RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 322

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 322 av 587 FørsteFørste ... 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 318 319 320 321 322 323 324 325 326 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 ... SisteSiste
Viser resultater 6,421 til 6,440 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epdm

Tettelister og folier

EPDM fugebånd for bruk på trelekter.

Lagerføres i 3 forskjellige farger (sort, grå og hvit)
    Tykkelse: 0,75 mm
    25 meter pr ruller i bredde 70 mm

Monarflex er en sort polyetylen folie for bruk på lekter/utlektingsprofiler.

Tykkelse: 0,35 mm
    40 meter pr. ruller i bredde 70 mm

Neoprenlist

Lagerføres i to forskjellige farger (svart og hvit)
    55 mm x 30 m pr. rull

Steni - Tilbehør

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - jeg stiller med videokamera og våtdrakt hvis du forer brødskjæremaskinen med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydfeller

Har ikke lest hele tråden så jeg vet ikke om lydisoleringsbiten er løst allerede. Men i min kjellerkino, med balansert ventilasjon sammen med resten av huset, har jeg 2 stk. 1,2m lydfeller på til-luft og fra-luft. Fungerer kjempebra. Kan spille så jeg rister i stolen og det er kun bassen du kan merke svakt i resten av huset.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BSA
    Har ikke lest hele tråden så jeg vet ikke om lydisoleringsbiten er løst allerede. Men i min kjellerkino, med balansert ventilasjon sammen med resten av huset, har jeg 2 stk. 1,2m lydfeller på til-luft og fra-luft. Fungerer kjempebra. Kan spille så jeg rister i stolen og det er kun bassen du kan merke svakt i resten av huset.
    Løst og løst... jeg har gjort så godt jeg kan i alle fall...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Lagerføres i 3 forskjellige farger (sort, grå og hvit)
    Tykkelse: 0,75 mm
    25 meter pr ruller i bredde 70 mm

Monarflex er en sort polyetylen folie for bruk på lekter/utlektingsprofiler.

Tykkelse: 0,35 mm
    40 meter pr. ruller i bredde 70 mm

Neoprenlist

Lagerføres i to forskjellige farger (svart og hvit)
    55 mm x 30 m pr. rull

Steni - Tilbehør
    Hey og takk for forslag! Litt interessant dette med tykkelsen. Håper det er skrivefeil, eller er listene under en mm? Det står jo ikke noen tykkelse på neoprenlisten. Kanskje den er litt tykkere?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey og takk for forslag! Litt interessant dette med tykkelsen. Håper det er skrivefeil, eller er listene under en mm? Det står jo ikke noen tykkelse på neoprenlisten. Kanskje den er litt tykkere?
    Vil tro at dette er lister som skal brukes mellom lektene for å få det tett. klemmes mer eller mindre flate og bygger mindre enn 1mm, slik markert med rød strek:
    -tettningslist-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Vil tro at dette er lister som skal brukes mellom lektene for å få det tett. klemmes mer eller mindre flate og bygger mindre enn 1mm, slik markert med rød strek.
    Ja, det kan det muligens være. Kommer til å lime sammen delene, så trenger ikke noe tettelist der.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk pusset ferdig delene i dag og måtte selvsagt prøve om rammen i det hele tatt fikk plass i karmen. Og det gjorde den mer eller mindre:
    -img_2456-jpg

"Bare glass og maling mangler":
    -img_2458-jpg

Kommer til å roe ned bygging litt nå frem mot HTF. Skal ikke vaske hus, men gå over og dobbeltsjekke at alt jeg skal ha med (og det er ikke lite) fungerer som det skal ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å roe ned bygging litt nå frem mot HTF. Skal ikke vaske hus, men gå over og dobbeltsjekke at alt jeg skal ha med (og det er ikke lite) fungerer som det skal ;-)
    Da er vi to som "roer" ned før HTF (av litt forskjellige grunner) Jeg skal også dobbeltsjekke og gjøre klar det jeg skal ha med.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld spørsmålet, men hvorfor kan du ikke bruke vanlige tettelister av denne typen istedenfor neopren? Det har jeg brukt tidligere på vinduer i en innendørs skillevegg:

Biltema Norge

Evt denne om den forrige er for tykk:

Biltema Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe imot slike lister i utgangspunktet (særlig den nederste av de to alternativene over), men det er vanskelig å finne noen som ikke blir paddeflate med 40 kg glass på seg. De skal jo tross alt bygge 3-4 mm med glass hvilende oppå.

Grunnen til at jeg gnåler så veldig med dette er selvsagt at jeg er veldig usikker. Hva skal egentlig holde glasset på plass? Jeg liker ikke tanken på at det er den lille fugestripen rundt "enden" av glasset som skal holde hele greia på plass. De må være bra med hold på sidene også - og da må det være noe som er tight - og da må det være noe som passer ganske nøyaktig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe imot slike lister i utgangspunktet (særlig den nederste av de to alternativene over), men det er vanskelig å finne noen som ikke blir paddeflate med 40 kg glass på seg. De skal jo tross alt bygge 3-4 mm med glass hvilende oppå.

Grunnen til at jeg gnåler så veldig med dette er selvsagt at jeg er veldig usikker. Hva skal egentlig holde glasset på plass? Jeg liker ikke tanken på at det er den lille fugestripen rundt "enden" av glasset som skal holde hele greia på plass. De må være bra med hold på sidene også - og da må det være noe som er tight - og da må det være noe som passer ganske nøyaktig.
    Så lenge glassene i bruk skal stå på høykant, så vil ikke tettelistene på hver side av glasset belastes noe særlig. Det er vel listen i bunnen som får hovedvekten uansett. Jeg skjønner behovet for å klemme det sammen, men da synes jeg i så fall du har spandert vel mye klaring med 7mm tilsammen for tettelistene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg skjønner behovet for å klemme det sammen, men da synes jeg i så fall du har spandert vel mye klaring med 7mm tilsammen for tettelistene.
    Ja, det er nok mulig det... Det har vel noe med snekkererfaringer (eller mangel på sådanne) å gjøre :neutral: Jeg tok ikke sjansen på særlig mindre klaring for jeg var ikke trygg på mine ferdigheter når det gjaldt presisjon.

Når det er sagt så har vi vinduer i alu-rammer på jobben hvor tilsvarende klaring er godt over centimeteren per side av glasset, så 3.5mm er neppe katastrofalt i (lyd)vindus-sammenheng.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok mulig det... Det har vel noe med snekkererfaringer (eller mangel på sådanne) å gjøre :neutral: Jeg tok ikke sjansen på særlig mindre klaring for jeg var ikke trygg på mine ferdigheter når det gjaldt presisjon.

Når det er sagt så har vi vinduer i alu-rammer på jobben hvor tilsvarende klaring er godt over centimeteren per side av glasset, så 3.5mm er neppe katastrofalt i (lyd)vindus-sammenheng.
    Neida. Poenget er at dersom klemmingen skal være så stram at den skal være med å bære vekten av glasset, så trenger du noe som klemmes sammen til 3,5mm med en viss kraft, slik at denne kraften også brukes for å holde oppe vinduet. Tetting vil du alltids få. Jeg personlig synes ikke dette er kritisk, med mindre du synes sammenklemmingen av lista i bunnen av rammen når den reises til stående stilling er kritisk. Jeg tror også at tetningslister beregnet på 3-5 mm vil gi en viss avlastende klemming på glasset i de åpningene det er snakk om her.

Jeg er mer spent på innfesting av denne rammen til den ytre vindusrammen. Den skal vel om jeg skjønner det rett være mulig å åpne?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    eg er mer spent på innfesting av denne rammen til den ytre vindusrammen. Den skal vel om jeg skjønner det rett være mulig å åpne?
    Ja, på samme måte som denne er bærbar :-)

Vinduet skal skrus fast med 8 skruer mot lister i bakkant, så ja, det er mulig å åpne, men forhåpentligvis blir dette gjort meget sjeldent. Som f.eks. når FruW insisterer på å vaske rommet mellom vinduene. Blir spennende å se hvor lang tid diverse kryp bruker på å smusse til dette mellomrommet...

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å få tak slike plastkiler som fagfolka bruker. Jeg fikk hjelp av en kamerat med å bytte et glass (jeg sto å så på), og han brukte noen små kjekke plaskiler til å "låse" fast glasset.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Ble disse fjernet i etterkant?

Men en løsning begynner å materialisere seg (på tide, vil kanskje onde tunger hevde)...

Roffe er selvsagt inne på noe - og du også...

Jeg ser at Clasern har W-lister på hele 8 mm. Disse hadde vært perfekte. Litt irriterende at de bare blir solgt i 2-meters lengder. Litt avhengig av om jeg kan utstå skjøter eller ikke, blir prisen 531,- eller 944,-...

Men, men... Den på 5 mm er nok vel så bra egentlig, for den er bare 9 mm bred og dette trenger jeg hvis jeg skal på plass til avstandsholdere (*). jeg ser for meg noe slikt:

-v3-jpg

Denne løsningen gir avkall på prinsippet om å "frikoble glasset mekanisk fra rammen", men det vet jeg ikke om har noen praktisk betydning uansett. Det er bare en tanke som har gjennomsyret designet så langt.

(*) Tør ikke skrive skims, shimsm sjims fordi jeg fikk slik på pukkelen sist jeg prøvde ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge ikke glasset klaprer mot avstandsholderne når lydtrykket fra Erna-subbene tråkker til, så vil vel dette med å gi avkall på frikobling fra rammen fungere. Det betinger vel at avstandsholderne faktis presser mot glasset på alle kanter eller er myke nok til ikke å gi klaprelyd ... eller?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at du kan bruke gummimatte som "Shim". Slike finnes i et utall av tykkelser, men vet ikke helt hvor du får kjøpt det. Vel det burde jeg jo strengt talt vite... ops: Du får kjøpt Gummiduk hos Biltema i disse tykkelsene: 1,2,6,8 og 10mm

Ellers kunne du kanskje brukt slike fra Clas Ohlson:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kanskje jeg skal gå tilbake til en gammel løsning og bare bruke fugemasse (der W-listene holder fugemassen på plass):

-diy-lydvindu-montering-av-glass-2-jpg

Finner man den rette fugemassen burde dette kunne fungere. Denne massen bør ha høy viskositet under påføring (for å fylle ut), men sterk i "herdet" tilstand. Vet ikke om f.eks. Sikaflex kunne funke. Prøvde ut en eller annen rutegreie fra Biltema, men den var omtrent umulig å få ut av tuben...

Side 322 av 587 FørsteFørste ... 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 318 319 320 321 322 323 324 325 326 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •