RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 312

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 312 av 587 FørsteFørste ... 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 308 309 310 311 312 313 314 315 316 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 ... SisteSiste
Viser resultater 6,221 til 6,240 av 11737
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke for å helle kaldt vann i åpne sår (eller hvordan nå ordtaket går), men for meg ser det ut som 50W/230V GU10-pærene (som jeg har i til sammen 15 spotpunkter fordelt rundt i eget hjem) begynner å bli vanskelige å få tak i. En del dagligvarebutikker har avskaffet dem helt. Ser ut som 20W og 35W fortsatt er greie å finne, men man skal huske på at lyspærerevolusjonen som pågår har som mål å fjerne alt som ikke er lavenergibelysning. Dessverre finner jeg ikke LED-varianter som er kompatible med dimmere...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... jeg fikk muligens noe å tenke på her ja. Må innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på den biten enda.

Får vel kjøpe inn et godt lager av 35W pærer når jeg først setter igang. Og så håpe at man får "bakoverkompatible" lavenergipærer før lageret mitt tar helt slutt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED vs. Halogen. Mulig det ikke hører hjemme her egentlig men siden vi/dere er inne på det; hvordan ligger det an med LED-spotter til GU10 sokkel? Har det skjedd noe dramatisk siste året (uten å ta dimmeproblematikken med i betraktning)?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dagens utvalg av LED er relativt begrenset. Dog finnes det rimelige dimmerløsninger for mindre oppsett, men jeg tror ikke de er veldig gode...

Jeg tror imidlertid at vi vil se en eksplosjonsartet utvikling innen LED-belysning de neste årene, både da i form av "vanlige" pærestørrelser som passer inn i dagens sokler og nye varianter.

Jeg vet f.eks. at det finnes systemer i proffsegmentet i dag som benytter Cat5 for signal- og strømføring. Lurt derfor å kanskje ta høyde for dette, da en i så fall kan styre LEDene via en kontrollsentral? Dette er pr. tidspunkt kostbart, men jeg er 100% sikker på at også disse systemene vil falle i pris. Med et slikt system kan du sette opp ulike "scenarioer", f.eks. rødt i kinomodus og hvitt i "stuemodus" osv...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Clas Ohlson har de det meste.
    Går ikke god for hverken kvalitet eller farge eller noe som helst.

-362556_x_2007-06-27_092752_534-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om den der lar seg dimme på tradisjonelt vis.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, den lar seg ikke dimme på vanlig vis...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den fra Clas har jeg kjøpt 1 av for å teste. Det blir jo lys men ikke på langt nær like mye som vanlige halogenpærer. Det er hvertfall ikke mulig å erstatte de gamle uten å få betraktlig dårligere lysstyrke.

Men det finnes jo andre og mer spesialiserte forhandlere på nett, men etter erfaringen med den fra Clas mistet jeg litt interessen...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det dimmbare LED med GU10 sokkel.

-dimmer-led-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg tror imidlertid at vi vil se en eksplosjonsartet utvikling innen LED-belysning de neste årene, både da i form av "vanlige" pærestørrelser som passer inn i dagens sokler og nye varianter.
    Ja, det vil vel nesten tvinge seg fram. Jeg tror ikke folk vil finne seg i å ha den ekle LED-belysningen vi ser i dag i kjellerstuene sine.

Jeg vet f.eks. at det finnes systemer i proffsegmentet i dag som benytter Cat5 for signal- og strømføring. Lurt derfor å kanskje ta høyde for dette, da en i så fall kan styre LEDene via en kontrollsentral? Dette er pr. tidspunkt kostbart, men jeg er 100% sikker på at også disse systemene vil falle i pris. Med et slikt system kan du sette opp ulike "scenarioer", f.eks. rødt i kinomodus og hvitt i "stuemodus" osv...
    Ja, du har skrevet at det kan være lurt å "ta høyde for" dette før. Men det er vel knapt nok noe spesielt man trenger å gjøre når det gjelder k-rør fram til spot'ene hvis Cat5-kabelen erstatter strømkabelen? Det er signallering fram til hver enkelt spot, eller er det individuelle kabler til hver eneste spot?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Her kommer det dimmbare LED med GU10 sokkel.
    "Led-pæren kan dimmes med alle norske Triac dimmere, (veggdimmere fra eksisterende halogen-anlegg). Du trenger kun å skifte halogen-pæren med denne."

Det var som bare...

Noen som vet hvordan dette fungerer i praksis?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Noen som vet hvordan dette fungerer i praksis?
    Nei, men jeg skal finne det ut.....Før eller siden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er Y-ledd for hver spott fra strømforsyningen, så du må altså koble de i serie, der Cat5-kabelen går fra en spott til den neste... Hvis du har k-rør trukket helt frem er det vel greit nok, men da må du altså trekke kabel til hver eneste spott og koble de i serie heller ved strømforsyningen. Går med litt mer kabel, men sikkert ikke noe større issue. Er jo heller ikke garantert at Cat5-føring blir standard, men jeg har en "gut feeling" at det nettopp blir det om en også ønsker styring...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...den Clas Ohlson-saken var jo for øvrig imponerende om det stemmer at den kan dimmes da! Spørs om det da ikke blir LED fra Clasern hos undertegnede også gitt!

EDIT: Ah, det var ikke Clas-pærene som kunne dimmes, nei, men fint tips uansett...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største problemet med LED er jo fargen på lyset...

Så er egentlig ikke vits å bry seg så sinnsykt mye om LED dette året..
    Men på denne tiden av neste år vil man nok kunne få se noen spennende pærer som er tilpasset dagens standarder og har en farge på lyset som lever opp mot det vi har idag.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Y-ledd for hver spott fra strømforsyningen, så du må altså koble de i serie, der Cat5-kabelen går fra en spott til den neste... Hvis du har k-rør trukket helt frem er det vel greit nok, men da må du altså trekke kabel til hver eneste spott og koble de i serie heller ved strømforsyningen. Går med litt mer kabel, men sikkert ikke noe større issue. Er jo heller ikke garantert at Cat5-føring blir standard, men jeg har en "gut feeling" at det nettopp blir det om en også ønsker styring...
    Kabel fram til hver spot er det vel uansett? Jaja...

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Det er vel her Cat5-opplegget til Lygren kommer inn (i framtiden), der man ikke bare kan dimme, men også justere fargetemperaturen. Høres veldig morsomt ut om ikke annet!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

Så er egentlig ikke vits å bry seg så sinnsykt mye om LED dette året..
    Men på denne tiden av neste år vil man nok kunne få se noen spennende pærer som er tilpasset dagens standarder og har en farge på lyset som lever opp mot det vi har idag.
    Disse spotene hadde en fargetemperatur på mellom 2800k og 3000k.

Vanlig glødepære er vel noe sånn omkring 2700K, vet ikke hvor stor forskjell det er mellom 2700k og 2800/3000k

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har surret litt rundt på lumes.no, men det ser ikke ut til at den LED-lampa jeg er interessert i er mulig å kjøpe:

Lumens.no fører Ledlys, dimmbare ledpærer, ledlykter, led downlights, led spot, led belysning, led dimmere, led utebelysning, led i mange varianter. - Led Downlight pære 6w Gu10 Dimmbar 500lm Tilsvarer 50w halogen-spot

Jeg er egentlig klar for å kjøpe en stk for å se hvordan det fungerer i forhold til andre spot-pærer. Tenkte å sette en ved siden av en annen spot i stua og kanskje ta noen bilder så alle ser lysene side om side.

Har kontaktet dem så får vi se. Det som er fint med LED-løsningen er at jeg kan fleske til med 50W-spot'er og i praksis få et godt opplyst rom, selv med indirekte belysning (spot'ene skal vendes mot sideveggene) og ikke-helt-hvite vegger. Med halogen blir 50W litt drøyt (både når det gjelder strømforbruk og varmeutvikling).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Disse spotene hadde en fargetemperatur på mellom 2800k og 3000k.

Vanlig glødepære er vel noe sånn omkring 2700K, vet ikke hvor stor forskjell det er mellom 2700k og 2800/3000k

På toppmodellen deres er faktisk fargetemperaturen oppgitt til mellom 2700K og 3200K. Er litt usikker på hva dette egentlig betyr. Er dette variasjoner i produksjon, så er jeg rimelig sikker på at det er synlig og irriterende. En annen mulighet er at fargetemperaturen er avhengig av dimme-grad. I så fall blir det jo ikke plagsomt på samme måte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra lumes.no at disse kommer på lager igjen 20 oktober, så får vi se da!

Side 312 av 587 FørsteFørste ... 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 308 309 310 311 312 313 314 315 316 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •