RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 316

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 316 av 587 FørsteFørste ... 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 312 313 314 315 316 317 318 319 320 326 336 346 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 ... SisteSiste
Viser resultater 6,301 til 6,320 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dekomolton bestilt

Ja da her jeg bestilt 9 løpemeter med 130cm Dekomolton til å kle spotkassene med. Jeg begynner seriøst å tvile på at jeg vet hva jeg driver med. Er helt i det blå når det gjelder å feste enkeltplatene i forkant av kassene og samtidig på det pent... Har hørt litt negative ting om molton i det siste også (vanskelig å gjøre rent, blir fort stygt etc.), så lurer på om jeg er på bærtur.

Tror muligens uansett jeg bør legge molton-delen på is til jeg er ferdig med det meste av grise-arbeidet, slik at det ikke blir unødvendig mye støv og sagflis i den...

---

Jaja, en liten uventet opptur var at FruW var litt involvert i går, ikke bare i det estetiske, men også i den mekanisk-tekniske biten. Hun hadde faktisk flere gode forslag når det gjelder innfestingen av disse platene mine!

Hehe - kanskje jeg skulle leie henne som konsulent?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja da her jeg bestilt 9 løpemeter med 130cm Dekomolton til å kle spotkassene med. Jeg begynner seriøst å tvile på at jeg vet hva jeg driver med. Er helt i det blå når det gjelder å feste enkeltplatene i forkant av kassene og samtidig på det pent... Har hørt litt negative ting om molton i det siste også (vanskelig å gjøre rent, blir fort stygt etc.), så lurer på om jeg er på bærtur.

Tror muligens uansett jeg bør legge molton-delen på is til jeg er ferdig med det meste av grise-arbeidet, slik at det ikke blir unødvendig mye støv og sagflis i den...

---

Jaja, en liten uventet opptur var at FruW var litt involvert i går, ikke bare i det estetiske, men også i den mekanisk-tekniske biten. Hun hadde faktisk flere gode forslag når det gjelder innfestingen av disse platene mine!

Hehe - kanskje jeg skulle leie henne som konsulent?
    Viktig å involvere de, passer ikke løsningen må du komme med en teknisk god beskrivelse om hvorfor det ikke lar seg gjøre.
    Det hender jo som du sier at de har noe å komme med også utover det estetiske :-D

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi prøver i alle fall å gi brukerne denne opplevelsen, men bak kulissene begynner det (etter 12-13 års utvikling) å bli relativt mye å holde rede på etterhvert...

Ja, det er vel det det kalles ja... innvikler, utvikler...
    Du kan jo si at du har utviklet et innviklet program

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Ja, den skal være det, så sant de ikke er rustet fast og at de er skrudd til med normalt moment. Kommer til å investere i noe ala dette for å unngå det. Har f.eks et verksted skrudd til for hardt, får jeg løsne dem på gamlemåten først.

Det viktigste er at SeniorW har blitt med å spleise på verktøyet, så det ble ikke den helt store investeringen.
    Kjøp Momentstaver med "påmonterte" piper - ikke en slik forlenger. Man mister en del i overgangen mellom pipe og forlenger. Bare ett lite tips fra en som har vært innkjøper av den typen verktøy før han ble revisor (kanskje jeg kan kalle meg registrert revisor snart? Sitter med praktisk prøve på jobben i dag for å blir godkjent)

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Kjøp Momentstaver med "påmonterte" piper - ikke en slik forlenger. Man mister en del i overgangen mellom pipe og forlenger. Bare ett lite tips fra en som har vært innkjøper av den typen verktøy før han ble revisor (kanskje jeg kan kalle meg registrert revisor snart? Sitter med praktisk prøve på jobben i dag for å blir godkjent)

Enig med Msport på denne, finnes flere sett og få kjøpt til dette (med 17, 19 & 21) hvis du har forskjellig dim. på bolter/muttere på forskjellige biler/sommer/vinter. Ofte nødvendig å løsne bolter med kort pipe da momentstaven flekser for mye.:wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Du kan jo si at du har utviklet et innviklet program
    Hehe - sånn kan det vel også sies ja :-)

Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Enig med Msport på denne, finnes flere sett og få kjøpt til dette (med 17, 19 & 21) hvis du har forskjellig dim. på bolter/muttere på forskjellige biler/sommer/vinter. Ofte nødvendig å løsne bolter med kort pipe da momentstaven flekser for mye.:wink:
    Fleksingen til en slik stav tenkte jeg ikke på! Slagfunksjon + fleksing kan ikke være spesielt heldig.

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fleksingen til en slik stav tenkte jeg ikke på! Slagfunksjon + fleksing kan ikke være spesielt heldig.
    Fleksingen er det som gir riktig moment ved montering. Det Orchard sier, er at du ofte trenger mere moment til å få løsnet boltene igjen. Da de har en tendens til å sette seg iløpet av ett halvår.
    Kjøp deg ett sett med kraftpiper på biltema. De holder i massevis til dette formålet.

Edit: Potetfingrene slo til igjen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perius
    Fleksingen er det som gir riktig moment ved montering.
    Da lærte jeg noe i dag også. Undret meg litt over hvordan disse momentstavene virket og hvordan de funket i revers. Hvis det er fleksingen som styrer momentet, så funker de jo dårlig i revers ja... Trodde kanskje de var enveis eller noe slikt, men lure var de visst ikke - akkurat som meg :-)

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perius
    Fleksingen er det som gir riktig moment ved montering. Det Orchard sier, er at du ofte trenger mere moment til å få løsnet boltene igjen. Da de har en tendens til å sette seg iløpet av ett halvår.
    Kjøp deg ett sett med kraftpiper på biltema. De holder i massevis til dette formålet.

Edit: Potetfingrene slo til igjen.
    Problemet med kraftpipene er at de ofte blir for tykke om du har alufelger, jeg bruker selv vanlige piper av bra kvalitet på min bosch trekker,og så drar jeg alltid det siste for hånd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, vi får vel ta litt kinobygging igjen :-)

Jeg funderer litt rundt festingen av disse berømmelige, stoffkledte platene jeg skal ha på spot-kassene mine. Jeg vet jeg gjør det vanskelig, men klarer ikke å la det være...

Det er et par ting jeg vil oppnå:

1. De skal helst festes slik at de (store) platene skal kunne fjernes igjen (ved behov for ombygging til bassfeller)

2. De skal festes slik at det blir pent

Det enkleste hadde selvsagt vært å bare skru fast platene forfra, men jeg tror jeg må til med dekke-lister nesten uansett. I alle fall i underkant og overkant. Også sideveis er det vanskelig å komme utenom pga at det nesten er umulig å få platene helt tight sideveis.

Siden jeg skal sette opp platene en og en (og alene), lurte jeg på om det var mulig å lage en innfesting i bunn jeg kunne legge dem an på, for så å skru dem fast i overkant og til slutt skru dem helt fast underkant:

-spot_feste_01-jpg

I nedkant (to alternativer):

-spot_feste_02-jpg -spot_feste_06-jpg
    (Bare-skrue-metoden er jeg ikke sikker på fungerer noe særlig, men den første løsningen er ikke spesielt elegant den heller...)

I overkant:

-spot_feste_03-jpg

På sidene går det muligens an å feste dem med en av følgende metoder:

Med stoffet brettet rundt:

-spot_feste_04-jpg
    (ulempen er at festebraketten vil bygge under pyntelisten)

Med stoffet klippet av før kanten:
    -spot_feste_05-jpg
    (ulempen er at stoffet bør sitte rimelig godt i kanten der (vanskelig?))

Finnes det slike "braketter" som jeg har skissert i tegningene over? Er det i diverse størrelser og hva heter de?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor så vanskelig?

Du kan vel bruke disse?

-sneppert-jpg

Jeg brukte disse til feste av platene/rammene på den gamle frontveggen min.
    Sitter som bare det. Jeg hadde jo 2x Klipsch RSW10D bak der, uten at det ble noen ulyder.

EDIT: Så kan du legge en veldig tynn gummi pakning langs kanten, så er du sikker på at det er tett også.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo kanskje lage paneler ferdige med bolter der du bruker vingemutter for å skru de fast. (siste på hver side må ha hybridløsning...)
    -spot_feste_01_mod-jpg

Som bolter kan du bruke slike:

eller gjengestang og innslagsmutter

Dette er selvsagt dekket av moltonen din...

EDIT: Bilde endret!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kombinasjon av begge forslagene kanskje. Klikkløsning der du eventuelt ønsker dempeplater.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg kan ikke bruke snepperter der jeg skal henge armatur i alle fall. Takk for forslagene. Bare la dem strømme på!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne holder bra:
    -rholder-jpg

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tegne en løsning i Corel, men den trynte da jeg skulle eksportere bilde til GIF. Fikk dog tatt en screenshot av deler av mitt forslag:

Kort historie: Hva med hengsler i bunn og valgfrie skjulte skruer i topp:

-hengsle-gif

Da kan du vippe ned panelene ved behov for tilgang bakom...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hengsler både oppe og nede ville også fungert, bare at oppe så må du føre inn låsestangen selv

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Denne holder bra:
    -rholder-jpg
    Den ser unektelig grom ut... :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke magneter? Scrooge tipset om det i en annen tråd. Det skal vistnok være en kraftig liten jæ'''''''' av en magnet i hardisker. Hvis en har tilgang til el retur så burde en kunne skaffe slike helt gratis

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og borrelås er uaktuelt eller?

Side 316 av 587 FørsteFørste ... 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 312 313 314 315 316 317 318 319 320 326 336 346 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •