RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 313

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 313 av 587 FørsteFørste ... 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 309 310 311 312 313 314 315 316 317 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 ... SisteSiste
Viser resultater 6,241 til 6,260 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lyset så veldig gult ut :S

Men er jo verd en test

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Lyset så veldig gult ut :S

Men er jo verd en test
    Ja, men det er mulig de har overdrevet for å få det til å se ekstra varmt ut (noe som har vært LED-lys sin svakhet).

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å velge downlights/pærer selv om dagen, tror jeg heller mot en løsning med 35w halogen og dimming, også bytter ut til LED-pærer når disse begynner å ta kvelden, da har nok både prisene og kvaliteten på LED gått riktig vei 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknologien er nok litt umoden, ja. Men hadde det ikke vært for selve lyskvaliteten, så er vel ikke 300 spenn for en LED så ille hvis den har 10 ganger så lang levetid og bruker 1/5 av strømmen?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, prisen er nok ikke gæærn, men tror du kan spare inn pengene på en runde med halogen på litt venting, og få en bedre pære. Men håper du bestiller en slik LED fra lumens og poster litt bilder - så slipper jeg å være forsøkskanin

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at teknologien er slik den er idag, så tror jeg ikke at levetiden vil være noen faktor da slikt vil bli byttet ut etter 1-2 år uansett.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt på siden av Halogen vs LED. Jeg har sett litt på denne typen som har E27 (vanlig skrusokkel) Dette er en pære med fjernkontroll og en hel del fargealternativer.....

Selges på Qxl for 300 spenn (kan sikkert fåes billigere andre steder).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - artig sak!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ikke for å helle kaldt vann i åpne sår (eller hvordan nå ordtaket går), men for meg ser det ut som 50W/230V GU10-pærene (som jeg har i til sammen 15 spotpunkter fordelt rundt i eget hjem) begynner å bli vanskelige å få tak i. En del dagligvarebutikker har avskaffet dem helt. Ser ut som 20W og 35W fortsatt er greie å finne, men man skal huske på at lyspærerevolusjonen som pågår har som mål å fjerne alt som ikke er lavenergibelysning. Dessverre finner jeg ikke LED-varianter som er kompatible med dimmere...
    Må få lov til å kommentere litt her, roffe:
    50w spotpærer burde vært bannlyst!!
    (Kanskje de allerede er det? )
    De har en farlig høy overflatetemperatur, også på baksiden(!), og har vært årsak til flere branntilløp rundt omkring. (Bl.a på jobben, hvor vi har mange hundre spotpærer).
    35w er absolutt max etter min mening! Vi har gått 100% over til 20w pærer, uten at gjestene i noen sammenheng har klaget over dårlig lys. ;-)

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 4-5 dager med intens belesning, har jeg herved lest det aller meste av tråden din. Selv om de siste 15ish sidene gikk litt kjappt.

Først må jeg applaudere deg for at du ikke har gått lei og drite i hele prosjektet.
    Vet med meg selv så har jeg store problemer med å fullføre ting hvis de dryger ut for lenge.

Takker for god lesning, og ikke minst rådene om hvordan man ikke skal knote til for mye.
    Holder på selv i planleggingsfasen av noe som mest trolig blir en skikkelig batcave.

Angående diskusjonen LED vs. Halogen, så er jeg i samme båt selv for tiden da jeg skal ha en drøss i taket på stua.
    "Pæra" som ble linket til tidligere her: Lumens.no fører Ledlys, dimmbare ledpærer, ledlykter, led downlights, led spot, led belysning, led dimmere, led utebelysning, led i mange varianter. - Led Downlight pære 6w Gu10 Dimmbar 500lm Tilsvarer 50w halogen-spot
    Tror jeg bare virker så gul pga.:

Enten:
    • Det er ubehandlet furu eller gran. (gulner som F.)

Eller:
    • Fotografen er ikke av det mest profesjonelle slaget.

Eller:
    • En lett miks av begge alternativ over
    Holder en knapp på siste.

Jeg jobber på teater. Og innen scenebelysning, så er det en aldri så liten revolusjon på gang.
    Årets scene og lysmesser har vistnok hatt ett stort fokus på LED basert belysning.

Blir moro å følge med fremover, håper bare du blir ferdig før meg.

Ps. Uten å høres (leses) ut som en stalker så virker det nesten som om jeg kjenner deg nå.
    Pps. Ser ut til at hjemmesiden din er nede for telling for tida? Eller har jeg oversett noe på de siste sidene? Er interesert i de hoppetest videoene.

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Led og holdbarhet!

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Teknologien er nok litt umoden, ja. Men hadde det ikke vært for selve lyskvaliteten, så er vel ikke 300 spenn for en LED så ille hvis den har 10 ganger så lang levetid og bruker 1/5 av strømmen?
    Vil bare komentere det med holdbarhet på LED, Var innom Onninen her om dagen og så at de hadde Phillips LED 7w med dimming som hadde 50000 t levetid til en pris av 800,- pr stk. horibel pris spør du meg.:twisted: Jeg forhørte meg litt rundt disse i alle fall da jeg kunne tenkt meg å gå over til LED jeg også, men føler jeg må ha dimming. Fikk da beskjed om at Phillips hadde stoppet salget på disse da de hadde fått en hel haug av disse i retur pga at de ikke virket. De hadde ikke vært i salg særlig lenge og med en reklame med 50000 t og 800,- henger dette ikke på greip.
    Foruten dette var jeg på JULA på Lørenskog og der har de Osram LED 5 W (k3000) til 399,- og disse lyser fint. Har ikke fått sjekket om de kan dimmes men har montert 2 stk opp ute på hytta for å sjekke levetid.:-?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perius
    Etter 4-5 dager med intens belesning, har jeg herved lest det aller meste av tråden din. Selv om de siste 15ish sidene gikk litt kjappt.
    En meget imponerende bedrift!

Først må jeg applaudere deg for at du ikke har gått lei og drite i hele prosjektet.
    Vet med meg selv så har jeg store problemer med å fullføre ting hvis de dryger ut for lenge.
    Veien er målet vettu! Veien er målet. Jeg får muligens større problemer når/hvis jeg blir ferdig... ;-)

Takker for god lesning, og ikke minst rådene om hvordan man ikke skal knote til for mye.
    Holder på selv i planleggingsfasen av noe som mest trolig blir en skikkelig batcave.
    Lykke til med det og lag selvsagt en byggelog/tråd.

Angående diskusjonen LED vs. Halogen, så er jeg i samme båt selv for tiden da jeg skal ha en drøss i taket på stua.
    "Pæra" som ble linket til tidligere her: Lumens.no fører Ledlys, dimmbare ledpærer, ledlykter, led downlights, led spot, led belysning, led dimmere, led utebelysning, led i mange varianter. - Led Downlight pære 6w Gu10 Dimmbar 500lm Tilsvarer 50w halogen-spot
    Tror jeg bare virker så gul pga.:

Enten:
    • Det er ubehandlet furu eller gran. (gulner som F.)

Eller:
    • Fotografen er ikke av det mest profesjonelle slaget.

Eller:
    • En lett miks av begge alternativ over
    Holder en knapp på siste.

Jeg jobber på teater. Og innen scenebelysning, så er det en aldri så liten revolusjon på gang.
    Årets scene og lysmesser har vistnok hatt ett stort fokus på LED basert belysning.
    Interessant! Slik jeg tolker det du skriver så "er vi der" allerede når det gjelder selve lyskvaliteten til ledbasert belysning? Det er i så fall suverent. Jeg har hittil ikke sett ett "behagelig" LED-lys, men så har jeg stort sett bare sett billige saker.

Blir moro å følge med fremover, håper bare du blir ferdig før meg.
    Haha - drøy et år med å starte da!

Ps. Uten å høres (leses) ut som en stalker så virker det nesten som om jeg kjenner deg nå.
    Får håpe du ikke ble for skremt da ;-)

Pps. Ser ut til at hjemmesiden din er nede for telling for tida? Eller har jeg oversett noe på de siste sidene? Er interesert i de hoppetest videoene.
    Kan du komme med linken det gjelder (gjerne også posten). Jeg kan heller legge det på tuben så kan det sees direkte i posten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Vil bare komentere det med holdbarhet på LED, Var innom Onninen her om dagen og så at de hadde Phillips LED 7w med dimming som hadde 50000 t levetid til en pris av 800,- pr stk. horibel pris spør du meg.:twisted: Jeg forhørte meg litt rundt disse i alle fall da jeg kunne tenkt meg å gå over til LED jeg også, men føler jeg må ha dimming. Fikk da beskjed om at Phillips hadde stoppet salget på disse da de hadde fått en hel haug av disse i retur pga at de ikke virket. De hadde ikke vært i salg særlig lenge og med en reklame med 50000 t og 800,- henger dette ikke på greip.
    Foruten dette var jeg på JULA på Lørenskog og der har de Osram LED 5 W (k3000) til 399,- og disse lyser fint. Har ikke fått sjekket om de kan dimmes men har montert 2 stk opp ute på hytta for å sjekke levetid.:-?
    Det der med 50000t levetid er jo fryktelig vanskelig å etterprøve. Bruker man pæra i 3t om dagen (ofte brukt i holdbarhetssammenheng ser jeg), må man jo holde på i 50 år...

Synes jeg ser man kommer inn på Prix etter 47 år med skjelvende gammelmanns-stemme: "Duuu, denne pæra her som jeg kjøpte for bare 47 år siden...."

Men spøk til side: Garanti i denne sammenhengen er et interessant tema. Dagens sparepærer har jo også en relativt drøy holdbarhetsgaranti (f.eks. 10000t). Er det noen her som har kommet med en slik pære, klasket den på disken og bedt om å få ny? Det er mange sparepærer i huset vårt som har tatt kvelden og ikke i et eneste tilfelle har jeg hatt noen anelse om hvor de ble kjøpt, for ikke å snakke om hvor kvitteringen skulle ha vært. Pærer blir jo ofte kjøpt på Rema eller lignende sammen med gulrøtter og tyggegummi... Skal dette følges opp, så må man jo lage et nitidig sporingssystem hvor hver pære er merket med referanse til en kvittering som blir lagret et lurt sted... Jaja, kanskje jeg skal begynne med det og se hva som skjer hvis jeg kommer tilbake meden slik pære...

Igjen: Har noen fått ny pære/penger hvis de har kommet med en for tidlig krepert sparepære?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det der med 50000t levetid er jo fryktelig vanskelig å etterprøve. Bruker man pæra i 3t om dagen (ofte brukt i holdbarhetssammenheng ser jeg), må man jo holde på i 50 år...

Synes jeg ser man kommer inn på Prix etter 47 år med skjelvende gammelmanns-stemme: "Duuu, denne pæra her som jeg kjøpte for bare 47 år siden...."

Men spøk til side: Garanti i denne sammenhengen er et interessant tema. Dagens sparepærer har jo også en relativt drøy holdbarhetsgaranti (f.eks. 10000t). Er det noen her som har kommet med en slik pære, klasket den på disken og bedt om å få ny? Det er mange sparepærer i huset vårt som har tatt kvelden og ikke i et eneste tilfelle har jeg hatt noen anelse om hvor de ble kjøpt, for ikke å snakke om hvor kvitteringen skulle ha vært. Pærer blir jo ofte kjøpt på Rema eller lignende sammen med gulrøtter og tyggegummi... Skal dette følges opp, så må man jo lage et nitidig sporingssystem hvor hver pære er merket med referanse til en kvittering som blir lagret et lurt sted... Jaja, kanskje jeg skal begynne med det og se hva som skjer hvis jeg kommer tilbake meden slik pære...

Igjen: Har noen fått ny pære/penger hvis de har kommet med en for tidlig krepert sparepære?
    Ikke minst må man jo koble på en timeteller på hver av pærene....

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Ikke minst må man jo koble på en timeteller på hver av pærene....
    Er du riktig heldig så kjøpte du den på IKEA samtidig som du kjøpte seksjonen eller kjøkkenet ditt. Dersom du regner at den lyser 24t i døgnet så burde den leve i 416 dager... og denne kvitteringen har du forhåpentlig vis tatt vare på
    Alle IKEA pærer er merket med IKEA...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens fredags-vits

Dette bør du gjøre til en tradisjon for oss som følger tråden din daglig.....8)
    Hvor er ukens fredags vits?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Somregel blir vel timene regnet ut etter det som er gjennomsnittlig forbruk daglig, blir ikke i nærheten av nøyaktig, men en får en liten pekepinne på hvor lenge den har lyst. Tror ikke sparepærer fra rema holder i 10 000 timer. Megaman sine er jeg derimot veldig imponert over, både levetid og lys (lyser som vanlige pærer).
    I min tidligere jobb som elektriker på land hadde vi fast arbeid med utskifting av spotpærer og trafoer i en kosmetikk foretning.... eieren led av vannvittig høydeskrekk, selv om det bare var snakk om 2,5 meter under taket
    Sjefen min hadde da handlet inn parti med billige spotpærer(3000h morene for de som kjenner til merket), og synes at dette var en smart plass å tjene inn noen ekstra kroner. Byttet alle de 110 pærene på rundt en arbeidsdag, mye hyller og reoler i veien, alle vet hvordan en parfymebutikk ser ut
    Etter rundt 6mnd, dvs 1500 timer begynte pærene å gå. Byttet til samme type igjen! (var litt fortvilt selv da), og etter rundt et halv år var de begynte å gå igjen! Byttet til osram longlife (4000h) og de varte over 18 mnd. Noe som tilsvarer over 4300 timer (10timer daglig x 6 dager uken x 4uker x 18mnd).

Så at noen pærer koster litt mer kommer gjerne ann på kvaliteten, de billige pærene ble i tillegg mye varmere selv om begge var 35w.
    Ang. led så ville jeg valgt enten philips eller osram, er vel stort sett de som er ledende på utvikling også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er ukens fredags vits?
    Ok da. Men husk at jeg tar det fra hodet så det blir så som så ...

Det var en gang en kar som var fæl til å vedde. Ordførereren i den lille byen hadde sett seg lei på dette og avtalte å møte mannen på torget for å ta et
    alvorsord med ham.

Ordførerer sa at han var en skam for byen og at man ikke kunne ha slik umoral. Men mannen mente på at et veddemål ikke kunne være så farlig. Og fortsatte umiddelbart med å vedde 10,- på at han kunne bite seg selv i øyet.

Noe slikt hadde ordføreren aldri hørt om og regnet det som lettjente penger og gikk med på veddemålet. Mannen tok da ut glassøyet sitt og bet i det.

Men før ordføreren rakk å hisse seg opp, foreslo mannen et nytt veddemål. Nå veddet han 100 kroner på at han kunne bite seg i det ANDRE øyet. Ordføreren tenkte som så at mannen var jo ikke blind, så det andre øyet var det i alle fall umulig å bite seg i, så han gikk med på dette veddemålet også.

Mannen tok så ut gebisset sitt og bet seg i det andre øyet.

Nå begynte ansiktsfargen til ordføreren å nærme seg lilla, men mannen visste råd. Han kom med et siste veddemål slik at ordføreren kunne redde seg inn igjen. "Jeg vedder 1000 kroner på at jeg har tre ballesteiner", sa han. Nei dette hadde i alle fall ordføreren aldri noensinne hørt at noen hadde og gikk følgelig med på veddemålet. Og etter litt romstering nede i buksene til veddemannen kunne han triumferende si: "Ha! Du har bare to ballesteiner som oss andre! Hit med pengene!".

Etter å ha fått sine penger måtte bare ordføreren spørre om hvorfor mannen hadde kommet med et så dumt veddemål. Jo, nå skal du høre sa mannen. Ser du den karen med kikkert oppe på taket der? Han veddet 100.000 kroner på at jeg ikke kunne få selveste ordføreren til å rote nede i skrevet mitt midt på torget og midt lyse dagen!

Eller no sånt...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

You made my day.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 313 av 587 FørsteFørste ... 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 309 310 311 312 313 314 315 316 317 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •