RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 317

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 317 av 587 FørsteFørste ... 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 313 314 315 316 317 318 319 320 321 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 437 447 457 ... SisteSiste
Viser resultater 6,321 til 6,340 av 11737
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Den ser unektelig grom ut... :-)
    Hengsler nede og denne opp, burde gjøre susen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en løsning der de platene som har lys, festes med slike vinkler som Rune kom med på sidene (frese spor nedover hele kanten, og så ett litt dypere spor til selve festet)

Og så fester man platene imellom (som da blir å ha en kant som går over det freste sporet) med hengsler nede og magnet/borrelås (evt begge) oppe?
    Da å ha limt og stiftet borrelåsen godt fast på begge sider..

Burde holde godt det egentlig

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hengsler nede og denne opp, burde gjøre susen.
    Tror jeg tar henglsene øverst i så fall - de ser litt utsatt ut der nede...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet bittelitt i kveld og platene bør nok festes flere steder enn på topp og bunn for å ligge godt intil rammeverket hele veien (og ikke skrangle).

Eksperimenterte litt med DIY-"beslag" og fant ut at denne underlige konstruksjonen (bit av patentbånd) her fungerte:

-img_2333-jpg

Det er 2 stk 3 x 30 mm torx-skruer (som vist) som er skrudd inn i sponplata og dette sitter tilsynelatende relativt godt (belastningen kommer jo også 90 grader på skruene).

Her litt mer fra siden:
    -img_2336-jpg

Så spørs det da - om jeg orker å lage og skru 80 av disse...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva med en løsning der de platene som har lys, festes med slike vinkler som Rune kom med på sidene (frese spor nedover hele kanten, og så ett litt dypere spor til selve festet)

Og så fester man platene imellom (som da blir å ha en kant som går over det freste sporet) med hengsler nede og magnet/borrelås (evt begge) oppe?
    Interessant løsning med "overlappende" plater. Hadde vært fint hvis det var mulig. Er imidlertid redd dette blir over mine evner å få til :-)

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du i tillegg lime fast moltonen til rammene ??

Anbefaler Biltemas spraylim, virker som bare det, men ikke bruk for mye av godsakene :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksperimenterte litt med DIY-"beslag" og fant ut at denne underlige konstruksjonen (bit av patentbånd) her fungerte:

-img_2333-jpg
    Ser ut som denne fester veldig godt til plata, men ser ikke helt trygg ut mot lektene?
    Hvorfor ikke en litt lengre bit patentbånd med to hull, ett til plate og ett mot lektene? Enklere å lage og litt mer balansert.
    Kanskje du har tenkt på dette og forkastet det , men det var min første tanke når jeg så det.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Kjøp Momentstaver med "påmonterte" piper - ikke en slik forlenger. Man mister en del i overgangen mellom pipe og forlenger. Bare ett lite tips fra en som har vært innkjøper av den typen verktøy før han ble revisor (kanskje jeg kan kalle meg registrert revisor snart? Sitter med praktisk prøve på jobben i dag for å blir godkjent)
    Til privat bruk der man gjerne bruker luft muttertrekkere sammen med en liten kompressor som ikke klarer å holder like jevnt trykk som større luft systmer, ville jeg vært mere skeptisk til bruk av moment staver. Til bruk sammen med en slik oppladbar trekker er kanskje ikke det problemet like aktuellt, men man har kanskje litt variasjon i slag kraften på de første boltene man løsner og de siste man trekker til Man bør vel derfor alltid gå over med en manuell moment nøkkel etterpå, spesiellt på letmetall felger, og repetere dette etter noen titalls kilometer kjøring.

Hvordan gikk det forresten med revisor prøven?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Skal du i tillegg lime fast moltonen til rammene ??

Anbefaler Biltemas spraylim, virker som bare det, men ikke bruk for mye av godsakene :-)
    Biltema-spray er notert!

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Ser ut som denne fester veldig godt til plata, men ser ikke helt trygg ut mot lektene?
    Hehe - du tenker muligens på denne?

-unsafe-jpg

Var vel litt kjapp i klippingen av patentbåndet her, ja. Det går jo an å la det være igjen litt mer "gods" en dette...

Hvorfor ikke en litt lengre bit patentbånd med to hull, ett til plate og ett mot lektene? Enklere å lage og litt mer balansert.
    Vet ikke helt hva du tenker på, men poenget med denne måten å gjøre det på er å få til et press inn mot lekten.

Men en kollega på jobben spurte hvorfor jeg ikke bare skrudde platene fast rett ovenfra, på normal måte og jeg ble svar skyldig... Jeg har nok tenkt i de baner at spon er elendig i kantene, men hvis jeg gjør det på denne måten kan jeg jo trekke platene nesten helt inntil hverandre og i praksis "få" en del mm ekstra kant (innenfor pyntelista):

-spotkasser-festing2-jpg

Mulig det går an å gjøre det på denne måten... ops:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du tenker på, men poenget med denne måten å gjøre det på er å få til et press inn mot lekten.
    Tenkte at den gjorde akkurat det samme som "din modell" men med to skruer i stedet for tre og litt mer gods på patentbåndet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt på det nedre feste mot veggen...

Hvorfor ikke bare sette en skyggelist på veggen og dytte platene inn mellom den og stenderen ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW; jeg har brukt flere bokser med Biltema spraylim og det har vært en dårlig opplevelse i forhold til andre merker jeg har brukt tidligere. Ujevn spredning og tetter seg etter en gangs bruk. Samt at festeevnen har vært bare middels. Selv om den er billig, så er det bare en gangs bruk jeg har fått til. Andre merker har jeg kunnet bruke gang på gang.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å bli sykelig detaljert, men grunnen til at jeg har brukt skruehull så tet på hverandre er å få "down force" som det heter på gresk (se under):

-spotkasser-festing3-jpg

Men det kan godt hende jeg skrur spot-platene rett på bare. Disse skal jo egentlig aldri fjernes igjen. Ja, kanskje det beste hadde vært å LIME dem på med monteringslim og bare skrudd med 4 skruer for å holde den på plass mens limet tørker...

Det er jo bare ikke-spot-platene som skal være demonterbare. Disse bør jeg nok feste litt annerledes.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW; jeg har brukt flere bokser med Biltema spraylim og det har vært en dårlig opplevelse i forhold til andre merker jeg har brukt tidligere. Ujevn spredning og tetter seg etter en gangs bruk. Samt at festeevnen har vært bare middels. Selv om den er billig, så er det bare en gangs bruk jeg har fått til. Andre merker har jeg kunnet bruke gang på gang.
    BEF bruker vel spraypistol med noe flytende lim kjøpt løst?

Jeg kom forresten plutselig på at jeg har prøvd diverse spraylim under byggingen av Ernaene, både Biltema og langt, langt dyrere.

Konklusjon: Jeg "fikk ikke til" noen av limene. Stoffet har faktisk rullet av den ene Ernaen allerede. Ikke at jeg bryr meg - de blir jo stående skjult uansett.

Jo, forresten, det irriterer livet av meg - særlig med tanke på hvor langt tid jeg brukte for å få djevelskapen i utgangspunktet...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm pussig, har bare gode erfaringer med moltonen jeg limte opp i taket.
    Brukte du boksene med justerbar dyse ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt på det nedre feste mot veggen...

Hvorfor ikke bare sette en skyggelist på veggen og dytte platene inn mellom den og stenderen ?

Du tenker muligens på det opprinnelige forslaget?

-spotkasser-lister-jpg

Det er absolutt et alternativ. Det er imidlertid et par ankepunkter:

1. Det hadde vært fint å kunne feste platen på sidene også (i alle fall ett sted på hver side), fordi de ikke er 100% rette (vært lagret i garasjen) og for å unngå alle mulige tendenser til risting/ulyder.

2. Det er litt problematisk med en slik list at alle platene må festes samtidig.

#2 kan man imidlertid komme rundt ved å skru lista løselig i første omgang, sette på alle platene og skru fast til slutt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF bruker vel spraypistol med noe flytende lim kjøpt løst?
    Jeg vil tippe at BEF sin metode er den BESTE, uten sammenlikning. Det er vel ingen av oss som har limt så mye molton som han.

Jeg fikk godt resultat med et spraylim jeg kjøpte hos en møbelsnekker.

Brukte du boksene med justerbar dyse ?
    Ja

Tipper at Biltema har sterkt varierende kvalitet. Det har vært min erfaring mange ganger med både dette og andre produkter.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår er det noe slik Loffen68 mener:
    -spotkasser-lister_mod-jpg

du kan jo selvsagt bruke en midlertidig list som er litt mindre først for så å sette på en pen list etterpå

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker muligens på det opprinnelige forslaget?

-spotkasser-lister-jpg

Det er absolutt et alternativ. Det er imidlertid et par ankepunkter:

1. Det hadde vært fint å kunne feste platen på sidene også (i alle fall ett sted på hver side), fordi de ikke er 100% rette (vært lagret i garasjen) og for å unngå alle mulige tendenser til risting/ulyder.

2. Det er litt problematisk med en slik list at alle platene må festes samtidig.

#2 kan man imidlertid komme rundt ved å skru lista løselig i første omgang, sette på alle platene og skru fast til slutt.
    Nja...

Tenk deg en skyggelist på ca 20x30 mm og i motsetning til den på bilde så er langsiden skrudd fast mot veggen og ikke til platen.

Da får du vinkel som stemmer sånn ca med dekkplaten og ett stabilt langsgående feste.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Slik jeg forstår er det noe slik Loffen68 mener:
    -spotkasser-lister_mod-jpg

du kan jo selvsagt bruke en midlertidig list som er litt mindre først for så å sette på en pen list etterpå

Yess :-)

Side 317 av 587 FørsteFørste ... 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 313 314 315 316 317 318 319 320 321 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 437 447 457 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •