RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 323

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 323 av 587 FørsteFørste ... 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 319 320 321 322 323 324 325 326 327 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 ... SisteSiste
Viser resultater 6,441 til 6,460 av 11737
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du får jo kitt for vinduer i fugepistolpatron. (Mulig det var det du fikk hos Biltema?)

Men den er vel primært laget for å tette, ikke nødvendigvis fylle, støtte og stabilisere... eller?

Hva med å stappe inn en bunnfyllingslist mellom endekanten av glasset og rammen? Hvor mye klaring er det egentlig der?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Finner man den rette fugemassen burde dette kunne fungere. Denne massen bør ha høy viskositet under påføring (for å fylle ut), men sterk i "herdet" tilstand. Vet ikke om f.eks. Sikaflex kunne funke. Prøvde ut en eller annen rutegreie fra Biltema, men den var omtrent umulig å få ut av tuben...
    Dersom du bruker Frontrutelim så burde det gå helt fint. Dette burde vel selges hos de fleste bilrekvisita forhandlere. Dette er nok en del seigere å få ut av tuben enn akrylmasse eller silikon. Alle Volvos frontruter har vært montert på denne måten siden 70 tallet. Denne massen herder ikke, men vil forbli som litt hard tyggegummi. men så lenge ruten er Limt fast med denne vil den forbli der.
    Har du klosser i bunn, så vil denne sitte helt fast.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du får jo kitt for vinduer i fugepistolpatron. (Mulig det var det du fikk hos Biltema?)

Men den er vel primært laget for å tette, ikke nødvendigvis fylle, støtte og stabilisere... eller?

Hva med å stappe inn en bunnfyllingslist mellom endekanten av glasset og rammen? Hvor mye klaring er det egentlig der?
    Jeg har noen meter igjen av 10mm pakken fortsatt ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca 5 mm tror jeg det var.

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dersom du bruker Frontrutelim så burde det gå helt fint. Dette burde vel selges hos de fleste bilrekvisita forhandlere. Dette er nok en del seigere å få ut av tuben enn akrylmasse eller silikon.
    Ja, det kan stemme at det var dette jeg prøvde. Helt ubrukelig å få ut av en patron med håndmakt på en fornuftig måte og denne massen vil i alle fall ikke "flyte" inn i sprekker.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca 5 mm tror jeg det var.

Ja, det kan stemme at det var dette jeg prøvde. Helt ubrukelig å få ut av en patron med håndmakt på en fornuftig måte og denne massen vil i alle fall ikke "flyte" inn i sprekker.
    Den flyter ikke veldig bra, men dersom du varmer den opp til 40°C eller noe slik vil jeg tro den er mer medgjørlig. her bør du ha en W-list eller liknende ytterst (mot vindusflaten). For så å legge en stripe med lim som er 2-3 mm høyere enn listen på innersiden. Med den vekten du har på glasset tenker jeg at den vil presse limet ned uansett. Du bør dele opp jobben i 2 deler. Lim først fast den ene siden dvs legg ruta på plass oppi rammen etter på føring av lim.
    la limet tørke. fra en time og oppover avhengeig av leverandør.
    Gjenta så samme operasjon på ren andre delen av rammen og skru denne fast. du kan jo evt. ha i lim mellom treverket om du vil det også.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du gjorde dette i en garasje ved +3 grader, så skjønner jeg at det flyter tregt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør dele opp jobben i 2 deler. Lim først fast den ene siden[...]
    Som jeg har skissert opp på forrige side, mener du? Men dette ordner seg nok. Skal jeg gå "fugeveien" tror jeg vi kommer i mål med mange slags fuger. Men jeg tipper jeg kommer til å bruke en som er menneskelig å påføre ala Casco Marin & Teknikk eller Sikaflex. Som roffe var inne på så blir det jo i praksis bare belastning ett sted og det er mot fugen under glasset. Bruker jeg et par trebiter plasset som på bildet under, så regner jeg med at det holder...:

-diy-lydvindu-montering-av-glass-4-jpg

Om du gjorde dette i en garasje ved +3 grader, så skjønner jeg at det flyter tregt.
    Hehe - nei dette ble forsøkt for lenge siden (og på en langt varmere årstid).

Temperatur og viskositet til fugemasser er en meget god grunn til ikke å foreta glassmonteringen i garasjen!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kanskje jeg skal gå tilbake til en gammel løsning og bare bruke fugemasse (der W-listene holder fugemassen på plass):

-diy-lydvindu-montering-av-glass-2-jpg

Finner man den rette fugemassen burde dette kunne fungere. Denne massen bør ha høy viskositet under påføring (for å fylle ut), men sterk i "herdet" tilstand. Vet ikke om f.eks. Sikaflex kunne funke. Prøvde ut en eller annen rutegreie fra Biltema, men den var omtrent umulig å få ut av tuben...
    Jeg har mest tro på denne løsningen. Av flere grunner;
    1. Ligner mest på det en glassmester ville brukt
    2. Så lenge det blir et vist press fra gummi/neoprenlistene vil ruta henge, selv om den er tung.
    3. Det enkleste er ofte det beste (selv om RuneW gjør sitt ytterste for å motbevise dette )
    4. Silikon tror jeg holder lenge som fugemasse, 40 kg belastning fordelt på det området det her er snakk om er ingenting.
    5. Den vil gi deg mekanisk frikobling og dermed "ro" i sinnet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg har mest tro på denne løsningen. Av flere grunner;
    1. Ligner mest på det en glassmester ville brukt
    2. Så lenge det blir et vist press fra gummi/neoprenlistene vil ruta henge, selv om den er tung.
    3. Det enkleste er ofte det beste (selv om RuneW gjør sitt ytterste for å motbevise dette )
    4. Silikon tror jeg holder lenge som fugemasse, 40 kg belastning fordelt på det området det her er snakk om er ingenting.
    5. Den vil gi deg mekanisk frikobling og dermed "ro" i sinnet
    Vil likevel anbefale å bruke en liten gummi kloss på hver side og i midten i bunn, Slike mengder med silikon/ akrylmasse eller hva det nå ender opp med, har ganske lang tørketid. Dermed må Vinduet ligge i flere dager.
    Har du derimot en Kloss eller Gummikloss i bunn (som ikke deformerer seg for mye) har du både demping og bæring av ruta slik at du kan la den stå opp etter en vegg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil likevel anbefale å bruke en liten gummi kloss på hver side og i midten i bunn, Slike mengder med silikon/ akrylmasse eller hva det nå ender opp med, har ganske lang tørketid. Dermed må Vinduet ligge i flere dager.
    Steike! Og jeg som har det så travelt... ;-)

Har du derimot en Kloss eller Gummikloss i bunn (som ikke deformerer seg for mye) har du både demping og bæring av ruta slik at du kan la den stå opp etter en vegg.
    Jeg skal se hva jeg finner. Kan jo alltids lime på noen små gummiknotter hvis jeg finner noen i passende tykkelse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk forresten denne nå nettopp:

-molton-jpg

Da er det muligheter for å drive med ting mens fugemassen tørker også!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk forresten denne nå nettopp:

-molton-jpg

Da er det muligheter for å drive med ting mens fugemassen tørker også!
    Den var det absolutt noe kjent med.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme med sykt barn i dag, så jeg fikk holde på mer eller mindre uavbrutt i en hel time nede i kjelleren.

Her under påføring av grunning:
    -img_2462-jpg

En kombinasjon av meditasjon og maling. Temperaturen er ikke noe å si på heller. Om ikke annet så har jeg i alle fall klart å lage en rimelig temperatur-isolert kjeller...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme med sykt barn i dag, så jeg fikk holde på mer eller mindre uavbrutt i en hel time nede i kjelleren.

Her under påføring av grunning:
    -img_2462-jpg

En kombinasjon av meditasjon og maling. Temperaturen er ikke noe å si på heller. Om ikke annet så har jeg i alle fall klart å lage en rimelig temperatur-isolert kjeller...
    Imponerende hastighet på den kosten

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende hastighet på den kosten
    Jeg vil heller snu litt på det og si at det var imponerende av resten av kroppen å sitte såpass stille med en lukkertid på 3-4 sekunder ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil heller snu litt på det og si at det var imponerende av resten av kroppen å sitte såpass stille med en lukkertid på 3-4 sekunder ;-)
    For ikke å snakke om 5 sekunder som var eksponeringstiden :-) Du kunne jo vurdere å skru opp isoen noe. til 400 f.eks. Jeg ser at du kjører på ISO100
    Du vil ikke ha noe merkbar forskjell på kvaliteten av bildene vil jeg tro. Men lukkertiden vil gå ned drastisk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å snakke om 5 sekunder som var eksponeringstiden :-)
    :roll:

Du kunne jo vurdere å skru opp isoen noe. til 400 f.eks. Jeg ser at du kjører på ISO100
    Du vil ikke ha noe merkbar forskjell på kvaliteten av bildene vil jeg tro. Men lukkertiden vil gå ned drastisk.
    Jada, jada, jeg har en grunnleggende forståelse for fotografi, ellers takk...

Jeg har låst kameraet på ISO100 fordi Canon, i motsetning til Olympus, ikke klarer å ha en automatisk iso-innstilling med tak (f.eks. ISO 400). Så enten må jeg inn å stille ISO for hvert &%€/%€& bilde, eller så må jeg låse den til noe (mer eller mindre fornuftig).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :roll:

Jada, jada, jeg har en grunnleggende forståelse for fotografi, ellers takk...

Jeg har låst kameraet på ISO100 fordi Canon, i motsetning til Olympus, ikke klarer å ha en automatisk iso-innstilling med tak (f.eks. ISO 400). Så enten må jeg inn å stille ISO for hvert &%€/%€& bilde, eller så må jeg låse den til noe (mer eller mindre fornuftig).
    Kjører du ikke på "P" da? Du trenger jo ikke å bytte ISO for hvert bilde...

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til ettertanke!

8)

2 menn er ute og isfisker.

De sitter og fisker og drikker øl.

Etter å ha sitte stille i noen timer så sier Jan til Tommy:

"Jeg tror jeg vil skilles fra kona. Ho har ikke snakka til meg på 2 måneder!"

Tommy sitter og drikker en stund til før han svarer:

"Det synes jeg at du skal tenke nøye over. Slike kvinner er vanskelige å få tak i !!!!!!!!!!!!"

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enten må jeg inn å stille ISO for hvert &%€/%€& bilde, eller så må jeg låse den til noe (mer eller mindre fornuftig).
    ...noe litt mindre (u)fornuftig enn ISO 100 ville da vært ISO 200... 400 kan nok bli litt for mye om du bruker det fast utendørs i godt lys, men det beste er nok å justere ISO verdien etter behov... men det visste du jo med din grunnleggende forståelse for fotografi... ;-)

Ellers er det et imponerende vidusprosjekt du jobber med. Jeg tror det er mange som ser fram til de mange 100 demoene du må holde når...? alt er ferdig... er jo ikke sikkert det blir i vår levetid, men NOEN må da få gleden av å se verket fullført

Side 323 av 587 FørsteFørste ... 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 319 320 321 322 323 324 325 326 327 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •