RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 314

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 314 av 587 FørsteFørste ... 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 310 311 312 313 314 315 316 317 318 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 444 454 ... SisteSiste
Viser resultater 6,261 til 6,280 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Konge!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

... og ordføreren vant 890 kroner også på veddemålet, så han holdt vel klokelig kjeft om vedding etterpå, han også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

... og ordføreren vant 890 kroner også på veddemålet, så han holdt vel klokelig kjeft om vedding etterpå, han også.
    Spørs hvor mye han stakkaren på taket skulle ha for å holde kjeft da - sett i lys av at han nettopp hadde tapt 100 store...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, en "snill" versjon av "pissehistorien" i Desperado (Do for ekstremt trengende).

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, artig den ja.

For å komme tilbake til lyspærediskusjonen. Er det noen her som har tenkt på at disse sparepærene inneholder kvikksølv som dersom pæren knuses kan reagere med oksygen og danne en kvikksølvdamp? Engelske myndigheter har til og med gått ut offentlig og sagt at dersom det skjer må huset evakueres i minst 15 minutter. Så disse pærene er spesialavfall og det er viktig å håntere disse med ytterste forsiktighet. Selv er jeg gammeldags og kjører på med både 35w og 50w sløsepærer som varmer og lyser godt opp

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Er det noen her som har tenkt på at disse sparepærene inneholder kvikksølv som dersom pæren knuses kan reagere med oksygen og danne en kvikksølvdamp? Engelske myndigheter har til og med gått ut offentlig og sagt at dersom det skjer må huset evakueres i minst 15 minutter. Så disse pærene er spesialavfall og det er viktig å håntere disse med ytterste forsiktighet.
    Det er vel annerledes med LED (som i alle fall er mitt alternativ til halogen i kinoen)?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, artig den ja.

For å komme tilbake til lyspærediskusjonen. Er det noen her som har tenkt på at disse sparepærene inneholder kvikksølv som dersom pæren knuses kan reagere med oksygen og danne en kvikksølvdamp? Engelske myndigheter har til og med gått ut offentlig og sagt at dersom det skjer må huset evakueres i minst 15 minutter. Så disse pærene er spesialavfall og det er viktig å håntere disse med ytterste forsiktighet. Selv er jeg gammeldags og kjører på med både 35w og 50w sløsepærer som varmer og lyser godt opp
    Sparepærer, i likhet med lysrør, inneholder små mengder med kvikksølv ja.
    Men jeg må korrigere deg litt: Kvikksølv reagerer jo ikke med oksygenet. Kvikksølv er jo et metall som fordamper i friluft, og som derimot forurenser denne.
    Dette er dermed ikke et resultat av en reaksjon mellom kvikksølvdamp og luft, ettersom kontakten med oksygenet ikke fører til noen kjemisk reaksjon.
    Men at sparepærer så avgjort skal behandles med forsiktighet, av ovennevnte grunner? Ja!

Forøvrig er vel ikke sparepærer i seg selv noen opsjon i denne tråden, ettersom det for tiden diskuteres LED-løsninger opp mot vanlige spotpærer.
    Uansett, så tåler vi vel en liten påminnelse om slike fakta! ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er vel annerledes med LED (som i alle fall er mitt alternativ til halogen i kinoen)?
    Definitivt!
    En LED (Light Emitting Diode), inneholder (så vidt jeg vet), ingen skadelige stoffer. Og absolutt ikke kvikksølv!
    -
    Ellers er jeg ikke overmåte imponert av LED´s, i sett i sammenheng med kinobelysning.
    Man har etterhvert utviklet voldsomt lyssterke lysdioder, men problematikken i det daglige, ligger fortsatt rundt temaet fargetemperatur og dårlige / dyre løsninger ang dimming av disse.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og selv om LED-pærer skulle inneholde kvikksølv kan de jo ikke knuse som vanlige pærer eller sparepærer, så diskusjonen om gasser på avveie er jo ikke relevant her. Men LED-pærer har vel litt elektronikk i seg og nå er det vel en kjensgjerning at all elektronikk inneholder en viss mengde tungmetaller og andre kjemiske stoffer som skal behandles korrekt Men det er jo ikke værre enn at man leverer de som annet EE-avfall den dagen de slutter å lyse.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det finnes et hav av LED-løsninger, og mange er dårlige... Pr. i dag er det kostbart med gode dimmesystemer, men dette kommer nå for fullt. I løpet av et år tipper jeg en har gode dimmesystemer til 2-3000.- på markedet, sikkert også med RS232-støtte for oppkobling mot f.eks. Crestron-systemer og full automatisering... Gode LED-pærer med type 7-10W effekt (som tilsvarer MYE tradisjonell effekt) koster også mye, faktisk flere tusen pr. stk pr. i dag, men også disse skal nok kraftig ned i pris. Det finnes også LED-pærer i øvre kvalitetsklasse som kan justeres fra 3300-6600 Kelvin, men disse koster pr. dato noen tusen pr. stk...

Uansett - KRØR med litt dimm er jo tingen - så installerer du bare det nødvendige "kableri" når / hvis du gidder på et eventuelt senere tidspunkt!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens dere diskuterer sparepærenes uheldige egenskaper, har jeg gjort ferdig spot-kassene:

-img_2331-jpg

Ja, mer eller mindre da... de sitter godt nok, men de er ikke limt hele veien. Mulig jeg drar på med en stripe billig silikon (på utsiden av kassene) senere.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare resten igjen Rune. :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Da er det bare resten igjen Rune. :-D
    Hehe - ja, ikke sant :-)

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker i hvertfall nå som at noe av spiriten er tilbake, RuneW. Og det setter i hvertfall jeg pris på.
    Har full forståelse for de litt "tyngre" periodene som har vært.
    Jeg har fulgt med tråden hele veien og har ikke tenkt å slutte med det.

Nå kommer mørketida så da vil du vel (om fruW tillater) kunne tilbringe litt mer tid med hobbysyssler nede i "the dungeon". Det ser jeg fram til
    Men: Og dette vet du jo godt: FruW trenger, og har også krav på, din oppmerksomhet :wink:

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Sparepærer, i likhet med lysrør, inneholder små mengder med kvikksølv ja.
    Men jeg må korrigere deg litt: Kvikksølv reagerer jo ikke med oksygenet. Kvikksølv er jo et metall som fordamper i friluft, og som derimot forurenser denne.
    Dette er dermed ikke et resultat av en reaksjon mellom kvikksølvdamp og luft, ettersom kontakten med oksygenet ikke fører til noen kjemisk reaksjon.
    Men at sparepærer så avgjort skal behandles med forsiktighet, av ovennevnte grunner? Ja!

Forøvrig er vel ikke sparepærer i seg selv noen opsjon i denne tråden, ettersom det for tiden diskuteres LED-løsninger opp mot vanlige spotpærer.
    Uansett, så tåler vi vel en liten påminnelse om slike fakta! ;-)
    OK, du har helt sikkert rett i det. Poenget var bare det med kvikksølvdampen som ikke er helt sunt for oss som nærmer oss aldersdemensen.
    Fint at du ikke hudflettet meg for å bruke 50w spotpærer Jeg har fått et inntrykk av at du ikke er særlig begeistret for dem.

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! Slik jeg tolker det du skriver så "er vi der" allerede når det gjelder selve lyskvaliteten til ledbasert belysning? Det er i så fall suverent. Jeg har hittil ikke sett ett "behagelig" LED-lys, men så har jeg stort sett bare sett billige saker.
    Tror nok ikke vi er der riktig ennå, jeg har desverre ikke fått sett noe på disse løsningene. Da noen måtte bli igjen å styre skuta.
    De som var på messene sa at det var mest for små scener enda siden de ikke var kraftige nok til å lyse opp fullsize scener (12x12x24 meter).
    Men jeg forstod det slik at de hadde pent lys.
    Men så er scenebelysning og innebelysning to helt forskjellige ting, på scener blir det bestandig brukt lysfiltre for ønsket stemning.

Lurer på om jeg blir nødt til å bestille endel LED's fra diverse plasser og finne ut på den harde (dyre) måten.

Haha - drøy et år med å starte da!
    Blir nok ikke oppstart før tidligst desember/januar.

Kan du komme med linken det gjelder (gjerne også posten). Jeg kan heller legge det på tuben så kan det sees direkte i posten.
    Virker som det er selve serveren jeg ikke får kontakt med.
    Kode:
    Pinging www.sub20hz.com [195.47.247.118] with 32 bytes of data:
    Request timed out.
    Request timed out.
    Request timed out.
    Request timed out.

Ping statistics for 195.47.247.118:
        Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
    Ser nesten ut til at det er noe kluss med hosting gjengen?
    Husker ikke hvilket post# det var, men linkene er:
    http://www.sub20hz.com/ht/videos/Hoppetest_1.avi
    http://www.sub20hz.com/ht/videos/Hoppetest_1_ffr.avi

Erfaringsmessig så vet jeg at konstuksjoner som blir "overbelastet", har en tendens til å vri seg. Så hvis man har hard isolasjon imellom bjelkelaget til etasjen over og bjelkelaget til kinoen, så vil denne videreføre den sideveis energien som oppstår ved at man hopper på gulvet.
    En person på 80kg som faller 4,8meter har en kraft på nesten 850kg.
    Man er jo ikke i nærheten av dette ved å hoppe fra en stol, men jeg kan med sikkerhet si at den kraften som blir overført er formidabel.

Sorry for avsporingen, men jeg har en liten fetish for mekaniske belastninger osv.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, du har helt sikkert rett i det. Poenget var bare det med kvikksølvdampen som ikke er helt sunt for oss som nærmer oss aldersdemensen.
    Fint at du ikke hudflettet meg for å bruke 50w spotpærer Jeg har fått et inntrykk av at du ikke er særlig begeistret for dem.
    Jada. For min del også hva aldersdemens angår!
    De fleste er vel klar over at kvikksølvdamp er helsefarlig, uansett alder.

Ellers håper jeg for all del at jeg ikke fremstår som noen "hudflettende" person?
    Samtidig medgir jeg gjerne at jeg har "ropt høyt" ang bruk av 50w spotpærer, og temperaturen på disse.
    Om man ønsker å benytte slike, skal man være særlig klar over minimumsavstanden mellom slike pærer og brennbart materiale. Vi er mange som snekrer og styrer med belysning både for hjemmekinoprosjekter og i andre sammenheng, og ikke alle er vel like oppmerksomme på disse problemene, alltid?
    Av den grunn fokuserer jeg titt og ofte på 20w alternativet, ettersom temperaturen på disse er langt lavere enn for både 35- og 50w pærer!
    Forskjellen i lysutbytte er ikke himmelropende stort mellom disse alternativene, og står etter mitt skjønn ikke i forhold til temperaturforskjellene.
    Blir det allikevel for dårlig lys, så gjør plass til en 20w eller to ekstra da! ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perius
    Virker som det er selve serveren jeg ikke får kontakt med.
    Kode:
    Pinging www.sub20hz.com [195.47.247.118] with 32 bytes of data:
    Request timed out.
    Request timed out.
    Request timed out.
    Request timed out.

Ping statistics for 195.47.247.118:
        Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
    Ser nesten ut til at det er noe kluss med hosting gjengen?
    Husker ikke hvilket post# det var, men linkene er:
    http://www.sub20hz.com/ht/videos/Hoppetest_1.avi
    http://www.sub20hz.com/ht/videos/Hoppetest_1_ffr.avi
    Merkelig! Jeg får også pinge-feil, men linkene over virker...

Sitat Opprinnelig postet av Perius
    Erfaringsmessig så vet jeg at konstuksjoner som blir "overbelastet", har en tendens til å vri seg. Så hvis man har hard isolasjon imellom bjelkelaget til etasjen over og bjelkelaget til kinoen, så vil denne videreføre den sideveis energien som oppstår ved at man hopper på gulvet.
    En person på 80kg som faller 4,8meter har en kraft på nesten 850kg.
    Man er jo ikke i nærheten av dette ved å hoppe fra en stol, men jeg kan med sikkerhet si at den kraften som blir overført er formidabel.

Sorry for avsporingen, men jeg har en liten fetish for mekaniske belastninger osv.
    Jepp. Håpet mitt er også at en hoppende person har litt mer energi enn lyden fra sub'ene!

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett lite spørsmål til. Hvilket program er det du bruker til 3d? Sketchup eller er det noe annet? Ser ikke ut som sketchup i mine øyne.

Side 314 av 587 FørsteFørste ... 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 310 311 312 313 314 315 316 317 318 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 444 454 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •