måtte være av spiker og dritt...

R.I.P. dritt-el-høvel :-)

---

For de som tror jeg ligger på latsiden, så har jeg faktisk holdt på med en del pirk i dag. Rapport kommer når jeg ikke gidder med i natt...

Har flyttet litt på CinemaCam så det går an å se litt hva som skjer.

---

Heia Særp, forresten!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spikerslag på vindu 1 på plass

Første post på dagens program var å få på topp-utforingen. Dette har jeg kviet meg for av forskjellige årsaker. For det første er den litt knotete å få festet og festene var ikke helt nøyaktig i vater heller. Jeg måtte til med fres for å justere selve utforingen, for festene sitter helt umulig til nemlig... Men mest av alt kviet jeg meg for å lukke tilgangen til mørkeleggings-gardinene! Jeg kjørte derfor begge gardinene enda en gang for å forvisse meg om at de gikk som de skulle. Og tror du ikke den ene gardinen ikke ville bevege seg da! Jeg vet ikke hvorfor, men når jeg fikk fiklet med endestopp-bryterene, så fungerte den igjen. Men det er akkurat slikt som ikke bør skje når jeg har lukket systemet :?

Jeg har sikkert skrevet 4 ganger om dette før, men det plager meg litt å ikke ha lett tilgang til dette kostebinderiet, men jeg ser ingen annen måte å gjøre det på en slik jeg har gjort det.

Vel, nok om mine psykiske problemer om mer om de fysiske. Første jeg måtte gjøre var å ta vekk en del uheldigheter som dette:
    -img_2471-jpg

Etter å ha skjært vekk alt tullballet som hindret utforingen å ligge i vater, var det tid for å skru den fast. Men først må man vha silikon sikre luftetthet:
    -img_2472-jpg

Og her er'n på plass, relativt rett og 100% luftett:
    -img_2475-jpg
    (de stygge skrue(hullen)e volder meg ingen kvaler siden de blir dekket av vindusrammen senere)

Nå som jeg endelig hadde 4 utforingen å feste spikerslagene i, var den ingenting som kunne hindre meg i å montere disse:
    -img_2478-jpg
    (8 cm fra kant på utforing hele veien - og med slike lett bananformede lister måtte man passe på for hver eneste skrue!)

Og her er spikerslagene på plass i all sin prakt...:
    -img_2480-jpg
    (tett med skruer, men husk at dette skal holde noen kg...)

Listen ligger relativt tett mot urforingen, men her i gården tar vi ingen sjanser...:
    -img_2481-jpg

...og forer på med Sikaflex...:
    -img_2484-jpg

...slik at resultatet blir 101% lufttett:
    -img_2486-jpg
    (hmm... dette bildet er i fokus altså, det bare ser ikke...eh... slik ut...)

Siste jeg gadd i kveld/natt var å prime vindus-rammene, slik at tetningslisten ikke skal ha noen unnskyldning for ikke å sitte:
    -img_2488-jpg

Jepp, det var alt for i dag fra snila fra Sarpsborg :-)

(litt stolt en sådan - og det er ikke pga mine prestasjoner ;-))

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Kom over en murer som ikke helt hadde dagen sin... :-D

En murers bekjennelse

Jeg vil med dette svare på din forespørsel om nærmere opplysninger angående pkt. 3 i min skademelding. Jeg oppgir "dårlig planlegging" som årsak til ulykken. Du sier i ditt brev at jeg bør forklare mer fullstendig, og jeg håper derfor at følgende detaljer vil være tilstrekkelig.

Jeg er murer av yrke. På ulykkesdagen arbeidet jeg alene på taket av et 5-etasjes nybygg. Da jeg var ferdig med jobben, oppdaget jeg at jeg hadde ca 200 kg murstein til overs. I stedet for å bære steinen ned for hånd, bestemte jeg meg for å fire steinen ned i en tønne ved hjelp av en talje som, heldigvis, var fast i bygningen i 5. etasje.

Etter å ha sikret tauet nede på bakken, gikk jeg opp på taket, svingte ut tønna og la steinen oppi. Så gikk jeg ned på bakken igjen og løsnet tauet, samtidig som jeg holdt fast for å sikre en sakte og pen firing av de 200 kg med stein.

Som du vil se av pkt 11 i skademeldingen er min vekt 60 kg. På grunn av overraskelse ved plutselig å bli rykket opp i lufta, mistet jeg selvkontrollen og glemte å slippe tauet.

Selvfølgelig for jeg nokså fort opp langs bygget. I nærheten av 2. etasje møtte jeg tønna som for nedover med en like imponerende fart. Dette forklarer kraniebruddet, de mindre skrammene og det brukne kragebeinet som er nevnt i skademeldingens del III. Bare noe forsinket fortsatte jeg min hurtige oppstigning, og stoppet ikke for 2 ledd av fingre på høyre hånd satt inne i talja.

Heldigvis hadde jeg på dette tidspunkt gjenvunnet min åndsnærværelse, og klarte å holde fast i tauet til tross for den pinefulle smerten jeg nå begynte å kjenne. Men tønna med stein traff bakken omtrent samtidig, og bunnen falt ut av tønna. Fri for vekten av mursteinene, veide tønna nå ca 20 kg. Jeg viser igjen til min vekt, pkt 11.

Som du sikkert kan forestille deg, startet jeg nå en hurtig nedstigning langs bygningen. I nærheten av 2. etasje møtte jeg tønna som var på vei opp. Dette er grunnen til de 2 ankelbruddene, den brukne tanna og de alvorlige riftene i beina og underkroppen. Her begynte lykken å snu seg noe, sammenstøtet med tønna så ut til å ha sinket meg såpass at dette begrenset skadene da jeg falt oppi haugen med murstein og, heldigvis, brakk kun tre ryggvirvler.

Dessverre må jeg rapportere at da jeg lå der i smerte på mursteinshaugen, ute av stand til å bevege meg, og mens jeg betraktet den tomme tønna 5 etasjer over meg, ble jeg igjen åndsfraværende og slapp dermed tauet, med den følge at tønna igjen kom nedover med stor fart og traff meg i mursteinshaugen over brystet og nesa, slik at resultatet ble 10 brukne ribben, brukket nese og inntrykket kjeveben, som nevnt i skademeldingens del IV.

Etter denne så ulykkelige hendelse har jeg gått 90% invalid.

Med påholden penn
    Ole F. Altned
    tidl. Murer

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    harman/kardon: La nå RuneW beholde fredagsvitsen sin...
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    For at denne tråden ikke skal skli helt ut så synes jeg det skal være EN fredagsvits og ikke noen flere. Er noen andre før meg, så il ikke jeg skrive noen. Men siden ingen andre har, og jeg har lovet...
    Legg heller vitsene i chitchat/humor, f.eks. her: http://avforum.no/forum/generell-chi...hverdagen.html

Fortsatt godt jobba RuneW, og gratulerer med Særp i går!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    harman/kardon: La nå RuneW beholde fredagsvitsen sin...

Legg heller vitsene i chitchat/humor, f.eks. her: http://avforum.no/forum/generell-chi...hverdagen.html

Fortsatt godt jobba RuneW, og gratulerer med Særp i går!

Prøvde og finne en god snekker historie, men det nermeste jeg kom noe morsomt var da mureren som kansje skulle tatt ut en "sykedag" den dagen

Tror da jeg la historien i humor tråden også

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Prøvde og finne en god snekker historie, men det nermeste jeg kom noe morsomt var da mureren som kansje skulle tatt ut en "sykedag" den dagen

Tror da jeg la historien i humor tråden også
    Etter en kveld som i går er alt ok :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spikerslag på sørvinduet

Merkelig! Denne posten har jeg skrevet før, men den forsvant igjen???? Har vi nådd grensen på avforum, eller?

Vel, vi prøver igjen.

---

Av en eller annen grunn fikk jeg frie tøyler i dag - og så på en lørdag da gitt! Men jeg tok i mot med begge hendene, jeg, og satte igang med spikerslagene på sørvinduet.

Det var på dette vinduer hvor mørkeleggingsgardinene tullet litt med meg, så nå forberedte jeg med på mulig demontering igjen. Tok fram et gammelt jungeltriks når man skal ha ting tett uten å lime helt fast, nemlig den gode, gamle (nei nye) blåtapen:
    -img_2490-jpg

Så silikon:
    -img_2492-jpg

Så utforing:
    -img_2494-jpg

Spikerlaglistene oppe og nede gikk bra...:
    -img_2496-jpg

...men da jeg skulle sette opp de vertikale oppdaget jeg dette:
    -img_2497-jpg

5 mm feil???? 1 cm eller 10 cm er vanlig, men 5mm??

Jeg begynner virkelig å bli gammel...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lys-mani

Mens jeg ventet på at en annen maling skulle tørke, gjorde jeg noe jeg har vurdert en stund, nemlig å farge "gropen" mørkeleggingsgardinen skal ligge nedpå mørk.

Jeg fant litt gammel maling jeg ikke aner hvor jeg har fått tak i, maskerte og satte igang:
    -img_2501-jpg

Her er malingen utørket og blank, men den blir matt etterhvert:
    -img_2503-jpg
    (ifølge sølet på boksen)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ingen ting overlatt til tilfeldighetene ser jeg. Ikke rart at ting tar tid ;-)
    Stå på videre!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tett på to år siden han startet ja. 8)
    RuneW må jo besitte en ubegripelig porsjon tolmodiget??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det gjør da tydeligvis vi også, som følger spent med på hver eneste oppdatering

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tett på to år siden han startet ja. 8)
    Jepp, det skal være sikkert!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør da tydeligvis vi også, som følger spent med på hver eneste oppdatering
    Haha - ja, det er dere som imponerer, det er i alle fall klinkende klart!

Jeg lider bare av "ferdigstillingsskrekk" og drøyer alt jeg kan...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

To gardin or not to gardin...

Ja, nå sitter jeg og venter på at Sikaflex'en skal tørke og neste post er selve sammenføyningen/lamineringen av DIY-lydvinduene (hjelp...).

---

Men jeg er i ferd med å lage meg andre problemer også. Hadde en liten runde med FruW i sta (av det ubehagelige slaget). Jeg kommer til å kjøre 2.35:1 med zoom-metoden (eller hva det heter), altså uten ekstra optikk. Dette betyr svart belte i lerretsvegg (ett over og ett under). På bildet under er det lagt på litt på sidene også:

-01-jpg

Saken er jo at dette blir en veldig dominerende vegg, med stort hvitt lerret og kullsvart Molton rundt... Jeg mistenker at FruW ikke helt skjønner hvordan denne veggen kommer til å bli...

Men hensynsfull som jeg er, hadde jeg jo tenkt at dette skulle være en transformerende kino, som ved noen knappetrykk skal kunne gjøres om til et oppholdsrom. Jeg ser umiddelbart ingen annen løsning enn noe ala det under:

-02-jpg
    (ja, på det øverste bildet er jo også gardinen med, bare fratrukket)

Altså en gardin med en farge ikke så ulik veggene (eller taket for den saks skyld), slik at det blir en "normal" vegg.

Det er jo mye moro på nettet for å få til noe slikt, f.eks dette:

---

Ja, det er noen problemer med denne løsningen. For eksempel så blir komponentene tildekket:

-gardin-front-1-gif

Dette går imidlertid an å løse på et par (riktignok ikke så elegante måter) som f.eks. denne:

-gardin-front-2-gif

Eller denne:

-gardin-front-3-gif

Men den største hindringen er denne:

For gardin var så forferdelig at det var helt uaktuelt...:?

Ja, kanskje det er blod-harry?

Jeg tror jeg kan glemme å ha hele veggen sort og ikke ha gardin. Det hadde vært veldig behagelig å hatt en slags gardin slik at jeg fikk fullstendig frie tøyler når det gjaldt utseendet på veggen...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg kan glemme å ha hele veggen sort og ikke ha gardin. Det hadde vært veldig behagelig å hatt en slags gardin slik at jeg fikk fullstendig frie tøyler når det gjaldt utseendet på veggen...
    Nå må jeg innrømme at jeg ikke har prøvd å finne igjen tråden der dette ble nevnt, men Gorm (som jo vet hva han snakker om) mente at det i forhold til billedkvalitet og lysrefleksjon var viktigere med mørke og refleksjonsfrie materialer i tak og på sidevegger enn på selve frontveggen.

Kanskje frontveggen ikke trenger være sort, men kan være en litt annen grå/bruntone enn resten av rommet for å få litt kontrast?
    Da vil den iallefall oppleves som mindre dominerende.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at WAF begynner å gjelde hos deg også ;-)
    Hva med å la veggen være svart og trekke en svart gardin bare foran lerretet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg ser at WAF begynner å gjelde hos deg også ;-)
    Hah! Det har det vel gjort hele tiden - kanskje bare ikke i så overalt-skyggende grad som hos visse andre... ;-)

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hva med å la veggen være svart og trekke en svart gardin bare foran lerretet?
    En 4 meter bred kullsvart vegg er nok ikke ett tema det heller er jeg redd...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må jeg innrømme at jeg ikke har prøvd å finne igjen tråden der dette ble nevnt, men Gorm (som jo vet hva han snakker om) mente at det i forhold til billedkvalitet og lysrefleksjon var viktigere med mørke og refleksjonsfrie materialer i tak og på sidevegger enn på selve frontveggen.
    Dette gjelder antageligvis lys reflektert fra selve lerretet. "Mine" svarte felter er i første mot lyset over og under "2.35:1-delen" av bildet, altså ufrivillig opplyste feltene (markert med grått på skissen under):

-gardin-front-jpg

Jeg har ikke store erfaringen med diverse PJ-oppsett, men akkurat denne effekten vet jeg kan være irriterende.

Kanskje frontveggen ikke trenger være sort, men kan være en litt annen grå/bruntone enn resten av rommet for å få litt kontrast?
    Da vil den iallefall oppleves som mindre dominerende.
    Jo, og det var det egentlig FruW hadde gitt samtykke til i utgangspunktet. Men disse feltene over og under nesten være kullsvarte... Det er klart, jeg kunne ha gjort omtrent som på skissen under:
    -gardin-front2-jpg

Men som vi alle ser, så er det ikke mye av veggen som ikke blir svart eller hvitt... Men jeg får legge fra begge skissene så hun får se hva alternativene er.

Kanskje det blir en "Hva? Skal du ha så stort lerret? Nei, da får du heller skjule det med ett-eller-annet!"

Eller så kan det bli en: "Hva? Skal du ha så stort lerret? Nei, det skal du ikke!"

:-)

Hadde forresten en annen baktanke med gardinen og det var å beskytte den pure, lyse flaten til lerretet mot fete, skitne barnefingre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde forresten en annen baktanke med gardinen og det var å beskytte den pure, lyse flaten til lerretet mot fete, skitne barnefingre.
    Ingen dum baktanke...

Når det gjelder maskering til 2.35/40:1 skjønner jeg at den bør/må være sort.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare bite i det sure eplet, lage hele veggen gråbrun og bruke motorisert lerret. AVshop.no / Euroscreen Linea TabTension 2.35:1, 290 cm

Side 326 av 587 FørsteFørste ... 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 322 323 324 325 326 327 328 329 330 336 346 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •